Vraag
Reacties
Ramonneke
Level 1

Ipv6 en Ipv4 hoe zit het nou?

Al jaren is ipv6 een ding bij Ziggo maar het schijnt er nu dan te zijn. Sterker, bij consument is het nu standaard en volgens de telefoniste klaagt geen klant hierover. Voor mij een verrassing maar ik ga verhuizen (binnen het Ziggo netwerk) en wil weten waar ik aan toe ben en welke configuratie ik heb beste kan kiezen

1. Ipv4 met connectbox
  2. Ipv6 met connectbox
  3. Ipv4 met ubee
  4. Ipv6 met ubee

Consumenten krijgen standaard een ipv6 aansluiting, en zakelijk Pro een ipv4. Bij beide kun je er voor kiezen om te wisselen.

Verschil bij zakelijk Pro is dat een vast IP adres krijgt.

Op dit moment heb ik een oud zakelijk ZZP abonnement met een vast IP adres en daar maak ik vaak gebruik van.

Dual stack draaien kan kennelijk niet bij zowel consument als zakelijk pro.

1. Soort ipv6 verbinding

Wat voor type verbinding heb je bij Ziggo dan als je op het Ipv6 netwerk zit? Hoe benader je Ipv4 servers? Vele (web) servers die ik zakelijk benader zijn Ipv4

2. NAT bij Ipv6 en of Ipv4?

Nu is het zo dat je een ipv4 adres krijgt met je eigen netwerk achter NAT. Is je ipv4 straks dan NAT van Ziggo? Met andere woorden, krijg je dan dubbel NAT?

3. Firewall

Op welke wijze zijn inkomende ipv4 en ipv6 verbindingen te managen indien je voor “ipv6” kiest? Ziggo draait geen dual stack dus nooit kunnen mensen je devices/servers via ipv4 benaderen lijkt mij. 

4. Hoe werkt NAT bij Ipv4/Ipv6

Indien NAT met ipv4, is er dan ook nog UPNP voor forwarding mogelijk?

5. IOT en smart devices

Ik heb diverse devices zoals wifi switches, chromecasts en dat soort zaken. M’n wifi switches ondersteunen volgens mij enkel maar ipv4. Hoe los ik connectivity op als ik voor ipv6 kies?

0 Kudos
5 Reacties 5
Meldingen
Aan Uit
Anne H
Community Developer
Community Developer

Hallo @Ramonneke welkom op de Community.

Wanneer je gaat verhuizen is het afhankelijk van de regio waar je naartoe gaat of je het huidige abonnement en modem mee kan nemen of dat hier zaken in aangepast moeten worden.

Als je de huidige modem gaat houden is het ingaan op al je vragen nogal een boekwerk, zonder dat je die antwoorden nodig hebt 🙂

Als je wel een nieuwe modem krijgt heb je zelf helaas geen keuze in type modem, en daarin zijn geen uitzonderingen mogelijk. Je krijgt waarschijnlijk een modem met een Dual Stack Lite setup, maar Full Dual Stack zou ook kunnen. Dit kun je niet zelf kiezen. Hoe dan ook kunnen we na de levering altijd je modem naar IPv4 only zetten, op die manier werkt al jouw IPv4 infrastructuur perfect. Het is wel een permanente instelling die niet meer terug kan naar IPv6.

Of je uit de voeten kan met een dynamisch IP of vast IP adres heeft invloed op je type abonnement. Dit kan alleen jij bepalen.

0 Kudos
Ramonneke
Level 1
Topicstarter

Uit jouw antwoord begrijp ik dat het altijd Dual Stack (lite) is als Ipv6 is geactiveerd? Dat houd dus in dat er dan ook dus ipv4 is. Is dat correct?

Geen idee waarom je het over modem keuzes hebt. Ik licht enkel toe welke modems momenteel door Ziggo naar klanten worden uitgeleverd en ik vraag niet welke ik wil hebben.

Ziggo Pro → ubee
Ziggo overig → connectbox

Dus je hebt wel keuze in het modem door een specifiek abonnement te kiezen.

Ik ben geen Ipv6 expert dus maar even gaan Google. DS-Lite is volgens mij dus een private Ipv4 achter NAT. Full- Dual Stack is dus public Ipv4.

Maar ja, zoals ik vanuit jou begrijp dat is het een kwestie van aanvragen en dan zien of je DS-Lite of Full DS krijgt. 

Een publiek dynamisch Ipv4 adres is prima maar ik moet wel m'n netwerk over Ipv4 kunnen bereiken. Zoals ik het zo lees gaat dat niet als je DS-Lite hebt want Ziggo lijkt geen ondersteuning te hebben voor portforwarding of UPNP.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

“Uit jouw antwoord begrijp ik dat het altijd Dual Stack (lite) is als Ipv6 is geactiveerd? Dat houd dus in dat er dan ook dus ipv4 is. Is dat correct?”

Nee, het hangt af van in welke regio je bent.
Oud-UPC is Dual Stack Lite, dan heb je een uniek IPv6 adres en een gedeeld IPv4 adres met 20 anderen en daar is Port Forward niet beschikbaar, dus zul je naar IPv4 only omgezet moeten worden, anders kun je van buiten niet binnen benaderen.

Oud-Ziggo gebied heeft Full Dual Stack, dan heb je een uniek IPv6 adres en een uniek IPv4 adres en heb je dus ook Port Forward ter beschikking.

IPv6 only is er niet, want nog maar 30% van de wereld is aangesloten op IPv6, dus zou je een heleboel niet kunnen bereiken.

“en volgens de telefoniste klaagt geen klant hierover”

Ik vermoed dat de telefoniste nooit hier op het forum over IPv6 heeft gelezen, want het IPv6 van Ziggo werkt nog niet zoals het zou volgens het boekje zou moeten werken, er zijn een paar echte IPv6 freaks die heel veel werkend hebben gekregen, zoals zij dat wilden en hoe het zou moeten, maar daar waren een bak workarounds voor nodig.

Er is geen keuze in modem, het is wat er op de plank ligt.

0 Kudos
efok
Level 17

Er valt dus inderdaad niet heel veel te kiezen. Als consument krijg je DS-lite of Full Dual Stack. Wie wat krijgt is enigszins regio afhankelijk, maar helder is het niet. Alleen DS-Lite kan terug naar IPv4 only voor zover ik weet. Wat op zich logisch is. Een consument krijgt een Connectbox: Compal of Arris, wederom zelf geen keuze. Op Verzoek soms een UBC1318ZG. Voor vaste IPv4 moet je naar zakelijk inderdaad. Bij zakelijk wordt wel degelijk ook IPv6 geleverd.
Voor een dynamisch (wat overigens zelden veranderd) IPv4 kun je je toevlucht nemen tot dyndns om zaken bereikbaar te houden.

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

@Ramonneke

Voor een deel val ik in herhaling. Toch nog deze keutel.

Alleen IPv6 heb je nooit. Je hebt daarnaast ook IPv4 beschikbaar. Dat heet Dual Stack. Zonder IPv4 zou je geen connectie kunnen maken met Servers die nog niet over IPv6 bereikbaar zijn. Dat zijn er nog veel. IPv6 in je netwerk komt erbij naast IPV4 en wordt gebruikt om IPv6 Connecties te maken met Dual Stack Servers die niet alleen via IPv4, maar ook via IPv6 bereikbaar zijn.

Je hebt dus altijd op de gebruikelijke manier Ipv4 in je netwerk.
De sytemen in je netwerk zitten in een private IPv4 netwerk, standaard 192.168.178.0/24.
Met behulp van NAT verlopen IPv4 Connecties via 1 extern publiek Internet adres.
Als je IPv6 hebt krijgen Systemen in je netwerk die IPv6 support hebben ook een globaal IPv6 Internetadres in een IPv6 subNet dat je van Ziggo krijgt toegewezen. Op een systeem met ook een IPv6 adres krijgt een IPv6 verbinding de voorkeur als een Server dit toestaat.
Er is een IPv6 Firewall om toegang van buitenaf tegen te kunnen houden. Anders zouden de systemen publiek bereikbaar zijn via IPv6. Een externe port openzetten voor een IPv6 adres in je netwerk regel je met die Firewall. Dat werkt dus heel anders dan Port Forwarding naar van buiten onbereikbare lokale priveadressen van het IPv4 deel van je netwerk.

Er zijn twee varianten van IPv6 in omloop.

-- Full Dual Stack.
Hierbij heb je een eigen extern IPv4 adres en NAT op je Router. Voor IPv4 werkt dit precies zoals wanneer je geen IPv6 zou hebben.
-- DS-Lite
Hierbij heb je geen eigen extern IPv4 adres en er is geen NAT op je Router. NAT wordt uitbesteed.
Een IPv4 Connectie verloopt via een IPv6 verbinding met een externe NAT Server (CGNAT aka AFTR). De CGNAT wijst tijdelijk een publiek IPv4 adres toe uit een pool van adressen die je deelt met andere gebruikers van dat CGNAT. Omdat je geen eigen IPv4 adres hebt is geen Port Fowarding mogelijk.
Als je dat nodig hebt lost Ziggo dit op door je over te laten stappen naar IPv4-only.
Dat zou even zo goed Full Dual Stack kunnen zijn, maar dat doet Ziggo niet, zelfs als dat op je lokatie in principe technisch zou kunnen. Er is geen andere standaardprocedure dan omzetten naar IPv4..

Het is jammer, dat je door technische beperkingen niet vrij kunt kiezen welke IPv6 je krijgt.