Vraag
Reacties
Oplossing
Incendio
Level 4

Is oude datakabel geschikt voor 1000Mbit internet?

Hallo allemaal,
Toen ik mijn huidige woning betrok, inmiddels 21 jaar geleden, heb ik internet et cetera laten aanleggen door Ziggo (althans de toenmalige voorloper daarvan).
De monteur heeft daarbij een datakabel aangelegd tussen het modem en mijn werkkamer. Dwars door muren en ongeveer 10 meter lang.
Kan ik ervan uitgaan dat deze kabel ook geschikt is voor 1000Mbit internet of zou deze kabel hiervoor vervangen moeten worden?

Ik hoor graag jullie mening!

Incendio

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Garihd
Level 18

Als u daadwerkelijk met een speedtest die 500 Mb meet is er geen reden dat u geen Gigabit snelheid kan halen in de praktijk dan niet veel hoger dan ongeveer 940 tot 960 Mb.

Vervangen door cat5e of cat6 kan geen kwaad. Maar dat is uw eigen beslissing, om af te wegen of dat de investering waard is.

Bekijk in context

30 Reacties 30
Roy1987
Level 2

Als het een cat5e kabel is en alle 8 aders zijn juist aangesloten dan is gigabit geen probleem. Met een cat5 kabel (100mbit) kan gigabit ook werken maar kan minder stabiel zijn en is afhankelijk van de kabel lengte en kwaliteit.

Incendio
Level 4
Topicstarter

Beste Roy1987, dank voor je reactie. Ik zie op die kabel CAT.5 staan. Dus niet CAT.5e.
Die kabellengte: kun je daar specifieker over zijn. Zou 10 meter te lang zijn?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Hoeveel draadjes zijn er in de stekker aangesloten en in welke volgorde?

Er waren ooit CAT5 draden met 4 draadjes en die gaan sowieso niet hoger dan 100 Mbit/s.

0 Kudos
Garihd
Level 18

@Incendio  schreef:

Beste Roy1987, dank voor je reactie. Ik zie op die kabel CAT.5 staan. Dus niet CAT.5e.
Die kabellengte: kun je daar specifieker over zijn. Zou 10 meter te lang zijn?

Dat zou in theorie kunnen werken. Bij Cat5 wordt 100 Mb tot ongeveer 100 Meter ondersteund bij Cat5e en Cat6 is dat 1 Gb tot 100 meter.

Redelijk veel praktijk ervaring dat het gewoon werkt, zeker als het niet veel meer dan die 10 meter is https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1459613

Incendio
Level 4
Topicstarter

Hallo Bert, dat was nog even lastig. Op het eerste gezicht waren het er 4: een bruine, een groene, een blauwe en een rode. Maar bij nadere beschouwing met een loep zitten daar ook lichter gekleurde draadjes tussen.

Ik heb nu een 500 Mbit aansluiting en dat werkt prima met deze kabel.

0 Kudos
Incendio
Level 4
Topicstarter

Hallo Garihd, dank voor die link.
Het is natuurlijk geen garantie dat 1000 Mbit gaat werken hier, maar het zou dus wel mogelijk moeten zijn

0 Kudos
Garihd
Level 18

Als u daadwerkelijk met een speedtest die 500 Mb meet is er geen reden dat u geen Gigabit snelheid kan halen in de praktijk dan niet veel hoger dan ongeveer 940 tot 960 Mb.

Vervangen door cat5e of cat6 kan geen kwaad. Maar dat is uw eigen beslissing, om af te wegen of dat de investering waard is.

puppie
Level 17

@Incendio nu heb je 500 mbit en dat werkt goed, wat denk jij met de 1000mbit te berijken.
en even voor jouw beeld. Pak het stekkertje houd het lipje naar beneden en dan zou de keurcode van rechts naar links het volgende moeten zijn.
bruin-bruinwit-groen-blauwwit-blauw-groenwit-oranje-oranjewit

Incendio
Level 4
Topicstarter

@Garihd Ik wil dus eigenlijk voorkomen dat ik een nieuwe kabel moet trekken.

Daarom stelde ik in eerste instantie mijn vraag.

De investering in geld zal niet zo'n probleem zijn maar ik zie enorm op tegen vervangen van de kabel. Dat wordt in mijn beleving een hels karwei (de oorspronkelijke kabel ligt nu in een kabelgoot onder de vloer).

Bovendien ben ik bang dat ik niet in staat ben de nieuwe connectoren op de juiste wijze aan te brengen.

0 Kudos
Incendio
Level 4
Topicstarter

@puppie Ik wil vooral bereiken dat mijn uploads wat meer snelheid hebben. Tussen 50 en 100 Mbit zit voor mij een belangrijk verschil. En dan is een verhoging van theoretisch 500 Mbit download een leuke bijvangst.
Ik denk wel dat die draadjes goed in de stekker zitten, maar vooral die bruin-witte et cetera zijn heel moeilijk te herkennen in het stekkertje. 

0 Kudos
puppie
Level 17

@Incendio woon je in de buurt van Enschede?

0 Kudos
Garihd
Level 18

Als u vast zit aan Ziggo snap ik uw beweegreden waar het de upload betreft.

Als de kabel door een kabelgoot loopt niet door een buis kan het iets lastiger worden zeker met cat6 die kabels zijn iets dikker en stugger.

Een aantal klanten zoals @Bert hebben ook goede ervaringen via wifi met de Pods die Ziggo levert dan kunt u die kabel als backup gebruiken.

Incendio
Level 4
Topicstarter

@puppie Nee, aan de andere kant van het land.

0 Kudos
Incendio
Level 4
Topicstarter

@Garihd Ja, de monteur zocht destijds eerst ook naar een mogelijkheid om aanwezige elektrabuizen te gebruiken maar dat werd te ingewikkeld.

Daarom heeft hij de kabel aangebracht over de vloer tegen de plinten en door de muren in het toen nog lege huis.

Daardoor ligt er nu een parketvloer overheen. Wel mooi maar niet zo praktisch dus na 21 jaar.

Incendio
Level 4
Topicstarter

@Garihd Je schreef: 'Een aantal klanten zoals @Bert hebben ook goede ervaringen via wifi met de Pods die Ziggo levert dan kunt u die kabel als backup gebruiken’.

Ja ik heb ook al Deco M4’s in huis. Bijna alle apparaten hier zijn tegenwoordig aangewezen op WiFi, ze hebben geen netwerkaansluiting meer.

Maar ik wil mijn iMac graag met een vaste kabel verbinden, misschien uit sentimentele overwegingen. Ik ben nog uit de tijd dat het netwerk uit Thinnet coax bestond en er van WiFi nog helemaal geen sprake was.

Die Deco's zullen ook niet voluit profiteren van die hogere internetsnelheid. Ik zie dat ze maximaal 867 Mbit kunnen behappen op 5 GHz.

0 Kudos
Garihd
Level 18

Voor hogere snelheden via wifi heeft men wifi 6e nodig deze gebruikt 6ghz.

Uw Deco's zullen nagenoeg zeker de hogere upload wel doorgeven, download is een ander verhaal.

Behalve de tablet en smartfoons is hier alles bedraad en dat zal zo blijven. Maar hier is niet veel Internet of Things rommel te vinden. Twee tv's bedraad en een PC bedraad.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ter info:

De witte SmartWifi pods gebruikte ik van 2 jaar tot een jaar geleden, zonder nog een netwerkkabelkabel nodig gehad te hebben voor lange, meer dan 1,5 uur, Teams en Teamviewer sessies en deze hebben de volgende specificaties:

Dual Band – 2x2 2.4Ghz en 4x4 5Ghz MIMO 802.11 B/G/N/AC
2.4GHz - 20/40MHz en 5 GHz - 20/40/80MHz
AC2100 Gigabit Wifi (300+1733 Mbps)
Ethernet: 100/1000Mbps

Als je die witte SmartWifi pods huurt, zou je, als er weer nieuwe pods komen met wifi6, die in kunnen leveren  en de nieuwe kunnen huren, mits je apparatuur dan wifi6 aan kan, ik heb hier nu een download van 1017 Mbit/s via wifi6.

Gio2903
Level 17

naar mijn weten gaat cat5 maar tot 100mbit/s, als er nu al 500mbit/s op die kabel word gehaald zal dit dus cat5e zijn. soms staat er: enhanced cat5, dit is dus cat5e (e = enhanced). als je nu gigabit gaat afnemen zul je in praktijk op de kabel 940mbit/s halen. zie geen reden voor vervangen voorlopig

Steefb
Level 20

@Gio2903  cat 5 kan onder de juiste condities 1000mbit/s halen.