1
Vraag
2
Reacties
Maggni

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Internetkabel op rol

Hallo,

 

Ik wil graag vanuit de meterkast een bekabeld netwerk aanleggen voor het internet. Wat ik niet graag doe is het klusje na een paar maanden nog eens dunnetjes over moeten doen omdat ik de verkeerde kabel heb gebruikt.

 

In de shop vond ik deze kabel: Internetkabel op rol | Ziggo

Kan iemand mij hier de specificaties van verstrekken? De medewerker kon mij vreemd genoeg geen nadere info verstrekken.

 

Zijn de kabels solid of stranded?

cca of koper?

afgeschermd of niet?

Is de kabel geschikt om door een koker en pvc buizen te trekken tussen verdiepingen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Maggni
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het onzekere voor het zekere genomen en de kabel besteld.

 

Het is zoals te verwachten was een Technetix kabel.

cat6-IH-20M UTP

Full copper, 4G/LTE proof

Class ECA 

 

Geen idee wat IH en ECA betekent, maar dit lijkt mij een prima installatiekabel voor een woning. 

Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Over de specificaties is niets bekend en dan wordt het heel erg lastig, het kan net aan goed zijn of net aan niet of helemaal niet, voor de wijze waarop je het wilt gebruiken.

 

Kijk ook even naar deze verschillen:

 

Bert_0-1649521273867.png

 

Kijk ook even naar de verdere verschillen: CAT6 Kabel Op rol Winkel: Bestel goedkoop uw Op rol (allekabels.nl)

Maggni
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Misschien is er iemand die de kabel gekocht heeft en een fotootje van de doos/specs kan maken.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Het is in ieder geval Cat6, en natuurlijk is dat geschikt om door buizen te trekken. Alleen kan je het best dan een trekkkous gebruiken, die je nog even zekert met een stukje tape. Afgeschermd is deze kabel vaak niet, maar dat is bij deze kabel ook niet zo'n probleem. En het lijkt me dat Ziggo wel OFC (99%zuurstofvrij koper) verkoopt. CCA moet je niet kopen, maar dat is vaak alleen gebruikt in de zeer goedkope kabels/meuk. 

 

WillemA1_0-1649528238573.jpeg

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

Als mogelijke aanvulling op de bijdrage van @Willem-A1 als er geen rare kronkels in de 5/8 installatiebuis zitten dan werkt dit prima en anders kun je wat vaseline gebruiken.

Op de plek waar veel netwerkkabels bij elkaar komen, heb ik zelf dit patchpanel gebruikt. 
Dat een kabeltester handig is hoef ik waarschijnlijk niet te vertellen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Pas op met zomaar UTP kabel kopen, mochten het stranded = gevlochten draden zijn, dan heeft dat veel meer weerstand en niet geschikt voor lange afstanden en kun je de windingen te ver uit elkaar trekken met snelheidsverlies tot gevolg, door de flexibiliteit van deze kabels en niet geschikt om een goed contact te maken in een UTP wandcontactdoos.

Deze kabels zijn zeer geschikt voor kortere kabels en scherpe bochten door de flexibiliteit die gevlochten draden hebben.

 

Neem voor draden trekken bij voorkeur vol koperdraad, ook omdat dit veel beter zich vastzet en hecht in een UTP wandcontactdoos.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Bert als ik de info zie bij de kabel op de site van Ziggo, zit dat in dit geval wel goed. Ik heb trouwens al heel wat keren losse kabel gekocht en zelf afgemonteerd op stekkers, omdat in mijn vorige woning alles onder de vloer was geplaatst, maar heb eigenlijk nooit issues gehad. Geluk gehad misschien, maar ik lette er uiteraard wel op welke kabel ik kocht. 

@Wim C. een beetje glijpasta wat men gebruikt voor PVC schuifmoffen werkt ook goed. Een beetje afwasmiddel ook, maar het nadeel daarvan is dat het na drogen gaat plakken en je de kabels er later dan vaak juist minder goed uit krijgt. En een installatie moet je zeker niet opbouwen met flexibele buis... Ik gebruik het soms nog op plekken waar het bijna niet anders kan, maar eigenlijk vervloek ik het. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

@Willem-A1 vandaar dat ik vaseline gebruik; dat is zuurvrij en wordt geen smeerboel. Afwasmiddel gebruik voor de afwas en om de badkamer te kitten. 🤓

Geheel terzijde: UTP-kabels aanleggen vind ik een van de leukere karweitjes.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik moet hier in mijn nieuwe huis ook nog wat doen. Er moeten nog wat kabels naar mijn hobbykamer/studiootje. Maar er zijn eerst nog wat belangrijker zaken te doen, zoals een... badkamer afmaken 😉

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

Há @Willem-A1 daar ben ik net mee klaar! 😜

Off-topic: de badkamer is het meest lastige kamertje van het hele huis.

Maggni
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het onzekere voor het zekere genomen en de kabel besteld.

 

Het is zoals te verwachten was een Technetix kabel.

cat6-IH-20M UTP

Full copper, 4G/LTE proof

Class ECA 

 

Geen idee wat IH en ECA betekent, maar dit lijkt mij een prima installatiekabel voor een woning. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

En naast kabel zul je een dergelijk kabeltester ook wel hebben?

 

Maggni
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Maggni_0-1649763076385.jpeg

Kabeltester

Maggni_1-1649763196091.png

Kunststof keystone patchpaneel

 

Maggni_2-1649763427431.png

Lsa tang en wandcontactdozen; switches heb ik nog.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

@Maggni dat ziet er voortvarend uit! 👍🏻
Ikzelf ben dol op patchpanels; overzichtelijker dan losse kabels met labeltjes. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

IH en ECA

IH betekend waarschijnlijk InHome.

ECA is een bepaalde brand bestendigheidsaanduiding.

Maggni
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@Bert dat lijkt mij heel plausibel. 👍

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic