1
Vraag
2
Reageer en help mee
Henk_L

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Is de Ziggo Safe Online app werkelijk veilig ?

Sinds een week gebruik ik de beta versie van App tracking prevention van Duckduckgo op mijn Android telefoon. Dit is nieuwe optie in de Duckduckgo browser. Van alle apps op je telefoon wordt nu gecontroleerd of er ingebouwde trackers actief zijn die je telefoon/app gebruik monitoren, en zo ja, aan wie dit wordt doorgegeven. Tot mijn grote verbazing blijkt Ziggo Safe Online topscorer te zijn. Achter mijn rug om worden er gegevens doorgestuurd naar:

 

Google

Twitter

Optimizely

Integral Adscience

Pubmatic

Amazon

Facebook

WarnerMedia

 

Is Ziggo hiervan op de hoogte ? Ik vind het bizar dat deze app gegevens over surfgedrag en telefoongebruik naar deze bedrijven doorstuurt, terwijl je als gebruiker zand in de ogen wordt gestrooid over veilig internet gebruik en bescherming van je privacy......

 

Graag een reactie.

Uitgelicht
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Reacties
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @Henk_L! Allereerst een heel warm welkom hier op de Ziggo Community. Begrijpelijk dat je je zorgen hierover deelt met ons nu je vanuit de Duckduckgo app dit te weten bent gekomen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben met de Duckduckgo app en de functionaliteit die ze onlangs als bèta hebben uitgebracht en ik kan daarover dus niet inhoudelijk met je discussiëren. Dit spijt me.

 

De Ziggo Safe Online app heeft vele functionaliteiten en doeleinden en het privacybeleid dat je op deze pagina aantreft is van toepassing op de app. Onder punt 4.8 in het privacy statement lees je meer over je privacy op het gebied van onze website en verschillende apps. Mijn advies is om dat zorgvuldig door te nemen zodat je weet hoe dit in elkaar steekt en wat je ervan kunt verwachten. Daarnaast adviseer ik je ook om punt 10 zorgvuldig te lezen. Daar vind je meer informatie over het delen van gegevens met derden. In de basis komt het erop neer dat we dit alleen doen als je daar toestemming voor hebt gegeven óf wanneer je gegevens geanonimiseerd zijn waardoor ze niet langer tot jou als individuele klant herleidbaar zijn. Hierdoor blijf jij voor deze derden anoniem en onbekend.

 

Mocht je naar aanleiding van het privacy statement toch nog met vragen zitten, dan horen we dat uiteraard graag!

7 Reacties 7
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Ik gebruik al jaren de Ziggo Safe Online App op Telefoon Apple, iPad, Macbook en Samsung Galaxy S7 Edge en nog niet een probleem mee gemaakt. Apple is het in principe niet nodig die zijn beter beschermd als Android, maar ook op me Windows10 PC staat Ziggo Safe Online en nooit geen last.

 

Eens in de zoveel tijd twijfelt kan je https://nl.malwarebytes.com/  deze installeer je en je 30 dagen gratis volledige malware en virusscanner die 99% malware weg haalt, en na 30 dagen gaat hij automatisch naar free version over.

 

Je kan ook Panda Antivirus nemen Free edition kan je gratis een account nemen, voordeel hiervan is dat deze niet op de achtergrond mee draait. 

 

Duck2Go mag officieel niet eens gegevens doorsturen want dat is tegen regels, en als jij een film hebt bekeken die je dan trailer of reclame ziet of google of facebook bedoel je, dit kan je beste andere browser zoals Edge, Chrome of Firefox nemen. Duck2Go is een nieuwe voor me weet er weinig van, maar wees zuinig wel op je gegevens en privé.

Henk_L
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik gebruik Safe Online ook al jaren op diverse pc's en op de smartphone van mij en die van mijn vrouw zonder probleem. Maar nu blijkt dat de app versie via de achterdeur gegevens doorspeelt naar bedrijven die weer advertenties verkopen. Dat is echt een kwalijke zaak. Het is nu de vraag of Ziggo hiervan op de hoogte is, of dat de app maker dit heeft gedaan.

 

Overigens, Duckduckgo sluist niets door, maar blokkeert juist de ingebouwde trackers in apps. Zelf heb ik geen facebook of twitter account, en ik wil met dit soort bedrijven niets te maken hebben. Het is juist daarom dat dit mij stoort dat een beveiligings app lekt naar dit soort bedrijven.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Het is goed dat je dit aangeeft en de sites die je opnoemde kan je filteren in Safe Online.

 

Dit is een klant helpt klant Community waar Ziggo medewerkers, zij hebben een Ziggo logo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic. 

Zij kunnen dit intern doorzetten.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @Henk_L! Allereerst een heel warm welkom hier op de Ziggo Community. Begrijpelijk dat je je zorgen hierover deelt met ons nu je vanuit de Duckduckgo app dit te weten bent gekomen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben met de Duckduckgo app en de functionaliteit die ze onlangs als bèta hebben uitgebracht en ik kan daarover dus niet inhoudelijk met je discussiëren. Dit spijt me.

 

De Ziggo Safe Online app heeft vele functionaliteiten en doeleinden en het privacybeleid dat je op deze pagina aantreft is van toepassing op de app. Onder punt 4.8 in het privacy statement lees je meer over je privacy op het gebied van onze website en verschillende apps. Mijn advies is om dat zorgvuldig door te nemen zodat je weet hoe dit in elkaar steekt en wat je ervan kunt verwachten. Daarnaast adviseer ik je ook om punt 10 zorgvuldig te lezen. Daar vind je meer informatie over het delen van gegevens met derden. In de basis komt het erop neer dat we dit alleen doen als je daar toestemming voor hebt gegeven óf wanneer je gegevens geanonimiseerd zijn waardoor ze niet langer tot jou als individuele klant herleidbaar zijn. Hierdoor blijf jij voor deze derden anoniem en onbekend.

 

Mocht je naar aanleiding van het privacy statement toch nog met vragen zitten, dan horen we dat uiteraard graag!

Henk_L
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Erik S,

 

In artikel 4.8 staat onder andere het volgende :

 

Het kan zijn dat in onze websites of apps links of
koppelingen naar websites of apps van andere partijen zijn
opgenomen. Op het gebruik van deze websites en apps zijn
de voorwaarden en privacyverklaringen van deze aanbieders
zelf van toepassing. VodafoneZiggo is hiervoor niet
verantwoordelijk.

 

Er wordt hier niet over trackers gesproken die je activiteiten doorgeven aan advertentie verkopers.

 

Punt 10,

 

10. DELEN MET DERDEN
Soms delen wij gegevens over jou met derden omdat dat nodig is voor een goede bedrijfsvoering, in
verband met de levering van een van onze diensten of producten of ter verbetering van onze
dienstverlening. Dit doen wij op de onderstaande manieren.
Indien wij gegevens met derden delen voor marketing- of verkoopdoeleinden, dan doen wij dit
uitsluitend nadat jij hiervoor toestemming hebt gegeven of nadat wij deze gegevens zodanig hebben
geaggregeerd en geanonimiseerd, dat jouw gegevens niet langer tot jou als individuele klant herleidbaar
zijn. Op deze manier blijf jij voor deze derden anoniem en onbekend.

 

Toestemming is hier nooit voor gevraagd, en voor bedrijfsvoering is het niet nodig. Het gebeurd dus gewoon stiekum achter de rug om van de klant om gegevens door te sluizen naar bedrijven zoals Facebook, die nu niet echt een goede reputatie hebben. Dat er gekeken wordt naar de interesses van klanten in de Ziggo Go app begrijp ik nog, maar de Safe Online app die suggereert dat je beveiligd online bent, moet ook veilig zijn. De bankierbeveiliging  geeft mij nu ook bepaald geen goed gevoel meer met de huidige kennis van zaken....

 

Henk_L
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Merkwaardig dat dit niet erg leeft bij gebruikers van de app. Kennelijk heeft iedereen zich er al bij neergelegd dat zelfs bedrijven waar je een betaalde dienst afneemt je gegevens doorverkopen om nog meer winst te maken. Tijd om naar een andere anti virus app over te schakelen die niet lekt via de achterdeur.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @Henk_L! Sorry voor de late reactie allereerst. Intern hebben we hierover nog contact gehad met een andere afdeling. Zij gaven aan de "app tracking prevention" functionaliteit van Duckduckgo te zullen gaan testen. Verder gaven ze nog aan dat het algemene F-Secure Privacybeleid van toepassing is op de Ziggo Safe Online app en dat het goed is om die hier ook te delen. Dit Privacybeleid is wat uitgebreider beschreven en bij vragen over dit beleid kun je eventueel ook nog contact zoeken met F-Secure Corporation.

 

Verder blijft het natuurlijk volledig je eigen keus om gebruik te maken van Ziggo Safe Online, of niet. Ik hoop in ieder geval dat de hier gedeelde privacy beleidstukken meer duidelijkheid verschaffen over hoe het zit met je privacy bij het gebruik van de Ziggo Safe Online app.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic