1
Vraag
2
Reacties
Aruiter

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Issues met Ziggo moden en router/dhcp server

Goedemorgen, 


Aangezien de Ziggo Klantenservice voor mijn geen oplossing heeft, wil ik graag jullie expertise hulp. 

Sinds afgelopen maandag ervaar ik problemen met mijn ziggo verbinding. Modem staat al enkele jaren in bridge modus waarvoor ik mijn eigen pfsense firewall als router heb ingesteld. Echter sinds maandag krijg ik vanuit Ziggo geen ipadres meer. 

Als ik mijn laptop rechtstreeks aansluit op het modem, krijg ik de volgende gegevens: 

Connection-specific DNS Suffix . : dynamic.ziggo.nl
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:x:x:x:x
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::x:x:x
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 84.x.x.x
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::x:x:x
84.x.x.x

Echter als ik mijn pfsense aansluit op deze kabel, dan krijg ik geen ipadres meer vanuit ziggo en is mijn internet weg. Zelfs als ik de kabel uit mijn pfsense haal en weer aansluit op mijn laptop. 
Dan krijg ik ook op de laptop geen internetverbinding meer (169.x.x.x ip), Tot ik mijn modem heb herstart. 

Heb modem terug gezet naar fabrieksinstellingen, echter blijft deze in bridgemodus staan. Verschillende medewerkers geven aan dat zolang mijn modem in bridge blijft staan, ze deze niet kunnen zien/benaderen. Echter geven andere collega's aan wel mijn modem te kunnen zien als die in bridge modus staat en zien ook dat die online is. 

Om uit te sluiten dat mijn pfsense de boosdoener is van mijn probleem heb ik een oude Netgear Nighthawk R7000 uit de kast getrokken en deze naar factory defaults gezet (ipadres is default 10.0.0.1).  Zodra er getest wordt tijdens de configuratie of er een internetverbinding actief is, blijkt er geen internetverbinding te zijn. Dit klopt ook. 
Zodra ik de kabel uit de Nighthawk haal en rechtstreeks aansluit op mijn laptop, krijg ik wederom het 169.x.x.x ipadres 
Als ik het modem herstart, dan werkt het allemaal weer. Dit blijft werken, tot ik wederom een router of pfsense aansluit. 

Het ipadres wat ik gebruik voor de pfsense is 192.168.1.254. 
De instellingen van de WAN op pfsense staan netjes op DHCP (wat ook in het verleden goed heeft gewerkt). 
Om uit te sluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door ipv6 heb ik deze instelling bewust uitgelaten. Zelfs met inschakelen van ipv6, blijft het probleem bestaan. 

Volgens de klantenservice ontstaat dit probleem door eigen hardware. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Aruiter 

Een tijd terug was er een situatie die alleen op gelost kon worden door ZIggo (betrof een zakelijke aansluiting waarbij de ondersteuning vanuit hun kanten service is mogelijk beter geregeld is) door ergens een reset te doen, omdat een arp cache wat halstarrig was.

Zie hiervoor deze link.

 

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Eerst het modem volledig laten opstarten en wachten totdat dit online is, dan pas de eigen router laten opstarten.

Bekijk in context

6 Reacties 6
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Aruiter 

Een tijd terug was er een situatie die alleen op gelost kon worden door ZIggo (betrof een zakelijke aansluiting waarbij de ondersteuning vanuit hun kanten service is mogelijk beter geregeld is) door ergens een reset te doen, omdat een arp cache wat halstarrig was.

Zie hiervoor deze link.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In voormalig Ziggo-gebied geldt een limiet van twee CPE's achter het modem. Dit betekent dat er twee apparaten gelijktijdig over een DHCP-lease vanuit Ziggo kunnen beschikken. Een volgend apparaat ontvangt geen lease en valt dan terug op zeroconf/APIPA. Door het opnieuw opstarten van het modem worden actieve leases gewist.

Aruiter
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dan zou je toch verwachten dat als ik rechtstreeks de pfsense aansluit terwijl mijn modem wordt gereset, dat ik geen probleem meer zou mogen hebben. 
Maar mis de klantenservice eens vragen om de caching te legen en hierdoor mijn problemen zijn verholpen 😉 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Eerst het modem volledig laten opstarten en wachten totdat dit online is, dan pas de eigen router laten opstarten.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Wat je als tussenstap nog kunt proberen is het MAC adres van je laptop klonen in PFsense or je Netgear router. Als het specifiek aan Ziggo's ARP cache ligt moet het daarmee opgelost zijn.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Een gebridged modem moet je herstarten als je het aangesloten device verwisselt in ieder geval.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic