jlconsult

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Iprange aanpassen Sagemcom modem F3896LG-ZG

Beste,

Ik wil graag het ipsegment wijzgen van 192.168.178.xxx naar 192.168.0.xxx

Ik begrijp uit dit forum dat ik dit niet meer zelf kan instellen in het modem.

Om problemen met mij domotica en Nassen en switches te voorkomen wil ik eerst graag weten hoe de procedure loopt voordat ik het Sagemcom modem aansluit.

 

Mvg John

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Jamyla Voor @Nice to know is subnet 192.168.253.0/24 gewenst.

 

@jlconsult In jouw geval is geen interventie van InHome Engineering nodig. Je kunt 192.168.0.0/24 zelf al instellen in de standaardconfiguratie. Daarnaast is uiteraard port forwarding mogelijk, het nieuwe modem ontvangt Full Dual-Stack (eigen IPv4-adres + /56 of /57 IPv6-prefix) als configuratie voor de eRouter.

Bekijk in context

35 Reacties 35
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de standaardconfiguratie zijn de subnets 192.168.178.0/24, 192.168.0.0/24 en (recent door een moderator aangegeven in een ander topic) 172.16.0.0/16 beschikbaar. Je kunt het subnet aanpassen via de DHCP-scope, het interface-adres wordt automatisch op .1 ingesteld.

jlconsult
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb begrepen dat de InHome Engineering afdeling van Ziggo eerst een aanpassing zou moeten doen in het modem. Maar als dat niet nodig is dan zou dat beter zijn.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

voor het subnet die jij wilt is idd geen config wijzing noodzakelijk door inhome engineering je zou dat gewoon bij de dhcp server instellingen moeten kunnen invoeren in de modem webinterface 

Nice to know

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zou ook graag mijn ip range aanpassen ivm reeds ingestelde apparaten 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Nice to know Welk subnet wil je gebruiken?

Nice to know

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

192.168.253.xxx

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Nice to know Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnenkort langs in dit topic en kan je verzoek doorsturen naar de afdeling InHome Engineering, zij kunnen dit subnet voor je vrijgeven. Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Nice to know

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb de gegevens aangevuld. Ik wacht de reactie af. Alvast dank

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5788Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @jlconsult  en @Nice to know 

Ik zie dat jullie beide in dit topic nog niet concreet hebben aangegeven welk subnet range je wil gebruiken. Zou je voor de volledigheid hier willen plaatsen naar welke range wij de wijziging moeten verwerken?

@Nice to know  Je hebt ook gereageerd in dit topic. Voor ons niet handig om 2 keer hetzelfde werk te gaan doen. Ik pak de draad hier met je op en sluit je overige reactie.

 

jlconsult
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedemorgen,

Ik wil het modem naar het 192.168.0.xxx subnet.(stond overigens wel in mijn oorspronkelijke bericht)

Ik heb het modem nog niet aangesloten vanwege verkeerde splitter en omdat ik eerst wilde weten of ik het zelf kan instellen.

Fijn dat het door jullie geregeld kan worden, maar het kan pas zodra ik online ben met het nieuwe modem.

Mvg John

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5788Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@jlconsult  Daar gaat het sowieso mis. Voordat wij je verzoek uberhaupt kunnen verwerken moet het modem zijn aangesloten.

Daarnaast moet ik de volledige range weten, dus ook wat er op de xxx moet staan 😉

Je kan ons een berichtje doen met de aanvullende informatie zodra je de installatie gereed hebt. Hou er dan rekening mee dat wij het verzoek moeten oppakken en het 48 uur duurt ter verwerking.

jlconsult
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat is een vreemde opmerking omdat de xxx staat voor de door de DHCP uitgedeelde adressen.

Het modem zal op 192.168.0.1 komen te staan, de rest is voor de DHCP server van het modem

192.168.0.xxx 

Dus 0 ipv 178

Zodra het modem online is zal ik dat aangeven.

Kan port forwarding ingesteld worden?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Jamyla Voor @Nice to know is subnet 192.168.253.0/24 gewenst.

 

@jlconsult In jouw geval is geen interventie van InHome Engineering nodig. Je kunt 192.168.0.0/24 zelf al instellen in de standaardconfiguratie. Daarnaast is uiteraard port forwarding mogelijk, het nieuwe modem ontvangt Full Dual-Stack (eigen IPv4-adres + /56 of /57 IPv6-prefix) als configuratie voor de eRouter.

Nice to know

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zou graag de range 192.168.253.xxx willen gebruiken. Waarbij xxx door de DHCP server zal worden uitgegeven. Maar als de 3e octet  wordt vrijgegeven om zelf te kunnen instellen zal dat het het meest eenvoudig maken. Dan kan iedereen dit naar wens zelf aanpassen. Net zoals bij de eerdere modem versies mogelijk was.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

Maar als de 3e octet  wordt vrijgegeven om zelf te kunnen instellen zal dat het het meest eenvoudig maken

 

dit kan niet worden gedaan 1 range kan vrij gegeven worden niet de octet zelf 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Nice to know Mij is bekend dat inderdaad overwogen wordt om het derde octet (weer) volledig vrij te geven, zodat alle /24's binnen 192.168.0.0/16 ingesteld worden. Echter zijn (mij) verder geen details bekend hierover.

jlconsult
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor jullie reacties, mijn nieuwe modem werkt inmiddels naar behoren!

Nice to know

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedenavond. Wanneer zou ik de wijziging mogen verwachten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Nice to know Ik weet niet of Jamyla jouw verzoek al opgepakt heeft. Wel staat er voor deze aanpassing een verwerkingstijd van twee werkdagen, zoals Jamyla eerder ook aangaf. Mijn advies is om het morgenavond nogmaals te proberen, eventueel na een herstart van het modem via de webinterface.

Uitgelicht topic