1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
formadvies

Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Internetsnelheid aangepast naar Elite. Kan ik het nieuwe modem simpelweg aansluiten?

Ik stap voor 1 euro meer over van internetpakket Complete naar internetpakket Elite. Ik heb nu een witte Connectbox en krijg zo lees ik een Connectbox V2.

 

Kan ik de Connectbox simpelweg omwisselen of moet ik nog extra instellingshandelingen doen?

 

* Bericht aangevuld door moderator *

 

Heb jij ook een nieuwe Connectbox V2 ontvangen en vragen over het installeren? Check deze link en je hebt direct alle informatie die je nodig hebt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

Je ontvangt inderdaad het zwarte SmartWifi modem (Sagemcom F3896) bij een upgrade naar Internet Elite. Het template van de mail die je hebt ontvangen is wat verouderd. De Connectbox v2 is eigenlijk de Connectbox Giga (Arris TG3492) welke niet meer toegestuurd wordt. De Sagemcom F3896 heet intern modem v2+.

 

In principe kun je het modem inderdaad 1:1 vervangen. Het is wel mogelijk dat je bepaalde configuratie opnieuw moet invoeren. Een aangepaste SSID (netwerknaam) blijft wel behouden indien automatische backup is ingeschakeld in SmartWifi web.

 

Mogelijk is de coaxinstallatie nog wel aan een upgrade toe, het genoemde type modem is namelijk een nieuwer soort modem dan de Connectbox v1 (DOCSIS 3.1 i.p.v. EuroDOCSIS 3.0) en stelt hogere eisen aan het signaal. Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?

Bekijk in context

11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

Je ontvangt inderdaad het zwarte SmartWifi modem (Sagemcom F3896) bij een upgrade naar Internet Elite. Het template van de mail die je hebt ontvangen is wat verouderd. De Connectbox v2 is eigenlijk de Connectbox Giga (Arris TG3492) welke niet meer toegestuurd wordt. De Sagemcom F3896 heet intern modem v2+.

 

In principe kun je het modem inderdaad 1:1 vervangen. Het is wel mogelijk dat je bepaalde configuratie opnieuw moet invoeren. Een aangepaste SSID (netwerknaam) blijft wel behouden indien automatische backup is ingeschakeld in SmartWifi web.

 

Mogelijk is de coaxinstallatie nog wel aan een upgrade toe, het genoemde type modem is namelijk een nieuwer soort modem dan de Connectbox v1 (DOCSIS 3.1 i.p.v. EuroDOCSIS 3.0) en stelt hogere eisen aan het signaal. Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?

formadvies
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

IMG_3628.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

AOP (btv 1 IEC-NL), splitter (POA 01-UPC) en modemkabel (IEC/F groen/rood) zijn prima en up-to-date. De TV-kabel ziet er ook goed uit. Bij het nieuwe modem ontvang je overigens mogelijk een nieuwe splitter + modemkabel (POA-254 + F/F rood/rood), beste is om het huidige aansluitmateriaal daardoor te vervangen.

 

Het kapje van de splitter veroorzaakt soms problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Is op de zwarte kabel direct een TV/decoder aangesloten (al of niet via een contactdoos) of gebruik je ook een versterker of tweede splitter? Het grijze apparaat onder het AOP is mogelijk een versterker, maar niet een type waar ik zelf bekend mee ben.

formadvies
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De zwarte kabel komt rechtstreeks van de meterkast en ik gebruik geen versterker. Het grijze apparaat is overigens buiten werking. Ik wacht nu het nieuwe modem af. Ben benieuwd.

formadvies
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de modem binnen. Is de aansluiting voor de coax kabel aan de achterzijde er een met schroefdraad?

?IMG_3645.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

Het is een F-aansluiting, ieder type kabelmodem maakt van deze aansluiting gebruik.

 

Als je een POA-254 + F/F-kabel rood/rood hebt ontvangen bij het modem, dan kun je de huidige POA 01-UPC + IEC/F-kabel groen/rood het beste door die nieuwe onderdelen vervangen. Anders kun je het nieuwe modem op de huidige kabel aansluiten. Zorg er dan wel voor dat je het kapje van de POA 01-UPC verwijdert, zoals eerder aangegeven. In beide gevallen druk je de connector met rode ring simpelweg op de F-aansluiting, hier is wat kracht voor nodig.

formadvies
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de modem binnen. Is de aansluiting voor de coax kabel aan de achterzijde er een met schroefdraad? Zo nee, hoe ver moet de coax stekker erop duwen?

IMG_3645.jpeg

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

Je hebt deze vraag een half uur geleden al gesteld en ik heb daar toen direct op gereageerd.

formadvies
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja, ging even mis. Bedankt. Ga ermee aan de slag.

formadvies
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Kan ik de oude connectbox weggooien of terugsturen?

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2861Posts
  • 306Oplossingen
  • 1382Likes

@formadvies  Heb je die met typenummer CH7465LG-ZG? Dan mag die naar de milieustraat. Anders mag ie terug naar ons! Ziggo apparaten terugsturen | Klantenservice | Ziggo