1
Vraag
2
Reacties
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Is dual stack overal beschikbaar?

Ik zit in oud @Home gebied en las ergens dat nu overal dual stack beschikbaar zou zijn.

Volgens https://ipv6-test.com/ heb ik geen ipv6 maar alleen ipv4.

Dat is ooit als voorkeur aangegeven omdat ik ipv4 forwards nodig heb.

 

Mijn Connectbox staat in routermode.

Is het mogelijk om hier ook echte dual stack op te krijgen? Of is dat alleen in bridge mode?

 

De ipv4 forwards zijn nog steeds noodzakelijk dus dat moet zo blijven.

 

32 Reacties 32
Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Nee kan ik zelf niet omzetten. Wil het ook liever houden zo. Is een bewuste keuze.

 

Maar zul je lachen. Schakel ik zojuist de connectbox weer op SLAAC en hups, Fritzbox heeft weer zijn ipv6 volgens de dhcp van de Connectbox en ook volgens de logfile van de Fritzbox.

Alleen de online monitor op de Fritz is nog steeds van mening dat ie niet verbonden is.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik denk niet dat de DHCPv6-server van de Connectbox is berekend op prefix delegation naar downstream routers.

 

Wordt er nu een /64-prefix vermeld voor het LAN op de IPv6-pagina?

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@tobiastheebe  schreef:

Wordt er nu een /64-prefix vermeld voor het LAN op de IPv6-pagina?


Op welke ipv6 pagina? Van de Fritzbox? Ja alleen die wat ie al de hele tijd zag, die /64.

IPv6 Prefixes Used:

Home Network ::/0
Guest Network ::/0
WAN
2001:1c05:xxxx:xxxx::/64

Ben nu nog een beetje aan het testen met de dhcp opties. Sommigen geven SLAAC aan als ik DHCP van de Fritz zelf uit zet, maar dat zou niet moeten hoeven.
Als ik hem uitschakel krijg ik deze opties.
 

Disable DHCPv6 server in the FRITZ!Box:

X There are no other DHCPv6 servers in the home network

Devices in the home network should use automatic configuration (SLAAC) to determine their own IPv6 address.

 

O Enable the O flag in the router advertisement messages of the FRITZ!Box

Devices in the home network should obtain all information other than their IP address (DNS server, for instance) from another DHCPv6 server in the home network.

 

O Enable the M and the O flags in the router advertisement messages of the FRITZ!Box (SLAAC possible)

Devices in the home network can obtain their IPv6 address from another DHCPv6 server in the home network. They can also obtain other relevant information such as DNS servers from this DHCPv6 server. Devices that do not support DHCPv6 can use SLAAC (Stateless Address Autoconfiguration).

 

O Enable the M and the O flags in the router advertisement messages of the FRITZ!Box (SLAAC not possible)

Devices in the home network can obtain their IPv6 address from another DHCPv6 server in the home network. They can also obtain other relevant information such as DNS servers from this DHCPv6 server. In this mode SLAAC is not supported.

Heb nu de momenteel aangevinkte optie (X) gebruikt en getest met M en O met slaac (optie 3).

Begin me er blind op te staren. Eigenlijk had dat gewoon al lang en simpel moeten werken.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Bertzou het kunnen dat ik misschien nog ergens iets beperkt heb staan in het profiel dat die stack niet wordt doorgegeven naar de Fritz? Want zou wel moeten.

Misschien kan er eens een mod naar kijken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Full Dual-Stack is beschikbaar op jouw modem, voor Ziggo is hier niets om aan te passen. Het probleem lijkt dat de Connectbox niet de volledige gegevens doorgeeft (geen IA_PD) die benodigd zijn voor de FRITZ!Box.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ja daar lijkt het wel op. Toch is het vreemd want ik heb een pagina waar ik dat kan instellen als ik de keuze maak voor "use native ipv6 connection" zo hebben anderen het ook aan de praat gekregen las ik op een ander forum. Die instellingen heb ik 1:1 overgenomen maar ongeacht wat ik probeer, het gaat niet zoals het zou moeten.

 

Omdat ik ooit gekozen heb de boel om te zetten naar ipv4 only, dacht ik dat daar misschien iets was blijven hangen van de oude DS-Lite of zoiets. Maar als jij zegt dat alles is zoals het zou moeten dan geloof ik dat wel.

 

Ik vond deze instelling nog v.w.b. IA_PD als ik de dhcpv6 van de Fritz ook aan zet.

RichardG_0-1661534356226.png


Een deel is gemaskeerd zoals je ziet. Ik blijf het vreemd vinden dat ie wel op de WAN de juiste /64 adressering vindt maar het op het LAN gewoonweg niet wil lukken. En dat zelfs met de ipv6 firewall volledig uitgeschakeld in de connectbox.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De instellingen waar je naar verwijst, zijn voor downstream routers, achter de FRITZ!Box, niet voor de Connectbox (de upstream router). Van Dual-Stack Lite is geen sprake (hierbij is geen DMZ en port forwarding mogelijk), dit is ook vrij zeldzaam in voormalig Ziggo-gebied. Ziggo gaat niet uit van cascaded routers, zoals in jouw situatie. Helaas is mijn kennis van IPv6 te beperkt voor verdere troubleshooting van dit probleem.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Lees net elders dat het aan de Connecbox moet liggen en dat het in ip client mode wel werkt. En bridge dus ook. Is dan toch een euveltje wat Ziggo zou mogen fixen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik heb nog een instelling geprobeerd waarbij de Fritzbox speciaal de firewall opent voor delegated ipv6 prefixen maar die worden gewoonweg niet doorgegeven op een ander netwerk door de Connectbox.

Ook elders krijgt men dat niet voor elkaar op welke wijze dan ook lijkt het wel.

@tobiastheebeBedankt voor al het meedenken. Van ergernis toch maar eens de Connectbox in bridge laten zetten omdat ik per sé met die ipv6 wil spelen. Dan werkt het uiteraard wel, maar oke dat was wel bekend.

Ik ga er een oplossing aan vastbinden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Met DMZ c.q. cascaded routers zou het ook naar behoren moeten werken, maar de Connectbox lijkt daar toch van af te wijken. In elk geval fijn om te lezen dat het met bridge mode wel naar behoren werkt.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@tobiastheebeklopt, de Connectbox wijkt daar inderdaad van af.

Want ik heb gisteravond laat nog liggen prutsen en een andere router achter de Fritzbox gehangen en deze kreeg wel weer gewone ipv6 en prefixes toegewezen dus het is echt een Connectbox tekortkoming.

In bridgemode maar ook in ip client mode (zelfde netwerk, Connectbox deelt ip's uit) werkt het naar behoren. Voor diegenen die dat nog willen weten.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

https://superuser.com/questions/1692979/what-exactly-is-router-cascade-option-doing

 

"(IPv6 is practically never a consideration when "router cascade" is done, but most likely 2nd router would attempt DHCPv6-PD from the 1st one, like it would from an ISP, and if the 1st router supports sub-delegation i.e. serving DHCPv6-PD to LAN devices, then they'd again end up with separate IPv6 subnets.)"

 

In pfSense is dit bijv. wel mogelijk.

Guido64_0-1661697954571.png

 

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Yep, de Fritz in bridge kan het ook met andere router er achter.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic