1
Vraag
2
Reageer en help mee
Carel66

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ipadres is verandeerd

Mijn IP-adres is sinds 3 weken anders dan vroeger. Eerst waren de laatste cijfers 14, nu eindigt het op 216. Ik moet iedere keer via ipconfig mijn ipadres vernieuwen om toegang te krijgen tot het internet. Op een andere pc binnen het netwerk krijg ik een normaal ipadres en toegang. Ik heb mijn pc een recovery gegeven naar voor dat de problemen zich voordeden, maar dit heeft niet iets geholpen. Ik scan ook geen virussen. Een reset van de Ziggo router heeft ook niets geholpen. Iemand een idee?

15 Reacties 15
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Heb je een 2e DHCP server in je netwerk, per ongeluk? Wat zijn de 1e cijfers van beide adressen? Interne adressen kan je zonder problemen delen.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Controleer of je modem niet toevallig in bridge mode staat. Niet aan te raden zonder eigen router. Als je dan twee computers aansluit kan dit een conflict veroorzaken. Dan heb je trouwens ook geen wifi van het Ziggo modem.

 

Als het modem in modem/router modus staat dan zullen normaliter de ip adressen op je LAN beginnen met 192.168.178.xxx.

 

Je kan op de probleem PC de stappen uitvoeren die Microsoft noemt op zijn support pagina bij ethernet verbindingsproblemen. Vooral het geen op het eind “Gebruik netwerk opnieuw instellen“. Lees wel het hele artikel eerst.

Carel66
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zie inderdaat dat na het opstarten van de pc ik naar netwerk 3 ga i.p.v. gewoon eigen netwerk. Op de ziggo modem zit 1 lan verbinding die naar een TP link- archer C7 wifi router gaat (van huurders boven). Kan het zijn dat ik dan naar dit netwerk ga? Mijn ip adres gaat nu standaard naar 192.168.178.126, dit blijft ook zo nadat ik de ipconfig renew heb uitgevoerd.

Carel66
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi, nee hij staat niet in bridge mode. Ik heb ook gewoon wifi. Het ipadres is 192.168.178.126. 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Is er iets veranderd in de configuratie van de TP link-archter C7? Door jezelf of door je huurders? Koppel die eens af en restart je probleem computer. Als je dan geen probleem meer hebt zal je het bij de TP link moeten zoeken. Als die niet goed ingesteld (bridge, AP) of aangesloten (WAN,LAN) is kan die wel een conflict veroorzaken zoals @efok opmerkte bijvoorbeeld een 2e DHCP server en de TP-link als gateway naar het internet instellen ipv van je Ziggo modem.

 

Windows geeft een naam aan het netwerk, en dat is nu Netwerk 3 gaan heten.

Je modem geeft automatisch een adres aan je PC, dat gebeurd ook als die langer dan de DHCP lease tijd (meestal een week) heeft uitgestaan. Dan geeft je modem je PC een nieuw IP adres en dat eindigt nu 126. Het kan ook zijn dat dus de TP link-archer C7 dat nu ook doet.

 

Heb zelf geen TP link-archer C7, kan je daar dus niet bij helpen. ZIggo heeft daar een installatie pagina voor: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/wifibooster/via-een-internetkabel-zwart

 

Let op:

Als de TP link-archer in bridge mode staat kan je niet bij je huurders op het netwerk. Maar je huurders kunnen wel alles op jouw netwerk zien en doen!

In Access Point mode maken ze deel uit van je eigen netwerk en vormt het 1 LAN netwerk. Ook dan kunnen je huurders op jouw netwerk alles doen en zien. Maar kan je ook bij je huurders alles zien en doen.

 

Tip:

Je kan je huurders beter gebruik laten maken van het Gast Wifi netwerk van het Ziggo modem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als het een Ziggo (TP link- archer) C7 is, dan is het alleen een access point met Ziggo software erop.

Als het een TP link- archer C7 wifi router is, dan staat daar waarschijnlijk ook een DHCP server op aan en dat kan problemen geven met IP adressen.

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Carel66  Wat geeft ipconfig aan als gateway?

Carel66
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je bericht.
Ik heb de rest afgekoppeld en mijn pc opnieuw opgestart. Hij geeft dan wel direct mijn eigen netwerk weer maar mijn ipadres blijft op 126 staan. Ik heb ook de microsoft handleiding uitgevoerd, durfde niet mijn netwerkkaart te verwijderen omdat ik de pc gegevens niet helemaal duidelijk heb. Ik heb wel het netwerk opnieuw ingesteld. Krijg geen verbinding met via het netwerk met mijn 2e pc.

 

Dit is mijn setup:
modem ziggo met 4 lan verbindingen verbonden
modem ingesteld met gast wifi voor de huurders.  (lan 1a en 1b)
2 lan verbindingen voor mezelf, pc 1 en pc 2
1b lan verbinding gaat naar 1 hoog waar de Tp link (waarschijnlijk als router, weet ik nog niet) staat.
1 c lan verbinding gaat naar een 2 hoog waar een expander in het stopcontact zit die ik in AP heb gezet.

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.126
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::420d:10ff:fe5f:bfa0%13
192.168.178.1

Carel66
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank Bert, zie info hierboven

Carel66
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt Boris, zie info hierboven.

Carel66
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

misschien ook nog goed om te vermelden:
ik krijg werk ook met Stack, backup naar de server. Zo iets als dropbox of onedrive

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

Je bent dus wel rechtstreeks met het modem en niet met de router van je huurders.

Het zou niet uit moeten maken wat je ip adres is, 14 of 126 zou niet uit moeten maken, tenzij de router van je huurders ook 192.168.178.126 aan hun eigen apparaten uitdeelt, maar dat denk ik niet, meestal zitten die op 192.168.0.1 of zo.

Carel66
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Belangrijk voor mij is om te weten of ik niet ben gehacked. Daar dacht ik namelijk aan omdat het zo plotseling gebeurde. Nu ik er iets meer van begrijp denk ik dat ik het ergens in de configuratie moet gaan oplossen. Telkens bij het opstarten  ipconfig handelingen uitvoeren is niet erg maar liever niet. Dat ik het netwerk van mijn 2e pc niet kan bereiken speelt al langer. Vreemd maar ik kom er ook niet achter waardoor dit nou komt. Is ook best lastig met machtigingen e.d.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om te weten of je bent gehackt is bijna niet uit te vinden.

Je zult dan alle netwerkverbindingen en netwerkkabels moeten afsluiten en eruit halen en alle apparaten apart en los scannen met diverse programma's, waaronder deze los te gebruiken Microsoft-beveiligingsscanner

Microsoft-beveiligingsscanner downloaden | Microsoft Learn

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Carel66 goed dat je hier je vraag even wilde plaatsen. Zoals je al hebt gemerkt wordt er enthousiast met je meegedacht.

Heb je nog iets aan de laatste tips/adviezen? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic