1
Vraag
2
Reageer en help mee
PKLK999

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internetsnelheid zeer laag met Connectbox

Beste allemaal,

 

We hebben een Connectbox beneden staan. Van daaruit loopt een Cat.6 kabel naar de eerste verdieping waar een TP Link SG1005D Netwerk Switch staat. Van daaruit gaat de kapel naar onze vast pc. De internet snelheid is zeer traag. En dit wordt nog trager als de VPN verbinding aan staat. Zie foto's

Eerder is een monteur geweest om alle kabels te checken en hij heeft de aansluitingen vernieuwd. Zie ook de foto van de aansluiting beneden. 

De Netwerk Switch heeft een snelheid tot 1000Mbps. 

We hebben ook al een nieuwe computer besteld, maar ook dat helpt niet.

Ik ben echt een leek hierin, dus vaktaal wordt lastig, maar ik hoop echt dat iemand mij hierbij kan helpen. Ook iemand van Ziggo zelf graag.

 

Alvast bedankt!

 

via Speedtest.nl met VPNvia Speedtest.nl met VPNvia Speedtest.nl met VPNvia Speedtest.nl met VPNvia Ziggo met VPNvia Ziggo met VPNvia Ziggo zonder VPNvia Ziggo zonder VPNAansluiting benedenAansluiting beneden

26 Reacties 26
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ik zie dit staan.

Steefb_0-1652857991411.png

Het lijkt me dat je dan alsnog van een vpn gebruikt maakt.

PKLK999
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je snelle reactie.

 

De VPN via Norton staat dan echt uitgeschakeld. Wat betekent Amazon + cijfercode dan? En wat zou er moeten staan als VPN uitgeschakeld is?

PKLK999
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb nu ook de VPN via instellingen op de computer uitgeschakeld en een nieuwe speedtest via ziggo gedaan.

Geen verschil volgens mij en dan ben ik helemaal niet beschermd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Vreemd dat de monteur de splitter op het AOP (POA-3IEC-NL) niet heeft vervangen, deze is namelijk niet meer gangbaar door het stoppen van analoge radio. De tweede splitter voor de TV's (POA-01-B) is wel goed. De eerste splitter moet door een POA-01-B worden vervangen met nieuwe IEC/F-kabel (groene en rode stekker) voor het modem of beide splitters kunnen gecombineerd worden met een driewegsplitter POA 03-UPC.

 

Het SmartWifi modem is door de Puma-chipset helaas minder geschikt voor VPN-tunnels.

 

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Geen verschil volgens mij en dan ben ik helemaal niet beschermd."

 

Als je Windows gebruikt, dan start Defender automatisch als een ander antivirus uitstaat.

Die doet zeker niet onder voor betaalde antivirus/malware programma's.

PKLK999
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Tobias,

 

Het is gelukt! Hierbij de gegevens waar je om vraagt.

 

 Gebundelde downstream vervolg.PNGGebundelde downstream.PNGGebundelde upstream.PNG

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De downstream en upstream zien er beide goed uit, wel vrij veel T3 timeouts. In de upstream is het vermogen iets aan de hoge kant.

 

Er is nog enige verbetering haalbaar met het vervangen van de POA-3IEC-NL door een POA-01-B of combineren van beide splitters met een POA 03-UPC, zoals ik in mijn vorige reactie aangaf. Er is ook een nieuwe IEC/F-kabel (groene en rode stekker) nodig voor het modem.

PKLK999
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maar de waardes in de speedtest zijn heel laag en zo ervaren we het ook. Hoe kan dat dan?

Als jij zegt enige verbetering, dan heb ik niet zoveel hoop dat dit daadwerkelijk de oplossing is... 😞 

Ik weet het natuurlijk helemaal niet, maar de computer boven is aangesloten op een internetkabel die via die TP link Netwerk Switch gaat. Kan het daar misschien ook mee te maken hebben?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Gezien de eerdere resultaten van de snelheidstests is het mogelijk dat er een link op 100 Mbps is, mogelijk de kabel tussen de modemrouter en de switch. Je zou dus met een goede UTP-(patch)kabel, liefst Cat 6(a), nog direct op de modemrouter kunnen testen om e.e.a. uit te sluiten.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@tobiastheebe een 100 Mbps link geeft vrijwel altijd een snelheid van tegen de 90 Mbps aan. Er is een dikke 10 Mbps overhead bij een ''fast'' link.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Heb je de CAT 6 kabel naar boven zelf gemonteerd? ( niks mis mee hoor) maar als je een draadje van de acht niet goed hebt verbonden kan je snelheid al naar de maan zijn. 

PKLK999
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn excuses, ik heb de aansluitingen nog eens goed bekeken en de situatie is anders. De cat6 internetkabel gaat van de TP Link naar onze Smart TV boven, dus niet naar de computer.

In de bijlage zie je een aansluiting op de muur. Waarschijnlijk een coax kabel en internetkabel van beneden.

Er zitten drie kabels in de TP Link. Waarvan eentje de internetkabel is die naar de computer loopt, maar daar staat niets op beschreven wat betreft categorie of iets dergelijks. Zou het dan een oplossing kunnen zijn om die internetkabel te vervangen door een cat6 kabel? Maar moet die internetkabel die van beneden komt dan ook vervangen worden door een cat6, want daar staat ook niets op.

Sorry, hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

PKLK999
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tja, als ik zo naar die aansluitingen in de TP Link kijk dan zitten er heel veel draadjes in... Dan moet ik kijken of er eentje misschien los zit. Heeft dat gevolgen als ik die stekker eruit trek? Ik neem aan van niet...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De kabels op de switch zijn slecht afgemonteerd, ik acht de kans vrij groot dat er een link op 100 Mbps is.

 

Je kunt de kabel die van beneden afkomstig is eens direct op de PC aansluiten en via ncpa.cpl de linksnelheid controleren.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Als je internetkabel naar boven gaat vervangen en zelf monteert, zou ik nu kiezen voor CAT 6A.

De schoentjes die jij gebruikt zijn op zichzelf prima, maar je hebt tegenwoordig veel RJ45 stekkers self install die ik zelf verdraaid makkelijk en stabiel vindt.

 

deleyCON 4x CAT 6a RJ45 Netwerkstekker met LSA-Aansluiting Gereedschapsloos voor Starre LAN-Kabel Ne...

 

Maar er is keuze te over in deze dingen. 

PKLK999
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En met een link op 100 Mbps bedoel je dat hij niet sneller dan dat kan ontvangen?

Terwijl er 1000 Mbps zou moeten kunnen binnen komen. 

En dat kan dus door een slechte aansluiting zijn?

 

Ik ga morgen kijken of ik die kabel rechtstreeks op de pc kan aansluiten, maar die staan een eind uit elkaar..

 

Bedankt voor je reactie!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het is natuurlijk niet zeker dat dit het geval is, eenvoudige switches als deze geven geen linksnelheden aan. Je kunt het wel (min of meer) controleren via de pagina 'Verbonden apparaten' van de modemrouter, als bij alle apparaten achter de switch een linksnelheid van 100 Mbps getoond wordt, dan is vrijwel zeker de kabel tussen modemrouter en switch de boosdoener.

PKLK999
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als ik daar naar kijk dan zie ik dat er een apparaat staat met een RB nummer. Daar staat bij Verbonden via Ethernet 3, 100 Mbps. En na 5x verversen blijft dat er staan. Onze mobiele telefoons zitten rond de 400 Mbps.

Ik heb ook een soort controle gedaan via de modem. Die geeft aan dat een bekabeld apparaat niet op de juiste duplex snelheid werkt waardoor het apparaat mogelijk niet de volledige internetsnelheid kan benutten. Dit kan komen door een verouderde of beschadigde UTP internetkabel of netwerkkaart.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Is op poort 3 van de modemrouter de kabel naar boven (naar de switch) aangesloten?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic