J&J

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internetverbinding valt regelmatig weg / packetloss

Hi Hoi, Na weer eens niet verder te zijn gekomen met een telefoontje aan de klantenservice besloten om hier maar eens wat te posten. (overigens niet hun fout aangezien ik best snap dat zij ook niet meer kunnen / mogen)

 

Goed, wij hebben al geruime tijd last van wegvallend internet. En dan heb ik het al gauw over maanden.

Het internet viel onregelmatig weg, de ene keer savonds. de andere keer sochtends. soms 3 dagen lang geen problemen, soms 3x op een dag problemen. etc. etc. lijkt me duidelijk.

 

eerst even wat info voordat dit weg raakt in de lap tekst hierna.

Ik heb een connectbox giga

direct op het aansluitpunt, geen splitter.

modem staat in bridgemodus

daar direct achter hang een dream machine pro

 

hier een korte samenvatting van de hierna volgende gebeurtenissen in chronologische volgorde.

-Gebeld, niks te zien. nieuw modem voor de zekerheid. Dus vervangen

-monteur 1, niks te zien en hij was niet bevoegd om buitenshuis werkzaamheden te verrichten (?), succes ermee.

-Gebeld 2, downstream werkt altijd top. upstream was bijna een sinusgolf. (vandaar dat op de probleem momenten TV wel werkte, maar internet of de gids (wat ook een uitgaand verzoek nodig heeft) niet).

-monteur 2, kabels in huis en grondkabel ok. half uurtje zoeken naar de wijkkast verder, eindversterker kaduuk. (corrosie op de contacten, kabel lag er half uit. etc. etc.) Dus vervangen.

 

Na dit avontuur leek het een paar dagen goed te gaan maar de problemen kwamen snel terug. 

Dus zojuist weer even met de klantenservice gesproken, het signaal leek nu prima (op wat werkzaamheden van gisteren hier in de buurt na) maar toevallig terwijl ik aan de telefoon was viel het weer weg en dit was ook aan de kant van de medewerkster te zien.

 

De uitval / crappy signaal komt nu veel vaker voor, maar voor kortere periodes. 

Waar voorheen het een paar keer een paar uur uit viel. is het nu tientallen keren per dag met periodes van 2 - 10 minuten.

Ik merk tijdens het gamen dat ik op momenten spontaan enorme packetloss krijg.

Ook geeft mijn router aan de internetverbinding kwijt te zijn. (zie bijlage)

Vandaag even wat ping testjes gedaan (zie bijlage), bij 'normale verbinding' een loss van 5%, tijdens de 'verbinding kwijt' >90%. (ook raar dat random packets dan wel ineens aankomen (als ik de kabel er uit zou trekken zou dit 100% loss zijn imo)).  

Ook voor de gein een paar tracert's laten draaien, tijdens normale verbinding prima, hooguit ergens een packet wat lost is maar dit kan natuurlijk dumb luck zijn. tijdens verbinding kwijt bij hop 2 al gezeik. Wat me overigens op een vraag brengt, wat is die 10.x.x.x ? mijn verbinding in dat scenario is, desktop -> router -> connectbox -> de magische buitenwereld. Zou dat de connectbox zijn? Het ip waarmee ik ermee verbind is gewoon de default 192.168.178.1 dus leek me eerst van niet, mn router lijkt me ook niet aangezien dat duidelijk hop 1 is. Dus wat is het dan wel? (hier laat mijn beperkte netwerkkennis me mogelijk in de steek).

Verder vinden jullie in de bijlagen nog wat printscreens van de unifi console waar de hoeveelheid meldingen te zien is wanneer hij zelf aan geeft geen verbinding meer te hebben. (ik heb het geprobeerd op te zoeken en volgensmij bepaald hij dit doordat hij regelmatig wat ubiqiti servers pingd ofzo?) Des al niet te min, heb ik zoals je in de ping al kon zien ook terwijl hij aangeeft wel verbinden te hebben een packet loss van ~5-10%

Ook zitten er nog wat screenshots bij van de info pagina's van de connectbox. 

 

Laat me svp weten als jullie meer info oid nodig hebben, ik zie dat ik initieel maar 10 bijlagen kan toevoegen.

 

Alvast heel hartelijk bedankt voor het lezen en meedenken. 

Mvg,

Jeroen 

23 Reacties 23
J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ah, misschien handig als beschrijving bij de bijlagen. 1 + 2 zijn van de unifi console. met up en up2 bedoelde ik de momenten waarop mijn router aangeeft internet te hebben. en met down en down2 dus geen internetverbinding. cb*zijn van de connectbox. hier dan ook gelijk de rest aangezien ik nu weer extras toe kan voegen 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Wat me overigens op een vraag brengt, wat is die 10.x.x.x ?

Dat is het CMTS (Cable Modem Termination System).

 

Zo te zien woon je in dezelfde omgeving als ik (Alkmaar), maar maken we niet van hetzelfde CMTS gebruik. Bij jou is het OFDM-kanaal (vermeld onder 'D3.1 Downstream kanalen') namelijk uitgebreid van 96 naar 122 MHz, dat is hier (nog) niet het geval.

 

De downstream- en upstream-waarden zien er verder prima uit, enige afwijking is een kleine hoeveelheid uncorrectable errors op het OFDM-kanaal, maar dat is vrij gebruikelijk op de TG3492. De blanco event log is een bug van dit type modem die helaas nooit opgelost, na een reset zouden wel (de meest) recente events zichtbaar moeten worden.

 

Kun je een foto van het AOP plaatsen?

J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ah, thx voor de extra info!

Bij deze een foto van het huidige AOP.

Het interne deel hiervan is ongeveer een jaar terug vervangen door een monteur van ziggo.

Vanaf het AOP zit een stuk huis-tuin-en-keuken coax van een meter of 2 naar beneden de berging in, direct op de groene kabel. Deze koppeling is toen ook gelijk vervangen. en bij de vorige meting  door de monteur van een maand of 2 terug was de connectie vanaf het AOP naar de wijkkast of direct op de groene kabel vrijwel identiek. (dus dat stuk coax er zou nog prima moeten zijn)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat ziet er goed uit.

 

Het OFDMA-kanaal levert de laatste tijd met enige regelmaat problemen op, dit wordt alleen op DOCSIS 3.1-modem gekoppeld. Een moderator kan het beste het signaal verder onderzoeken en eventueel een meerdaagse meting opstarten.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Voer s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nogmaals bedankt, gelijk even de extra info ingevuld 🙂

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19162Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemorgen @J&J en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat de internetverbinding met regelmaat wegvalt! Het is daarom goed dat je d.m.v. dit topic even aan de bel trekt. Zo te zien heeft expert @tobiastheebe al even met je meegekeken, en ik sluit mij aan bij zijn constateringen. De installatie, zoals te zien op de foto, ziet er verder prima uit. Ik heb ook even een blik geworpen op het signaal. Het valt mij op dat er ruis te zien is op het OFDM kanaal. Dit kan best verklaren waarom jij de laatste tijd packetloss, uitval en hoge latency constateert. Het lijkt mij verstandig dat hier een storingsmonteur naar komt kijken. Ik heb een afspraak ingepland op maandag 31 oktober 2022 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo. 

J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi @Paul ,

 

Bedankt voor je reactie.

Fijn dat aan jullie kant ook te zien is dat er iets niet helemaal goed zit in de verbinding.

Volgens mijn router was deze 25-10 van 22:12 - 22:14 weer even de verbinding met jullie kwijt en sindsdien lijkt het weer ok. Ik heb zelf niks aangepast of herstart oid dus ik weet niet of er rond dat tijdstip heel toevallig nog iets bij jullie te zien is of misschien uitgevoerd is? 

 

Bedankt voor het inplannen van de monteur, het lijkt me een goed idee als deze inderdaad even langs komt want de afgelopen tijd was echt onwerkbaar en de historie leert ons dat van het een op het andere moment de problemen zo weer terug kunnen komen dus laten we kijken of we nu eens de oorzaak kunnen vind

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19162Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@J&J HEel graag gedaan. Op en rond dit tijdstip zie ik een kleine signaaldip terug op de verbinding. Vermoedelijk dat het modem daardoor opnieuw verbinding heeft gemaakt met het netwerk. Het is dus goed dat hier even een monteur naar komt kijken. We houden contact via het topic, en wachten je bevindingen na het monteursbezoek even af.

J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hey hoi allemaal,

 

Weer even een update want het probleem is helaas weer terug.... 

Alle hieronder genoemde data zijn terug te vinden in het bijgevoegde screenshot.

Sinds 25-10 ~22:00 had ik geen problemen meer met internet

Op 31-10 is de monteur langs geweest. Deze heeft eerst nog even in de wijkkast gekeken en hier nog een adaptertje tussen mijn kabel en de eindversterker uitgehaald o.i.d. Dit was de tijdelijke outtage van 31-10, 11:32 AM zoals terug te zien in de logging.

Verder kon de monteur zien dat sinds de 25ste mijn modem vast bleef staan op 1 kanaal terwijl deze daarvoor constant aan het klapperen was, en dit switchen van kanaal kon de oorzaak zijn van telkens een paar mins geen internet. (als ik het goed heb onthouden).

Er is in de week daarvoor op 20-10 'onderhoudswerk' geweest. 

Met deze info heeft de monteur het vermoeden gehad dat het onderhoud is uitgevoerd, dit een aantal dagen later is nagelopen door ziggo zelf en dat vanaf dit moment er een verbetering in signaal te zien was waardoor mijn modem gewoon relaxed op 1 kanaal kon blijven hangen en het geklapper over was. 

(P.s. volgensmij zei hij ook weer dat het weer het upstream kanaal is wat niet meewerkt terwijl downstream eigenlijk gewoon probleemloos is. Dit was een half jaar terug, en een jaar terug, en alle andere momenten dat ik een monteur over de vloer gehad heb ook heb probleem, upstream wat wegvalt terwijl downstream prima werkt.)

 

Fijn, het leek het weer goed te doen, en dat heeft het ook gedaan. Voor een paar weken....

Want zoals in de bijlage te zien is was er gisteravond (11-11, 8:30 pm) even een random moment van geen internet. maar sinds vanmorgen (12-11, 2:40am) is het weer raak, het begon weer met de rare 'elk uur een paar minuten geen internet', zie: 02:38 -> 03:39 -> 04:40 -> 05:40 -> 06:40 -> 07:41 -> 08:41 -> 09:42 -> 10:42. Bijzonder als je het mij vraagt weet niet of dat modem elk uur iets probeert te doen of een lease moet vernieuwen ofzo? Verder kan ik natuurlijk helemaal 0 zien kwa wat dat modem nou eigenlijk uitvoert (helemaal met de bug van de 'lege' netwerkhistorie). En hierna is het alweer elke paar minuten raak, en ook tussentijds weer een steady packetloss van 10 - 15%. Kortom, onwerkbaar... 

 

Geen idee wat de vervolgstappen zouden kunnen zijn? 

De monteur vertelde mij dat jullie sinds kort nieuwe giganet modems leveren omdat die anderen (zoals ik heb) 'regelmatig problemen opleveren'. om het even netjes te houden. Misschien is het een idee als ik zo'n apparaat probeer? En doe er desnoods gelijk zo'n ubee apparaat o.i.d. bij wat ik in andere forum posts gelezen heb. het huidige modem staat toch in bridge modus dus gebrek aan wifi maakt niet uit. En misschien is het een idee om ook een langere meer gedetailleerde meting te laten lopen zoals bij anderen weleens gedaan word? En dan voornamelijk op het upstream kanaal uiteraard. 

 

Ik snap best dat niet elk probleem makkelijk op te lossen is, maar ik kan als consument natuurlijk niks aan bruikbare data zien om het probleem te onderzoeken. Ik ben volledig van jullie afhankelijk en een klantenservice die alleen een nieuwe coax kabel aan kan bieden of weer wachten op een monteur die constateert dat het ondertussen weer 'ok' is en verder dus ook niks kan, dat is niet alleen zonde van mijn tijd maar ook van die van jullie lijkt me. En ondertussen betaal ik nog steeds voor jullie duurste pakket waar ik in deze staat natuurlijk niks aan heb, en als het weer zo blijft als vandaag is het dusdanig onwerkbaar dat thuiswerken ook niet meer zal gaan en ik dus ook daar weer extra kosten voor zal moeten maken. Dus een beetje meer support zou erg fijn zijn. 

 

Mvg,

 

Jeroen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een korte uitval die steeds precies elk uur voorkomt, kan betekenen dat het modem problemen ondervindt met de periodieke (maintenance) ranging. Gezien je bridge mode gebruikt, zou een UBC1318ZG inderdaad een prima optie, maar de kans bestaat dat deze exact dezelfde problemen gaat vertonen.

J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Weer even een korte update. Sinds 13 november zijn de tientallen disconnects per dag weer opgehouden. Wel heb ik nog steeds een continue ~5% packet loss. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19162Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@J&J Wil je het modem eens opnieuw opstarten en daarna testen of je nog steeds last hebt van disconnects? 

J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Paul, bedankt voor het meedenken. Zoals in mijn vorige bericht staat heb ik de afgelopen dagen (gelukkig) geen last meer van de daadwerkelijke disconnects. Dit is zomaar ontstaan, een paar dagen aangehouden, en zomaar weer gestopt. Wel heb ik sindsdien nog steeds een constante ~5% packet loss. Dus Netflix of Youtube welke bufferen doen het bijv prima, maar met online games is dit nog steeds merkbaar en erg vervelend... 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19162Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@J&J Heel graag gedaan! Jij bedankt voor het opnieuw delen van je bevindingen. Op dit moment loopt er een onderzoek, ik neem ook jouw melding hierin mee omdat de storingsklachten overeenkomen met het storingsbeeld waarvoor het onderzoek loopt. We laten het weten zodra er meer bekend is. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19162Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@J&J Inmiddels is er aan netwerkzijde een aanpassing gedaan. Wil je het modem straks eens opnieuw opstarten en dan opnieuw testen wat jouw bevindingen zijn? Ik geef je feedback dan door aan onze engineers.

J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi @Paul , ik had je laatste bericht gemist. Bedankt voor de update. Ik zal het even in de gaten houden. Heb hier en daar nog steeds wel eens disconnects (zoals nu net, vandaar dat ik hier weer ben :') ) en zal de algehele packetloss in ieder geval nog even beter op letten en mijn bevindingen delen. 

 

Even een side note wat misschien interessant is.

Mijn modem staat in bridge modus maar brandde laatst wit. (wat niet schijnt te horen?)

Nou was hij de afgelopen dagen groen.

En nu net na de disconnect is hij weer wit. 

Ook geeft mijn router op het moment van disconnect niet alleen aan geen internet te hebben maar ook om een wan kabel in te pluggen, dit zegt hij ook als het modem opnieuw opstart / uit staat. De kabel zit er natuurlijk gewoon in, dus ik weet niet of het er mogelijk op duid dat het modem misschien wel crasht of random opnieuw opstart o.i.d. wat mijn disconnects van enkele minuten kan verklaren? 

J&J
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

P.s. hoorde / las dat er wel meer bugs en problemen met die connectbox giga zijn en jullie ondertussen een nieuw model hebben? Dit is geloof ik ook al mijn 3de (van dan het (vermoedelijk) 'oude' type) Dus misschien dat zo'n nieuwe nog het proberen waard is? Alle kleine beetjes helpen denk ik dan. (en weer een variabele minder als die wel gewoon ok is).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Mijn modem staat in bridge modus maar brandde laatst wit. (wat niet schijnt te horen?)

Bij de TG3492 is er geen verschil in de kleur van de status-LED tussen bridge/router mode. Er is in september een firmware-upgrade geweest die dit verschil wel toonde, deze werd echter ingetrokken wegens stabiliteitsproblemen.

 

Gezien je bridge mode gebruikt, is een UBC1318ZG de beste optie, dit is op dit moment het meest stabiele DOCSIS 3.1-modem dat Ziggo aanbiedt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19162Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@J&J De LED indicator hoort inderdaad normaliter groen te zijn op het moment dat het modem in bridged modus staat. Nu begijp ik dat jij het lampje af en toe wit ziet oplichten. Ik heb het idee dat dit komt door een signaalprobleem op de upstream waardoor het modem mogelijk opnieuw is opgestart. Dit zie ik o.a. vandaag omstreeks 8 uur terug. Naar mijn idee moet dit verder onderzocht worden en ik neig dus in dit geval meer naar een monteursbezoek. Natuurlijk kan ik ook best een andere modem voor je regelen, alleen gezien het feit dat ik een probleem constateer m.b,t signaal verwacht ik niet dat een ander modem dit op gaat lossen. 

Uitgelicht topic