1
Vraag
2
Reacties
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Is dual stack overal beschikbaar?

Ik zit in oud @Home gebied en las ergens dat nu overal dual stack beschikbaar zou zijn.

Volgens https://ipv6-test.com/ heb ik geen ipv6 maar alleen ipv4.

Dat is ooit als voorkeur aangegeven omdat ik ipv4 forwards nodig heb.

 

Mijn Connectbox staat in routermode.

Is het mogelijk om hier ook echte dual stack op te krijgen? Of is dat alleen in bridge mode?

 

De ipv4 forwards zijn nog steeds noodzakelijk dus dat moet zo blijven.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Heb je de mogelijkheid om bridge mode i.p.v. DMZ te gebruiken op de Connectbox? Dat zou een stuk stabieler/betrouwbaarder moeten werken met IPv6.

Bekijk in context

32 Reacties 32
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Full Dual-Stack is inderdaad in het gehele verzorgingsgebied beschikbaar. In voormalig UPC-gebied wordt het momenteel uitgerold, in voormalig Ziggo-gebied (waar @Home onder valt) is de uitrol al geruime tijd voltooid. Bridge mode is niet voorwaardelijk voor IPv6.

 

Worden er IPv6-adressen vermeld op de pagina Beheer, Informatie onder WAN-IP-instellingen?

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

@tobiastheebe  Waar jij zegt worden diverse ipv6 ip adressen weergegeven.

Een 2001:1c05 etc. etc. /128 adres en daaronder nog eentje die begint met fe80::2a52 etc./64.

Verder ipv6 gateway en DNS servers dus dat lijkt allemaal wel in orde.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dit zijn de IA_NA- en link-local-adressen op de WAN-interface. Dit houdt in dat Full Dual-Stack actief is en IPv6 beschikbaar moet zijn op het LAN.

 

Worden er IPv6-adressen vermeld op de actieve interface bij ipconfig /all (Windows) of ifconfig (macOS/Linux)?

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Ik heb op het interne netwerk nog geen ipv6 actief gezet dus daar zal ik dat niet tegen komen.

Maar ik dacht dat ik via die test site ook mijn WAN ipv6 zou moeten zien.

De ipv6 op het interne netwerk ga ik vanavond mee aan de slag.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij IPv6 is er (normaliter) geen NAT, elk apparaat binnen het LAN beschikt over een eigen globaal IPv6-adres (GUA). Er moet natuurlijk wel een prefix worden verspreid via RA, zodat apparaten een adres kunnen opbouwen met SLAAC.

 

Op de testsite zie je alleen het GUA-adres van het apparaat dat de site oproept. In jouw geval is het logisch dat IPv6 als 'not supported' getoond wordt. Het IA_NA-adres dat de eRouter op de WAN-interface ontvangt, kom je hier inderdaad niet tegen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Aha... oke dan begrijp ik waarom ie dat niet aan geeft.

En ook waarom DNS6 + IP4 wel wordt gezien maar de beide anderen niet.

 

Enig idee hoe ik deze moet instellen? Liefst gebruik ik nog zoveel mogelijk ipv4 over mijn netwerk.
Deze hangt als router in DMZ mode achter de Connectbox. Speciaal voor deze opzet gekozen om enkele redenen.

RichardG_0-1661443132538.png

 

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Heb dit als proef zo gezet als in de afbeelding hierboven, daarna op m'n Windows PC ipv6 aangezet, die heeft een ipv6 nu, maar op de testsite is nog altijd niets veranderd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

IPv6 via cascaded routers is wat gevoeliger voor problemen. Je kunt controleren of de testsite wel 'supported' toont voor IPv6 wanneer je de PC op de Connectbox aansluit.

 

Welke IPv6-adressen worden vermeld bij ipconfig /all?

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Zal zo meteen eens proberen, even een lange kabel zoeken.

Zojuist getest met een tweede Windows 10 pc en deze even alleen een ipv6 laten krijgen. Als ik dat doe, dan blijkt hij geen gateway te krijgen, dus ook geen internet.

 

In de Connectbox heb ik de instelling op SLAAC staan, geen idee of dat goed is.

 

Op dit moment, dus nog niet direct aan de connectbox aangesloten zie ik deze ip adressen:

IPv6 Address. . . . . . . . . . . : fd00::c416:etc.
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c416:etc.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De PC ontvangt alleen een zogenaamd ULA-adres, dat is niet voldoende voor internettoegang.

 

Voor testen met een PC direct op de Connectbox moet de DHCPv6-servermodus op 'stateless' ingesteld blijven, zodat de PC via SLAAC een GUA kan opbouwen, m.b.v. de prefix die via RA wordt ontvangen.

 

Voor IPv6 op de FRITZ!Box weet ik het niet helemaal zeker, maar ik denk dat je de modus in dit geval op 'stateful' kunt instellen, de FRITZ!Box moet immers alleen een delegated prefix opvragen bij de Connectbox. Het lijkt er overigens op dat PD van Connectbox naar FRITZ!Box met de huidige configuratie al lukt (prefix length = /62).

 

Ik moest het even opzoeken, maar de huidige instelling 'Use a native IPv4 connection' is de juiste voor Full Dual-Stack, de volgende instelling is voor Dual-Stack Lite (onwenselijk, port forwarding niet mogelijk).

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Lijkt me toch een Fritzbox configuratie probleem, ik zag elders nog meer instellingen.

Met een PC direct op de Connectbox krijg ik wel een ipv6 gateway naast de ipv4 gateway.

De test gaat dan ook goed.

Het ipv6 is dan ook 2001:1c05:2413:f900xxxxxxxetc.

 

"Voor testen met een PC direct op de Connectbox moet de DHCPv6-servermodus op 'stateless' ingesteld"

Oh apart, want ik had hem nu op SLAAC staan en toch maakte hij met dit bovengenoemde ipv6 een verbinding met internet. Misschien via het ipv4 gedeelte dan.

 

De Fritz gebruikt nu zijn eigen DHCPv6 server. Jij denkt dus dat ik in de Connectbox ook naar DHCPv6 moet schakelen in plaats van SLAAC? Wil ik wel proberen maakt me niet uit.

 

Ik vond nog een pagina instellingen in de Fritzbox, heeft er geheid mee te maken maar ik ben nog niet thuis in ipv6, ipv4 grotendeels wel, dus ben aan het leren. Al wat links met uitleg gezien.

 

Anyway, even twee screenshots van nog een pagina met instellingen, misschien zegt je dat meer. Als het verstandig is om die ip adressen niet publiek te hebben kan ik die screenshots evt. later weghalen.

 

Eerste deel van die pagina:

RichardG_0-1661448205307.png

In het tweede deel onderaan is in elk geval wel zichtbaar dat de Fritzbox wel de juiste informatie ziet wat aan de WAN kant van de Connectbox zit.

Ik weet alleen niet of deze instellingen ook correct zijn, dat doet de Fritz hier ook automatisch en een handleiding van Fritz gaf hetzelfde aan. Maar dat is vermoedelijk voor als de Fritz zelf direct als modem werkt.
Misschien zegt jou dit meer waar hier de fout zit c.q. wat ik hier evt. moet veranderen?

Ik ga eerst proberen nu die SLAAC naar DHPv6 te zetten in de Connectbox.

Edit: Dit omgooien heeft verder niets uit gemaakt dus zal toch ergens een instelling in die Fritz zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij stateless DHCPv6 maken clients inderdaad gebruik van SLAAC om een GUA-adres op te bouwen.

 

De tweede screenshot bevestigt dat de FRITZ!Box via DHCPv6 de benodigde gegevens (IA_NA (GUA /64) en IA_PD (/62)) heeft opgehaald bij de Connectbox. Er wordt alleen nog geen /64-prefix uit de /62 aangeboden op het LAN, alleen ULA-adressen. Waarom is mij niet helemaal duidelijk.

 

Overigens heb ik zelf nog geen praktijkervaring met IPv6, ik gebruik het nog niet op mijn EdgeRouter 4, achter een UBC1318ZG in bridge mode.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Dat tweede screenshot was hetzelfde toen ik op de Connectbox nog SLAAC actief had en niet DHCPv6.

Dus nu ben ik er nog niet helemaal uit.

 

In elk geval tot zover bedankt alvast.

Misschien dat @KoffieKopje of iemand anders die ipv6 ervaring op router achter router heeft nog ideeën heeft.

Geen idee ook of ik hier screenshots moet weghalen i.v.m. de ip adresseringen anders hoor ik het wel.

 

En ik ga uiteraard zelf ook nog even verder proberen/zoeken.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Je kunt de tweede screenshot inderdaad het beste verwijderen, evenals het GUA-adres dat je bovenaan in de reactie had vermeld.

 

The IPv6 prefix is displayed in the FRITZ!Box user interface under "Internet > Online Monitor" in the line "Internet, IPv6".

Wordt hier een (/62-)prefix getoond?

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Is dat GUA adres nu ook weg of gemaskeerd? Want ik weet niet welk van die ip's allemaal het GUA adres is.

Hopelijk ook het juiste screenshot weggehaald.

 

"Wordt hier een (/62-)prefix getoond?"

Nee, daar staat "not connected".

Aha... dus daar zit een deel van het probleem. Schijnbaar ziet de Fritz geen internet verbinding om welke reden dan ook. Moet toch ergens een instelling zijn.

 

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Er is heel even een verbinding geweest zie ik in de log van de Fritzbox, toen ik ipv6 aan gezet heb. Maar heb niets in de instellingen veranderd en een aantal seconden later was het toch mis.

Dit is van de log van de Fritzbox:

18:00:28 IPv6 internet connection established successfylly. IP address: 2001:1c05 etc etc.
18:00:44 Could not establish IPv6 internet connection: No response from DHCPv6 server (SOL)

 

Stond toen wel nog op SLAAC, maar ook nu hij op DHCPv6 staat en met reconnect blijft ie offline zo te zien.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Klopt, je hebt de juiste gegevens verwijderd.

 

Het lijkt erop dat DHCPv6 van Connectbox naar FRITZ!Box niet correct/volledig verloopt. Er werd wel een prefix getoond bij de WAN-interface (IA_NA), maar schijnbaar ontvangt de FRITZ!Box geen IA_PD. Bij 'Connection Settings' werd wel /62 getoond, maar ik weet niet of dat actuele gegevens zijn.

 

Ik zou als volgende poging de DHCPv6-server van de Connectbox instellen op 'stateful' en dan de FRITZ!Box opnieuw een IPv6-verbinding laten opbouwen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Die had ik inmiddels na jouw vorige vraag al op stateful gezet en opnieuw geprobeerd.

Zojuist ook opnieuw met SLAAC geprobeerd. Maar dat maakte geen verschil. Dezelfde foutmelding bleef.

Dus om een of andere reden verloopt dat stukje inderdaad niet goed.

Heb ook al geprobeerd met dhcpv6 op statefull en dan de firewall compleet uit gezet op de Connectbox, maar dat gaf ook geen verschil.
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Heb je de mogelijkheid om bridge mode i.p.v. DMZ te gebruiken op de Connectbox? Dat zou een stuk stabieler/betrouwbaarder moeten werken met IPv6.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic