1
Vraag
2
Reageer en help mee
Wim Keijzer

Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Internetsnelheid soms traag

Omdat ik regelmatig buiten op de laptop naar Ziggogo kijk, krijg ik vaak de melding internetsnelheid te laag. Nu ben ik vaak een meting aan het doen met Speedtest. Vanmorgen was hij rond de 20 Mbps, vanmiddag was het 260 Mbps en nu komt hij amper op 6 Mbps. Ik heb de connectbox al diverse malen hersteld maar het euvel blijft zich voordoen.

Ik heb een Youless energiemeter aan een accespoint hangen en die valt ook regelmatig uit. Deze is bedraad, geen idee waarom deze uitvalt.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

 

Mvg Wim

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Welk merk en type access point gebruik je?

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream/historie-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Wim Keijzer
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Bijgaand heb ik de foto's en down- upstream van mijn (lastige) installatie. Ook nu valt de verbinding steeds weg.

 

Groet Wim


@tobiastheebe  schreef:

Welk merk en type access point gebruik je?

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream/historie-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?


 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De installatie ziet er goed uit.

 

De downstream- en upstream-waarden vertonen geen grote afwijkingen, wel is er een lichte achtergrondruis zichtbaar in de downstream. Zou je ook de gegevens van het tabblad 'Netwerk historie' willen plaatsen?

 

Het kapje van de splitter (POA-01-B) zorgt soms voor problemen, zou je deze willen verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Zou je de instellingen van de modemrouter als volgt willen aanpassen:

 

  • DHCP-server: leasetijd 86.400 sec. (1 dag)
  • Firewall: alleen 'Firewall beveiliging' ingeschakeld voor zowel IPv4 als IPv6
  • DHCPv6-server: stateful
Wim Keijzer
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb de punten, indien nodig aangepast: DHCP stond al goed. Bij de firewall heb ik de vinkjes weggehaald bij IP en ICMP flood en de DHCPv6 stond op stateles, is op stateful gezet. Ook is het kapje van de OAP afgehaald.

Bijgevoegd de netwerkhistorie.

Tijdens de wijzigingen om 11:00 AM was de downloadsnelheid max 5Mbps, nu om 13:15 komt hij nog niet boven de 5 uit. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen; bij voorbaat dank.

 

Groet Wim

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In de historie zie ik geen problemen terug. Zou je de gegevens van het tabblad 'Configuratie' willen plaatsen?

 

Ervaar je deze lage snelheden ook wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is?

Wim Keijzer
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Helaas is er nog steeds geen verbetering, internet valt regelmatig weg. Gisteravond Journaal zitten kijken; is 4x uitgevallen. De snelheid, ook met de modem rechtstreeks is ook laag, max 10Mbps.

Ik heb de metingen steeds op laptop en telefoon gedaan. Heb net de vaste PC opgestart en een meting gedaan en die vliegt tot boven de 300Mbits; dus bedraad lijkt wel goed te zijn. 

Heb met de Ziggo app "wifi assistent" een meting gedaan. Toen bleek dat mijn telefoon op een AP stond en vermoed dat mijn laptop ook hier op stond. De meting gaf een snelle wifi aan van over de 400Mbps. Op mijn laptop (1/2 jaar oud) kom ik niet hoger dan 25Mbps. Vermoedelijk ligt het dus aan de laptop.

In ieder geval dank voor de hulp tot zover.

 

Mvg Wim

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Omdat je gisteren '5 Mbps' noemde, dacht ik even aan de service flows, maar die staan correct (374,5/37,45 Mbps).

 

Ik ben nog benieuwd welk merk en type AP je gebruikt en of dit direct met de modemrouter is verbonden. Je kunt in elk geval controleren of de laptop via 2,4 of 5 GHz is verbonden.

Wim Keijzer
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb de AP van Ziggo, de TP Link. DE laptop draait op 5 Ghz.

Ik vind het heel vreemd dat het ene moment slecht download is en het andere moment heel hoog. Maar ja, er zijn/kunnen veel factoren zijn die de wifi storen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ervaar je op 5 GHz ook lage snelheden? De laptop was eerder mogelijk op 2,4 GHz verbonden.

 

Indien je een Deco AP gebruikt, dan kun je als test beamforming en mesh uitschakelen voor de laptop.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Wim Keijzer en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag! Zo te lezen heeft onze expert @tobiastheebe al de nodige tips gegeven waarmee je aan de slag kunt om de internetverbinding te verbeteren. Heb je hier al naar gekeken?

Wim Keijzer
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ook buiten zit ik op 5 Ghz op de basis modem/router.

Heb inmiddels de diverse tip doorgelopen maar geen enkele verbetering. Begin er een beetje kriegel van te worden. Luister je naar online (Q)music, valt regelmatig uit. Gisteravond naar Ziggogo herhaling F! tot 4x toe geen verbinding.

Zoals ik eerder al meldde heb ik een Youless energiemeter draaien via de AP (dus bedraad). Als de verbinding wegvalt is deze monitor ook zwart (normaal gekleurd met meetgegevens).

 

Ik stop er nu eerst mee en ga op vakantie. De camping heeft daar zeer goede wifi, mocht het daar wegvallen dan kan ik de laptop de schuld geven. In ieder geval dank voor de tips.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic