Mitcheman

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Internetsnelheid valt na 10 minuten terug van 300 mbit naar 170ish mbit

Een goedemorgen, 

 

Hopelijk heeft iemand in de community een idee wat hier gaande is. Sinds enige tijd ervaar ik het probleem dat mijn internetsnelheid wegzakt. En dan met name de download. Upload blijft gewoon netjes de max 30 (voorheen 25) Mbit halen. Gekke is herstart ik het modem dan blijft de snelheid ongeveer 10 minuten netjes op de 300 Mbit waarnee deze opeens wegvalt. 

 

Mijn test setup:

Computer rechtstreeks op het modem met een nieuwe Cat6 UTP kabel. 

Laptop rechtstreeks op het modem met een nieuwe Cat6 UTP kabel.

 

Modem:

Connectbox aangesloten op de wandcontact doos met een nieuwe splitter en kabel welke ik al van ziggo heb gekregen. 

 

Overige kabels uit het modem getrokken zodat ik maar 1 device actief heb. Laptop of computer. 

 

Bijgevoegd wat foto's en een CSV waarin te zien is dat de snelheid inzakt na 10 minuten. Ik heb een constante speedtest laten lopen. Je ziet hem opbouwen naar de 300mbit dat lukt en blijft rond de 295/297 zweven en dan opeens zie je hem inzakken. 

 

Iemand enige idee wat dit kan zijn? Is dit iets in mijn modem wat out of sync raakt, is het iets in de wijkcentrale?

 

Ik weet het namelijk niet meer. 

35 Reacties 35
Anne B
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10237Posts
  • 1089Oplossingen
  • 9644Likes

Goedemorgen @Mitcheman, ik heb net doorgekregen dat de verantwoordelijke afdeling handelingen heeft uitgevoerd om het probleem op te lossen. Mijn collega heeft je gebeld, maar je helaas niet bereikt. Hij heeft je voicemail ingesproken. Zou je voor ons nog kunnen bevestigen dat het probleem daadwerkelijk is opgelost? 

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Goedemorgen, gisteravond zag ik inderdaad het modem even plat gaan. Daarna was hij online en volle snelheid. Vanochtend nog steeds. Dus so far so good.

Sessix

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Anne B

 

Ik heb identiek hetzelfde probleem als hier beschreven, op dit moment staat er een monteur ingepland om er vrijdag naar te kijken. Kun jij e.a.a. controleren en eventueel een modem vervanging versnellen?

Chocoluc

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Anne B Ik heb precies hetzelfde probleem. Er zijn ondertussen ook meerdere topics op de community die hetzelfde probleem beschrijven. Gisteren heb ik via Messenger (Ziggo) mijn probleem voorgelegd en ik kreeg het volgende als reactie: 

Ik snap je punt. Jammergenoeg is er nog geen oplostijd bekend helaas .

Als je wilt kunnen we je als je de snelheid nu toch niet haalt die bij je abonnement hoort je abonnement aanpassen naar bijvoorbeeld internet Complete.

Laat maar weten of je dit wilt.

Excuses voor het ongemak!”

 

Maar als ik de reacties in dit topic lees is er een echte oplossing voorhanden. Wat kunnen mensen doen die ditzelfde probleem hebben?

 

Groet,

 

Luc

Mitcheman
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Goedemiddag, probleem zit niet in jullie modem. Probleem zit bij ziggo in de hubs. Lang verhaal kort door het vele thuiswerken gaan de loadbalancers op de fles en valt hij terug in snelheid na 10 minuten. De ziggo engineers moeten dan een aanpassing doen wat niet overdag kan. Een deel gaat dan even plat. Bij mij hebben ze deze change in de avond gedaan. 23:50 ging mn modem even plat en daarna was het probleem opgelost. De hardware is in orde ziggo moet het hogerop in de keten/infra oplossen. Monteur ter plekken was niet nodig bij mij. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Chocoluc

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Mitcheman @Bedankt voor je reactie. Hopelijk krijgen wij van Ziggo dezelfde oplossing aangeboden inplaats van het abonnement dan maar te wijzigen…

Sessix

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

 

@Mitcheman @Mitcheman 

 

Ervaar precies dezelfde problemen, monteur vrijdag had een aantal grappige argumenten zie:
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/CMTS-Problemen-ziggo/m-p/767171#M58503

Dinsdag staat er een speciale escalatie netwerkmonteur gepland om de wijkkast te onderzoeken, wel grappig om te lezen dat iedereen dezelfde problemen ervaart maar ziggo in de ontkennende houding blijft zitten. 

 

Sessix

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Chocoluc Lees je mee in mijn topic? 🙂 

 

Chocoluc

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Na contact met de klantenservice via de chat krijg ik een nieuw modem toegestuurd. Ik heb ze gewezen op de diverse Topics die hiervoor zijn en uitgelegd dat het na een restart 10 minuten OK is. Ben benieuwd. Als het modem geen verbetering brengt werken ze bij Ziggo redelijk langs elkaar heen. 

Chocoluc

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Anne B ik krijg een nieuw modem toegestuurd voor dit probleem, maar als ik @Mitcheman en jou goed begrijp gaat dat dus niet werken.

vraag is dan, wat mogelijk wel helpt? Ook zo’n “nachtelijke modem reset”. Zo ja, waar kan ik dat aanvragen?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4351Posts
  • 574Oplossingen
  • 2125Likes

@Sessix @Chocoluc Het wordt er allemaal niet fraaier op, waarvoor excuses! Jullie zijn inderdaad aangesloten op een (verschillende) CMTS waar problemen spelen. Dit gold ook voor een CMTS van @Mitcheman waarbij het nu lijkt opgelost te zijn. Mooi zo!

ezien het een collectief probleem betreft, wordt het opgepakt. Een nieuw modem verhelpt het helaas hoe dan ook niet. Deze mag je weigeren - en dus retour afzender - of aannemen mocht je huidige modem aan vervanging toe zijn. Een monteur die voor morgen gepland staat, verhelpt het naar verwachting ook niet, gezien er andere handelingen moeten worden uitgevoerd. Je mag het bezoek afwachten of vanavond tot uiterlijk 22.00 uur annuleren. Ik heb de vraag uitstaan wanneer er vorderingen worden verwacht. Zodra ik iets weet, koppel ik dat terug in dit topic. 

Sessix

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Vincent Bedankt voor je terugkoppeling.

 

Slimme suggestie, als je nu al kan beoordelen dat de monteur het probleem niet kan verhelpen dan maak deze kosten ook niet, stop deze kosten in een / meerdere FTE's op de afdeling waar de problemen verholpen dienen te worden. Het kan niet zo zijn dat er geen oplossingstijd bekend is, het lijkt me niet de eerste keer dat jullie dit probleem ervaren toch? Wederom blijft de beargumentatie over hoe wie en wat slecht.

 

- Je hebt een probleem

- Monteur zegt wat klaag je nu? je hebt toch internet?

- Zonder speedtest wist je niet van deze problemen af

- Het word er niet fraaier op, het betreft niet 1 CMTS maar meerdere CMTSen 

- Als er iets bekend is hoor je van me 

 

Onacceptabel 

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Update: Dit probleem (internetsnelheid valt ~10 minuten na een reset van het modem terug) wordt veroorzaakt door een probleem in de configuratie van één type wijkcentrale (CMTS). De enige oplossing hiervoor is een update op de wijkcentrale (zoals @Mitcheman hierboven al goed heeft omschreven!) en daar is inmiddels een planning van bekend voor alle getroffen centrales.

 

Oplostermijn: Uiterlijk 2 juni 2021 zullen alle getroffen wijkcentrales de update hebben gekregen volgens de huidige planning, wanneer jouw centrale de update krijgt hangt dus af van de planning in jouw regio (waarbij er hopelijk geen vertraging optreedt).

Chocoluc

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Mark Bedankt voor de verduidelijking. Nog even geduld dus eigenlijk.
Ik heb wel nog een vraagje. Er is een nieuw modem onderweg (verstuurd door de klantenservice als mogelijke oplossing). Heeft het zin/voordelen om mijn huidige modem (Technicolor TC 7210) te vervangen of kan ik het nieuwe modem beter retour afzender sturen?

 

Groet,
Luc

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Heeft het zin/voordelen om mijn huidige modem (Technicolor TC 7210) te vervangen?

Hi @Chocoluc, ja dat heeft zin want het nieuwe modem heeft meer docsis kanalen tot zijn beschikking waarmee het dataverkeer beter gespreid kan worden wat zorgt voor een stabielere verbinding (bijv. minder snel last van capaciteitsproblemen indien dat aan de orde zou zijn).

 

Maar... het kan zijn dat je applicaties of apparaten in gebruik hebt die niet goed samengaan met het nieuwe modem. Dat kan ik niet voorspellen, dus stuur de TC niet meteen retour maar houd hem een paar weken achter de hand om terug te kunnen ruilen als blijkt dat het nieuwe modem niet goed bevalt.

Chocoluc

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Mark @Bedankt voor je reactie. Ik volg je advies op. 
@Mitcheman @Sessix Vandaag heb ik een aantal keren een Speedtest gedaan en de snelheid is hier in 046 weer als vanouds. Dus of het CMTS probleem is hier opgelost of dit komt door de meivakantie.

 

groet Luc

Uitgelicht topic