Vraag
Reacties
P.H.79.DR
Level 2

Internetsnelheid en Post RS errors

Geachte community,

Graag zou ik de aandacht van jullie willen vragen voor de Post RS Errors die ik vond in de Downstream kanalen. Op een gegeven moment lopen die toch wel op. Wat betekent dit ?  Onder de Upstream vond ik ook een aantal T3 Timeouts. Onlangs is er een Ziggo monteur bij me langs geweest en heeft wat aangepast in de AOP (?), een paar kabels naar het modem vernieuwd en de versterker er tussen uitgehaald (POA-01-B nu op de muur).

Ik heb een Windows app "Speedtest by Ookla" geinstalleerd op m'n laptop en deze app toont hogere snelheden dan testen via een web browser. De ping vind ik nog wel hoog: vaak rond de 15 ms, met een uitschieter naar de 33 ms. Voor m'n gevoel is m'n internetsnelheid niet stabiel. Zien jullie iets raars in de modem logs ? Dank voor jullie feedback.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
34 Reacties 34
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Op DCID 21 t/m 24 blijft de MER onder de laagst acceptabele waarde (35 dB), waardoor ook de CCER (correctable RS errors) op deze kanalen hoog is. M.i. is een netwerkmonteur de volgende stap.

0 Kudos
Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@P.H.79.DR heb je meegelezen met het advies van @tobiastheebe? Als je wil helpen we natuurlijk bij het inplannen van de netwerkmonteur 🙂 

0 Kudos
P.H.79.DR
Level 2
Topicstarter

@Madelon  @tobiastheebe   Ja, ik heb meegelezen. ik vraag me ook af wat een nuttige vervolgstap is; er zijn al 3 monteurs bij me thuis geweest. Gisteren ging mijn tv ook weer twee keer spontaan in een stand die onwenselijk is: een keer naar stand-by stand en een keer toonde het scherm een "firmware update" scherm (zie bijgevoegde foto).

Ik weet van een mede-bewoner hier in het complex dat ze indertijd nieuwe kabels tot boven in z'n woning hebben doorgetrokken. Ik weet niet of dat voor mij een optie is ? Of dat er een nieuwe SmartWiFi modem geleverd en geplaatst kan worden ? Ik sta wel open voor een netwerkmonteur, die dan hopelijk alles in één bezoek kan fixen. 

Wanneer zou hij langs kunnen komen ?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Een netwerkmonteur beschikt over geavanceerdere meetapparatuur dan een storingsmonteur en kan meer ingewikkelde signaalproblemen onderzoeken en oplossen.

Het trekken van een nieuwe kabel tussen AOP en EV (eindversterker) wordt uitgevoerd door een aannemer, indien dit noodzakelijk geacht wordt.

Een nieuw modem is in ieder geval geen oplossing voor het signaalprobleem dat momenteel speelt.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@P.H.79.DR ik snap je punt hoor, als er al een aantal monteurs over de vloer is geweest mag het ook wel eens opgelost zijn. Kennelijk is één en ander wat hardnekkig en lastiger te traceren. De tip voor een netwerkmonteur is daarom een goede, die regel ik voor je. Die komt 13 juli, tussen 08:00-13:00. 

Deze zal na diens meting/werkzaamheden over het algemeen ook bij je thuis nog een controle doen. Ik ben benieuwd naar diens conclusie. 

P.H.79.DR
Level 2
Topicstarter

@Jacob  ik heb de afspraak genoteerd voor de 13e juli. Dank hiervoor.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@P.H.79.DR en zo zijn we alweer een paar weken verder.

Hoe is het allemaal gegaan? Ik ben echt benieuwd. Merk je verschil? 

0 Kudos
P.H.79.DR
Level 2
Topicstarter

@Jacob  Een dag na het bezoek van de monteur het modem gecheckt. Ik zie geen verbetering. Op DCID 21 t/m 24 blijft de MER onder de laagst acceptabele waarde (35 dB) en ook oplopende Post RS errors. De netwerkmonteur was bijna twee uur in huis, dus het is heel jammer dat dit issue niet is verdwenen. De monteur heeft echt de tijd genomen, ik verwijt hem niks.  Afgelopen week ging m'n tv ook weer twee keer spontaan uit. Dat blijft toch ook een merkwaardig fenomeen. 

Ik ben het niet eens met de conclusie van de monteur over m'n smartphone. Die maakt ook wel degelijk gebruik van de 5 Ghz band, maar ik haal de downloadsnelheid van 350 Mbps lang niet. Ik zit op ca. 2.5 meter van het modem. Op dit moment haal ik de 200 Mbps niet eens. Na de zomervakantie maar eens goed nadenken wat ik ga doen. Het Engelse voetbal zit nu ook inmiddels vanaf 6 augustus bij Viaplay, net zoals de F1 autosport. 

0 Kudos
Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@P.H.79.DR dankje voor de toelichting. Ik ben ook eens gaan kijken naar de conclusie van de monteur. Ik moet zeggen, ik kan daar eerlijk gezegd ook niet veel aan veranderen. Er zou, aldus hem, toch ook een deel van de beleving aan te wijzen zijn aan de apparatuur die niet van Ziggo is. 

En dat kan wel eens een verschil van inzicht opleveren, alle begrip daarvoor. 

0 Kudos
P.H.79.DR
Level 2
Topicstarter

@Jacob  de monteur had ook diverse kabels doorgemeten. Hij zag daar geen problemen. Ik blijf het snelheidsverschil opmerkelijk vinden. M'n telefoon is ca. 2 jaar oud, gewoon een net toestel met Android 12. Op zijn moment van testen werden er op de laptops automatisch Windows updates uitgevoerd, een dag na 'Patch Tuesday'. Dat verklaart de hoge CPU load en geheugengebruik op een van de laptops.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@P.H.79.DR Kun je nog een keer je volledige huidige downstream waarden plaatsen?

0 Kudos
P.H.79.DR
Level 2
Topicstarter

@Bert  @Jacob  Hierbij de gevraagde info uit het modem. Dank voor je aandacht  🙂

Ik was in de veronderstelling dat ik op Docsis 3.1 zat, maar het modem geeft 3.0 aan. Ik stuur ook even een schermafbeelding van de Firewall instellingen (standaard). Ruim een half uur geleden vond ik voor het eerst een IP-flood melding van 28 juli j.l. in m'n netwerkhistorie, maar momenteel is het niet meer zichtbaar (na verversen pagina). Op dit moment van schrijven slechts historie tot 31 juli j.l.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik vind het signaal er nog niet fris uitzien.

De Firewall kun je als volgt instellen, haal deze vinkjes weg, dat zijn oude firewall instellingen die vroeger functioneel waren, maar nu met als die streaming op je netwerk, te snel aanslaan.

Ik zet deze vinkjes en vergelijkbaar al sinds 2004 uit op routers waar veel verkeer over ging om problemen te voorkomen.

Bert_0-1659622422519.png

0 Kudos
Carlien
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hi @P.H.79.DR! We hebben al een tijdje niks meer gehoord! Hoe gaat het op dit moment? 🙂 

0 Kudos
P.H.79.DR
Level 2
Topicstarter

Hoi @Carlien , @Bert   Dank voor jullie bericht. Ik heb vanavond (31/08) de Firewall-instellingen aangepast. Nu de komende week even aankijken of dit een verschil laat zien in de errors. De laatste weken waren de Post RS errors en de T3-timeouts toegenomen. Vriendelijke groet, Peter.

0 Kudos