1
Vraag
2
Reacties
ErikZz

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internetsnelheid geen 300Mb maar 190Mb

Ik heb een Ziggo Connect Box met een 300/30 abbo. De connect box staat in Bridge modus. Aan het modem hangt een edge router (Dell Edge610) via een korte kabel. De link staat netjes op 1000/FULL volgens de edge router. Deze edge router kan ook de snelheid van de link meten, maar steevast kom ik uit op 191/32Mbit.

Is er iets wat ik nog vanuit mijn zijde kan doen om de snelheid beter te krijgen? Volgens mij zijn de splitter en coax kabels en dergelijke op orde, dit modem is nog niet heel oud (had vroeger internet via de Horizon box).

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ErikZz
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Uiteindelijk heb ik het gevonden! Eerst mijn laptop direct aan het modem gehangen. Speedtest daarop liep netjes op 304Mb/s, dus was het TOCH een router issue. 

Na veel zoeken heb ik het antwoord gevonden. Het korte antwoord: Deze router is TE slim voor mij 😉

Het langere antwoord: De router meet de lijn en komt uit op 190/30Mbit. Daarna zal hij automatisch de lijn nooit verder belasten dan dat (dit is een SDWAN device dus gaat net iets anders om met dingen en zou normaal gaan balanceren tussen beschikbare WAN links). Dus toch een QoS issue maar niet een die je kunt uitschakelen (dit is inherent aan de werking van het ding).

Toch een oplossing gevonden: In de settings van de WAN link van de router kon ik het bandbreedte meet protocol van "slow start" naar "burst" zetten. Toen meette de router ineens 322/34Mbit op de lijn, en liepen mijn speedtest.net metingen op de laptop ook ineens op! Zie nu in sommige runs 285Mb/s wat redelijk in de buurt komt, veel beter in ieder geval dan de eerder geziene 165Mb/s.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Bekijk in context

10 Reacties 10
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Is dit wifi of bekabeld?

Een of andere vorm van QoS toegepast op de Dell Edge610?

ErikZz
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dit is allemaal bekabeld. Heb ook een laptop achter de router hangen via een Gbit link in de router, maar de router meet ZELF de bandbreedte aan de WAN zijde. Als QoS zijn er zogenaamde "business policies" die video en voice voorrang geven, maar dat zit pas aan de LAN kant.

Laptop via wired Gbit levert 168/28Mbit via speedtest.net, ongeveer in lijn met wat de router ook ziet.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Draai je iets van VPN?

 

https://www.delltechnologies.com/asset/en-us/products/networking/technical-support/dell-networking-s...

 

Volgens Dell doen die routers sowieso max 350mbit en dat is vaak ook nog eens zonder firewall rules en onder ideale omstandigheden, dus gewoon vol open.

 

Ik zou even je laptop direct op het modem aansluiten en kijken wat je dan haalt.

 

Anders eens kijken of je die QoS regels uit kunt schakelen. QoS beperkt vaak je bandbreedte omdat er extra packet inspectie plaats vind en dat kost CPU cycles.

ErikZz
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De CPU van de edge router word er niet warm van... Steady rond de 20%. Speedtest draaien gaf een mini-bumpje (zie bijgevoegde screenshot). Er zijn ook nauwelijks firewall rules ingesteld en er is geen zwaar verkeer door de router (behalve speedtest 😉 ). Ook zijn geheugen gebruik staat steady op 31% load...

QoS uitschakelen gaat denk ik niet helpen omdat de router ZELF de bandbreedte meet (dus direct op de WAN link). Grappige is dat toen ik in de "business policies" keek "speedtest.net" genoemd is als "high priority traffic", dus grappig genoeg "kent" de router speedtest.net en weet dat QoS niet in de weg mag zitten.

Ik ga morgen wel eens de laptop direct aan het modem hangen. Ben hier nooit zo'n fan van ivm security, maar een snelle speedtest sluit dan iig de edge router uit als bottleneck.

Bedankt voor de hulp tot zover!

ErikZz
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ow en rond je vraag over VPN: Dit draait op een Synology (OpenVPN) die achter de edge router hangt. VPN is nu inactief.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Op 21% CPU gebruik zou het geen bottleneck moeten zijn nee, in elk geval niet QoS of Firewall gerelateerd. Alleen is het wel heel apart dat je steeds op exact 191 uit komt, dat heb ik eigenlijk alleen maar gezien als de router zelf maxed out is. Als het een capaciteitsprobleem bij Ziggo is dan heb je meestal resultaten die all over the place zijn. Vooral ook omdat je laptop 168 doet. Als je namelijk met je laptop test dan heb je nog iets meer belasting op je router omdat je nu een LAN en WAN interface gebruikt ipv enkel de WAN interface bij een speedtest vanuit de router zelf.

 

QoS hoort trouwens op de WAN link te werken als het voor internet verkeer is, tenminste upstream. 

 

Namelijk, packets komen van je LAN en gaan naar WAN, daar komen ze in de packet queue.

 

Andersom, als het downstream is dan komen packets van WAN in de queue op je LAN systeem. Maar dit heeft geen nut omdat je LAN doorvoer veel hoger is en je packets dus eigenlijk nooit zouden moeten wachten.

 

ErikZz
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik snap je rond de QoS. Het is een beetje de vraag hoe de interne opbouw is… maar inderdaad zorgt QoS er ultiem voor dat packets voorrang krijgen op de wan link (of niet).

 

ik kan me echter NIET voorstellen dat de router wan snelheid zelf kan meten en daarna struikelt over zijn eigen QoS. Dat wil ik haast wel uitsluiten.

 

ik denk eerder aan het modem zelf of een rate limiter upstream ergens die mijn link “knijpt” op 200mbit. Dat geeft ook een strakke limiet op de snelheid die je ziet natuurlijk 😉

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Zolang je geen volledige belasting van de lijn hebt kan je QoS beter uit laten staan die werkt dan eigenlijk alleen maar averechts.

ErikZz
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Uiteindelijk heb ik het gevonden! Eerst mijn laptop direct aan het modem gehangen. Speedtest daarop liep netjes op 304Mb/s, dus was het TOCH een router issue. 

Na veel zoeken heb ik het antwoord gevonden. Het korte antwoord: Deze router is TE slim voor mij 😉

Het langere antwoord: De router meet de lijn en komt uit op 190/30Mbit. Daarna zal hij automatisch de lijn nooit verder belasten dan dat (dit is een SDWAN device dus gaat net iets anders om met dingen en zou normaal gaan balanceren tussen beschikbare WAN links). Dus toch een QoS issue maar niet een die je kunt uitschakelen (dit is inherent aan de werking van het ding).

Toch een oplossing gevonden: In de settings van de WAN link van de router kon ik het bandbreedte meet protocol van "slow start" naar "burst" zetten. Toen meette de router ineens 322/34Mbit op de lijn, en liepen mijn speedtest.net metingen op de laptop ook ineens op! Zie nu in sommige runs 285Mb/s wat redelijk in de buurt komt, veel beter in ieder geval dan de eerder geziene 165Mb/s.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@ErikZz

 

Super dat je hebt zelf hebt weten op te lossen met het wijzigen van de instellingen.

Top dat je de oplossing hier met de Community hebt gedeeld, mogelijk hebben andere gebruikers hier ook wat aan, waarvoor dank.

 

Geniet van je weekend!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic