1
Vraag
2
Reacties
Jumanji

Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ipv6 tunneling toelaten / teredo unable to qualify - Xbox netwerk op PC

Nou, ik hoop dat de community mij kan helpen.

Ik maak sinds kort gebruik van de xbox app op pc, hier kan ik met mijn abonnement verschillende multiplayer games online spelen. Helaas lukt het niet met mijn huidige ziggo / coax verbinding (ik heb een connectbox) bepaalde spellen online te spelen, ik krijg dan bij een netwerk test het volgende te zien: “Teredo is unable to qualify”.

Wat heb ik tot nu toe gedaan?

  1. Gekeken of Teredo wordt geblokkeerd (dus niet)
  2. Alle services opnieuw opgestart van xbox
  3. Verschillende netsch commands uitgevoerd om de services te resetten (levert geen oplossing)

Ik was toen gaan kijken naar de xbox live networking service onder windows services, daar krijg ik een error bij het starten van de service:
“error 1068: the dependency service or group failed to start”

Ik heb uiteindelijk kunnen vinden dat de oorzaak voor deze error kan zijn dat ipv6 tunneling niet wordt toegelaten en / of dus inderdaad Teredo niet wordt toegelaten.

Nu heb ik meerdere malen gesproken met Ziggo medewerks, blijkbaar kan ik dus omdat ik “oud upc” ben niet ipv4 en ipv6 tegelijkertijd aan zetten op mijn modem. Ik had toen besloten om dus de connectbox te proberen te zetten op bridge modus om mijn Vigor2762 daar op aan te sluiten, maar ik krijg helaas geen wan ip. Wat ik ook probeer, en ik heb dus best wel wat getest. 

Als laatste heb ik dus getest om de modem toch te laten overzetten op ipv6… Maar dit leverde ook geen oplossing… Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Misschien toch bridge modus proberen, maar dan die vigor 2762 werkend proberen te krijgen wat nu ook een uitdaging is. 

Microsoft / Xbox support kon mij uiteindelijk ook niet helpen. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jumanji
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Voor degene die deze thread ooit terug vinden in de hoop voor een oplossing voor dit probleem met de xbox app. 

Ik heb eindelijk een oplossing gevonden:
Uiteindelijk ligt dit probleem niet aan de teredo / ipv6 tunneling (Wat zelfs microsoft mij had geadviseerd) maar het probleem is op te lossen in de windows services.

  1. Open windows services en check of de xbox live networking service is aan het lopen (running). Waarschijnlijk is dit niet het geval als je dit ah lezen bent
  2. rechtermuis click op de xbox live networking service
  3. Ga naar “ Dependencies” dit is de rechterste tab
  4. Onder “This service depends on the following system components” krijg je dus een lijst met componenten
  5. Zorg dat elk component in het lijst “up and running is” als eentje het niet is zal je dus de 1068 error zien wat verwijst naar ipv6 tunneling en zal je dus in de xbox app de Teredo foutmelding ook vinden.

Als je eenmaal bij de laatste stap alles weer actief hebt kunnen krijgen kan je de xbox live networking service starten en zal je dus geen foutmelding meer zien, dit lost ook gelijk latency problemen op als je die ook had. Ik hoop dat dit iemand zal helpen… Het zal je een paar dagen sparen van troubleshooting met verschillende partijen  .

Nogmaals bedankt voor het helpen bij het aansluiten van mijn Draytek op de Connectbox.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Waarom wil je via Toredo/IPv6 verbinding maken?
IPv6 staat, praktisch gezien, nog in de kinderschoenen.

Alles kan via IPv4.

Wat betreft bridge en verbinding.

Ik lees hier:  https://www.draytek.nl/producten/vdsl2/vigor-2762-serie-2/?tab=overzicht

Vigor 2762 serie

De Vigor 2762 beschikt over een VDSL2 modem, ADSL2/2+ modem en een ethernet WAN poort en kan derhalve worden aangesloten op VDSL2, ADSL2/2+ of breedband internetverbindingen. Met 4 Gigabit LAN poorten waarvan 1 poort configureerbaar als WAN poort, een object oriented firewall, VPN en 2 USB poorten voor 4G en storage bieden de modellen uit deze serie veel mogelijkheden. De Vigor 2762 modellen ondersteunen VDSL2 vectoring.

Heb je die LAN poort als WAN poort ingesteld in je router om een automatisch een WAN DHCP IP adres te kunnen krijgen?

Jumanji
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Be rt wrote:

Waarom wil je via Toredo/IPv6 verbinding maken?
IPv6 staat, praktisch gezien, nog in de kinderschoenen.

Alles kan via IPv4.

Wat betreft bridge en verbinding.
Ik doe er even een bijlage bij, dit krijg ik dus te zien als ik een netwerk test doe in de xbox app. Daarnaast krijg ik een error te zien bij het starten van de “xbox live networking service” dit is te vinden onder de Windows services. De error doe ik er ook bij als bijlage, die error 1068 zo ver ik kon vinden verwijst naar het dus niet toelaten van IPV6 tunneling / Teredo.
--------------------------------

Heb je die LAN poort als WAN poort ingesteld in je router om een automatisch een WAN DHCP IP adres te kunnen krijgen?
Ik heb dus een kabel (RJ11 naar RJ45) aangesloten op LAN 1 van de connectbox naar de WAN poort van de Vigor2762 en dat werk niet, verder heb ik dus voor VDSL only instelling op de WAN poort van de router vlan tagging uitgedaan, die stond namelijk aan op 101.

Maar ik moest het dus op de LAN poort aansluiten van de Draytec?

 

Jumanji
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

DHCP staat trouwens op “obtain an IP automatically” Dus het zou volgens mij goed moeten zijn, maar ik krijg alsnog geen ip.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Hè ??? Ik heb dus een kabel (RJ11 naar RJ45) aangesloten op LAN 1 van de connectbox naar de WAN poort van de Vigor2762 en dat werk niet.

Een RJ11 in een UTP uitgang??? Waarom ???

Lees de gebruiksaanwijzing eens door, want op deze manier gaat dat nooit lukken.

In het kort: neem een RJ45 - RJ45 kabel oftewel een gewone netwerkkabel en steek hem in UTP1 van je modem en de andere kant in 1 van de 4 gele poorten die je ingesteld hebt als WAN poort in de instellingen van je Vigor 2762.

( De rest is niet relevant, want de Vigor is van huis uit een VDSL2 modem, ADSL2/2+ modem en dat deel moet je omzeilen door 1 van de gele poorten als WAN poort in te stellen.)

djjonesy

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Jumanji hieronder in het kort hoe je de draytek als router gebruikt als je de ziggo modem in bridge hebt staan:

  1. login en klik op wan en daarna op general.
  2. zet hier de vinkjes bij wan1 en 3 uit en bij wan 2 aan zie screenshot 1
  3. klik daarna op internet acces en zet wan 2 op static or dynamic ip
  4. klik daarna op detail pagina en zet obtain an ip automatically aan
  5. bij elke stap die hierboven beschreven staat zal de vragen om te herstarten zodra je op ok drukt, dit moet ook gebeuren.
  6. als laatste stap doe je een netwerkkabel tussen lan1 van de ziggo modem en lan4 van de draytek.

hierna zal je als de ziggo modem in bridge staan een extern ip hebben op de draytek.

Jumanji
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Be rt  nee man…. De WAN poort van de Draytek is een RJ11 (dus geen UTP uiitgang), ik heb hem niet voor niks gekocht…. Maar ik snap je verwarring als je niet bekend bent met dit Draytek model, qua instellingen ben ik er goed bekend mee aangezien ik deze al lang in beheer heb gehad. Ik denk ook dat je weer niet goed hebt gelezen wat ik schreef want ik gaf ook al aan dat ik het blijkbaar verkeerd doe, aangezien ik de WAN poort gebruik op de Draytec en niet de LAN. In ieder geval bedankt voor je reactie, ik kan hier wel verder mee.


 @djjonesy bedankt!!! Ik deed het dus verkeerd, het is voor het eerst dat ik wat aansluit op een modem in bridge, ik ging er van uit dat ik gewoon de WAN poort van de achterliggende router moest gebruiken, maar het gaat dus op de LAN. Ik ga dit proberen!! Als dit niet lukt dan geef ik het op… Mijn andere gaming applicaties werken prima namelijk.

djjonesy

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Let wel op dat je LAN 4 gebruikt van de draytek!

de wan poort van de draytek is alleen voor ADSL/VDSL

Jumanji
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@djjonesy Ja, precies. Ik heb hem nu werkend. Ik moet dan nog met de instellingen spelen want ik krijg nog steeds de error in de xbox app….. Maar goed, we zullen het wel merken

Jumanji
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Voor degene die deze thread ooit terug vinden in de hoop voor een oplossing voor dit probleem met de xbox app. 

Ik heb eindelijk een oplossing gevonden:
Uiteindelijk ligt dit probleem niet aan de teredo / ipv6 tunneling (Wat zelfs microsoft mij had geadviseerd) maar het probleem is op te lossen in de windows services.

  1. Open windows services en check of de xbox live networking service is aan het lopen (running). Waarschijnlijk is dit niet het geval als je dit ah lezen bent
  2. rechtermuis click op de xbox live networking service
  3. Ga naar “ Dependencies” dit is de rechterste tab
  4. Onder “This service depends on the following system components” krijg je dus een lijst met componenten
  5. Zorg dat elk component in het lijst “up and running is” als eentje het niet is zal je dus de 1068 error zien wat verwijst naar ipv6 tunneling en zal je dus in de xbox app de Teredo foutmelding ook vinden.

Als je eenmaal bij de laatste stap alles weer actief hebt kunnen krijgen kan je de xbox live networking service starten en zal je dus geen foutmelding meer zien, dit lost ook gelijk latency problemen op als je die ook had. Ik hoop dat dit iemand zal helpen… Het zal je een paar dagen sparen van troubleshooting met verschillende partijen  .

Nogmaals bedankt voor het helpen bij het aansluiten van mijn Draytek op de Connectbox.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Jumanji Dank voor je uitgebreide uitleg, zeer leerzaam, dat kan zeker een aantal mensen de goede we op helpen.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Jumanji . Super dat je dit met de Community deelt, zeg! Ik zal ervoor zorgen dat dit topic zichtbaar blijft, zodat het ook altijd nog gevonden kan worden (ook in Google enz.). Dit kan anderen vast en zeker helpen. 

Bedankt!

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic