Goedemorgen,
Aangezien de Ziggo Klantenservice voor mijn geen oplossing heeft, wil ik graag jullie expertise hulp.
Sinds afgelopen maandag ervaar ik problemen met mijn ziggo verbinding. Modem staat al enkele jaren in bridge modus waarvoor ik mijn eigen pfsense firewall als router heb ingesteld. Echter sinds maandag krijg ik vanuit Ziggo geen ipadres meer.
Als ik mijn laptop rechtstreeks aansluit op het modem, krijg ik de volgende gegevens:
Connection-specific DNS Suffix . : dynamic.ziggo.nl
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:x:x:x:x
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::x:x:x
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 84.x.x.x
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::x:x:x
84.x.x.x
Echter als ik mijn pfsense aansluit op deze kabel, dan krijg ik geen ipadres meer vanuit ziggo en is mijn internet weg. Zelfs als ik de kabel uit mijn pfsense haal en weer aansluit op mijn laptop.
Dan krijg ik ook op de laptop geen internetverbinding meer (169.x.x.x ip), Tot ik mijn modem heb herstart.
Heb modem terug gezet naar fabrieksinstellingen, echter blijft deze in bridgemodus staan. Verschillende medewerkers geven aan dat zolang mijn modem in bridge blijft staan, ze deze niet kunnen zien/benaderen. Echter geven andere collega's aan wel mijn modem te kunnen zien als die in bridge modus staat en zien ook dat die online is.
Om uit te sluiten dat mijn pfsense de boosdoener is van mijn probleem heb ik een oude Netgear Nighthawk R7000 uit de kast getrokken en deze naar factory defaults gezet (ipadres is default 10.0.0.1). Zodra er getest wordt tijdens de configuratie of er een internetverbinding actief is, blijkt er geen internetverbinding te zijn. Dit klopt ook.
Zodra ik de kabel uit de Nighthawk haal en rechtstreeks aansluit op mijn laptop, krijg ik wederom het 169.x.x.x ipadres
Als ik het modem herstart, dan werkt het allemaal weer. Dit blijft werken, tot ik wederom een router of pfsense aansluit.
Het ipadres wat ik gebruik voor de pfsense is 192.168.1.254.
De instellingen van de WAN op pfsense staan netjes op DHCP (wat ook in het verleden goed heeft gewerkt).
Om uit te sluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door ipv6 heb ik deze instelling bewust uitgelaten. Zelfs met inschakelen van ipv6, blijft het probleem bestaan.
Volgens de klantenservice ontstaat dit probleem door eigen hardware.