1
Vraag
2
Reacties
FSMan

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internetverbinding valt 1 tot 2 keer per maand uit

Ik heb een probleem met mijn internetverbinding van ziggo.
Mijn internetverbinding valt 1 tot 2 keer per maand uit en het meest vervelende hieraan is dat de verbinding zich niet zelf herstelt, maar uit blijft.
Als ik de connect box 1 minuut uit zet en daarna weer aanzet, wordt de verbinding niet hersteld. Ook niet bij 1 uur uitgeschakeld. Na 3 uur uitgeschakeld en weer inschakelen wordt de verbinding hersteld.

Mijn vraag is dus: wat kan er aan gedaan worden om dit uitval in de toekomst te verhinderen?

Ik heb in de log van de connect box gekeken toen hij geen internetverbinding kon maken en hierbij is mij het volgende opgevallen:
1. De connect box status geeft aan: Internet (Toegang geweigerd). Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik geen verbinding heb.
2. De connect box informatie geeft aan: Netwerk toegang: Blocked.
3. Er wordt 1 downstream kanaal aangegeven op 666 MHz op -13.2 dBmV (volgens mij veel te zwak).
4. Geen upstream kanalen aangegeven.
5. In de historie staan veel "No ranging response received - T3 time out".

Opmerkingen:
Mijn router is Asus RT-AC68U. Bij geen verbinding klaagt de router dat DHCP mislukt is en krijgt het geen IP adres. Maar als er geen uplink is, dan gaat dit uiteraard fout.
De connectbox staat in Bridge mode.
Bij een goed werkende verbinding ziet een speedtest er zeer strak uit met ca. 350 Mbps down en ca. 35 Mbps up. Dit is volgens mijn abonnement.
Mijn AOP en splitter zijn vrij oud; ik denk iets meer dan 15 jaar. Wellicht tijd om te vervangen.
De groene ziggo kabel komt via de kelder en is circa 3 meter te kort om het AOP te bereiken. Een jaar of 15 geleden heeft een ziggo monteur met F-connectors/koppeling de kabel verlengd en heeft sindsdien altijd goed gewerkt.
Ik heb de connectbox sinds ongeveer een half jaar. Als ik er zo over na denk heb ik de problemen pas sindsdien. Dus ik kan niet uitsluiten dat de connectbox defect is. Daarvoor had ik een Cisco EPC3212 modem dat eigenlijk altijd goed gewerkt heeft.

Bijgevoegd:
Foto AOP, splitter, connectbox en bekabeling.
Screen shots van de connectbox server pagina's bij slechte verbinding.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De installatie is aan een algehele upgrade toe. Het AOP (TRAS-1000) en de splitter (ETU-01) zouden op zijn minst vervangen moeten worden door resp. een btv 01-SET met POA-254 met nieuwe kabels naar modem en versterker (resp. F/F en IEC/F). De huidige kabel tussen AOP en splitter komt daarbij te vervallen. Opvallend is dat vrijwel alle stekkers zijn ingewikkeld met tape. Ik krijg daardoor een sterker vermoeden dat een of meerdere kabels slecht contact maken. De TV-kabels zouden van nieuwe compressiestekkers voorzien moeten worden. Misschien moet ook de koppeling op de huisaansluitkabel in de kelder worden vervangen.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Bekijk in context

FSMan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Afgelopen donderdagmiddag is de Ziggomonteur geweest. Hij heeft het volgende vervangen:

- AOP

- Splitter

- Kabel van splitter naar modem.

- koppeling tussen groene kabel en 'verlengkabel' naar AOP.

 

De monteur heeft vooraf gemeten en gezien dat er storing was in het 800 - 850 MHz bereik. Na de wijzigingen was dit verbeterd. Ook met alle TV-antennekabels er aan zag het er goed uit.

 

Op dit moment ziet het er uit dat het beter is. Maar of het echt goed is kan ik nog niet zeggen. Ik heb nog enkele screen shots toegevoegd van de huidige waarden van het modem.

Opvallend is dat het downstream vermogen circa 6.5 dBmV beter is dan voorheen. Op kanalen 22  en 23 heb ik nog steeds veel fouten voor RS en veel fouten na RS. Tevens nog enkele T3 timeouts. Uitval van de internetverbinding heb ik over de laatste 3 dagen nog niet gemerkt. Dit had ik voorheen 1 à 2 keer per maand.

 

 

 

 

 

Bekijk in context

12 Reacties 12
FSMan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Als toevoeging op mijn vorige bericht hierbij enkele screen shots van de connectbox bij een goede verbinding.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Een vermogen van -13,2 dBmV is inderdaad te laag, dit zou tenminste -8 dBmV moeten zijn. Ook de MER (signaal/ruis-verhouding) van 34 dB is hierdoor laag. De historie vertoont mislukkende initial ranging (upstream). Bij de werkende verbinding zijn alle upstream-kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld, is in de downstream het vermogen nog steeds laag en instraling van 4G/5G uplink aanwezig en toont de historie kanaaluitval downstream (RCS partial service, MDD timeout). Er lijkt bij de niet-werkende verbinding spontaan een hoge demping te ontstaan op het signaal, vermoedelijk door een contactprobleem van een kabel.

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

FSMan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hierbij een foto van het AOP. (Ik dacht dat ik deze erbij had geplaatst.)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De installatie is aan een algehele upgrade toe. Het AOP (TRAS-1000) en de splitter (ETU-01) zouden op zijn minst vervangen moeten worden door resp. een btv 01-SET met POA-254 met nieuwe kabels naar modem en versterker (resp. F/F en IEC/F). De huidige kabel tussen AOP en splitter komt daarbij te vervallen. Opvallend is dat vrijwel alle stekkers zijn ingewikkeld met tape. Ik krijg daardoor een sterker vermoeden dat een of meerdere kabels slecht contact maken. De TV-kabels zouden van nieuwe compressiestekkers voorzien moeten worden. Misschien moet ook de koppeling op de huisaansluitkabel in de kelder worden vervangen.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @FSMan, welkom op onze Community. Fijn dat je onze Community hebt gevonden en je hier zoveel hulp krijgt met deze melding.
 

Ik heb sowieso een werkbon aangemaakt voor een monteur om de hoofdaansluiting te vervangen. Ben je niet thuis op het gekozen tijdstip? Geen probleem. Via je eigen Mijn Ziggo account kun je deze afspraak zelf eenvoudig verzetten.
 

Het vervangen van de hoofdaansluiting is gratis. Je kunt er zelf voor kiezen om ook de rest van de verouderde kabels door de monteur te laten vervangen. Hiervoor rekent deze wel extra kosten. Hierover lees je meer in de mail die je van mij ontvangt. Lees je deze door?
 

Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen met onze diensten na het bezoek van deze monteur.

FSMan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De tape is er niet voor om elektrisch contact te maken of the verbeteren. De tape is alleen voor een iets betere buigontlasting zodat de kabel iets minder buigt als hij uit de connector komt. Bij aangegoten kabels is dit vaak overigens niet nodig omdat de ontlasting vaak meegegoten wordt in de spuitmal.

 

De kabels achter de splitter heb ik als test ook eens verwijderd of vervangen. Dit maakte geen verschil.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De F/F-kabel van splitter naar het modem is het enige onderdeel dat up-to-date is en kan gehandhaafd blijven wanneer de ETU-01 door een POA-254 wordt vervangen door de monteur. Het leek mij al stug dat iedere stekker slecht contact maakte met de resp. kabel. De opdraaistekkers op de TV-kabel zijn niet optimaal en kunnen het beste worden vervangen door compressiestekkers, dit kan de monteur ook verzorgen, hieraan zijn wel kosten verbonden. Op de versterker zie ik wel één krimpstekker.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@FSMan Hoe gaat het op dit moment met de verbinding? Ervaar je op dit moment nog problemen en heb je nog gekeken naar de tips van expert @tobiastheebe?

FSMan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Afgelopen donderdagmiddag is de Ziggomonteur geweest. Hij heeft het volgende vervangen:

- AOP

- Splitter

- Kabel van splitter naar modem.

- koppeling tussen groene kabel en 'verlengkabel' naar AOP.

 

De monteur heeft vooraf gemeten en gezien dat er storing was in het 800 - 850 MHz bereik. Na de wijzigingen was dit verbeterd. Ook met alle TV-antennekabels er aan zag het er goed uit.

 

Op dit moment ziet het er uit dat het beter is. Maar of het echt goed is kan ik nog niet zeggen. Ik heb nog enkele screen shots toegevoegd van de huidige waarden van het modem.

Opvallend is dat het downstream vermogen circa 6.5 dBmV beter is dan voorheen. Op kanalen 22  en 23 heb ik nog steeds veel fouten voor RS en veel fouten na RS. Tevens nog enkele T3 timeouts. Uitval van de internetverbinding heb ik over de laatste 3 dagen nog niet gemerkt. Dit had ik voorheen 1 à 2 keer per maand.

 

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er is nog steeds instraling van 4G uplink aanwezig met kanaaluitval (RCS partial service) als gevolg, dit is dus niet nog niet opgelost. Waarschijnlijk wordt dit door de binnenhuisinstallatie veroorzaakt, denk aan verouderde contactdozen of kabels elders in huis.

 

Het vermogen in de downstream is inderdaad opvallend verbeterd en nu perfect. De oude splitter (ETU-01) veroorzaakte blijkbaar een hoge (10 dB) demping. De afwijkende kanaalfrequenties in de upstream zijn ook niet meer zichtbaar. (In een oudere productcatalogus van Tratec/Technetix lees ik dat de demping inderdaad 9 dB is op de MODEM-aansluiting van de ETU-01.)

 

Welk type splitter heeft de monteur geplaatst, een POA-254 i.v.m. de versterker?

FSMan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De splitter is een Braun POA-01-B.

1 uitgang van de splitter gaat naar het modem en de andere uitgang gaat naar de TV-antenneversterker. De versterker is er dus niet voor om het modemsignaal te versterken.

Op de televisies heb ik nu 100% signaalsterkte en 100% quality. Ik zal eens kijken als test wat er gebeurt als ik de versterker er tussen uit laat. Deze is intussen ook al weer vrij oud en ongetwijfeld nooit getest op immuniteit tegen 4G band 20  instraling. Wellicht toe aan vernieuwing. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er is ook geen los high-pass-/retourbandfilter geplaatst op de ingang van de versterker?

 

Je kunt inderdaad overwegen om de versterker te vervangen (Ziggo biedt zelf de FRA-752X aan, deze vereist geen losse splitter), maar ik zou de oorzaak eerder elders in huis zoeken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic