RickNL

Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Internetsnelheid beperkt (vervolg)

Dit is een vervolg op https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Internetsnelheid-beperkt/m-p/747023 , omdat het probleem na 2 weken toch niet opgelost blijkt te zijn. In het kort: ik haalde slechts 180Mbit ipv. 500Mbit (bekabeld getest). Als ik het modem reboot haal ik +-15-30 minuten 500Mbit, daarna valt ie terug op 180Mbit. Monteur langs geweest, die het AOP heeft vervangen en er is een andere aansluitkabel van AOP->modem gegaan. Het leek een week of 2 goed te gaan, totdat van de week op een ochtend het modem aan het rebooten was (door een storing?). Toen alles weer up was haalde ik weer slechts 180MBps. Later op de dag modem gereboot en haal dan eerst wel weer even 500Mbit, maar na een kwartiertje was dit weer 180Mbit (precies dezelfde situatie als mijn eerste topic). 

 

Om echt alles uit te sluiten heb ik bij Ziggo nog een nieuwe aansluitkabel voor mijn tv besteld, omdat de monteur aangaf dat de kabel die ik nu naar mijn tv had niet helemaal conform ziggo-specs was. Ok, in theorie zou er dan idd misschien instraling kunnen zijn op de coax in mijn huis via die kabel, maar lijkt me sterk dat dat het is (heb volgens mij ook al eens getest door de tv-kabel er een tijdje uit te doen, ook dan schoot ie terug naar 180Mbit). Maarja, dan is iig alles aan mijn kant zoals het zou moeten... Ik zal het met die nieuwe kabel vandaag of morgen nog even testen.

 

Hoe nu verder? Wat de monteur nog wel aangaf tijdens zijn bezoek is dat hij het modem helemaal zou resetten (nog dieper dan dat ik het zelf kan doen oid). Omdat na zijn bezoek mijn oude wachtwoord e.d. nog werkte ging ik er vanuit dat ie dat vergeten was. In eerste instantie schoot het modem een half uurtje nadat ie weg was weer naar 180Mbit. Ik heb toen zelf een factory restore gedaan via het control panel en daarna bleef het dus +- 2 weken stabiel op 500Mbit. Na de problemen van de week heb ik ook nog eens een factory restore gedaan via het knopje achterop het modem, maar dat bood geen uitkomst.

Kan het nog helpen als het modem vanuit Ziggo gereset wordt?

 

Ik ben dan verder denk ik door de mogelijkheden heen die ik zelf kan doen. En omdat er aan de kant van Ziggo kennelijk ook niet meer gedaan kan worden (monteur had bij de wijkkast nog iets verbetert en gaf aan dat mijn signaal goed was) baart het mij wat zorgen hoe dit nu opgelost gaat worden. 

 

Wat overigens in het control panel opvalt is dat er nog steeds veel post rs errors zijn (hetzelfde als voordat alles vervangen is). Meteen na reboot zo'n 10 per kanaal en nu met een uptime van bijna 2 dagen zo'n 30 post rs errors per kanaal met een uitschieter naar 70. De monteur gaf aan dat een paar post rs errors niet zo erg zijn, maar is dit toch nog niet iets waar iets aan moet worden gedaan? 0 errors lijkt me beter dan 70?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Ok, gisteren het nieuwe Ubee-modem ontvangen en geïnstalleerd. De ervaring is vooralsnog positief 🙂 Waar de verbinding met de vorige connectbox na een half uur naar 180Mbit schoot, zit deze na bijna 12 uur nog steeds op de volle 600Mbit 🙂

 

Ik hang nog even niet de vlag uit, omdat de vorige keer nadat de monteur was geweest het een aantal dagen duurde dat ie toch weer terugviel naar 180Mbit, dus ik zal het de komende tijd in de gaten houden!


Wel opvallend aan dit Ubee-modem is dat de webinterface veel sneller is (geeft toch een betere indruk) en dat er bij de 'CM downstream channel info' tot nu toe 0 uncorrectable fouten zijn. Dat is wel even wat anders dan met de connectbox, die na een paar uur al op tientallen post rs errors per kanaal zat. Geen idee of deze waarden met elkaar te vergelijken zijn, maar geeft iig wel een positief gevoel.

Bekijk in context

19 Reacties 19
RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Gisteravond de nieuwe tv-kabel geïnstalleerd (een voorgemonteerde via de Ziggo shop, dus zo goed mogelijk), maar zoals verwacht een half uurtje na rebooten van het modem schoot ie weer naar 180Mbit.

 

Ben benieuwd naar de vervolgstappen.

 

(Edit) zie in control panel overigens dat mijn modem in docsis 3.0 modus staat en ik zie regelmatig 3.1 voorbij komen in andere topics. Klopt dit wel?

 

En zoals ik al had aangegeven heb ik nog steeds post rs errors (zo'n 10 per kanaal). Echter de pré rs errors zijn behoorlijk hoog (alle kanalen rond de 1296388085). Is dat wel goed?? De monteur had het er nog over dat zijn meetapparaat een vrij hoge signaalsterkte aangaf, maar dat dat nog wel gedempt wordt door de splitter. Het gaat mij allemaal wat te ver om hier op door te analyseren, maar kan hier nog iets vreemds aan de hand te zijn?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Kan je voor de techneuten, de meest recente cijfers posten. Gebaseerd op enkele uitspraken zoals in je vorige topic, zouden de errors 0 moeten zijn, dat is hier ook nooit het geval.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Die pré rs errors zijn als ze op alle kanalen voorkomen een bug in het modem, die geeft alles aan i.p.v. alleen de errors. Bij de post errors mag dit echter niet voorkomen, maximaal enkele tientallen.

RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Bedankt voor je reactie. Zie bijlagen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

3.1 is het Docsis systeem voor Giga internet, alle oudere Connectboxen gebruiken 3.0 dat is dus normaal.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als ik het met de cijfers hier vergelijk zijn de post RS errors nog heilig ik zie op sommige kanalen cijfers boven de 2 miljoen, heb je recentelijk een reset gedaan?

 

RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Klopt, gisteravond.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Plaats ook eens een screenshot van de netwerkhistorie van gisteren en vandaag.

RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

U vraagt wij draaien 😉

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb het moderatieteam gevraagd om dieper in het systeem te kijken. 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemorgen @RickNL,

Bedankt voor je aanvullende topic!
Wel enorm balen dat ondanks alles het probleem nog speelt 😞
Dat is was natuurlijk niet de insteek hiervan, in tegendeel!

In elk geval wel fijn dat er een monteur is geweest en er al dingen zijn vervangen.
Ik ben daarom de systemen ingedoken om de oorzaak hiervan te ontdekken.
Die oorzaak van de 180Mbit snelheid kon ik hier van afstand helaas niet direct vinden.

Ervaar je dit op verschillende apparaten?
En heb je naast het modem van ons toevallig een router of wifibooster die je gebruikt of kan gebruiken?

Qua symptomen heeft dit namelijk veel weg van een topic waarin je ook hebt gereageerd.
In dit topic was een zakelijk Ubee modem ( die geen wifi kan uitzenden) de oplossing.
Als je wil, kunnen we dat ook voor jou regelen 🙂

RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Hoi @Erik P , bedankt voor je reactie. Ik ervaar dit idd op alle apparaten. Ik heb eea. vrij gestructureerd getest, om uit te sluiten dat het aan mijn kant ligt:

- PC bekabeld aangesloten. Haalt eerst 500Mbit en schiet dus na een tijdje naar 180.

- Ik gebruik de TP Link Deco M4 set in Access Point modus, waarvan er 1 unit (hoofd deco) naast het modem staat met utp-kabel verbonden met modem. Vanaf deze deco gaat een UTP-kabel via poort 2 op de deco naar boven naar een TP-link Gbit-switch waarop de andere 2 deco's zijn aangesloten. Ook hier geldt als ik vlakbij de hoofd Deco sta met mijn Samsung S10 dat ik via wifi >400Mbit haal. Na een half uurtje dus 180.

- Ik heb voor de zekerheid de wifi op mijn Ziggo connect box aangezet (speciale SSID aangemaakt, zodat ik de Deco omzeil). Ook als ik daarop connect met mijn telefoon haal ik 180Mbit. 

- Daar waar ik met mijn telefoon getest heb, heb ik ook nog met een Chromebook getest. Zelfde resultaat.

- Diverse speedtests/downloads geprobeerd op internet

- TV-coaxkabel uitgeplugd uit de splitter om signaalverstoring via die weg uit te sluiten (en later dus nog een nieuwe coax-kabel gelegd om alles geheel volgens Ziggo-specs te hebben)

 

Wat betreft het Ubee-modem uit dat andere topic (had ik idd gelezen). Werkt die ook goed samen met mijn Mediabox Next? (want ik begreep dat de Next communiceert met de Connect Box, zodat je downloadsnelheid niet door de tv gebruikt wordt oid?). Ik zou die Ubee dan wel willen proberen, mits ik hem wel weer kan terugsturen en die Connect Box weer in gebruik kan nemen als het toch niet goed bevalt.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Ook bedankt voor je snelle reactie @RickNL!
En uiteraard ook voor het delen van je bevindingen van je testen.
Dat testen lijkt inderdaad vrij gestructureerd en volledig gedaan te zijn 🙂

Het Ubee modem dat we kunnen sturen werkt naar mijn weten ook gewoon met de Next. 
Degene in het andere topic heeft bijvoorbeeld ook een Next 🙂
Wel is het zo dat er maximaal 1 modem op je adres actief kan staan.
Als we dit in gang zetten, wordt dus de Connectbox gedeactiveerd als je het Ubee modem installeert.
Je hoeft de Connectbox niet direct terug te sturen, maar je krijgt wel een retourdoos hiervoor toegestuurd.
Maar mocht je de Connectbox nog hebben en -laten we zeggen- na een week testen toch liever gebruiken dan de Ubee, dan kunnen we de Connectbox uiteraard weer laten activeren.

Als dat goed is, zet ik dat graag in gang 🙂


RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Ok top, dan dit graag in gang zetten! Alvast bedankt 🙂

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Helemaal goed, bij deze gedaan 🙂 Houd ons op de hoogte, we zijn benieuwd naar je bevindingen met dit modem!

RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Ok, gisteren het nieuwe Ubee-modem ontvangen en geïnstalleerd. De ervaring is vooralsnog positief 🙂 Waar de verbinding met de vorige connectbox na een half uur naar 180Mbit schoot, zit deze na bijna 12 uur nog steeds op de volle 600Mbit 🙂

 

Ik hang nog even niet de vlag uit, omdat de vorige keer nadat de monteur was geweest het een aantal dagen duurde dat ie toch weer terugviel naar 180Mbit, dus ik zal het de komende tijd in de gaten houden!


Wel opvallend aan dit Ubee-modem is dat de webinterface veel sneller is (geeft toch een betere indruk) en dat er bij de 'CM downstream channel info' tot nu toe 0 uncorrectable fouten zijn. Dat is wel even wat anders dan met de connectbox, die na een paar uur al op tientallen post rs errors per kanaal zat. Geen idee of deze waarden met elkaar te vergelijken zijn, maar geeft iig wel een positief gevoel.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hey @RickNL! Nog bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling hier vorige week. Top om te lezen dat het met dit modem beter leek te gaan. Uiteraard snappen we dat je nog niet volledig de vlag hebt gehesen, er kan immers veel veranderen in een paar dagen.

 

Inmiddels zijn we weer wat verder in de tijd en waarschijnlijk heb je het dit weekend goed kunnen testen. Zijn je bevindingen nog gelijk en ziet het er nog goed uit? We horen graag! 🙂

RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Hoi @Erik S , het werkt vooralsnog uitstekend 🙂 Ik haal nu na zo'n 5 dagen nog steeds de volle snelheid, dus voor nu mag je dit wel als opgelost registreren 😉 Mocht het probleem toch weer optreden dan maak ik wel  een nieuw topic aan.

 

Bedankt voor de support 🙂

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Super fijn dat het nog uitstekend functioneert. Ik ga ervan uit dat dit zo blijft. Zo niet, dan ben je opnieuw van harte welkom hier en helpen we je dan uiteraard weer verder! 

Mooie dag verder!

Uitgelicht topic