1
Vraag
2
Reacties
lennerthoh

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Internetsnelheid niet naar verwachting

Hallo allen,

 

Recentelijk, 1 á 2 maand geleden heb ik mijn internetsnelheid van 300mbps naar 600mbps verhoogd. De behaalde downloadsnelheden vóór de verhoging lagen rond de 250mbps. De snelheden ná de verhoging zijn niets veranderd, de download ligt nog steeds rond de 250mbps en de upload rond de 25mbps.

 

- Ik heb de modem (bridge modus) herstart

- ik heb de internetsnelheid als volgt getest:

Modem in bridge modus (CH7465LG-ZG) --> Cat7 Kabel --> Deco m9plus --> Cat7 Kabel --> Laptop(netwerksnelheid bedraad: 1000 Mbit/s) .

- De metingen zijn gedaan op speedtest.net en ziggo.nl/speedtest in verschillende browsers.

 

Weet iemand waardoor het komt dat mijn internet niet sneller is geworden?

Zou het aan mijn woonplaats liggen?

 

Mvg, Lennert

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @lennerthoh en een warm welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat je internetsnelheid op dit moment niet om over naar huis te schrijven is! Het is daarom goed dat je door middel van dit topic even aan de bel trekt. Zo te is onze expert @tobiastheebe al flink met je aan het analyseren geslagen en heeft hij met jou al een aantal mogelijke oorzaken in de binnenhuisinstallatie uitgesloten. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op jouw verbinding en  het valt mij op dat er op zowel de down- als upstream ruis op het sginaal aanwezig is. Die ruis kan vervolgens zorgen voor een instabiele verbinding en lagere internetsnelheid. Gezien de zaken die al nagelopen zijn lijkt het mij goed dat er een monteur langskomt om het signaal op locatie volledig door te lichten. Ik heb een monteursafspraak ingepland op vrijdag 14 januari 2022 tussen 8 uur en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregels door. Zo houden we het voor iedereen veilig.Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? 

Bekijk in context

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo,

 

Gisteren is een Ziggo monteur langs geweest en het probleem is opgelost! Momenteel haal ik de verwachtte downloadsnelheid van 600 mbps.

 

De monteur heeft het een en ander doorgemeten en merkte inderdaad op dat er ruis aanwezig was. Dit heeft hij verholpen door een filter voor de bovenste splitter te plaatsen. Verder was het moeilijk om op te sporen waar het probleem zat, uiteindelijk kwamen we erachter dat de internetsnelheid van de toevoer van de modem een ruime downloadsnelheid van 1000mbps had (de kabel van de splitter POA01-UPC richting de modem). Dit zou genoeg moeten zijn voor de 600mbps van mijn abonnement. Helaas was de uitvoersnelheid maar ~230mbps(down) zoals ik ik eerder al geconstateerd had. Vanwege dit feit heb ik geopperd dat het vervangen van de modem voor mij de meest logische keuze leek. De monteur zelf dacht dat het een andere oorzaak had, namelijk aan de capaciteit van mijn Deco m9plus en het feit dat de modem op Bridge stond . Uiteindelijk hebben we hier een discussie over gehad en heeft de monteur toch besloten mij tevreden te snellen en een nieuwe modem te plaatsen.

Voilà, de internetsnelheid is naar verwachting en Ziggo heeft een tevreden klant. 🙂

 

Thobiastheebe, Paul en de Ziggo monteur erg bedankt.

In de bijlage staan de up- en downstreamgegevens van de huidige toestand.

 

Mvg, Lennert

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

IMG_20220111_154724.jpg

IMG_20220111_154733.jpg

IMG_20220111_154810.jpg

 

IMG_20220111_154911.jpg

IMG_20220111_155054.jpg

      

IMG_20220111_155722.jpg

 Bedankt voor je reactie, hierbij een aantal foto's.

    Ik hoop dat het goed is, ik had namelijk nog nooit van een AOP gehoord.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen (instructies)? Dit zorgt soms voor problemen. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Ik tel maar liefst drie splitters (exclusief de POA), waarvan twee verouderd en een versterker met twee oude, afgekeurde stekkers. Dit zou ik allemaal vervangen/combineren door een nieuwe versterker met vier uitgangen, zoals de FRA-752X, OV-8420 of HMV41.

 

Ik kijk uit naar de downstream/upstream-gegevens.

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Schermafbeelding 2022-01-11 160801.png

Schermafbeelding 2022-01-11 160847.png

  

Schermafbeelding 2022-01-11 160924.png

 down- en upstream gegevens

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Op een aantal downstream-kanalen is ruis aanwezig, zoals verwacht.

 

Zou je het modem tijdelijk direct op het AOP kunnen aansluiten, dus zonder de splitter POA 01-UPC? Daarna het modem opnieuw opstarten en nog eens een of meerdere snelheidstests doen.

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb het kapje inmiddels verwijderd, dit zijn nu de down- en upstream gegevens.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De correctable lopen te snel op en de MER-waarden zijn vrij laag, m.a.w. er is nogal wat ruis aanwezig op het signaal. Dit komt vermoedelijk door de deels verouderde binnenhuisinstallatie.

 

Zie de vraag in mijn vorige reactie.

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de AOP direct aangesloten op de Modem. De internetsnelheden zijn nogsteeds hetzelfde, rond de 250up en 25 down.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je de gegevens op het tabblad 'Configuratie' willen plaatsen? Dan controleer of de gebruikte 'service flows' de juiste snelheden hebben.

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dit zijn de up- en downstreamgegevens na het direct aansluit van AOP naar de Modem. Ook de gegevens van het tabblad "configuratie" zijn toegevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met de configuratie van de service flows (642/42,8 Mbps) is niets aan de hand, dat is bij deze uitgesloten.

 

Ook met het modem direct op het AOP aangesloten zijn de MER-waarden vrij laag en lopen de correctable errors snel op, op de hogere kanalen/frequenties. Dit moet verder worden onderzocht door Ziggo.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Enorm bedankt voor je hulp, ik zal wachten tot een Ziggo moderator reageert!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zoals eerder aangegeven zijn in binnenhuisinstallatie (verouderde versterker en meerdere verouderde splitters) wel een aantal verbeterpunten mogelijk. Ik vermoed zelf dat een monteursafspraak nodig gaat zijn.

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Oké, ik wacht wel op een reactie vanuit Ziggo. 

Nogmaals erg bedankt voor je hulp!!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @lennerthoh en een warm welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat je internetsnelheid op dit moment niet om over naar huis te schrijven is! Het is daarom goed dat je door middel van dit topic even aan de bel trekt. Zo te is onze expert @tobiastheebe al flink met je aan het analyseren geslagen en heeft hij met jou al een aantal mogelijke oorzaken in de binnenhuisinstallatie uitgesloten. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op jouw verbinding en  het valt mij op dat er op zowel de down- als upstream ruis op het sginaal aanwezig is. Die ruis kan vervolgens zorgen voor een instabiele verbinding en lagere internetsnelheid. Gezien de zaken die al nagelopen zijn lijkt het mij goed dat er een monteur langskomt om het signaal op locatie volledig door te lichten. Ik heb een monteursafspraak ingepland op vrijdag 14 januari 2022 tussen 8 uur en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregels door. Zo houden we het voor iedereen veilig.Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? 

lennerthoh
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo,

 

Gisteren is een Ziggo monteur langs geweest en het probleem is opgelost! Momenteel haal ik de verwachtte downloadsnelheid van 600 mbps.

 

De monteur heeft het een en ander doorgemeten en merkte inderdaad op dat er ruis aanwezig was. Dit heeft hij verholpen door een filter voor de bovenste splitter te plaatsen. Verder was het moeilijk om op te sporen waar het probleem zat, uiteindelijk kwamen we erachter dat de internetsnelheid van de toevoer van de modem een ruime downloadsnelheid van 1000mbps had (de kabel van de splitter POA01-UPC richting de modem). Dit zou genoeg moeten zijn voor de 600mbps van mijn abonnement. Helaas was de uitvoersnelheid maar ~230mbps(down) zoals ik ik eerder al geconstateerd had. Vanwege dit feit heb ik geopperd dat het vervangen van de modem voor mij de meest logische keuze leek. De monteur zelf dacht dat het een andere oorzaak had, namelijk aan de capaciteit van mijn Deco m9plus en het feit dat de modem op Bridge stond . Uiteindelijk hebben we hier een discussie over gehad en heeft de monteur toch besloten mij tevreden te snellen en een nieuwe modem te plaatsen.

Voilà, de internetsnelheid is naar verwachting en Ziggo heeft een tevreden klant. 🙂

 

Thobiastheebe, Paul en de Ziggo monteur erg bedankt.

In de bijlage staan de up- en downstreamgegevens van de huidige toestand.

 

Mvg, Lennert

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic