Dag lezers,
mijn ouders hebben al vele jaren internet, telefonie en tv van Ziggo. Sinds enige tijd ook een Mediabox Next Mini voor een 2de tv. De mini geeft met regelmaat een freeze op het beeld en dan verschijnt er ook de melding "een momentje geduld...". Na enige tijd loopt het beeld dan weer door. De mini is bekabeld aangesloten.
Bij het nakijken van de de Connectbox valt op dat er heel veel fouten voor en na RS zijn.
Ongeveer een week geleden heb ik op het AOP een POA-01-b gezet.
De linkerkabel loopt naar de versterker toe (ook van Ziggo).
De rechterkabel loopt direct naar het modem.
Ik vermoed dat er wellicht iets niet goed is met het AOP.
Ik voeg diverse foto's bij zodat jullie kunnen zien hoe de aansluiting is en wat het modem aangeeft.
Help!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
het kan zijn dat de versterker stoort op het modem, idealiter wordt er een poa254/550 gebruikt bij gebruik van een coax-versterker. die blokkeert de ruis naar het modem toe. als je de modem eens zonder poa aansluit op de aop, hoe gaat het dan?
de aop is in ieder geval up-to-date
Het AOP (btv 01-SET), de splitter (POA-01-B) en de IEC/F-kabel groen/rood naar het modem zijn prima en up-to-date. De IEC/F-kabel naar de versterker is verouderd, de versterker zelf (FRA-752X) is wel up-to-dat. Op de versterker zie ik een kabel met afgekeurde connector met plastic kapje waarvan ik hoop dat deze van de tweede TV met de Next Mini is, de andere kabel ziet er wel goed uit.
Bij gebruik van een versterker is een POA-254/POA-550/TPS-258 aanbevolen, met F/F-kabel rood/rood naar het modem. Deze typen splitters bieden een betere isolatie tussen het modem en de binnenhuisinstallatie, met name in de upstream. Echter, dankzij de Next Mini kan de coaxkabel naar de tweede TV afgekoppeld worden en kan de eerste TV direct op de splitter aangesloten worden, de versterker is niet meer nodig.
De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed, de uncorrectable CWE ('Fouten na RS') duiden echter op ruis in de downstream. De historie laat ook signaalonderbrekingen/uitval in de downstream zien.
Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter POA-01-B), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-waarden + historie plaatsen? In de tussentijd kun je tevens de stabiliteit testen.
@Gio2903 Je was mij net voor.
Als het een Arris v1 is, dan zijn er momenteel veel van dit type modem met een leasetijd van 3600s ( 1 uur ), deze zou op 86400 moeten staan.
Dit kun vinden door in te loggen en kijken bij DHCP ipv4.
Hey @schwarzenegger Zo'n ''freeze'' mag dan wel eens aangepakt worden! Er zijn nog enkele reacties verschenen. Heb je nog de tijd gehad deze door te nemen? We horen graag nog van je!
Dank allen voor de reacties tot nu toe.
Ik probeer dit weekend langs mijn ouders te gaan om het modem + de eerste tv op het AOP aan te sluiten. Versterker gaat dan uit en modem herstarten.
Daarna kom ik na ettelijke uren weer terug met de nieuwe modem waardes.
Ik heb nu de splitter direct op het AOP: linker aansluiting direct naar de media box en de rechter aansluiting naar het modem.
De versterker is losgekoppeld en stroomloos gemaakt. Die kan dus niet meer storen.
Helaas zie ik toch weer een berg fouten na rs ontstaan.
Overigens nog geen onderbreking gemerkt, ondanks de fouten na RS.
Wat is nu het beste om te doen?
Deze uncorrectables kunnen op een specifiek moment ontstaan zijn, bijvoorbeeld toen jij bezig was met de coaxinstallatie. Kun je het modem opnieuw opstarten en controleren of ze dan oplopen?
Hi @tobiastheebe ik heb het modem pas aangezet toen de kabels omgezet waren.
Daarna is er niks meer gedaan aan de kabels/modem.
Dan is het iets om in de gaten te houden. Kun je morgen nog eens de downstream-waarden + historie plaatsen?
Ongerelateerd, maar aanbevolen: kun je alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
Uiteraard. Dan kom ik morgen (of dinsdagochtend) even terug met nieuwe screenshots.
Helaas is de ervaring dat men vandaag weer 2x onderbrekingen heeft opgemerkt.
In de bijlage de screenshots + netwerkhistorie.
Uptime van de connectbox:
Beschikbaarheid | : 1 days 0h:43m:9s |
Netwerk toegang | : Toegang tot internet |
Dit gaat inderdaad nog niet goed, de historie laat nog steeds signaalonderbrekingen zien. Volgende stap is dan testen met het modem direct op het AOP. Kun je de kabel ook eens opnieuw aansluiten op het modem (goed aandrukken)?
Het modem zit sinds gisteravond 23u direct op het AOP aangesloten.
Ik zie in de connectbox geen enkele fout-na-rs voorbij komen.
In de screenshots in de bijlage de gevraagde gegevens.
Is mijn conclusie dan juist dat door de plaatsing van de splitter en de coax-kabel naar de tv (media box next [niet mini]) er instraling komt die vervolgens het modem stoort en zorgt voor problemen?
Het ziet er vooralsnog goed uit. De eerdere storing lijkt niet op instraling (dit vindt gebruikelijk op specifieke kanalen plaats), maar er lijkt wel een probleem te zijn met de kabel naar de Mediabox Next. Eigenlijk zou je deze test nog langer moeten voortzetten om hierover meer zekerheid te krijgen. Met een ander type splitter, de eerder genoemde POA-254/POA-550/TPS-258 wordt de kans een stuk kleiner dat het modem verstoord wordt door de binnenhuisinstallatie.
dan ga ik eens even kijken waar ik zo'n splitter kan krijgen.
Of levert Ziggo die zelf in zo'n situatie?
Deze splitters kunnen helaas niet toegestuurd worden, een monteur kan ze wel plaatsen. Een POA-254 + F/F-kabel rood/rood kun je eventueel wel zelf bestellen. De IEC/F-kabel groen/rood, waarmee nu het modem aangesloten is, kun je hergebruiken om de versterker aan te sluiten, de huidige kabel daarvan is verouderd.
Ik was even uit het oog verloren dat de versterker niet meer in gebruik is. Ik adviseer nog wel om de splitter + modemkabel te vervangen.
Mogelijk maakt de TV-kabel sluiting of veroorzaakt deze overmatige reflectie. Je kunt voor de zekerheid de connectors aan beide zijden van de kabel opnieuw afmonteren. Ik kon op de eerder geplaatste foto's niet zien of op de TV-kabel een IEC of F connector geplaatst was. Bij een IEC connector was een IEC/F-verloopstekker nodig om deze op de versterker aan te sluiten. Misschien kun je een foto van de connector plaatsen en hoe deze nu op de splitter aangesloten is? Ik ben ook benieuwd of de kabel direct op de Mediabox Next of via een contactdoos aangesloten is.
Goedemorgen @schwarzenegger
Ik zie dat Tobias heel goed aan de slag is gegaan met jouw topic en je van de nodige adviezen heeft voorzien.
Nu zie ik dat zijn laatste vragen onbeantwoord zijn gebleven. Betekent dit dat je inmiddels de nieuwe materialen in huis hebt en het probleem is opgelost?
als eerste dank voor je goede (en snelle) adviezen!! 🙏
Ik heb de materialen die je aangaf al aangeschaft en in huis. Moet ze alleen nog bij mijn ouders gaan plaatsen.
De kabel vanaf de splitter naar de mediabox next (niet mini) is een Hirschmann uit de doos (dus niet zelf gemaakt).
Voor de zekerheid heb ik ook een nieuwe Hirschmann kabel gekocht. Dan kan ik straks alles vernieuwen.
Aansluiting is:
AOP - splitter met 1 kabel modem en 1 kabel direct naar de mediabox (geen doos daartussen).
Overigens heb ik bij mij thuis ook wat fouten-na-rs gehad.
Hier heb ik nu ook de door jou geadviseerde materialen geplaatst en mijn fouten-na-rs zijn ook naar 0.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.