1
Vraag
2
Reacties
Aruiter

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ipv6 bridge modus connectbox

Beste Ziggo, 


Mijn werkgever doet alles via IPv6 en aangezien ik regelmatig thuis werk en een server van het werk daar heb staan, kan ik deze niet meer bereiken zonder ipv6. VPN verbinding van ipv4 naar ipv6 is dan ook niet de gewenste oplossing, aangezien deze dan alleen voor mij ingericht moet worden. 

De mogelijkheden van de Connectbox zijn helaas te beperkt om deze niet in bridgemodus te zetten. 
Wat zijn de plannen voor ipv6 en hoe kan ik hier toch gebruik van maken in bridge-modus? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Aruiter 

Best lastig voor je, deze keuze van je werkgever! De bridge modus bieden we momenteel niet aan op IPv6. Het is ook niet bekend wanneer hier verandering in komt. We bieden de mogelijkheid voor bridge uiteraard wel aan op de IPv4 verbindingen. 

 

 

 

Bekijk in context

22 Reacties 22
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Deze vraag komt hier wel vaker voorbij. Ik heb er ooit al eens een topic over gestart en zou graag Dual Stack IPv4/IPv6 op mijn router achter gebridged modem hebben. 
Het antwoord van Ziggo is dat er nog een technisch/security dingetje moet worden omgezet in het Ziggo netwerk. Ziggo zegt steeds die wens wel te hebben, maar dit nog niet ingepland te hebben. Op de vraag waarom dit niet gewoon nu al wordt geïmplenteerd heb ik nog geen antwoord gezien. Ze zullen toch een keer door de bocht moeten. Jouw use case geeft aan dat dit het echt tijd begint te worden, om die stap te zetten.

Aruiter
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
efok wrote:

Deze vraag komt hier wel vaker voorbij. Ik heb er ooit al eens een topic over gestart en zou graag Dual Stack IPv4/IPv6 op mijn router achter gebridged modem hebben. 
Het antwoord van Ziggo is dat er nog een technisch/security dingetje moet worden omgezet in het Ziggo netwerk. Ziggo zegt steeds die wens wel te hebben, maar dit nog niet ingepland te hebben. Op de vraag waarom dit niet gewoon nu al wordt geïmplenteerd heb ik nog geen antwoord gezien. Ze zullen toch een keer door de bocht moeten. Jouw use case geeft aan dat dit het echt tijd begint te worden, om die stap te zetten.


Ik ben inderdaad het forum aan het afspeuren en zie dat deze vraag inderdaad vaker is gesteld. Het voordeel met ipv6 is dat ze gewoon veel meer ip's ter beschikking hebben, waardoor schaarste geen issue mag zijn. 
Zou het persoonlijk niet eens erg vinden als ik alleen maar een ipv6 krijg. Alles wat ik niet kan benaderen omdat er geen ipv6 is, is niet mijn probleem 😉

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Opmerkelijk is dat je werkgever geen Dual Stack Servers heeft.

Aruiter
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
hanh wrote:

Opmerkelijk is dat je werkgever geen Dual Stack Servers heeft.

Dat is een bewuste keuze geweest (waarom is iets wat niet gedeeld wordt). 
Vond het zelf ook al raar dat je de diensten volledig via Ipv6 laat draaien, terwijl het nog niet eens overal beschikbaar is. 

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Aruiter 

Best lastig voor je, deze keuze van je werkgever! De bridge modus bieden we momenteel niet aan op IPv6. Het is ook niet bekend wanneer hier verandering in komt. We bieden de mogelijkheid voor bridge uiteraard wel aan op de IPv4 verbindingen. 

 

 

 

Aruiter
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hoi @Rikst Ziggo 

Inderdaad behoorlijk lastig. Het probleem is inmiddels opgelost door een vpn te plaatsen, zodat ik er gewoon bij kan. 

 

Een nieuw doel in 2020? Ipv6 in bridgemodus, aangezien er veel vraag naar is. 
 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Wie weet wat er nog komt @Aruiter 😉 Dat blijft nog even spannend! Gelukkig dat jij nu door middel van VPN wel gewoon aan het werk kunt. 

Ik wens je vast hele fijne feestdagen 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Er is ook nog een andere oplossing, en die gebruik ik al vele jaren. Je zet een IPv6 over IPv4 tunnel op naar bijvoorbeeld Hurricane Electric. Als je een goede router hebt, dan kan die de tunnel opzetten.

Het resultaat is dan dat je een volwaardige dual stack IPv6 aansluiting hebt.

Zolang Ziggo nog geen hoogwaardige routers wil leveren, of het mogelijk wil maken je eigen router direct op de kabel aan te sluiten, of bridgemode met dual stack IPv6 aan te bieden, is dit de enige mogelijkheid om een fatsoenlijke moderne internet aansluiting te krijgen.

Ivo-tje

Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Aruiter wrote:
hanh wrote:

Opmerkelijk is dat je werkgever geen Dual Stack Servers heeft.

Dat is een bewuste keuze geweest (waarom is iets wat niet gedeeld wordt). 
Vond het zelf ook al raar dat je de diensten volledig via Ipv6 laat draaien, terwijl het nog niet eens overal beschikbaar is. 

 

De keuze van de werkgever is niet eens zo raar, het is raar dat anno 2020 IPv6 nog steeds niet beschikbaar is! En helemaal voor een partij van het formaat Ziggo beschamend dat ze dat na 20 jaar nog altijd niet hebben geïmplementeerd voor hun klanten! IPv4 is al even op, het einde is in zicht, de vervanger is er al 20 jaar, klanten vragen er al zo lang om, maar ze lijken het maar niet te snappen.

 

Hulde aan je werkgever dat hij deze stap maakt, jammer dat je bij Ziggo zit (waarschijnlijk omdat je geen keuze hebt zoals de meeste) en dus geen deugdelijke internetverbinding kunt krijgen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

IPv4 is al even op, het einde is in zicht”

Zie het aantal IPv4 adressen wat Ziggo en de andere Nederlandse providers in bezit hebben en in gebruik kunnen nemen.

Major IP Address Blocks For Netherlands

Verder is IPv6 in Nederland nog maar voor 23% uitgerold.

https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html

 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Dus Ziggo heeft in totaal 5.550.080 IPv4 adressen ter beschikking. Des te sneller de ISP's IPv6 uitrollen, des te sneller zullen de content aanbieders hun web sites (mede) voorzien van IPv6, en des te sneller kunnen we van dat ellendige IPv4 af. Maar dat snapt het Ziggo management niet.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Ivo-tje 
Een Server alleen bereikbaar maken over IPv6 is hoogst ongebruikelijk, want erg onhandig voor potentiele gebruikers.
Tijdens de transitie van IPv4 naar IPv6 is Dual Stack de oplossing.
Tenzij de IPv4 adressen die partijen nog beschikbaar hebben echt op gaan raken. Dan worden de rapen gaar. Als je de traagheid ziet van die transitie dan is er nog veel optimisme. Teveel, naar mijn smaak.

 

Aruiter
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je steun @Ivo-tje.

@hanh voor mij hoeft er niet alleen maar ipv6 geleverd te worden door ISP’s. Het is gewoon vreemd dat Ziggo zo achter loopt met de techniek. Xs4all heeft al jaren ipv4 en ipv6 voor zijn klanten. Dit zijn ook vaste ip’s, geen gezeur met dynamisch, dat zodra deze weer eens gewisseld is je moet laten delisten omdat een ander die dit IP-adres had die misbruikt heeft (bedoeld of onbedoeld).

Voor de mensen die zeggen dat XS4ALL KPN is. Dat klopt, alleen XS4ALL heeft het beter voor elkaar dan KPN. 
 

aangezien ik geen 10MB lijntje wil via koper,  want anders had ik allang ergens anders heen gegaan.


Dus chop chop met die ipv6 bridge modus.

 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Heren,

Het is heel simpel. IPv6 moet uiteindelijk IPv4 vervangen, het is geen aardigheidje er bij. De ISP's zijn wereldwijd te lamlendig geweest om het op tijd in te voeren. Omdat het niet werd ingevoerd door de ISP's werden de web sites ook niet van IPv6 voorzien.

Nu wil men overal in de derde wereld zoveel mogelijk internet gaan invoeren,o.a. met enorm veel kleine satellieten. Hoe wil je die gebruikers nog IPv4 aanbieden? Dat moet allemaal op IPv6 gaan draaien, dus nu moeten de web sites op deze wereld allemaal dual stack worden, en in hoog tempo.

Alleen is het heel erg duur om je web applicaties van twee IP stacks te voorzien, en dat te onderhouden. Daar kwam Facebook jaren geleden al achter, dus die zijn intern jaren geleden al volledig overgegaan op IPv6. Dan hadden ze ook geen last meer van brain dead programmeurs die alleen de IPv4 stack meenamen in hun programma's. We moeten dus zo snel mogelijk naar IPv6-only toe !!

Op de directie etages van veel ISP's lopen van die managers rond die feitelijk niet meer zijn dan beroeps wauwelaars. Die zagen geen “financiële insentive” om IPv6 in te voeren. Met andere woorden ze snappen geen flikker van internet. Je zou ze met een enorme schop onder hun reet het bedrijf uit moeten trappen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Lekker bezig @caesar . Ik zie het somber in. Het zal een ramp gaan worden, tenzij alle bij IPv6 achterblijvende partijen nog net op tijd een wonderbaarlijke beweging kunnen gaan maken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik vermoed dat er wel een scenario klaarligt, maar dat het pas uitgevoerd gaat worden als er noodzaak voor is, dat heet de grote investeringen pas doen als het nodig is.

Er wordt al jaren geroepen, het moet nu, maar er is nog steeds geen noodzaak om het geld daarvoor uit te geven.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Ik weet het @hanh . Maar zo veel bedrijven worden naar de filistijnen geholpen door dit soort van klungelende managers die geen flauwe notie hebben van wat hun bedrijf eigenlijk zou moeten doen, en in plaats daarvan alleen maar praten over “shareholder interests”.

Kijk naar Boeing, waar managers er geen been in zagen de levens van passagiers in de waagschaal te stellen om meer winst te kunnen boeken. En als je dan ziet waar die kortzichtige, misdadige lichtzinnigheid toe leidt, honderden dode passagiers, een miljarden schade voor het bedrijf, voor afnemers en toeleveranciers, een onvoorstelbare reputatieschade, dan snap je wellicht waarom ik een bloedhekel heb aan dat soort nitwitten.

Op de werkvloer wil men graag trots zijn op het bedrijf waar men voor werkt. Dat geldt ook voor Ziggo medewerkers. Dit soort managers kan echter de hele bedrijfssfeer vergiftigen. Als bij Boeing een medewerker schrijft “Dit vliegtuig is ontworpen door clowns die werden aangestuurd door apen", dan begrijp je wat ik bedoel.

Dat is ook het verschil tussen XS4ALL en KPN. XS4ALL dat gewoon het beste internet product wil aanbieden, en KPN managers die vooral graag al hun internet activiteiten onder één  merknaam wil aanbieden, en daarbij niet kunnen begrijpen dat ze daarmee het kroonjuweel van hun internet activiteiten naar de kloten helpen. De geborneerde sukkels.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Be rt wrote:

Ik vermoed dat er wel een scenario klaarligt, maar dat het pas uitgevoerd gaat worden als er noodzaak voor is, dat heet de grote investeringen pas doen als het nodig is.

Er wordt al jaren geroepen, het moet nu, maar er is nog steeds geen noodzaak om het geld daarvoor uit te geven.


Hoe zo grote investeringen ??? Ieder fatsoenlijke router ondersteunt al jaren IPv6 !! Ze moeten alleen uren investeren om alles goed te implementeren.

We moeten over naar IPv6 ! Dat is zo klaar als een klontje. Hoe korter die overgangsperiode duurt, hoe goedkoper het is, en hoe minder problemen we hebben. Alles steeds maar uitstellen is een recept voor problemen later. Kijk alleen maar naar de hoeveelheid apparatuur die nog steeds wordt aangeboden met alleen een IPv4 stack aan boord. Die bedrijven denken net zo als jij. Dan moet de consument later maar wat nieuws kopen.

Cool1946

Level 12
  • 651Posts
  • 16Oplossingen
  • 301Likes

@caesar 

geborneerd: iemand die het aanwezige verstand niet gebruikt.

het is er dus wel, vandaar zeker je aanvulling -sukkels-

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic