1
Vraag
2
Reageer en help mee
Utr

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Internetverbinding soms traag of weg

Wij hebben hier thuis al jaren internet via Ziggo. Heeft nooit echt lekker gewerkt, maar er was mee te leven. Wegens een nieuwe baan moet ik vaak video-bellen, en daarom is die slechte verbinding ineens vervelend geworden. Soms is de verbinding urenlang goed, om vervolgens net uit te vallen wanneer ik een presentatie geef (Finagle's law)!

 

Hoe is/was alles hier aangesloten:

In de meterkast zit een AOP van Tratec (zie bijlage) met daarop een splitter (Tratec PDF-65) met uitgangen voor tv en data. De uitgang voor tv aangesloten op een Hirschman versterker. De uitgang voor data is verbonden met de modem (een witte Ziggo Connectbox). Tot slot zit er aan het modem nog een router/AP, zodat ik overal in huis wifi heb.

 

Wat ik al heb geprobeerd:

- Computer direct op modem aangesloten via UTP (en wifi uitgezet). Dit lost het probleem niet op.

- Metingen gedaan om een patroon te ontdekken en "slechte verbinding" te kunnen kwantificeren. Op speedtest.net scoor ik tussen 15 en 75 Mbps (max van mijn abo). Het is nooit te voorspellen wat het wordt; ook als ik meerdere malen achter elkaar test, zit er veel verschil tussen de waardes. Ping-tijden schieten omhoog naar 100+ msec bij een klein beetje load (iets streamen van YouTube bijvoorbeeld).

- Splitter weggehaald en modem direct op AOP aangesloten. Dit heeft de situatie verbeterd, maar de verbinding is nog steeds niet stabiel. Daarnaast heb ik nu dus geen tv-signaal meer.

- Gebeld met de klantenservice. Die zochten het probleem vooral bij mijn eigen router (NAT over NAT, etc.) maar wilden uiteindelijk wel een monteursafspraak inplannen. Deze komt volgende week.

 

Omdat het probleem niet goed te reproduceren is, weet ik niet of de monteur en ik de oorzaak kunnen achterhalen en oplossen. Ik kan hem moeilijk vragen te blijven wachten tot de verbinding slecht wordt...

 

Daarom nu mijn vraag: 

wat denken jullie dat er aan de hand is, en wat kan ik nog doen om het monteursbezoekje succesvol te laten verlopen?

 

In de bijlage nog de meetwaarden uit de modem (geen network log, daar staat niets interessants), en als bonus ook nog de uncorrectable errors die normaal niet te zien zijn (opgehaald via getter.xml). De tabel geeft het huidige aantal errors (modem staat vier dagen aan), het plotje toont de toename van errors over de laatste dag.

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is vrij veel ruis/CER aanwezig, de uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn.

 

Tevens is er vrij veel demping aanwezig, het downstream-vermogen is vrij laag en het upstream-vermogen te hoog (te weinig marge voor splitter) voor modem direct op AOP. Optimale waarden zijn DS ~4 dBmV en US ~40 dBmV.

 

Het AOP (TRAS-10/1000) is verouderd en dient vervangen te worden door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. Ook de splitter (PDF-65) is verouderd en dient te worden vervangen door een POA-01-B of POA-254, welke de monteur kan plaatsen.

 

Op het AOP is geen (meestal groene) grondkabel aangesloten, is de koppeling op de grondkabel zichtbaar? Zo ja, zou je daarvan een foto willen plaatsen?

 

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te laten zetten, bijvoorbeeld via dit formulier.

Utr
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie Tobias! Als ik het zo lees dan komt de monteur in ieder geval niet voor niets.

 

De kabel van het AOP verdwijnt volgens mij onder de vloer, geen koppelingen zichtbaar. Ik weet ook niet of de kabel daarna richting straat gaat of naar de (onder)buren, maar ik vrees het ergste...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Laten we inderdaad de monteursafspraak even afwachten, hopelijk lost een upgrade van de installatie de problemen op.

 

Toevoeging op mijn vorige reactie: de MER-waarden zijn laag op 618 en 666 MHz. Dat duidt waarschijnlijk op instraling van Digitenne.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Utr en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat je internetverbinding niet werkt zoals het hoort! Het is daarom goed dat je d.m.v. dit topic even aan de bel trekt. Zo te zien heeft onze expert @tobiastheebe ook al het nodige met je nagelopen. Wat hij hier aangeeft klopt. Ook ik zie dat het signaal verstoord wordt met alle gevolgen van dien. Het is inderdaad verstandig dat er een monteur langskomt. Ik zie dat je via de klantenservice een afspraak met een monteur hebt geregeld op 7 juni 2022 tussen 17 en 22 uur. Laat je onder dit topic na het monteursbezoek weten wat jouw bevindingen zijn? 

Utr
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Paul, ik heb inderdaad een afspraak gemaakt voor de 7e, maar volgens mij tussen 12 en 18 uur.

 

Vanochtend kreeg ik ook een mail met de tekst "We hebben uw afspraak met de monteur afgezegd.", dus ik weet niet helemaal wat er aan de hand is. Gebeld met de klantenservice, de medewerker gaf aan dat mijn afspraak inderdaad verwijderd was uit het systeem, maar kon niet zeggen door wie of waarom. Gelukkig kon hij wel een nieuwe afspraak inplannen voor hetzelfde timeslot. Laten we hopen dat deze niet afgezegd wordt!

 

Overigens zag hij geen probleem met mijn signaal: vanaf het moment dat ik de splitter heb weggehaald, zijn alle waarden (die hij kon zien) prima. Jij kan blijkbaar wel zien dat het signaal ergens verstoord wordt. Enig idee waarom jullie zo'n verschillend beeld hebben van mijn aansluiting?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Utr Wat vreemd zeg! Maar fijn dat het gelukt is de afspraak weer opnieuw in te plannen. 

Overigens zag hij geen probleem met mijn signaal: vanaf het moment dat ik de splitter heb weggehaald, zijn alle waarden (die hij kon zien) prima. Jij kan blijkbaar wel zien dat het signaal verstoord wordt. Enig idee waarom jullie zo'n verschillend beeld hebben van mijn aansluiting?
Niet elke mederwerker heeft toegang tot de uitgebreide signaaluitleestools. Dit verklaard mogelijk waarom de medewerker de ruis niet terugzag. 

We wachten jouw bevindingen na het monteursbezoek eventjes af. Alvast een prettig weekend!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic