nicknl

Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Internetverbinding blijft instabiel

Goedemiddag, 

 

Op advies van de klantenservice maak ik ook even een topic op de community pagina. 

Wellicht dat iemand een oplossing heeft voor mijn probleem. 

 

Ik heb sinds drie weken Ziggo geïnstalleerd in mijn nieuwe woning. 

Helaas heb ik vanaf het begin al veel problemen met de stabiliteit van de verbinding. 

 

Ik merk vanaf het begin al dat de verbinding vaak wegvalt. De ene keer valt er heel veel snelheid weg maar ook best vaak valt de gehele verbinding weg voor enkele minuten. 

 

Op dit moment heb ik een Raspberry PI bekabeld aangesloten als monitoring en is nu het enige apparaat dat internet verbruikt. Als ik dan kijk naar de afgelopen 24 uur dan zie ik regelmatig een dip in de verbinding (zo'n 8 keer): 

 

nicknl_0-1658847917426.png

De dag ervoor was het nog erger. 

 

Ik heb daarnaast ook in het modem gekeken en zie daar best veel reed solomon errors. Zowel voor als na correctie: 

 

PHOTO-2022-07-25-19-15-40.jpg

Er is inmiddels twee keer een monteur langs geweest. 

 

Monteur 1 heeft de volgende werkzaamheden gedaan: 

Fabrieksinstellingen en het vervangen van de hoofdaansluiting.

 

Monteur 2 heeft aanvullend deze werkzaamheden gedaan: 

Splitter vervangen, verdeelveld van het signaal aangepast, coaxkabel vervangen en wederom de hoofdaansluiting.

 

Ik heb zelf op internet rondgekeken en zie dat er veel problemen zijn met de Connectbox, wellicht dat deze deels de oorzaak kan zijn. 

 

Wat zou ik verder nog kunnen doen (los van weer een monteur langs laten komen)? En wat is jullie ervaring met de RS fouten en de stabiliteit van de verbinding of is dat vergelijkbaar? 

 

Groetjes, 

Nick

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Complimenten naar de laatste monteur! Sinds het begin van het contract (1 juli) heb ik geen dag normaal gebruik kunnen maken van het internet. Maar sinds de laatste wijziging in de eindversterker en de omwisseling afgelopen woensdag heb ik nu al 2 dagen echt een hele keurige lijn qua download en upload en heb ik ook voor het eerst een meeting kunnen doen zonder dat mijn verbinding een aantal keer wegviel. 

 

Zo te zien hebben we het euvel dus verholpen. Het heeft echt heel veel tijd en frustratie gekost en ik hoop dit niet nog een keer mee te maken maar dank in ieder geval voor je doorzettingsvermogen. 

Bekijk in context

94 Reacties 94
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Gezien je een Compal-modem gebruikt, worden unerrored codewords en correctable codeword errors getoond, i.p.v. de gebruikelijke correctable en uncorrectable errors. De 'Pre RS Errors' zijn dus geen errors en kun je negeren. De 'Post RS Errors' zijn laag.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de (volledige) downstream/upstream/historie-gegevens van het modem willen plaatsen?

 

Zou je tenslotte deze instellingen willen toepassen?

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor je reactie!

Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoeld met dat de Pre RS errors geen daadwerkelijke errors kunnen zijn. Als ik in het modem kijk bij kennissen dan is dit aantal namelijk significant lager.

 

Hierbij de foto’s en ik zal de instellingen aanpassen. Hoofdaansluiting zit in de woonkamer, daar gaat de groene kabel ook naartoe. Ik heb deze ook geprobeerd zonder splitter maar zonder resultaat. Monteur heeft weer een nieuwe splitter erop gezet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het is inderdaad verwarrend. Alleen bij het Compal SmartWifi modem worden onjuiste gegevens getoond c.q. zijn de kolomnamen onjuist. De kolom 'Pre RS Errors' geeft in dit geval alleen een indicatie van de online-tijd van het modem. In specifieke gevallen kan er wel een probleem worden afgelezen uit de kolom 'Pre RS Errors' bij het Compal-modem, maar dat is bijvoorbeeld sterke instraling waardoor de unerrored codewords op specifieke kanalen juist zeer laag zijn, dat impliceert dan uncorrectable errors, welke niet worden getoond.

 

De splitter (POA-085) is overbodig en maakt de installatie ruisgevoelig door de open aansluiting. Heb je een IEC/F-kabel (groene en rode stekker) beschikbaar om het modem direct op het AOP aan te sluiten?

 

De downstream- en upstream-waarden zijn goed en kunnen met bovenstaande handeling nog verbeterd worden. De log/historie vertoont geen bijzonderheden.

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Aah oke, zover ik weet hebben zij ook de connectbox maar wellicht een ander type dan.

 

De splitter zit er nu even zonder de andere kabel omdat ik de tv er even uit heb gehaald. Ik heb hem ook een tijd rechtstreeks erop aangesloten maar zonder verbeterend resultaat. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Van het SmartWifi modem 'non-Giga' zijn er inderdaad twee types, de Compal CH7465LG-ZG welke jij hebt en de Arris TG2492LG-ZG.

 

Misschien (hopelijk) ervaar je verbetering met de gewijzigde instellingen.

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik ga het in de gaten houden! De monitoring zal ook blijven doorlopen.

 

Mocht dat geen effect hebben, wat zou er dan nog meer aan de hand kunnen zijn? En zou het switchen naar een ubc modem eventueel het probleem kunnen oplossen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In dat geval kan een moderator nog controleren of er bijzonderheden zichtbaar zijn op de achtergrond, zij hebben inzage en meer uitgebreide en historische signaalgegevens.

 

Een UBC1318ZG is zeker ook een optie, maar vereist wel een los access point voor Wi-Fi.

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dat is geen probleem, ik heb namelijk een aantal deco’s. Ik denk dat ik dat wel wil proberen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een moderator kan e.e.a. in werking zetten en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @nicknl
Een warm welkom op de Ziggo Community. 

Wat irritant dat jouw verbinding instabiel blijft na het bezoek van 2 monteurs! Dat is natuurlijk niet een vliegende start van je abonnement bij Ziggo. Ik zie dat je al goed op weg bent geholpen door onze Community topper @tobiastheebe. In de werkbon van de monteur lees ik ook dat het signaal op alle frequenties na de werkzaamheden er goed uitzien. Dit laatste bezoek was enkele dagen geleden. Ik ben dan ook bereid om je een Ubee UBC1318ZG modem toe te sturen. Deze ontvang je binnen enkele dagen via Post NL. Je kunt de Deco's in huis als accespoint configureren voor de wifi binnenshuis. Laat je ons jouw bevindingen met het nieuwe modem weten? 🙂

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Cecilia Super, dankjewel! Ik heb je nog even een privé bericht gestuurd wat betreft de verzending (ivm het adres). 

 

Er komt trouwens morgen nogmaals een monteur om nu ook de kabels en vermoedelijk de wijkkast door te meten. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan als ze dat ook nog even onderzoeken aangezien de wegvallende verbinding blijft aanhouden ook na de tips van @tobiastheebe

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Goedemiddag! 

 

Inmiddels het nieuwe modem binnen en aangesloten, dank hiervoor! 

De RS fouten zijn inmiddels allemaal weg na correctie, dus dat is heel fijn. 

 

Toch heb ik nog steeds wegvallende verbinding. De PI is het enige apparaat wat nu verbonden is met het internet en is bekabeld aangesloten. Toch blijf ik deze dips zien. Heeft iemand hier een verklaring voor? 

 

nicknl_0-1659105809772.png

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan  je dit ook meten met een ander apparaat een laptop of desktop bijvoorbeeld 

 

deze dips kunnen namelijk ook komen door de raspberry pi zelf 

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Op het moment van uitval merk ik het ook op andere apparaten, echter ben ik natuurlijk niet de hele tijd thuis of aanwezig om het te dubbel checken. 

 

De PI is verder in orde hoor, draait als enige software momenteel dit en heeft verder geen inspannende taken. Dus ik vermoed 8GB ram dedicated voor een speedtest script moet voldoende zijn. Maar ik begrijp je vraag.

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Het blijft nog niet helemaal stabiel, dit is bijvoorbeeld van vandaag. 

@Cecilia @tobiastheebe Hebben jullie toevallig nog een idee? 

 

nicknl_0-1659612641234.png

 

Ik merk dit trouwens ook op andere devices bekabeld en op WiFi. Vaak is het stabiel hoor, maar er zijn best wel enorme dalen zo af en toe.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zou je nog eens de downstream, upstream en event log van het modem willen plaatsen?

 

Is bovenstaande in orde, dan lijkt mij een meerdaagse monitoring-sessie naar het modem en eventueel de router (via ping/ICMP) een goede vervolgstap.

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@tobiastheebe Bij deze!

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de log zie ik een enkel moment van uitval, vandaag om 14:43, verder zie ik geen bijzonderheden. Ik heb de moderators ingelicht en gevraagd of verder onderzoek kan worden gedaan of een meting worden gestart.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5737Posts
  • 596Oplossingen
  • 3327Likes

@nicknl wat rot dat je internetverbinding nog niet zo stabiel is als zou moeten. Het is voor ons geen enkel probleem om een meerdaagse meting te starten. Ik wilde je gegevens erbij pakken om dit in orde te maken maar helaas vind ik op dit adres geen actief klantnummer. Kloppen de adresgegevens die in je profiel staan nog? Je checkt het hier

Uitgelicht topic