1
Vraag
2
Reacties
Antepli

Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Internetsnelheid via wifi icm wifibooster

Hoi allemaal,

Stel, ik voer een speedtest uit naast mijn modem (Connection Box), dan haal ik de maximale downloadsnelheid van ruim 600 mbits. Ik loop naar de woonkamer (+/- 8 tot 10 meter) de downloadsnelheid daalt naar ruim 400 (nog steeds heel goed). Nu loop ik naar de 1ste etage (+/- 15 meter van de modem) en de downloadsnelheid keldert naar ver onder 50 mbits. Dit is logisch, want de modem van ziggo heeft eenmaal geen grote bereik. Vandaar oplossing wifibooster.

 

Vraag) Als ik weer terugloop naar de woonkamer en/of naar de modem, en ik doe weer een speedtest. Het haalt niet hoger dan 50 mbits. Het lijkt alsof de modem denkt dat ik nog steeds boven ben. Na uit- en aanzetten wifi doet het weer normaal. 

Is dit normaal? Moet ik elke keer wifi uit -en aanzetten? Weet iemand daar een oplossing voor?

Bedankt.

Antepli

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Antepli Om de TP Link Deco's optimaal te gebruiken is het inderdaad handig om het modem in bridged modus te zetten, en de TP Link Deco's in routermodus. Als het modem in bridged modus gezet wordt, schakel je de router functie + wifi op het modem uit. De TP Link Deco's zorgen dan voor het routeren van interne netwerk adressen en het wifi in huis. 

Wij kunnen op afstand het modem in bridged modus zetten. Het enige wat je dan zelf nog dient te doen is de TP Link Deco instellen op routermodus. Dat kun je doen via de TP Link Deco app.

 

Bekijk in context

18 Reacties 18
Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

Het modem of accesspoint denkt niets. Je apparaat, bijv. smartphone bepaald wanneer het overstapt naar een ander accesspoint. Dit doet het doorgaans op basis van signaalsterktes. Als het huidige signaalsterkte onder bijv. -70db komt én er een ander signaal beschikbaar/bekend is welke minimaal 12db sterker is dan het huidige, dan stapt het over. Weet niet of de waardes precies kloppen, maar ter indicatie

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Dat is het juist, ik heb ook 3 tp link deco m4, als ik door het huis loop, schakelt het niet over naar de snelste deco of dichtbijzijnde deco. Heeft dit te maken met de instellingen van de deco's? Ik heb ze op Access point staan.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Of ligt het aan de instellingen van mijn smartphone? Zo ja, waar kan ik deze instellingen vinden?

Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

Ik heb zelf geen deco’s maar voor zover ik weet schakelt een apparaat niet perse naar de snelste verbinding over (wat voor ons logisch lijkt), maar probeert het zo lang mogelijk een werkende huidige verbinding te houden. Omdat je bij overschakelen even verbinding kwijt kunt raken, mits technieken zoals 802.11r (fast transitioning) ingesteld staan. Maar weet niet of dat zo is op de deco.

Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

ik zie dat de deco een mesh systeem is. Wellicht klopt mijn eerdere verhaal dan niet helemaal. Ik heb geen ervaring met mesh

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Ok, thanks!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Antepli en een warm welkom op de Community,

Super dat je voor het stellen van je vraag gebruik maakt van dit forum! Ik begrijp uit je verhaal dat de draadloze snelheid via de TP Link Deco's (aangesloten op het modem) op dit moment tegenvalt. Ik zie dat @Jesco ook al met je heeft meegedacht voor wat betreft mogelijke oorzaken waardoor de draadloze snelheid lager is. 

Ik raad aan naar de informatie op deze pagina te kijken. Daar staat uitgebreid uitgelegd hoe je de TP Link Deco's het beste kunt gebruiken en configureren zodat je een optimale verbinding hebt. Laat het maar weten als je hierover vragen hebt. We helpen je hier graag verder.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Deze informatie heb ik al eens gelezen. Beetje te ingewikkeld voor mij omdat ik technisch weinig kennis heb. Ik heb de deco's zoals bijgevoegde stappenlijst op AP en snelle roaming. Ik heb ook de wifi van de modem uitgezet. Maar ik lees ook bijvoorbeeld dat de modem op bridge modus moet. Zo ja, waarom en wat zijn de voordelen. Graag bij je antwoord niet te veel technische termen gebruiken aub 😰😰

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Antepli Om de TP Link Deco's optimaal te gebruiken is het inderdaad handig om het modem in bridged modus te zetten, en de TP Link Deco's in routermodus. Als het modem in bridged modus gezet wordt, schakel je de router functie + wifi op het modem uit. De TP Link Deco's zorgen dan voor het routeren van interne netwerk adressen en het wifi in huis. 

Wij kunnen op afstand het modem in bridged modus zetten. Het enige wat je dan zelf nog dient te doen is de TP Link Deco instellen op routermodus. Dat kun je doen via de TP Link Deco app.

 

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Dus Access Point wijzigen in Router modus?

En, stel ik laat het modem in Bridge modus zetten. Hoe lang kan heb ik geen internet? En moet ik het modem herstarten? En moeten de deco's opnieuw geinstalleerd/gekoppeld worden?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Antepli Ja, correct. Als ik de modus van het modem aanpas van router naar bridged modus, dan duurt het zo'n 4 minuten totdat alles weer opnieuw is opgestart. Daarna log je via de TP Link Deco app in om daar de modus aan te passen van Accespoint naar Router. De TP Link Deco's zullen nu ook herstarten en na zo'n 2 tot 4 minuten weer verbinding hebben. Na deze stappen moet het netwerk, en daarmee internet, weer operationeel zijn.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt voor je uitleg, super.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Antepli Heel graag gedaan. Wil je dat ik het modem gelijk in bridged modus zet? Laat het mij in dat geval weten, dan pas ik het voor je aan.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Ik wil het liever na 18.00 uur laten aanzetten ivm thuiswerken.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Antepli Is goed. Dan wachten we eventjes met het omzetten.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hoi @Paul , zou je de bridge modus voor mij aan willen zetten aub? Alvast bedankt.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Inmiddels in bridge modus gezet, dank jullie wel. 👍

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Antepli Super dat het gelukt is! 😉 Laat je het ons weten als we nog ergens mee kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic