Hi Hoi, Na weer eens niet verder te zijn gekomen met een telefoontje aan de klantenservice besloten om hier maar eens wat te posten. (overigens niet hun fout aangezien ik best snap dat zij ook niet meer kunnen / mogen)
Goed, wij hebben al geruime tijd last van wegvallend internet. En dan heb ik het al gauw over maanden.
Het internet viel onregelmatig weg, de ene keer savonds. de andere keer sochtends. soms 3 dagen lang geen problemen, soms 3x op een dag problemen. etc. etc. lijkt me duidelijk.
eerst even wat info voordat dit weg raakt in de lap tekst hierna.
Ik heb een connectbox giga
direct op het aansluitpunt, geen splitter.
modem staat in bridgemodus
daar direct achter hang een dream machine pro
hier een korte samenvatting van de hierna volgende gebeurtenissen in chronologische volgorde.
-Gebeld, niks te zien. nieuw modem voor de zekerheid. Dus vervangen
-monteur 1, niks te zien en hij was niet bevoegd om buitenshuis werkzaamheden te verrichten (?), succes ermee.
-Gebeld 2, downstream werkt altijd top. upstream was bijna een sinusgolf. (vandaar dat op de probleem momenten TV wel werkte, maar internet of de gids (wat ook een uitgaand verzoek nodig heeft) niet).
-monteur 2, kabels in huis en grondkabel ok. half uurtje zoeken naar de wijkkast verder, eindversterker kaduuk. (corrosie op de contacten, kabel lag er half uit. etc. etc.) Dus vervangen.
Na dit avontuur leek het een paar dagen goed te gaan maar de problemen kwamen snel terug.
Dus zojuist weer even met de klantenservice gesproken, het signaal leek nu prima (op wat werkzaamheden van gisteren hier in de buurt na) maar toevallig terwijl ik aan de telefoon was viel het weer weg en dit was ook aan de kant van de medewerkster te zien.
De uitval / crappy signaal komt nu veel vaker voor, maar voor kortere periodes.
Waar voorheen het een paar keer een paar uur uit viel. is het nu tientallen keren per dag met periodes van 2 - 10 minuten.
Ik merk tijdens het gamen dat ik op momenten spontaan enorme packetloss krijg.
Ook geeft mijn router aan de internetverbinding kwijt te zijn. (zie bijlage)
Vandaag even wat ping testjes gedaan (zie bijlage), bij 'normale verbinding' een loss van 5%, tijdens de 'verbinding kwijt' >90%. (ook raar dat random packets dan wel ineens aankomen (als ik de kabel er uit zou trekken zou dit 100% loss zijn imo)).
Ook voor de gein een paar tracert's laten draaien, tijdens normale verbinding prima, hooguit ergens een packet wat lost is maar dit kan natuurlijk dumb luck zijn. tijdens verbinding kwijt bij hop 2 al gezeik. Wat me overigens op een vraag brengt, wat is die 10.x.x.x ? mijn verbinding in dat scenario is, desktop -> router -> connectbox -> de magische buitenwereld. Zou dat de connectbox zijn? Het ip waarmee ik ermee verbind is gewoon de default 192.168.178.1 dus leek me eerst van niet, mn router lijkt me ook niet aangezien dat duidelijk hop 1 is. Dus wat is het dan wel? (hier laat mijn beperkte netwerkkennis me mogelijk in de steek).
Verder vinden jullie in de bijlagen nog wat printscreens van de unifi console waar de hoeveelheid meldingen te zien is wanneer hij zelf aan geeft geen verbinding meer te hebben. (ik heb het geprobeerd op te zoeken en volgensmij bepaald hij dit doordat hij regelmatig wat ubiqiti servers pingd ofzo?) Des al niet te min, heb ik zoals je in de ping al kon zien ook terwijl hij aangeeft wel verbinden te hebben een packet loss van ~5-10%
Ook zitten er nog wat screenshots bij van de info pagina's van de connectbox.
Laat me svp weten als jullie meer info oid nodig hebben, ik zie dat ik initieel maar 10 bijlagen kan toevoegen.
Alvast heel hartelijk bedankt voor het lezen en meedenken.
Mvg,
Jeroen