Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
ErikNL80
Level 1

Internetverbinding onstabiel met ConnectBox

Hallo Ziggo Community,

Enige tijd geleden heb ik mijn internet een upgrade gegeven naar 250/50 en tevens een Deco M9 mesh systeem aangeschaft. Door de Ziggo klantenservice de ConnectBox in bridge modus laten zetten en alles werkte prima!

Sinds vorige week merk ik dat het internet regelmatig traag is en na een herstart van de ConnectBox is het dan weer even beter. De snelheden die ik in het begin had haal ik echter niet meer. In de Deco app kun je de snelheid meten vanaf de ConnectBox tot de eerste mesh router en deze haalde in het begin keurig 250/25 en nu max. zo'n 130/25. Vreemde is dat de uploadsnelheid wel stabiel is.

Ik heb een aantal screenshots gemaakt van logs uit de ConnectBox, wellicht dat de experts daar iets in kunnen zien?

 

Netwerkhistorie:

12-10-2020 17:08:36 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[83.82.135.188];CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 17:02:12 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 17:02:11 warning RCS Partial Service;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 17:02:06 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:19 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 16:51:16 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[83.82.135.188];CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 16:20:14 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 16:20:10 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:33:45 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:33:44 warning RCS Partial Service;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:33:39 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:19 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:29:12 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:29:09 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:27:37 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:27:36 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:27:00 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:26:56 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:26:41 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-10-2020 08:26:39 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:05:14:22;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ErikNL80
Level 1
Topicstarter

Hier een kleine update. Gisteren zijn de monteurs geweest. AOP vervangen, maar konden vrij snel constateren dat de oorzaak niet binnenshuis lag. Het signaal in de wijkkast bleek ook goed te zijn, dus helaas zit het issue in de kabel. Het is geen draadbreuk maar vermoedelijk waterschade. Ze hebben een nieuwe afspraak gemaakt, en aankomende maandag moet er met sonar gekeken worden en gaat er gegraven worden… Ik ben benieuwd.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
35 Reacties 35
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je downstreamsignaal is extreem slecht. Slechts 3/24 kanalen gekoppeld en deze hebben zeer zwak signaal en zeer veel ruis. Kun je een paar foto’s maken van de huisinstallatie (AOP, splitters, kabels)?

Overigens vind ik het verbazingwekkend dat je met deze verbinding nog 100+ Mbps download haalt.

Tom.
Level 18

Met de aop word de hoofdaansluiting bedoeld.

Het eerste punt waar Ziggo binnenkomt.

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

Voorbeeld:

 

ErikNL80
Level 1
Topicstarter

Bedankt voor jullie reactie, verwachte al dat deze vraag zou komen Signaal komt binnen in de woonkamer. Foto bijgevoegd.

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Zou je het modem eens direct op het AOP kunnen aansluiten en het modem vervolgens kort stroomloos maken? Ik denk dat hier een monteur moet komen om te meten.

Tom.
Level 18

@tobiastheebe 

ik ben ook benieuwd.

Het is zoiezo een verouderde aop.

Maar dan zou die alsnog beter moeten functioneren.

 

ErikNL80
Level 1
Topicstarter

Hmm, zonder splitter (dus direct aangesloten op AOP) geeft de ConnectBox voor download zo'n 22 kanalen:

 

Met splitter aangesloten (voor de zekerheid het kapje even verwijderd) maar 4:

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Omdat de splitter het signaal iets dempt (4 dB) is het modem in staat om meer kanalen te koppelen, maar het signaal is nog steeds heel erg slecht. Er gaat duidelijk iets mis in het AOP en/of tussen AOP en EV. Zoals @Tom. aangeeft moet het AOP door een hedendaagse variant vervangen worden maar ook met een veel ouder AOP is het mogelijk om bruikbaar signaal te hebben. Dit lijkt daarentegen nergens op.

Tom.
Level 18

Ziet er enorm slecht uit.

Ik heb nog nooit zo'n slechte downstream gezien.

Ik heb aan een Super Expert gevraagd om een seintje aan de moderators te geven.

Ik verwacht dat er morgen een moderator langskomt ?

 

Downstream:

Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV 

Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV

 

Onvoldoende: -9 tot -11 dBmV tot +10 tot +11 dBmV

Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

 

Upstream signaal waarden: +35 dBmV tot +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

0 Kudos
ErikNL80
Level 1
Topicstarter

Dat is wel verontrustend dan… Wat kan ik het beste doen?

0 Kudos
Tom.
Level 18

Je hoeft niks te doen.

Ik verwacht dat er morgen een Ziggo moderator langskomt in dit topic.

Die gaat met jou een monteursafspraak inplannen.

Vind je dat goed?

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@ErikNL80 Even wachten tot morgen, dan komt er een Ziggo moderator langs om advies te geven en/of de nodige stappen te ondernemen.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Tom.
Level 18

Bedankt @Be rt 

0 Kudos
ErikNL80
Level 1
Topicstarter

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb inmiddels ook even contact gehad met de klantenservice en zij sturen in ieder geval eerst een nieuwe COAX kabel en splitter op om dat uit te sluiten. Digitale TV werkt namelijk wel zonder problemen.

 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

*** niet meer relevante tekst verwijderd ***

0 Kudos
Tom.
Level 18

Dit ga je niet oplossen met een andere splitter en kabel.

Ik hoop dat een moderator morgen actie onderneemt ipv te wachten op de splitter en coax kabel.

ErikNL80
Level 1
Topicstarter
Tom. wrote:

Dit ga je niet oplossen met een andere splitter en kabel.

Ik hoop dat een moderator morgen actie onderneemt ipv te wachten op de splitter en coax kabel.

Dat onderbuikgevoel had ik al, ik hoop in ieder geval dat er een moderator inspringt. Thuiswerken met deze wisselende snelheden is geen pretje...

0 Kudos
Tom.
Level 18

@ErikNL80 

Komt goed?

 

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Tom. wrote:

Dit ga je niet oplossen met een andere splitter en kabel.

Waarom is dat uitgesloten @Tom.?

Als onze kabel buiten stuk is kan dat precies dezelfde problemen geven als wanneer de kabel of splitter binnen stuk is. Het vervelende is dat we op afstand niet kunnen zien waar de oorzaak zit, dus is het een kwestie van uitsluiten. Dat kan door middel van een nieuwe splitter + coax kabel per post en/of een monteur op locatie.

Het vervelende van een monteur op locatie zónder eerst de binnenhuisinstallatie uit te sluiten, dat kost je mogelijk €50. Ik vind het geen probleem om die voor je in te plannen @ErikNL80, maar wees je bewust van de voorwaarden bij een storingsmonteur.

0 Kudos
Tom.
Level 18

@Mark Ziggo

Hmm misschien moet ik het niet uitsluiten maar het lijkt me erg sterk dat het aan de kabel ligt.

Het kan uiteraard altijd.

De kabel en splitter zien er op het eerste oog prima uit.

De waardes zijn nog steeds erg slecht wanneer de kabel rechtstreeks op de hoofdaansluiting word aangesloten.

 

0 Kudos