Ik heb eerder gelezen dat de 'oude' wifipods beperkt waren wat betreft het instellen van gescheiden netwerken en het gastnetwerk. Is dit bij de SmartWifipods 6 beter geregeld? Met andere woorden: kan ik ook voor deze pods een gescheiden netwerk (2.4Ghz en 5Ghz) en een gastnetwerk instellen? Zend alleen het SmartWifimodem het gastnetwerk uit of ook de Pods 6?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ook voor de SmartWifi pods 6 geldt dat gescheiden SSID's voor 2,4 + 5 GHz niet ondersteund worden en het gastnetwerk alleen door het SmartWifi modem uitgezonden wordt.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ook voor de SmartWifi pods 6 geldt dat gescheiden SSID's voor 2,4 + 5 GHz niet ondersteund worden en het gastnetwerk alleen door het SmartWifi modem uitgezonden wordt.
Jammer, daar loopt Ziggo toch wel achter met bijvoorbeeld de Deco's. Ik ga kijken of de WifiPods goed werken binnen mijn netwerk en anders gaan ze gewoon terug.
Ook de Deco's zijn hierin beperkt, je kunt alleen het primaire netwerk op 5 GHz laten uitzenden en het gastnetwerk op 2,4 GHz of vice versa.
Het primaire netwerk van de Deco's X50 kan op zowel de 2.4Ghz of de 5Ghz uitzenden, of allebei tegelijk natuurlijk.
Dat is ook zo voor het gastnetwerk en zelfs ook voor het IoT netwerk.
Ik had mijn vorige reactie iets moeten verduidelijken, ik doelde hier op gescheiden SSID's voor 2,4 + 5 GHz.
@tobiastheebe schreef:Ook de Deco's zijn hierin beperkt, je kunt alleen het primaire netwerk op 5 GHz laten uitzenden en het gastnetwerk op 2,4 GHz of vice versa.
Volgens mij kan je ( met een Deco M4 ) bij het guest wifi netwerk kiezen, of je beide of alleen 2,4 of 5GHz wifi band wilt gebruiken en is dat m.i. onafhankelijk van hoe het hoofd wifi netwerk is geconfigureerd.
Klopt, het is alleen niet mogelijk om voor het primaire of gastnetwerk afzonderlijk gescheiden SSID's voor 2,4 + 5 GHz in te stellen.
Dat klopt inderdaad. Zowel het hoofdnetwerk, hat gastennetwerk en het Iot netwerk kunnen natuurlijk verschillende namen hebben. Enkel de verschillende banden binnen dezelfde SSID een andere naam geven gaat inderdaad niet. Maar die keuzevrijheid hebben de Wifipods 6 dus blijkbaar niet en dat is jammer.
Voor functies zoals Bandsteering is het noodzakelijk dat 2,4 en 5 ghz dezelfde ssid hebben.
Anders zou men zelf weer moeten kiezen via welke band een apparaat wordt verbonden.
De pods blijven aangestuurd door een extern systeem. Dat zal deels de reden zijn dat de pods geen gast netwerk kunnen uitzenden.
Ziggo (Liberty Global) zal een ander AI systeem moeten uitrollen om dit mogelijk te maken.
Het systeem waar dit opgebaseerd is kan veel meer dan wat bij de Ziggo pods mogelijk lijkt te zijn.
https://support.plume.com/s/article/How-do-I-create-people-profiles?language=en_US
Als de Ziggo wifi 6 pods van dezelfde fabrikant zijn als de modem/router zou men verwachten dat er meer mogelijk zou zijn. Op gebied van gastnetwerken
Conclusie: Smart WiFi is niet zo smart ??
@caesar schreef:...
Conclusie: Smart WiFi is niet zo smart ??
Ach, smart wifi is natuurlijk zo smart als men dat maakt ( maar dat wist u natuurlijk ook al ) 😉.
Iets smart noemen, maar dan zo min mogelijk opties en functies inbouwen, heeft m.i. meer iets met PR te maken dan met de werkelijke 'smart' mogelijkheden en 'smart' werking.
Maar dat geld ook voor setjes die men in de winkel koopt, alhoewel die vaak wel volgepakt zitten met opties. Want e.e.a. heeft natuurlijk ook te maken, met hoeveel geld men daarin wil investeren !
@caesar schreef:Conclusie: Smart WiFi is niet zo smart ??
Het is maar wat er met Smart Wifi wordt bedoeld. De huidige pods ondersteunen genoeg protocollen dat de term smart wel mag.
Elke Digibeet moet er mee overweg kunnen dus hoe minder toeters en bellen hoe beter.
Toch weet ik dat wat de topic starter vraagt met de accespunten van de groene concurrent wel mogelijk is. Zie bijlage.
Kortom als Sagemcom bepaalde opties niet hoeft te activeren dan houd het al snel op.
Wellicht kan er meer dan ik weet ik ken de Ziggo pods niet uit eigen ervaring echter het niet hebben van een gast mogelijkheid binnen een Mesh systeem op elke toegangspunt is simpelweg slordig.
Het is inderdaad slordig dat een basale functie als een gastnetwerk niet uitgezonden wordt via de pods.
Je zou wel iets meer verwachten van een partij als Ziggo. Bij KPN kan het inderdaad wel en ook op de Deco's is het mogelijk om het gastnetwerk uit zenden via de units.
Het is waarschijnlijk een centen kwestie want het is uiteraard moeder bedrijf Liberty Global die bepaald hoe en wat. Kortom geen opdracht naar de maker van de software en hardware dan komt het er niet. Zoals ik eerder al schreef.
Zelf heb ik het niet actief mijn gasten hebben doorgaans genoeg aan hun mobiele data. En ik heb zelf ook genoeg aan mijn mobiele data als ik ergens op bezoek ben.
Kortom: neem afscheid van “provider-meuk” en koop zelf fatsoenlijke apparatuur die gewoon kan wat jij wil.
@efok schreef:Kortom: neem afscheid van “provider-meuk” en koop zelf fatsoenlijke apparatuur die gewoon kan wat jij wil.
Meuk is mischien sterk uitgedrukt er is genoeg niet provider 'meuk' op de markt.
Maar inderdaad wie meer opties wil of nodig heeft doe gewoon wat al jaren het advies is koop je eigen wifi apparatuur.
@Edje040 schreef:Het is inderdaad slordig dat een basale functie als een gastnetwerk niet uitgezonden wordt via de pods.
Je zou wel iets meer verwachten van een partij als Ziggo. Bij KPN kan het inderdaad wel en ook op de Deco's is het mogelijk om het gastnetwerk uit zenden via de units.
Inderdaad wel een omissie dat het gasten WiFi niet wordt ondersteund.
Ik heb hier altijd mijn gast WiFi netwerk actief voor allerhande zaken zoals gasten/familie die je WiFi mogen/willen gebruiken , onbekende laptops en PC's ( via een (guest) WiFi bridge) die ik moet nakijken.
Je wilt toch helemaal niet dat zomaar onbekende apparatuur zomaar verbinding gaat maken met/via je eigen interne netwerk.
Op dat gebied heeft KPN dat inderdaad wel een stuk beter voor elkaar.
Natuurlijk kan je met eigen apparatuur/oplossingen aan de gang maar standaard ondersteuning is wel zo makkelijk/prettig.
Zie bijvoorbeeld:
Gastennetwerk op zolderetage
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.