Alles wat je wilt weten over de levels
Het is je vast en zeker opgevallen, iedere community-gebruiker heeft een level bij de gebruikersnaam staan. Wat deze levels precies inhouden lees je hier. Van Nieuwkomer tot Super Experts en alles er ...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Goedemorgen allemaal,
Ik heb sinds een paar weken ineens problemen met mijn internet. Gaan aanwijsbare oorzaak maar mijn internet bekabeld en draadloos blijft wegvallen. Vrijdag komt de monteur pas dus ik hoop dat we het probleem eerder kunnen lokaliseren.
Wat merk ik? Bij het terugkijken op tv meld hij soms dat het internet traag is terwijl deze bekabeld internet heeft. Netflix stopt met spelen en mijn internetradio stopt om de haverklap, etc. etc.
Wat heb ik? (zie foto's) Ik heb een UPC signaal wat binnenkomt op een Technetix VQ601R kastje. Deze gaat naar een Technetix FRA-752/N versterker. Vervolgens gaat er een coaxkabel naar de Connectbox. Vanuit de Connectbox, die in bridge modus staat en de wifi uitgeschakeld, gaat er een utp kabel naar poort 1 van mijn TP link Deco P9. Vanuit poort 2 gaat een utp kabel naar mijn 8 poorts gigabit switch van tp-link. Hierop zitten verschillende apparaten en muuraansluitingen aangesloten. Door het hele huis heen heb ik Deco's staan.
Wat moest ik doen van Ziggo? Ik heb verschillende keren gebeld met Ziggo en ze zien niets aparts aan de connectbox. Ik moet hem natuurlijk elke keer opnieuw opstarten wat uiteraard mijn probeem niet oplost. Ik heb hem ook al eens uit de bridge modus moeten halen en de wifi terug aanzetten maar dan konden ze ook niets aparts zien.
Ik heb in de bijlagen wat foto's van de set-up toegevoegd.
Met vriendelijke groet,
Klaas
Opgelost! Ga naar oplossing.
De VQ601R is een verouderd AOP en dient vervangen te worden door een monteur. Verder is modem op versterker al een aantal jaar niet meer de aanbevolen aansluitwijze.
Hallo Tobias en Erik,
De monteur is vrijdag geweest. Ik had intussen mijn 8 poorts switch vervangen voor een 16 poorts met het oog op de toekomst. De tv aansluiting die niet gebruikt werd hebben we uit de splitter gehaald. Nu paste alle kabels voor de tv's in de versterker. De modem hebben we buiten de versterker gehouden. Dit ging makkelijk met de nieuwe aop.
Nadat de monteur klaar was heb ik meteen een kabelgoot bijgehaald om alles netjes weg te werken.
Hierna heb ik geen haperingen meer met mijn internet gehad. Vanmiddag kan ik hem weer uitgebreid testen aantal dan werk ik weer thuis.
Dank voor de hulp!
Hieronder de technische info:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 618000000 | 5 | 38 | 256qam | 3 |
2 | 610000000 | 5 | 37 | 256qam | 2 |
3 | 602000000 | 6 | 38 | 256qam | 1 |
4 | 626000000 | 5 | 37 | 256qam | 4 |
5 | 634000000 | 5 | 37 | 256qam | 5 |
6 | 642000000 | 5 | 37 | 256qam | 6 |
7 | 650000000 | 5 | 37 | 256qam | 7 |
8 | 658000000 | 5 | 37 | 256qam | 8 |
9 | 666000000 | 6 | 37 | 256qam | 9 |
10 | 674000000 | 5 | 37 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 6 | 37 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 5 | 37 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | 5 | 37 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 6 | 37 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 5 | 37 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 5 | 37 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 4 | 37 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 4 | 37 | 256qam | 18 |
19 | 746000000 | 4 | 36 | 256qam | 19 |
20 | 754000000 | 4 | 37 | 256qam | 20 |
21 | 762000000 | 3 | 36 | 256qam | 21 |
22 | 770000000 | 3 | 37 | 256qam | 22 |
23 | 778000000 | 2 | 36 | 256qam | 23 |
24 | 786000000 | 3 | 36 | 256qam | 24 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 38.605 | 2358002959 | 68 |
2 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356743968 | 54 |
3 | Goed (Locked) | 38.605 | 2356744414 | 60 |
4 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356748023 | 53 |
5 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356748512 | 82 |
6 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356743929 | 64 |
7 | Goed (Locked) | 37.356 | 2356744424 | 63 |
8 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356748608 | 59 |
9 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356749113 | 66 |
10 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356750985 | 56 |
11 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356751543 | 20 |
12 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356754000 | 54 |
13 | Goed (Locked) | 37.356 | 2356749838 | 71 |
14 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356754775 | 32 |
15 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356753313 | 2004 |
16 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356747290 | 1354 |
17 | Goed (Locked) | 37.356 | 2356005137 | 28 |
18 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356755965 | 106 |
19 | Goed (Locked) | 36.610 | 2356756480 | 95 |
20 | Goed (Locked) | 37.356 | 2356760087 | 74 |
21 | Goed (Locked) | 36.610 | 2356760578 | 82 |
22 | Goed (Locked) | 37.636 | 2356761113 | 55 |
23 | Goed (Locked) | 36.610 | 2356756478 | 83 |
24 | Goed (Locked) | 36.610 | 2356761386 | 78 |
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 37100000 | 41 | 5.120 | 64qam | 4 |
2 | 28600000 | 41 | 2.560 | 64qam | 6 |
3 | 31800000 | 41 | 2.560 | 64qam | 5 |
4 | 57800000 | 42 | 5.120 | 64qam | 1 |
5 | 44000000 | 41 | 5.120 | 64qam | 3 |
6 | 50900000 | 41 | 5.120 | 64qam | 2 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | 2.0 | 0 | 0 | 3 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
5 | 2.0 | 0 | 0 | 3 | 0 |
6 | 2.0 | 0 | 0 | 4 | 0 |
Tijd Prioriteit Omschrijving
23-11-2021 09:54:54 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-11-2021 09:03:26 | notice | GUI Token verify failed; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-11-2021 08:31:51 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-11-2021 08:31:26 | notice | GUI Token verify failed; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-11-2021 08:03:00 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-11-2021 07:36:34 | notice | GUI Login Status - Login Fail from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-11-2021 07:10:07 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-11-2021 06:49:53 | warning | [68:02:B8:09:8A:DF][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 120 to 44 |
23-11-2021 06:36:40 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 16:35:06 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 14:43:10 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 14:42:36 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 14:42:27 | notice | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 14:42:26 | warning | MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
01-01-1970 01:01:25 | notice | Cable Modem Reboot - CBN: Modem Mode changed, reboot system.;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 14:39:28 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=142.250.27.188 MAC=00:17:10:8D:28:8F;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 14:39:05 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.150];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 14:38:38 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=31.13.64.32 MAC=00:17:10:8D:28:8F;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 11:41:30 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 11:38:04 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=23.148.145.149 MAC=00:17:10:8D:28:8F;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-11-2021 11:29:46 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
De VQ601R is een verouderd AOP en dient vervangen te worden door een monteur. Verder is modem op versterker al een aantal jaar niet meer de aanbevolen aansluitwijze.
Hoi Tobias,
De AOP had ik besproken met Ziggo en die wordt inderdaad vervangen. Deze is destijds nieuw geplaatst in 2005.
Wat is de juiste aansluiting voor modem en versterker, met een splitter ertussen? Ik heb eventueel nog een POA-01-B splitter liggen.
De POA-01-B is op dit moment inderdaad de standaardsplitter van Ziggo voor gebruik op het AOP. Deze is echter niet compatibel met jouw huidige AOP, de splitter heeft IEC-aansluitingen, het AOP een F-aansluiting.
OK, conclusie is dan dus wachten tot vrijdag? En verwacht jij Tobias dat de problemen hierdoor komen?
Zorgt de versterker voor de storing zodat het internet bedraad en draadloos wegvalt? Of zitten er in de technische info nog iets wat op een ander probleem kan duiden?
Deze aansluiting draaide al meer dan een jaar probleemloos.
Afgezien van de wat hogere hoeveelheid ruis op DCID 15 en 16 zijn er geen directe bijzonderheden te zien. De T3 timeouts zijn beperkt in aantallen en de log meldt geen uitval.
Ik vermoed dat de uitval niet door het AOP of de huidige aansluitwijze wordt veroorzaakt, ik verdenk eerder iets binnen het LAN. Kun jij bij uitval controleren of je de router nog kunt bereiken (ping/webinterface)?
Ik heb straks toen de muziek van de internetradio uitviel geprobeerd om de connectbox te bereiken op zijn 192 adres maar kreeg toen geen reactie.
Met een speedtest app kreeg ik een ping van 148ms en jitter 250ms. Dit met een downloadsnelheid van 4.23 Mbps.
Was de router (Deco P9) toen wel bereikbaar?
Op het eerste gezicht zie ik geen vreemde zaken in de log, bij uitval van het modem zouden er meldingen als 'link up/down' moeten zijn op de WAN-interface van de router.
Ik had net weer een hapering in het systeem. Ik kan dan wel op de iP van de Tp-Link. De main deco ziet hij dan niet.
Het signaal komt dan dus niet door.
Bedoel je dat het AP waarmee je bent verbonden wel bereikbaar was, maar de router niet?
Ik ging naar het adres 192.168.68.1 van tp-link. Hier zag ik eerder het systeem met alles deco's staan. Nu gaf hij er geen meer aan. De mail deco die aangesloten is op de connectbox staat normaal boven de rest in het schema. Nu niets dus.
deze mail deco staat als draadloze router ingesteld.
Dat komt wat vreemd op mij over. In de interface van de router (68.1) wordt de 'main Deco' (zichzelf), niet vermeld en de andere AP's ook niet? Misschien kun je hiervan een screenshot plaatsen?
Ik moet toegeven dat ik geen praktijkervaring heb met de Deco's en durf nog niet te zeggen wat er misgaat. Misschien de Deco's herstellen naar fabrieksinstellingen en opnieuw configureren?
Hoi Tobias, ik heb een afbeelding toegevoegd hoe het er uit ziet als ik inlog op de ip van de main deco. Als het internet wegvalt zijn de deco's niet zichtbaar.
Ik heb gisteravond de firmware geupdate van de deco's en toen dat geen verschil gaf heb ik vanmorgen het netwerk weer opnieuw opgebouwd. Dus alle deco's gereset en 1 voor 1 weer toegevoegd.
Ik heb mijn internetradio ook gereset en nu ga ik in de gaten houden wat het systeem nu doet.
Dag @Klaasbeerens! Hopelijk heb je een mooi weekend gehad 🙂 Afgelopen vrijdag is er een monteur langs geweest en die heeft je AOP vervangen als ik de afmelding van de monteursbon mag geloven. Hoe is het afgelopen weekend met de verbinding gegaan? Merk je verbetering als het gaat om de stabiliteit? We horen graag!
Hallo Tobias en Erik,
De monteur is vrijdag geweest. Ik had intussen mijn 8 poorts switch vervangen voor een 16 poorts met het oog op de toekomst. De tv aansluiting die niet gebruikt werd hebben we uit de splitter gehaald. Nu paste alle kabels voor de tv's in de versterker. De modem hebben we buiten de versterker gehouden. Dit ging makkelijk met de nieuwe aop.
Nadat de monteur klaar was heb ik meteen een kabelgoot bijgehaald om alles netjes weg te werken.
Hierna heb ik geen haperingen meer met mijn internet gehad. Vanmiddag kan ik hem weer uitgebreid testen aantal dan werk ik weer thuis.
Dank voor de hulp!
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Het is je vast en zeker opgevallen, iedere community-gebruiker heeft een level bij de gebruikersnaam staan. Wat deze levels precies inhouden lees je hier. Van Nieuwkomer tot Super Experts en alles er ...