1
Vraag
2
Reacties
JeroenWinkel

Level 9
  • 420Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Internetkabels trekken

Hallo,

 

wij hebben recent de next mini gekregen en aangezien deze niet meer op de coax kabels word aangesloten willen wij de coax kabel naar de tv vervangen voor ethernet. Maar als we dan toch bezig zijn kunnen we net zo goed ook alle andere coax kabels in het huis vervangen met betere internetkabels dan de oude cat 5e utp die we nu hebben. 

Mijn vragen:

 

Welke kabels gebruikt de ziggo monteur als ik deze de kabels zou laten vervangen?

Of

Welke kabels zouden jullie aanraden als ik het zelf zou gaan doen?

Of 

Welk bedrijf raden jullie aan om dit te doen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
JeroenWinkel
Topicstarter
Level 9
  • 420Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Ja die stond ook al op het lijstje ! Bedankt allemaal!

Bekijk in context

57 Reacties 57
S4R

Level 16
  • 2002Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

Cat 5e is nog prima.

Je zou naar 6, 6a of 7 kunnen gaan.

Maar vooralsnog heb je daar nog niet veel aan.

Alleen als je naar >1Gb gaat, dan heb je vanaf cat 6 nodig.

 

En ik heb liever coax voor TV kijken dan IPtv.

Die NextMini vind ik het nu ook nog net niet.

Beeldkwaliteit is minder en je ook 10 seconden vertraging tov coax tv.

Dus bij een doelpunt via coax, moet jij nog 10 seconden wachten.

Steefb

Level 20
  • 15825Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7233Likes

Ik zou niets vervangen, cat 5e voldoet voor thuisgebruik uitstekend. 

 

Ziggo levert m.i. cat 5e.

S4R

Level 16
  • 2002Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

Ik heb ook al cat 6 van Ziggo gezien.

JanAssen

Level 10
  • 383Posts
  • 3Oplossingen
  • 97Likes

Cat5e kabels kunnen snelheden bereiken tot 1000 Mbit/s, hebben een bandbreedte van 100 MHz en ondersteunen gigabit netwerken. Deze kabel is in het verleden gebruikt voor kleinere thuisnetwerken. Als je een nieuw netwerk aanlegt, kies dan liever voor een Cat6 kabel. Deze kabel kan namelijk meer data tegelijkertijd verwerken. Vergelijken we het weer met een snelweg: Cat5e heeft 2 rijbanen en Cat6 heeft er 5E.

 

Cat6 kabels kunnen snelheden bereiken tot 1000Mbit/s - dat is 1 Gigabit per seconde, hebben een bandbreedte van 250 MHz en ondersteunen gigabit-netwerken. Deze kabels zijn anno 2023 de standaard voor thuisnetwerken.

 

De Ziggo monteur gebruikt wat hij nog in de bus heeft liggen van 5E tot hoger! Aanleggen zou je zelf kunnen doen er zijn voorbeelden genoeg hoe te doen. Wil je het uitbesteden? Dan zou ik kiezen voor een installateur uit eigen dorp of stad. Want wat uw eigen omgeving u biedt koopt u bij een ander niet.  😉

 

Tenzij je meer verwacht van het netwerk dan internet en streamingsdiensten zou ik de CAT5E lekker laten zitten. Het voldoet nog prima! 

Pasi

Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes

@JeroenWinkel  schreef:

....Welke kabels zouden jullie aanraden als ik het zelf zou gaan doen?...


Wat u zelf zou kunnen doen, hangt natuurlijk af hoe handig u bent en hoe moeilijk de te leggen kabels zijn!

Was 'vroeger' het maken van netwerkkabels beslist een techneuten dingetje, tegenwoordig kan iedereen het m.b.v. deze moderne RJ45 stekkers ( zie dit filmpje ). Ieder merk heeft z'n eigen naam, maar zoekt u eens naar 'Doorsteek rj45' of 'easy Rj45'. Als u wat Google't zijn ze zelfs voor een habbekrats al te krijgen.

Doordat u later de relatief 'grote' RJ45 stekkers op de kabel zet, kan u nu alleen de kabel doorvoeren, wat natuurlijk makkelijker is aangezien die veel kleiner is dan een rechthoekige RJ45 stekker.

Qua kabel moet u minimaal cat5e nemen, maar waarom geen cat6 ? Belangrijk is wel dat, als u losse kabel besteld ( dus zonder stekkers eraan ), dus u voldoende lengte neemt. Want u kan wel een stuk kabel oprollen of afknippen, maar 'aanplakken' gaat niet. Overigens is de lengte van een netwerk kabel niet van invloed op de werking daarvan. Als u zou willen, kan gerust een lus van tig meter in een hoek leggen, zo lang de gehele lengte maar niet langer is dan 100m.

Om de stekker op de kabel te knijpen hebt u deze tang nodig. Vaak zijn er ook setjes te koop, met stekkers, knijptang en een kabeltester...


Suc6


P.s. de getoonde winkel, is zo maar een winkel. Google't u voor uw eigen keus!

JeroenWinkel
Topicstarter
Level 9
  • 420Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Iedereen heel erg bedankt voor de input! 

Ik begrijp dat cat 5e voor nu nog wel goed is , maar als ik iemand laat langs komen of dingen moet gaan bestellen dan doe ik dat liever gelijk als grote klus ipv dat ik nu 1 kabeltje vervang en dan later weer een paar enzovoorts. 


@JanAssen hier was ik dus inderdaad ook een beetje naar opzoek, over de bandbreedte en dat soort dingen. Weet u ook toevallig of het handiger is om dan gelijk shielded kabels te nemen of kan ik beter gewoon utp nemen ivm aarding en al dat soort gedoe.



@Pasi Bedankt voor de uitgebreide uitleg 🙂

 

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

Ik ben het eens met @S4R om de coaxkabels te laten liggen. Dat  @JeroenWinkel op dit moment voor iptv kiest, kan misschien later toch weer anders worden. Als het niet in de weg ligt, laat die coax lekker liggen.

Op dit moment volstaat Cat. 5e prima, maar als je tóch nieuwe kabels legt dan zou ik voor Cat.6 gaan dan ben je voor het komende decennium up-to-date.

S4R

Level 16
  • 2002Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

.

S4R

Level 16
  • 2002Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

SFTP kabels zijn voor thuis niet nodig. Tenzij je 100kva in huis hebt.

Echter vanaf cat 7 en hoger  is het alleen maar SFTP.

Richard G.

Level 16
  • 1677Posts
  • 84Oplossingen
  • 853Likes

Als je toch naar Cat6 zou willen gaan, zou ik ook meteen doorpakken en naar cat6a gaan, dan kun je in elk geval snelheden tot 10 Gbit aan en voor het prijsverschil (miniem) zou ik niet voor minder gaan.

Er is nu al 1 Gbit snelheid, dus met de gewone 6 ga je het niet voor de komende 10 jaar redden want het zal naar 2,5 Gbit en 10gbit gaan in die tijd. Dan heb je gewoon 6A nodig.

 

Als je tot 1 Gbit wilt blijven, zou ik geen gewone 6 leggen maar die cat5e laten liggen totdat je 6a gaat leggen als dat nodig wordt, werkt prima en spaar je geld uit.

Pasi

Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes

@JeroenWinkel  schreef:

...hier was ik dus inderdaad ook een beetje naar opzoek, over de bandbreedte en dat soort dingen. Weet u ook toevallig of het handiger is om dan gelijk shielded kabels te nemen of kan ik beter gewoon utp nemen ivm aarding en al dat soort gedoe....

 


Als u wat meer geld te besteden hebt, dan is een extra afgeschermde netwerkkabel natuurlijk altijd een goede investering, leest u dit eens.

Overigens is het beter om 100% koper ( CU ) kabels te nemen, dan andere soorten. Maar met al die extra 'wensen' wordt het kabeltje wel steeds duurder en of uw portemonnee dat aankan, dat weet alleen u zelf 😉.

S4R

Level 16
  • 2002Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

Heel belangrijk. Als je tenminste gaat vervangen.

Gebruik de stugge kabel variant om te trekken en deze moeten 100% van koper zijn.

 

bv deze

https://www.kabelshop.nl/Goobay-Netwerkkabel-Cat6a-U-UTP-100-meter-Stugge-kern-100-koper-Eca-LSZH-96...

S4R

Level 16
  • 2002Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

Cat 6 kan tot 35 meter ook 10Gb aan.

Maar ik zou ook 6a nemen.

Richard G.

Level 16
  • 1677Posts
  • 84Oplossingen
  • 853Likes

Officieel kan cat6 geen 10 Gbit aan.

Kan dat ook niet terug vinden in specificaties, waar heb je die info vandaan?

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Het beste zou SFTP zijn, dit staat voor Shielded Foiled Twisted Pair. Unshielded is natuurlijk storings gevoeliger.

 

Het meest belangrijke is het type kern, er zijn ccca en cu.kernen, de eerste is een aluminium kern met koperlaag de andere is een volledige koperen kern.

S4R

Level 16
  • 2002Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

 De Cat5e kabel ondersteunt datatransmissie met een snelheid tot 1.000 Mbit/s (maximaal 100 meter), waar de cat6 kabel datatransmissie ondersteunt met een snelheid van 10 Gbit/s voor Gigabit netwerken (maximaal 55 meter).

 

https://www.redlink.nl/blog/waarom-kiezen-voor-minimaal-cat61

Richard G.

Level 16
  • 1677Posts
  • 84Oplossingen
  • 853Likes

Inderdaad, dank je voor de link.

Lijkt me dan wel in de meest optimale omstandigheden met goede kabel. Gelukkig zijn we het eens dat je dan toch beter 6a kunt nemen, minder risico en meer Mhz doorvoer.

Pasi

Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes

@Richard G.  schreef:

Als je toch naar Cat6 zou willen gaan, zou ik ook meteen doorpakken en naar cat6a gaan, dan kun je in elk geval snelheden tot 10 Gbit aan en voor het prijsverschil (miniem) zou ik niet voor minder gaan.

Er is nu al 1 Gbit snelheid, dus met de gewone 6 ga je het niet voor de komende 10 jaar redden want het zal naar 2,5 Gbit en 10gbit gaan in die tijd. Dan heb je gewoon 6A nodig.

 

Als je tot 1 Gbit wilt blijven, zou ik geen gewone 6 leggen maar die cat5e laten liggen totdat je 6a gaat leggen als dat nodig wordt, werkt prima en spaar je geld uit.


Voor in huis is 1Gbit netwerkkabel snel zat.

Natuurlijk zijn er altijd mensen ( vooral techneuten ) zijn die sneller en sneller willen en nu al o.a. een 1Gbit internet abonnement hebben en hun huis vol leggen met cat6a, maar of dat voor een 'gemiddelde' internetter ( wat dat ook mag zijn ) nodig is, dat vraag ik me werkelijk af.

Persoonlijk zou ik het prijs verschil tussen cat6 en cat6a, liever aan een 100% koperkabel én een extra afscherming besteden.

fve

Level 5
  • 88Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Gebruik van rj45 waar je de draad erdoorheen kan halen maakt het monteren makkelijk maar dit zou ik niet adviseren namelijk de draden lopen dan door tot het einde en kan soms voor sluiting zorgen

 

Een goed alternatief is om rj45 met "load bar" te gebruiken. Dit heeft de voordeel dat je in principe een plastic omhulsel hebt waar je vooraf de draden erdoorheen haalt en dan in de rj45 stopt. Je kan dus vrij eenvoudig zo ook rj45 maken zonder dat de kabels op het uiteinde mogelijk sluiting kunnen maken met behuizing van apparaat

 

voorbeeld:

https://www.amazon.nl/dp/B00AKBSLCI/?coliid=I3CI09LAD78ZOE&colid=3N5E5Q657KF80&psc=1&ref_=lv_ov_lig_...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic