nicknl

Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Internetverbinding blijft instabiel

Goedemiddag, 

 

Op advies van de klantenservice maak ik ook even een topic op de community pagina. 

Wellicht dat iemand een oplossing heeft voor mijn probleem. 

 

Ik heb sinds drie weken Ziggo geïnstalleerd in mijn nieuwe woning. 

Helaas heb ik vanaf het begin al veel problemen met de stabiliteit van de verbinding. 

 

Ik merk vanaf het begin al dat de verbinding vaak wegvalt. De ene keer valt er heel veel snelheid weg maar ook best vaak valt de gehele verbinding weg voor enkele minuten. 

 

Op dit moment heb ik een Raspberry PI bekabeld aangesloten als monitoring en is nu het enige apparaat dat internet verbruikt. Als ik dan kijk naar de afgelopen 24 uur dan zie ik regelmatig een dip in de verbinding (zo'n 8 keer): 

 

nicknl_0-1658847917426.png

De dag ervoor was het nog erger. 

 

Ik heb daarnaast ook in het modem gekeken en zie daar best veel reed solomon errors. Zowel voor als na correctie: 

 

PHOTO-2022-07-25-19-15-40.jpg

Er is inmiddels twee keer een monteur langs geweest. 

 

Monteur 1 heeft de volgende werkzaamheden gedaan: 

Fabrieksinstellingen en het vervangen van de hoofdaansluiting.

 

Monteur 2 heeft aanvullend deze werkzaamheden gedaan: 

Splitter vervangen, verdeelveld van het signaal aangepast, coaxkabel vervangen en wederom de hoofdaansluiting.

 

Ik heb zelf op internet rondgekeken en zie dat er veel problemen zijn met de Connectbox, wellicht dat deze deels de oorzaak kan zijn. 

 

Wat zou ik verder nog kunnen doen (los van weer een monteur langs laten komen)? En wat is jullie ervaring met de RS fouten en de stabiliteit van de verbinding of is dat vergelijkbaar? 

 

Groetjes, 

Nick

94 Reacties 94
nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Cecilia Ik zie Paul niet online sinds zaterdag dus wellicht kan jij weer een modem meting starten? Ik zie in mijn eigen logs eigenlijk dat de verbinding verslechterd is en zelfs meerdere meldingen van complete uitval vannacht. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @nicknl,

 

Klopt, Paul is helaas op dit moment ziek. Goed dat je nog even een berichtje stuurt. Ik ben even je situatie ingedoken en zie inderdaad dat de monteur in de eindversterker bezig is geweest. Dat je vannacht complete uitval hebt gehad klopt, maar geldt voor de hele wijk. Sinds +- 04:00 zag alles er weer goed uit. Ik kan helaas nog niet terugvinden of dit gepland of ongepland was, maar het zegt in ieder geval nog niets over jouw individuele verbinding. Los van deze uitval is het ook slechter geworden?

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hi @Alex, vervelend, sterkte aan Paul!

Fijn om te weten dat het niet een specifiek probleem was. 

Ik zie wel in de data nog steeds wat dippen, dus een modem meting lijkt mij nog steeds handig zodat we over een aantal dagen de data weer naast elkaar kunnen leggen. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Helder, @nicknl! Ik heb een meting gestart voor 7 dagen.

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Alex Sinds de laatste werkzaamheden is het wel echt een ramp. Geen idee of je al iets ziet of dat het daar te vroeg voor is maar vanuit mijn kant ziet het er echt niet goed uit. 

IMG_0032.jpg

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul @Alex Afgelopen weekend merkte ik regelmatig dat de verbinding even vast hing of kort wegviel. Dit merkte ik bijvoorbeeld met de Ziggo Go app op de Apple TV waarbij het beeld even vastliep of wazig werd. Ook mijn monitoring ziet echt een enorme dip sinds het laatste monteur bezoek. Zien jullie dit ook? 

 

Waar voorheen een aantal momenten per dag waren waar het niet helemaal lekker ging is het nu bijna elk moment. Ik baal hier echt ontzettend van en vind het heel vervelend dat dit zo lang duurt. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@nicknl Ontzettend zuur dat de verbinding alles behalve lekker werkt! In de meting zie ik ook behoorlijk wat ruis terug op zowel de SC-QAM als OFDM kanalen. Als gevolg van de ruis zul je mogelijk last hebben van instabiliteit en packetloss. Dit zal met name opvallen wanneer je online streamingdiensten gebruikt. Het lijkt mij goed dat hier een netwerkmonteur naar komt kijken. Ik heb een afspraak ingepland op woensdag 29 september 2022 tussen 8 en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hi @Paul!

 

Inmiddels is alles vervangen. Zullen we weer een modem meting doen zodat we komende dagen kunnen kijken of alles nu klopt? 

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Nog even een extra update vanuit mij. Als ik zo naar de monitoring kijk van gister en vandaag dan ziet het er nog steeds niet goed uit. Ik merk dit ook nog steeds. Ben benieuwd hoe het aan jullie kant eruit ziet.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@nicknl Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Balen dat het probleem ook na de inspanningen v.d. monteur jammer genoeg nog niet is opgelost. Zo op het eerste gezicht zie ik sinds het monteursbezoek van 30 september 2022 eigenlijk geen ongeregeldheden terug op het signaal. Ik heb nu wederom een nieuwe nauwkeurige meting gestart om de komende dagen het signaal grondig te monitoren. Kun jij vandaag en morgen eventuele storingsmomenten bijhouden en de datum + tijd noteren? Aan de hand van de resultaten kan ik dan bepalen welk vervolg hieraan gegeven moet worden. 

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Zal ik doen. Het is echt een stuk slechter geworden n.a.v. laatste 2 monteurs bezoeken. Ik kan ook niet meer op een normale manier een streamings dienst bekijken. Ik zie ook al een aantal keer een ping boven de 300 - 400 uitkomen. Ik zal in ieder geval de data van vandaag en morgen weer bijhouden... 

IMG_0066.jpg

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@nicknl Wil je de komende 2 dagen ook eens een aantal tests doen d.m.v. een bekabelde verbinding tussen enerzijds het Ubee modem en anderzijds een computer en laptop? Ik ben dan benieuwd of je eerder genoemde constateringen dan ook terugziet. 

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Zal ik doen. Ik heb gister ook de deco eens een reset gegeven, nu lijkt het al iets stabieler maar nog niet optimaal (soms terugval naar rond de 200 maar wel beter dan eerst). Daarnaast heb ik ook de PI eens rechtstreeks op het modem aangesloten, eens kijken wat dat doet. 


Zie jij daar überhaupt iets van terug gister? Voornamelijk tussen 14:00 en 16:00 en daarnaast vannacht tussen 3 en 4.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@nicknl Zal ik doen. Ik heb gister ook de deco eens een reset gegeven, nu lijkt het al iets stabieler maar nog niet optimaal (soms terugval naar rond de 200 maar wel beter dan eerst). Daarnaast heb ik ook de PI eens rechtstreeks op het modem aangesloten, eens kijken wat dat doet. 
Super dat je het in de gaten gaat houden! De collega's van de monteursafdeling verzochten om ook even rechtstreeks d.m.v. een netwerkkabel tussen het Ubee modem en een PC en laptop te testen. Zodoende laten we het eigen thuisnetwerk (Ubiquity router setup)even buiten beschouwing. 


Zie jij daar überhaupt iets van terug gister? Voornamelijk tussen 14:00 en 16:00 en daarnaast vannacht tussen 3 en 4.
Alleen vannacht rond 3 uur zie ik ruis terug op de verbinding. Op het eerdere tijdstip tussen 14 en 16 uur zie ik geen bijzonderheden terug. Ik stel daarom voor dat we de meting nog even laten doorlopen. Zie jij dan kans met eerder genoemde aan de slag gedaan en een aantal dagen rechtstreeks met een laptop/computer op het Ubee modem te testen? Aan de hand daarvan krijgen we een beter totaalbeeld en sluiten we factoren in de binnenhuisinstallatie ook direct uit. 

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Zal ik doen, het is trouwens de TP link DECO die voor de wifi zorgt, niet het ubiquiti netwerk. Daar is alleen een netwerk switch van. 

 

Wat ik nu heb gedaan is de PI met monitoring rechtstreeks op het UBEE modem aangesloten om uit te sluiten dat de deco nog gekke dingen doet, want dit was dus na het laatste monteur bezoek wel het verhaal. Daarnaast zal ik ook af en toe rechtstreeks met een laptop nog wat zaken proberen te meten. Dan hebben we hem volgens mij redelijk afgedekt dat de Deco (dus binnenshuis) er niet tussen zit. 

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Soms lijkt de verbinding erg stabiel (bijv. afgelopen nacht). Maar ik merk ook nog een aantal zaken die niet helemaal goed gaan. Als voorbeeld gisteravond tussen 21:00 en 23:15 (en ook een hoge ping rond 22:08) en net even tussen 08:50 en 09:00 onstabiel. Zie jij dit ook? 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@nicknl Dank voor het bijhouden en terugkoppelen van de storingsmomenten. De problemen die je gisteren ervoer kan ik koppelen aan signaalproblemen die ik ook terugzie in mijn nauwkeurig meting. Tussen 20:30 en 23:30 zie ik namelijk ruis terug op het OFDMA kanaal. Hetzelfde geldt voor vanmorgen rond 9 uur. Het lijkt mij verstandig dat hier opnieuw een monteur onderzoek doet naar de oorzaak v.d. ruis op het OFDM kanaal. Ik heb een nieuwe monteursafspraak ingepland op maandag 10 oktober 2022 tussen 8 en 13 uur. De monteursbon is voorzien van een uitgebreid verslag met daarin mijn bevindingen inclusief een verwijzing naar de nauwkeurige meting die ook voor onze monteur inzichtelijk is. Mocht de afspraak niet schikken op de genoemde datum dan kun je deze tot 24 uur voor afspraakdatum wijzigen  via Mijn Ziggo. We wachten jouw bevindingen dan even af. 

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Dank voor je reactie. Had jij toevallig net gebeld of was dat een ander anoniem nummer? 

Ik heb de afspraak verplaatst naar aankomende vrijdagmiddag. Ik ben er nu wel redelijk klaar mee.

Dit is namelijk monteur nummer 15 en het ruis op de OFDMA kanalen waren ook al bekend bij de vorige monteurs. De laatste monteur heeft zelfs alles vervangen en alsnog is er geen werkende oplossing. Ik weet het nu even niet meer. Al die bezoeken kosten mij super veel tijd en een definitieve oplossing lijkt er maar niet te komen. We zijn bijna 4 maanden verder sinds het begin van de eerste problemen. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@nicknl Ik heb inderdaad een aantal keer gebeld, maar kreeg geen gehoor. Dit i.v.m. het opnieuw plannen van een afspraak. Top dat je de afspraak in iedergeval verplaatst hebt naar een andere datum.  Uiteraard snap ik dat je niet staat te springen om wederom een monteursbezoek. Maar sommige signaalproblemen kunnen soms moeilijk aan het licht te komen. Ik verwacht dat het aan de hand van meest recente meting wel duidelijk is en dat de monteur nu ook iets tastbaars heeft om meer verder te kunnen onderzoeken. Hoe vervelend het ook is, wil ik je toch vragen om eerst het nieuwe monteursbezoek af te wachten. Mocht het dan nog niet werken zoals gewenst, dan bepalen we de verder vervolgstappen. 

nicknl
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Oke! Dan wacht ik deze nog even af. Als het wellicht mogelijk is om het deze keer vroeg in de middag te laten plaatsvinden dan komt dat mij het beste uit. 

Uitgelicht topic