Ron81

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Internetverbinding valt weg

Sinds ongeveer een week valt de internetverbinding vaak en langdurig weg. Het modem weet dan om de één of andere reden geen verbinding te maken met het Ziggo netwerk. Dit was tot voor een paar maanden geleden nooit het geval. Ik schat dat het een maand of twee geleden was dat het incidenteel begon te gebeuren (1x per week en dan na 20 minuten weer verbinding), maar nu is het onwerkbaar. Zo was de verbinding tussen 02.00 en 08.00u weg, tussen 11.45 en 14.00u, en bijna de hele tijd van 15u tot 22u.


Meldingen in de logging van het modem (en die herhalen zich dan continu zo lang er geen verbinding is):

- Missing Mandatory MDD TLV on primary DS Channel;CM-MAC=18:35:d1:a5:c3:9b;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:b9:d8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

- No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a5:c3:9b;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:b9:d7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

- Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=18:35:

 

Het vermogen in het downstream overzicht houdt niet over als ik andere posts mag geloven, maar ik heb er verder geen verstand van. Het varieert van-3 bij het beste tot -8.9 bij het slechtste kanaal. Modem zit met een nieuw door Ziggo geleverde kabel direct op het aansluitpunt in de meterkast ingestoken (zo'n driewegsplitter voor DATA/TV/RADIO).


Er is een afspraak voor een monteur gemaakt, maar dat duurt nog even. Heeft er iemand ondertussen nog tips?

12 Reacties 12
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30770Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Een downstream van -3 tot -9 dBmV is nogal zwak. Mogelijk is er tevens een upstream-probleem, gelet op de meldingen uit de log.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Ron81
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hier een foto van het aansluitpunt.

Voor de down/upstreamgegevens ga ik even kijken, dan moet er een moment zijn dat er wél verbinding is. En die zijn momenteel nogal schaars...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30770Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De splitter (SQ601) kan wel een upgrade gebruiken, dit type heeft v.m. ook een vrij grote demping (weet niet exact hoeveel) op de data-aansluiting die in jouw geval niet goed uitkomt. Verder zie ik dat je nog een radio/receiver hebt aangesloten, houd er rekening mee dat analoge radio dit jaar stopt.

Ron81
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Screenshots van downstream / upstream. Maar daar heb je nu waarschijnlijk niks aan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30770Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Zo te zien heeft het modem net de internetverbinding verloren en zit nu in de scanning-fase. Er is dan nog geen bonding (koppelen van de (maximaal 24) kanalen) in de DS en de US ranging is nog niet gestart.

 

Ik adviseer i.i.g. om de splitter en aansluitkabel naar het modem te vervangen. Dit lost het zwakke signaal en de uitval mogelijk al op.

Ron81
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ja, maar in deze toestand blijft het modem dus gerust uren zitten. En zichzelf maar automatisch herstarten en opnieuw proberen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30770Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Heb je toevallig een groen/rood-kabel liggen? Daarmee kun je het modem direct op het AOP aansluiten. Zo kun je testen of de internetverbinding wel stabiel is. Deze kabel werd als het goed is meegeleverd met het installatiepakket van het modem.

 

P.S.: Ik lees net dat de SQ601 op alle aansluitingen een demping van 4~5 dB heeft (bron), vermoedelijk is het signaal op het AOP dus al vrij zwak.

Ron81
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de tip. Ik heb dat geprobeerd en dat lijkt wel te helpen. Downstream vermogen is met ca 5dB toegenomen en er is weer verbinding met internet.

 

Ziggo maar eens vragen voor een nieuwe splitter.

Ron81
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Te vroeg gejuicht. Het is nu alweer twee keer weggevallen. 😞

 

Bij de status staat overigens "Toegang geweigerd". Dat klinkt alsof de verbinding actief wordt geblokkeerd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30770Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De upstream is slecht, het zendvermogen op 3/4 kanalen is ruim meer dan de kritieke grens van 51 dBmV bij 4 gekoppelde kanalen. Het signaal wordt teveel gedempt in het AOP of de buitenkabel en daardoor kan het modem moeilijk contact leggen met Ziggo.

 

Je hebt een monteur nodig gezien dit de waarden zijn direct op het AOP.

 

Zal ik een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) vragen om een monteursafspraak in te plannen of neem je liever zelf contact op met de klantenservice?

Ron81
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nee dank je, ik heb al een afspraak voor een monteur gemaakt, maar dat duurt nog even helaas (12 aug). 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30770Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

-

Uitgelicht topic