1
Vraag
2
Reacties
Klaasbeerens

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Internetverbinding draadloos en bedraad valt weg, Connectbox in Bridge Mode, Wifi Mesh systeem

Goedemorgen allemaal,

 

Ik heb sinds een paar weken ineens problemen met mijn internet. Gaan aanwijsbare oorzaak maar mijn internet bekabeld en draadloos blijft wegvallen. Vrijdag komt de monteur pas dus ik hoop dat we het probleem eerder kunnen lokaliseren.

 

Wat merk ik? Bij het terugkijken op tv meld hij soms dat het internet traag is terwijl deze bekabeld internet heeft. Netflix stopt met spelen en mijn internetradio stopt om de haverklap, etc. etc.

 

Wat heb ik? (zie foto's) Ik heb een UPC signaal wat binnenkomt op een Technetix VQ601R kastje. Deze gaat naar een Technetix FRA-752/N versterker. Vervolgens gaat er een coaxkabel naar de Connectbox. Vanuit de Connectbox, die in bridge modus staat en de wifi uitgeschakeld, gaat er een utp kabel naar poort 1 van mijn TP link Deco P9. Vanuit poort 2 gaat een utp kabel naar mijn 8 poorts gigabit switch van tp-link. Hierop zitten verschillende apparaten en muuraansluitingen aangesloten. Door het hele huis heen heb ik Deco's staan.

 

Wat moest ik doen van Ziggo? Ik heb verschillende keren gebeld met Ziggo en ze zien niets aparts aan de connectbox. Ik moet hem natuurlijk elke keer opnieuw opstarten wat uiteraard mijn probeem niet oplost. Ik heb hem ook al eens uit de bridge modus moeten halen en de wifi terug aanzetten maar dan konden ze ook niets aparts zien.

 

Ik heb in de bijlagen wat foto's van de set-up toegevoegd.

 

Met vriendelijke groet,

Klaas

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De VQ601R is een verouderd AOP en dient vervangen te worden door een monteur. Verder is modem op versterker al een aantal jaar niet meer de aanbevolen aansluitwijze.

Bekijk in context

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Tobias en Erik,

 

De monteur is vrijdag geweest. Ik had intussen mijn 8 poorts switch vervangen voor een 16 poorts met het oog op de toekomst. De tv aansluiting die niet gebruikt werd hebben we uit de splitter gehaald. Nu paste alle kabels voor de tv's in de versterker. De modem hebben we buiten de versterker gehouden. Dit ging makkelijk met de nieuwe aop. 

Nadat de monteur klaar was heb ik meteen een kabelgoot bijgehaald om alles netjes weg te werken.

Hierna heb ik geen haperingen meer met mijn internet gehad. Vanmiddag kan ik hem weer uitgebreid testen aantal dan werk ik weer thuis.

Dank voor de hulp!

Bekijk in context

21 Reacties 21
Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hieronder de technische info:

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000538256qam3
2610000000537256qam2
3602000000638256qam1
4626000000537256qam4
5634000000537256qam5
6642000000537256qam6
7650000000537256qam7
8658000000537256qam8
9666000000637256qam9
10674000000537256qam10
11682000000637256qam11
12690000000537256qam12
13698000000537256qam13
14706000000637256qam14
15714000000537256qam15
16722000000537256qam16
17730000000437256qam17
18738000000437256qam18
19746000000436256qam19
20754000000437256qam20
21762000000336256qam21
22770000000337256qam22
23778000000236256qam23
24786000000336256qam24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.605235800295968
2Goed (Locked)37.636235674396854
3Goed (Locked)38.605235674441460
4Goed (Locked)37.636235674802353
5Goed (Locked)37.636235674851282
6Goed (Locked)37.636235674392964
7Goed (Locked)37.356235674442463
8Goed (Locked)37.636235674860859
9Goed (Locked)37.636235674911366
10Goed (Locked)37.636235675098556
11Goed (Locked)37.636235675154320
12Goed (Locked)37.636235675400054
13Goed (Locked)37.356235674983871
14Goed (Locked)37.636235675477532
15Goed (Locked)37.63623567533132004
16Goed (Locked)37.63623567472901354
17Goed (Locked)37.356235600513728
18Goed (Locked)37.6362356755965106
19Goed (Locked)36.610235675648095
20Goed (Locked)37.356235676008774
21Goed (Locked)36.610235676057882
22Goed (Locked)37.636235676111355
23Goed (Locked)36.610235675647883
24Goed (Locked)36.610235676138678

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

137100000415.12064qam4
228600000412.56064qam6
331800000412.56064qam5
457800000425.12064qam1
544000000415.12064qam3
650900000415.12064qam2

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00030
22.00020
32.00000
42.00010
52.00030
62.00040

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

23-11-2021 09:54:54noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-11-2021 09:03:26noticeGUI Token verify failed; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-11-2021 08:31:51noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-11-2021 08:31:26noticeGUI Token verify failed; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-11-2021 08:03:00noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-11-2021 07:36:34noticeGUI Login Status - Login Fail from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-11-2021 07:10:07noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-11-2021 06:49:53warning[68:02:B8:09:8A:DF][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 120 to 44
23-11-2021 06:36:40criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 16:35:06noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[95.96.229.10];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 14:43:10criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 14:42:36noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 14:42:27noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 14:42:26warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:25noticeCable Modem Reboot - CBN: Modem Mode changed, reboot system.;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 14:39:28noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=142.250.27.188 MAC=00:17:10:8D:28:8F;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 14:39:05noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.150];CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 14:38:38noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=31.13.64.32 MAC=00:17:10:8D:28:8F;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 11:41:30criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 11:38:04noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=23.148.145.149 MAC=00:17:10:8D:28:8F;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-11-2021 11:29:46criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:04:ad:45;CMTS-MAC=00:17:10:8d:28:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de technische info hier nu maar als bijlage geplaatst. Als ik de info in de reactie zet wordt mijn bericht automatisch afgewezen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De VQ601R is een verouderd AOP en dient vervangen te worden door een monteur. Verder is modem op versterker al een aantal jaar niet meer de aanbevolen aansluitwijze.

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Tobias,

 

De AOP had ik besproken met Ziggo en die wordt inderdaad vervangen. Deze is destijds nieuw geplaatst in 2005.

Wat is de juiste aansluiting voor modem en versterker, met een splitter ertussen? Ik heb eventueel nog een POA-01-B splitter liggen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De POA-01-B is op dit moment inderdaad de standaardsplitter van Ziggo voor gebruik op het AOP. Deze is echter niet compatibel met jouw huidige AOP, de splitter heeft IEC-aansluitingen, het AOP een F-aansluiting.

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

OK, conclusie is dan dus wachten tot vrijdag? En verwacht jij Tobias dat de problemen hierdoor komen?

Zorgt de versterker voor de storing zodat het internet bedraad en draadloos wegvalt? Of zitten er in de technische info nog iets wat op een ander probleem kan duiden?

Deze aansluiting draaide al meer dan een jaar probleemloos.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Afgezien van de wat hogere hoeveelheid ruis op DCID 15 en 16 zijn er geen directe bijzonderheden te zien. De T3 timeouts zijn beperkt in aantallen en de log meldt geen uitval.

 

Ik vermoed dat de uitval niet door het AOP of de huidige aansluitwijze wordt veroorzaakt, ik verdenk eerder iets binnen het LAN. Kun jij bij uitval controleren of je de router nog kunt bereiken (ping/webinterface)?

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb straks toen de muziek van de internetradio uitviel geprobeerd om de connectbox te bereiken op zijn 192 adres maar kreeg toen geen reactie.

Met een speedtest app kreeg ik een ping van 148ms en jitter 250ms. Dit met een downloadsnelheid van 4.23 Mbps.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Was de router (Deco P9) toen wel bereikbaar?

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dat is een goede vraag. Ik heb zijn ip en kan er nu in dus ga ik het in de gaten houden. Als ik in de log kijk van de deco zie ik geen critical log type maar wel errors en warnings. Ik heb de log in de bijlage gedaan mocht je hier wat mee kunnen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Op het eerste gezicht zie ik geen vreemde zaken in de log, bij uitval van het modem zouden er meldingen als 'link up/down' moeten zijn op de WAN-interface van de router.

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik had net weer een hapering in het systeem. Ik kan dan wel op de iP van de Tp-Link. De main deco ziet hij dan niet.

Het signaal komt dan dus niet door.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Bedoel je dat het AP waarmee je bent verbonden wel bereikbaar was, maar de router niet?

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik ging naar het adres 192.168.68.1 van tp-link. Hier zag ik eerder het systeem met alles deco's staan. Nu gaf hij er geen meer aan. De mail deco die aangesloten is op de connectbox staat normaal boven de rest in het schema. Nu niets dus.

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

deze mail deco staat als draadloze router ingesteld.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dat komt wat vreemd op mij over. In de interface van de router (68.1) wordt de 'main Deco' (zichzelf), niet vermeld en de andere AP's ook niet? Misschien kun je hiervan een screenshot plaatsen?

 

Ik moet toegeven dat ik geen praktijkervaring heb met de Deco's en durf nog niet te zeggen wat er misgaat. Misschien de Deco's herstellen naar fabrieksinstellingen en opnieuw configureren?

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Tobias, ik heb een afbeelding toegevoegd hoe het er uit ziet als ik inlog op de ip van de main deco. Als het internet wegvalt zijn de deco's niet zichtbaar.

Ik heb gisteravond de firmware geupdate van de deco's en toen dat geen verschil gaf heb ik vanmorgen het netwerk weer opnieuw opgebouwd. Dus alle deco's gereset en 1 voor 1 weer toegevoegd. 

Ik heb mijn internetradio ook gereset en nu ga ik in de gaten houden wat het systeem nu doet.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @Klaasbeerens! Hopelijk heb je een mooi weekend gehad 🙂 Afgelopen vrijdag is er een monteur langs geweest en die heeft je AOP vervangen als ik de afmelding van de monteursbon mag geloven. Hoe is het afgelopen weekend met de verbinding gegaan? Merk je verbetering als het gaat om de stabiliteit? We horen graag!

Klaasbeerens
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Tobias en Erik,

 

De monteur is vrijdag geweest. Ik had intussen mijn 8 poorts switch vervangen voor een 16 poorts met het oog op de toekomst. De tv aansluiting die niet gebruikt werd hebben we uit de splitter gehaald. Nu paste alle kabels voor de tv's in de versterker. De modem hebben we buiten de versterker gehouden. Dit ging makkelijk met de nieuwe aop. 

Nadat de monteur klaar was heb ik meteen een kabelgoot bijgehaald om alles netjes weg te werken.

Hierna heb ik geen haperingen meer met mijn internet gehad. Vanmiddag kan ik hem weer uitgebreid testen aantal dan werk ik weer thuis.

Dank voor de hulp!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic