1
Vraag
2
Reacties
KMichel

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Internet / wifi valt 1 a 2x per week weg

Hallo,

 

ik ben sindskort verhuisd. Op mijn oude adres een technicolor tc2700 in bridge modus met daaraan 1 netgear router en twee netgear routers in acces point modus.

 

Op mijn nieuwe adres kon ik mijn ziggo modem (connect box) niet zelf in bridge modus zetten dus toen maar besloten om alleen de twee acces points aan mijn netwerk toe te voegen. De dekking is met deze drie wifipunten voldoende alleen loop ik er nu tegenaan dat 1 a 2x per week internet en wifi wegvallen. Geen van mijn apparaten kunnen meer verbinden / krijgen dan een ip-adres. Terwijl ze op het moment van wegvallen wel verbindingen hadden of via de wifi van de connectbox of via de wifi van de acces points / bedraad via de acces points. 

Aangezien de connecbox de router / dhcp functie vervult zit daar het probleem. Vaak zijn er twee a drie herstarts nodig om eea weer te laten werken. Dus al met al ben ik per keer een klein uurtje bezig voordat het werkt. Vooral tijdens werktijd is het irritant.

 

ik heb al de aanbevolen optimale instellingen toegepast: https://community.ziggo.nl/t5/Suggesties/Optimale-modem-instellingen-voor-Connectbox-Giga-Connectbox...

maar dit lost het niet op.

 

ik twijfel nu of mijn Connectbox gaar is. (Het was al een gebruikt modem toen ik hem kreeg.) En moet ik aansturen op vervanging? Of moet ik hem gewoon weer in bridge modus laten zetten en terug gaan naar de vertrouwde setup zoals op mijn vorige adres?

 

Weet iemand raad?

9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

Zelf bridge mode kunnen (de)activeren is alleen in voormalig UPC-gebied beschikbaar en is in steeds minder regio's binnen fUPC beschikbaar, omdat Ziggo bezig is om de technische verschillen tussen beide gebieden weg te werken. Over circa 2-3 maanden is geheel fUPC omgezet naar de configuratie zoals deze in fZiggo wordt gebruikt.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream/historie-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

KMichel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor je reactie @tobiastheebe. Inderdaad vorige adres was oud UPC gebied.

 

Hierbij twee foto's van de AOP. Hierop zit de bijgeleverde splitter (Zoals je ziet het plastic kapje al verwijderd) die verbonden is met de Connectbox met de bijgeleverde kabel (En staat een metertje lager). Verder een nieuwe Hirschmann kabel naar de Mediabox Next. De oude coax-kabel die hier naar de woonkamer lag heb ik dus al vervangen.  

 

Hopelijk zie jij iets afwijkend.

 

Downstream:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000538256qam3
2602000000638256qam1
3610000000538256qam2
4626000000538256qam4
5634000000537256qam5
6642000000437256qam6
7650000000437256qam7
8658000000537256qam8
9666000000537256qam9
10674000000537256qam10
11682000000537256qam11
12690000000437256qam12
13698000000437256qam13
14706000000437256qam14
15714000000437256qam15
16722000000537256qam16
17730000000437256qam17
18738000000437256qam18
19746000000437256qam19
20754000000437256qam20
21826000000336256qam29
22834000000236256qam30
23842000000236256qam31
24850000000236256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.60527703011218
2Goed (Locked)38.60527422461942
3Goed (Locked)38.98327422804727
4Goed (Locked)38.60527422624116
5Goed (Locked)37.63627422841126
6Goed (Locked)37.63627422886623
7Goed (Locked)37.63627422926327
8Goed (Locked)37.35627422169630
9Goed (Locked)37.63627422729437
10Goed (Locked)37.63627422911445
11Goed (Locked)37.63627422459425
12Goed (Locked)37.63627423068030
13Goed (Locked)37.63627423507642
14Goed (Locked)37.63627423632661
15Goed (Locked)37.35627423649228
16Goed (Locked)37.35627423072831
17Goed (Locked)37.3562734662318
18Goed (Locked)37.63627422941941
19Goed (Locked)37.35627423415740
20Goed (Locked)37.35627423553741
21Goed (Locked)36.61027360764728
22Goed (Locked)36.38727423754744
23Goed (Locked)36.61027423812239
24Goed (Locked)36.38727423841429

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

145200000465.12064qam3
238400000465.12064qam4
352000000465.12064qam2
458800000475.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00000
42.00000

En voor de volledigheid het laatste stukje van de logs met de reboot erbij

12-05-2022 21:21:38noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.97.250.242 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 21:13:45noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.1.17];CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 21:11:18noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=40.101.80.18 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 20:20:14noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.97.200.178 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 19:10:33noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.201.17 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 19:07:36noticeTR069 start;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 19:06:46noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=71.78.217.162 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 19:06:41noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 19:06:22warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:24noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

De downstream en upstream zien er beide goed uit. Ook de installatie (AOP, splitter en kabels) ziet er prima uit.

 

Ik zie in de log dat het modem op 19:06 opnieuw opgestart is, heb jij dit gedaan n.a.v. problemen? Is er nog meer log beschikbaar?

 

Wanneer er uitval is, zie je dan de LED-status op het modem veranderen?

KMichel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Er was vanavond inderdaad weer uitval. Naar aanleiding daarvan dit topic geopend. De herstart is ook naar aanleiding van de uitval. Uiteindelijk 3x power off gedaan. 

 

Vanavond bij de uitval was het lampje wit en de vorige keren volgens mij ook. 

 

Ik had niet alle regels gekopieerd. Dit hoort onder het vorige stuk. 

12-05-2022 19:02:04noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=17.57.146.39 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 18:56:01noticeTR069 start;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 18:55:59noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=34.120.133.55 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 18:55:12noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 18:54:55noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.1.193 MAC=1C:53:F9:C1:23:8D;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-05-2022 18:54:53warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:02:50noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.1.193 MAC=1C:53:F9:C1:23:8D;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

Ik zie in de log geen enkel teken van uitval of andere problemen. Momenteel vermoed ik een probleem binnen het LAN.

 

Mogelijk is het herstellen van de oude situatie (bridge mode) met eigen router wel het proberen waard.

KMichel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe dankje. Ik probeer de bridge modus. En ik kijk nog even of ik LAN technisch iets kan vinden. 

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 420Likes

@KMichel is het gelukt met bovenstaande tips? 

KMichel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Madelon ik heb mijn Ziggo modem in bridge-modus laten zetten. Dit is afgelopen vrijdag doorgevoerd. Daarna mijn eigen netwerk omgebouwd zodat mijn eigen router routeert en mijn domotica en servers bij issues met het Ziggo-modem intern in ieder geval beschikbaar blijft. Dus dat werkt nu en is een hele verbetering tov de voorgaande situatie.

 

Afgelopen zondagavond viel internet uit, dat is tot nu toe de enige keer geweest en daarmee voor mij nu nog een incident en gene patroon. Oplossing was een power-cycle. Het modem gaf in de log aan dat het om een T3 time-out ging. Zie bijlage. 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

De uitval van 15-5, 20:52 werd veroorzaakt door een reboot due to power reset, niet door de T3 timeout. Dit kan te wijten zijn aan overbelasting van het modem.