Mitcheman

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Internetsnelheid valt na 10 minuten terug van 300 mbit naar 170ish mbit

Een goedemorgen, 

 

Hopelijk heeft iemand in de community een idee wat hier gaande is. Sinds enige tijd ervaar ik het probleem dat mijn internetsnelheid wegzakt. En dan met name de download. Upload blijft gewoon netjes de max 30 (voorheen 25) Mbit halen. Gekke is herstart ik het modem dan blijft de snelheid ongeveer 10 minuten netjes op de 300 Mbit waarnee deze opeens wegvalt. 

 

Mijn test setup:

Computer rechtstreeks op het modem met een nieuwe Cat6 UTP kabel. 

Laptop rechtstreeks op het modem met een nieuwe Cat6 UTP kabel.

 

Modem:

Connectbox aangesloten op de wandcontact doos met een nieuwe splitter en kabel welke ik al van ziggo heb gekregen. 

 

Overige kabels uit het modem getrokken zodat ik maar 1 device actief heb. Laptop of computer. 

 

Bijgevoegd wat foto's en een CSV waarin te zien is dat de snelheid inzakt na 10 minuten. Ik heb een constante speedtest laten lopen. Je ziet hem opbouwen naar de 300mbit dat lukt en blijft rond de 295/297 zweven en dan opeens zie je hem inzakken. 

 

Iemand enige idee wat dit kan zijn? Is dit iets in mijn modem wat out of sync raakt, is het iets in de wijkcentrale?

 

Ik weet het namelijk niet meer. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Goedemiddag, probleem zit niet in jullie modem. Probleem zit bij ziggo in de hubs. Lang verhaal kort door het vele thuiswerken gaan de loadbalancers op de fles en valt hij terug in snelheid na 10 minuten. De ziggo engineers moeten dan een aanpassing doen wat niet overdag kan. Een deel gaat dan even plat. Bij mij hebben ze deze change in de avond gedaan. 23:50 ging mn modem even plat en daarna was het probleem opgelost. De hardware is in orde ziggo moet het hogerop in de keten/infra oplossen. Monteur ter plekken was niet nodig bij mij. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Bekijk in context

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Update: Dit probleem (internetsnelheid valt ~10 minuten na een reset van het modem terug) wordt veroorzaakt door een probleem in de configuratie van één type wijkcentrale (CMTS). De enige oplossing hiervoor is een update op de wijkcentrale (zoals @Mitcheman hierboven al goed heeft omschreven!) en daar is inmiddels een planning van bekend voor alle getroffen centrales.

 

Oplostermijn: Uiterlijk 2 juni 2021 zullen alle getroffen wijkcentrales de update hebben gekregen volgens de huidige planning, wanneer jouw centrale de update krijgt hangt dus af van de planning in jouw regio (waarbij er hopelijk geen vertraging optreedt).

Bekijk in context

35 Reacties 35
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Bij deze

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Kan het aan het modem liggen? Hier lees ik dat iemand hetzelfde issue heeft. https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Internetsnelheid-beperkt-vervolg/td-p/756368

 

Hier draait nu een ubee zo te zien. Ik heb in het verleden issues gehad met het technicolor modem. Whatsapp en activesync verkeer kwam pas door als het mobile device aan ging (scherm aanzetten). Toen heb ik deze connectbox gekregen. Maar nu ervaar ik dus het issue dat mijn snelheid inkakt.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Je waarden zien er goed uit , mogelijk te veel errors , ik haal @KBX458 er even bij die heeft er iets meer zicht op. .

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er is inderdaad ruis op de downstream.

Daarom ben ik benieuwd naar een schermprint van de netwerkhistorie. Wellicht is daar meer info uit te halen.

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Bij deze

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb het issue neergelegd bij het moderatieteam en gevraagd of je verbinding op afstand kan worden bekeken.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Mitcheman! Goed dat je hier een topic gestart bent met betrekking tot het probleem dat je ervaart. Erg vreemd dat je verbindingssnelheid na verloop van tijd in elkaar zakt 😞

In het systeem heb ik de verbinding van je modem onder de loep genomen over de afgelopen maand. Om eerlijk te zijn zie ik daarin geen bijzonderheden. Het signaal komt netjes binnen en er zijn geen uitschieters in negatieve zin waar te nemen. Ziet er prima uit, dus!

Sinds wanneer ervaar je deze problemen precies? Het heeft eerder dus wel goed gewerkt met dit modem? Kun je voor alle zekerheid ook eens een foto maken van je hoofdaansluiting zodat we kunnen zien hoe je modem is aangesloten en of dat in orde is? Ik verwacht daar geen schokkende dingen, maar puur omdat we zoveel als mogelijk zaken willen uitsluiten.


Alvast bedankt!

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Begin dit jaarbegon het eigenlijk. Echter na een reboot was het weer goed. Voor 10 minuten. Toen met ziggo contact gehad. Nieuwe splitter en kabel gekregen. Maar probleem blijft bestaan. In het verleden geen problemen gehad. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Als alles goed is , en zo te zien is het goed aangesloten ( buiten de versterker om ) en er geen problemen gezien worden in de verbinding door @Erik S  zou het misschien aan het modem zelf kunnen liggen ? en een nieuw modem eventueel de oplossing ? 

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Modem begin ik ook te vermoeden. Aangezien het in mijn eerder genoemde post ook het modem was.

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Mitcheman, dank voor je toelichting. Ik ben nog even benieuwd naar de hoofdaansluiting, waar al één en ander over is aangegeven. Er wordt een versterker genoemd.

Heb je de mogelijkheid je modem voor pakweg een uur direct aan te sluiten op je hoofdaansluiting, dus zonder eventuele splitter of versterker? Ik ben benieuwd wat je dan ervaart. Houd ons gerust op de hoogte! 

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Zelfde resultaat helaas.

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Moet ik ziggo vragen voor ubee modem wellicht?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Die worden alleen aan zakelijke klanten uitgegeven. 

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ow hmm. Een vervangende connectbox dan? Ik ben namelijk ver uit getroubleshoot.

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Topic mag dicht. Ben gebeld geworden door Ziggo en men gaat ermee aan de slag voor het op te lossen.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Helemaal goed @Mitcheman! Fijn dat je bent gebeld en er vervolgafspraken zijn gemaakt over de oplossing.
Bedankt voor het laten weten hiervan!

Uitgelicht topic