Hallo,
ik ben sindskort verhuisd. Op mijn oude adres een technicolor tc2700 in bridge modus met daaraan 1 netgear router en twee netgear routers in acces point modus.
Op mijn nieuwe adres kon ik mijn ziggo modem (connect box) niet zelf in bridge modus zetten dus toen maar besloten om alleen de twee acces points aan mijn netwerk toe te voegen. De dekking is met deze drie wifipunten voldoende alleen loop ik er nu tegenaan dat 1 a 2x per week internet en wifi wegvallen. Geen van mijn apparaten kunnen meer verbinden / krijgen dan een ip-adres. Terwijl ze op het moment van wegvallen wel verbindingen hadden of via de wifi van de connectbox of via de wifi van de acces points / bedraad via de acces points.
Aangezien de connecbox de router / dhcp functie vervult zit daar het probleem. Vaak zijn er twee a drie herstarts nodig om eea weer te laten werken. Dus al met al ben ik per keer een klein uurtje bezig voordat het werkt. Vooral tijdens werktijd is het irritant.
ik heb al de aanbevolen optimale instellingen toegepast: https://community.ziggo.nl/t5/Suggesties/Optimale-modem-instellingen-voor-Connectbox-Giga-Connectbox...
maar dit lost het niet op.
ik twijfel nu of mijn Connectbox gaar is. (Het was al een gebruikt modem toen ik hem kreeg.) En moet ik aansturen op vervanging? Of moet ik hem gewoon weer in bridge modus laten zetten en terug gaan naar de vertrouwde setup zoals op mijn vorige adres?
Weet iemand raad?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zelf bridge mode kunnen (de)activeren is alleen in voormalig UPC-gebied beschikbaar en is in steeds minder regio's binnen fUPC beschikbaar, omdat Ziggo bezig is om de technische verschillen tussen beide gebieden weg te werken. Over circa 2-3 maanden is geheel fUPC omgezet naar de configuratie zoals deze in fZiggo wordt gebruikt.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream/historie-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?
Bedankt voor je reactie @tobiastheebe. Inderdaad vorige adres was oud UPC gebied.
Hierbij twee foto's van de AOP. Hierop zit de bijgeleverde splitter (Zoals je ziet het plastic kapje al verwijderd) die verbonden is met de Connectbox met de bijgeleverde kabel (En staat een metertje lager). Verder een nieuwe Hirschmann kabel naar de Mediabox Next. De oude coax-kabel die hier naar de woonkamer lag heb ik dus al vervangen.
Hopelijk zie jij iets afwijkend.
Downstream:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 618000000 | 5 | 38 | 256qam | 3 |
2 | 602000000 | 6 | 38 | 256qam | 1 |
3 | 610000000 | 5 | 38 | 256qam | 2 |
4 | 626000000 | 5 | 38 | 256qam | 4 |
5 | 634000000 | 5 | 37 | 256qam | 5 |
6 | 642000000 | 4 | 37 | 256qam | 6 |
7 | 650000000 | 4 | 37 | 256qam | 7 |
8 | 658000000 | 5 | 37 | 256qam | 8 |
9 | 666000000 | 5 | 37 | 256qam | 9 |
10 | 674000000 | 5 | 37 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 5 | 37 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 4 | 37 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | 4 | 37 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 4 | 37 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 4 | 37 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 5 | 37 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 4 | 37 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 4 | 37 | 256qam | 18 |
19 | 746000000 | 4 | 37 | 256qam | 19 |
20 | 754000000 | 4 | 37 | 256qam | 20 |
21 | 826000000 | 3 | 36 | 256qam | 29 |
22 | 834000000 | 2 | 36 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 2 | 36 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 2 | 36 | 256qam | 32 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 38.605 | 277030112 | 18 |
2 | Goed (Locked) | 38.605 | 274224619 | 42 |
3 | Goed (Locked) | 38.983 | 274228047 | 27 |
4 | Goed (Locked) | 38.605 | 274226241 | 16 |
5 | Goed (Locked) | 37.636 | 274228411 | 26 |
6 | Goed (Locked) | 37.636 | 274228866 | 23 |
7 | Goed (Locked) | 37.636 | 274229263 | 27 |
8 | Goed (Locked) | 37.356 | 274221696 | 30 |
9 | Goed (Locked) | 37.636 | 274227294 | 37 |
10 | Goed (Locked) | 37.636 | 274229114 | 45 |
11 | Goed (Locked) | 37.636 | 274224594 | 25 |
12 | Goed (Locked) | 37.636 | 274230680 | 30 |
13 | Goed (Locked) | 37.636 | 274235076 | 42 |
14 | Goed (Locked) | 37.636 | 274236326 | 61 |
15 | Goed (Locked) | 37.356 | 274236492 | 28 |
16 | Goed (Locked) | 37.356 | 274230728 | 31 |
17 | Goed (Locked) | 37.356 | 273466231 | 8 |
18 | Goed (Locked) | 37.636 | 274229419 | 41 |
19 | Goed (Locked) | 37.356 | 274234157 | 40 |
20 | Goed (Locked) | 37.356 | 274235537 | 41 |
21 | Goed (Locked) | 36.610 | 273607647 | 28 |
22 | Goed (Locked) | 36.387 | 274237547 | 44 |
23 | Goed (Locked) | 36.610 | 274238122 | 39 |
24 | Goed (Locked) | 36.387 | 274238414 | 29 |
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 45200000 | 46 | 5.120 | 64qam | 3 |
2 | 38400000 | 46 | 5.120 | 64qam | 4 |
3 | 52000000 | 46 | 5.120 | 64qam | 2 |
4 | 58800000 | 47 | 5.120 | 64qam | 1 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
En voor de volledigheid het laatste stukje van de logs met de reboot erbij
12-05-2022 21:21:38 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=52.97.250.242 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 21:13:45 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.1.17];CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 21:11:18 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=40.101.80.18 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 20:20:14 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=52.97.200.178 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 19:10:33 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.201.17 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 19:07:36 | notice | TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 19:06:46 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=71.78.217.162 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 19:06:41 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 19:06:22 | warning | MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
01-01-1970 01:01:24 | notice | Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
De downstream en upstream zien er beide goed uit. Ook de installatie (AOP, splitter en kabels) ziet er prima uit.
Ik zie in de log dat het modem op 19:06 opnieuw opgestart is, heb jij dit gedaan n.a.v. problemen? Is er nog meer log beschikbaar?
Wanneer er uitval is, zie je dan de LED-status op het modem veranderen?
Er was vanavond inderdaad weer uitval. Naar aanleiding daarvan dit topic geopend. De herstart is ook naar aanleiding van de uitval. Uiteindelijk 3x power off gedaan.
Vanavond bij de uitval was het lampje wit en de vorige keren volgens mij ook.
Ik had niet alle regels gekopieerd. Dit hoort onder het vorige stuk.
12-05-2022 19:02:04 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=17.57.146.39 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 18:56:01 | notice | TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 18:55:59 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=34.120.133.55 MAC=28:52:61:29:40:19;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 18:55:12 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 18:54:55 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.1.193 MAC=1C:53:F9:C1:23:8D;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-05-2022 18:54:53 | warning | MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
01-01-1970 01:02:50 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.1.193 MAC=1C:53:F9:C1:23:8D;CM-MAC=38:43:7d:52:41:26;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:ad;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0 |
Ik zie in de log geen enkel teken van uitval of andere problemen. Momenteel vermoed ik een probleem binnen het LAN.
Mogelijk is het herstellen van de oude situatie (bridge mode) met eigen router wel het proberen waard.
@tobiastheebe dankje. Ik probeer de bridge modus. En ik kijk nog even of ik LAN technisch iets kan vinden.
@KMichel is het gelukt met bovenstaande tips?
@Madelon ik heb mijn Ziggo modem in bridge-modus laten zetten. Dit is afgelopen vrijdag doorgevoerd. Daarna mijn eigen netwerk omgebouwd zodat mijn eigen router routeert en mijn domotica en servers bij issues met het Ziggo-modem intern in ieder geval beschikbaar blijft. Dus dat werkt nu en is een hele verbetering tov de voorgaande situatie.
Afgelopen zondagavond viel internet uit, dat is tot nu toe de enige keer geweest en daarmee voor mij nu nog een incident en gene patroon. Oplossing was een power-cycle. Het modem gaf in de log aan dat het om een T3 time-out ging. Zie bijlage.
De uitval van 15-5, 20:52 werd veroorzaakt door een reboot due to power reset, niet door de T3 timeout. Dit kan te wijten zijn aan overbelasting van het modem.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.