Vraag
Reacties
Pedda72
Level 1

Internet via ethernet kabel valt continue weg

Goedenavond! Ik lees al lang mee en heb al vele topics doorgelezen maar de oplossing voor mijn probleem heb ik helaas nog niet kunnen vinden en ben onderhand ten einde raad, daarom nu toch maar een topic aangemaakt.

Mijn zoon heeft een computer om te kunnen surfen/gamen. Aangezien mijn wifi bereik op zijn kamer niet zo sterk is heb ik van beneden naar boven een netwerk kabel getrokken. Dit werkte de eerste paar weken perfect, hij blij en ik blij. Na een aantal weken viel de connectie met de ziggo connectbox af en toe weg. Dit werd van kwaad tot erger en als je aan het gamen bent is dat iets om gek van te worden, dit liet hij ook duidelijk merken 🙂 .

Ik heb toen gebeld met ziggo en die gaven aan dat het waarschijnlijk aan de kabel lag - ik vond dat nogal vreemd aangezien de kabel door een buis in de (betonnen) vloer ligt en kan dus niet bewegen, als hij het een aantal weken goed doet waarom dan ineens niet meer... Ik heb toch maar een nieuwe en duurdere kabel gekocht met duurdere stekkers.

Nadat ik deze nieuwe kabel aangesloten had was de verbinding weer goed en stabiel. Maar we zijn nu weer een aantal weken onderweg en het is weer ellende. De verbinding valt continue weg. Ik weet helaas niet meer wat ik er nog meer aan kan doen, ik vind dit erg vervelend voor hem (en voor mijzelf - hij gaat nu bij zijn moeder gamen)

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!

Groet,
Patrick
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
59 Reacties 59
Pedda72
Level 1
Topicstarter
DennyW Ik begrijp je gedachten aangezien bij vaak bewegen/ stekker erin en eruit er eerder kans is dat de draadjes los gaan echter gebeurt dat niet (alles blijft op zijn plaats) en verder heeft ie het een paar weken perfect gedaan - is de kabel er niet in en uit geweest en ineens doet hij het zo slecht. Ikke ga zo meteen zo'n kabel meter bestellen en dan zal ik te resultaat hopelijk morgen kunnen posten. De door jou beschreven optie is wel een mooie net oplossing, ik kijk wel even waar we op uitkomen heb namelijk nog steeds het gevoel dat het de kabel die kan zijn ivm bovenstaande.

Ps de kabels komen er in de woonkamer uit (dus TV/Internet)
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Be rt Kabel tester net binnen gekregen (NS-468) en alle kabels zitten goed/lopen synchroon met de vaste stekker (heb er maar een gewisseld) Uitslag is hetzelfde als een nieuwe kabel met vaste stekkers...eigenlijk wel trost op maar ook weer jammer omdat ik nu nog niet weet wat het is.

Morgen de geïsoleerde stekker op de coax plaatsen en anders maar een zingt monteur bellen aangezien ik hierna ook niet meer weet.

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

Fijn weekend allemaal!
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Ik heb verder geen idee.
Hopelijk iemand anders nog, anders blijft de monteur alleen nog over.
0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
Steefb wrote:
Zou je op dezelfde kabel een andere computer kunnen aansluiten?
De poort/netwerkkaart van de computer kan ook kuren hebben.

Ik haak hier nog even op in, want volgens mij is dat verder niet meer gebeurt, of wel? Ook ik ben heel erg benieuwd hoe het gaan op een andere PC/laptop, om zeker te weten dat het niet in het apparaat zelf is. Heb je de mogelijkheid dit te testen?
0 Kudos
Dutchie330
Level 1
Ik zou ook even de netwerkpoort checken voor conflicten en/of eventueel nieuwe drivers.
Of gooi er even een switch tussen, wil ook wel eens helpen
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Lycke Ziggo Ik zal morgen mijn laptop van mijn werk meenemen dan kan ik dat even testen

Dutchie330 "even een switch er tussen zetten" sorry ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, van een heleboel dingen verstand maar van computers niet zo :innocent: En hoe kan ik de netpoort checken? Ik heb een programma op zijn pc gedraaid om te zien of er problemen waren maar die werden niet gevonden
0 Kudos
Dutchie330
Level 1
Een switch is gewoon een verdeelpunt die wat makkelijker praat met het netwerk, zie
https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk-switch.html verder kan een pc of laptop wel geen problemen aangeven maar zijn de laatste drivers, oftewel software voor de netwerk poort wel geïnstalleerd. Ook daar zijn programma's voor om de laatste drivers te installeren
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Lycke Ziggo

Goedenavond Lycke.

Ik heb net mijn werklaptop aangesloten en daarbij valt de verbinding ook continue weg.

Kabel is getest en alle draden geven goed signaal terug, de computer is het niet aangezien de laptop hetzelfde beeld geeft. Wat zou het, naast de router, nog meer kunnen zijn?

een aantal reacties verwijderd aangezien mijn antwoord niet doorkwam, totdat ze allemaal tegelijk doorkwamen..excuus
0 Kudos
efok
Level 17
Ken je het programmaatje pingplotter? Wellicht een idee dat eens een tijdje de draaien, met een Ping naar bv 1.1.1.1. Of naar de gameserver van je zoon. Dat geeft ons misschien wat meer inzicht waar je hickup zit, binnen of buiten je eigen netwerk.
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
efok Ik heb het probleem van het wegvallen op mijn eigen laptop en op zijn game pc. Als de verbinding er is heeft hij een lage ping ( rond de 10 (+/-)wat volgens mij goed is :wink: )
0 Kudos
efok
Level 17
Ja dat is goed, maar wat zie als de verbinding er niet is: waar stranden je pakketjes?
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Als de verbinding wegvalt wordt ie uit de game gegooid en moet ie weer in de 'wachtrij'

Je kan gewoon zien dat de lan verbinding weg valt en dat ie daarna vanzelf weer opstart. Dit zie je ook aan de tijd dat je verbinding hebt (stopwatch die op loopt)
0 Kudos
Wlmpie
Level 11
Als je je werklaptop met een kort ethernetkabeltje op dezelfde poort op het modem/router aansluit als nu de lange kabel zit. Heb je dan ook wegvallende verbinding? Dan is waarschijnlijk je modem stuk, want al het andere heb je dan al eens vervangen en dat lost hetbprobleem niet op.
0 Kudos
efok
Level 17
Pedda72 wrote:
Als de verbinding wegvalt wordt ie uit de game gegooid en moet ie weer in de 'wachtrij'

Je kan gewoon zien dat de lan verbinding weg valt en dat ie daarna vanzelf weer opstart. Dit zie je ook aan de tijd dat je verbinding hebt (stopwatch die op loopt)

Het blijft me voor mij vaag hier, wat er nou precies “wegvalt” en wie er daarna “vanzelf weer opstart”. Je zegt dat “de LAN verbinding” wegvalt, het zit dus toch in je eigen netwerk bedoel je?
Het lijkt me dat je stapsgewijs zaken moet uitsluiten.
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
efok

de internet verbinding via de kabel valt weg. Als je verbinding hebt zie je dat aan dat vierkantje met de kabel in je balk onderin (scherm met lan kabel ernaast) dat icoontje verdwijnt en dan heb ik ook geen verbinding meer met internet (of zo gezegd de router beneden)
0 Kudos
efok
Level 17
Als je je router niet meer kunt bereiken zit het denk ik toch in je eigen netwerk mis., of je hebt een brakke lanpoort op je router.
0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
Wlmpie wrote:
Als je je werklaptop met een kort ethernetkabeltje op dezelfde poort op het modem/router aansluit als nu de lange kabel zit. Heb je dan ook wegvallende verbinding? Dan is waarschijnlijk je modem stuk, want al het andere heb je dan al eens vervangen en dat lost hetbprobleem niet op.

Ook hier ben ik benieuwd naar.
Super dat je getest hebt hoe het gaat met een laptop op de kabel waaraan de pc is aangesloten. Daarop gaat het dus niet goed.
dan is het nu goed om te testen hoe het gaat op een andere kabel met de laptop vanuit de modem. Lukt het om dit nog te testen? 🙂
0 Kudos
Nick999
Level 17
Ik zie alleen nog niet een duidelijk antwoord op de vraag van efok over wat er met de pakketjes gebeurt op moment dat het netwerk uitvalt.

Een goede verbinding zie je dit :

Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=10ms TTL=54

Bij geen verbinding zou je dit moeten zien :

Destination host unreachable of Ping Time out

Het beste kun je dit doen door nogmaals een venster te openen en dan, in plaats van ping 1.1.1.1 in te tikken het volgende:
ping -t 1.1.1.1

Dat -t zorgt ervoor dat de ping constant blijft doorlopen zodat je op elk moment kunt zien wat er gebeurt met de verbinding.

In principe mag daar alleen iets als
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=10ms TTL=54
komen en geen andere zaken. Dit venster kun je trouwens ook op de eventuele game/pc of laptop laten lopen. het gebruikt vrijwel geen processor en netwerkkracht en is een goede manier om over langere tijd te zien wat je netwerk doet.
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Nick999 Sorry maar ik begrijp niet helemaal wat jij bedoelt en waar ik dat kan zien.
Lycke Ziggo Ik heb nu beneden mijn laptop verbonden met de kabel en tegelijkertijd ook de computer boven en tot mijn grote verbazing blijft ie nu al 19 minuten verbinding houden

Wat ik precies bedoel met verbinding betekend misschien in vaktermen iets anders dus hier onder een foto met wat ik bedoel en waar ik zie dat de verbinding wegvalt:

ik zie dit als bevestiging dat ik toegang heb tot internet/verbinding met mijn router
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
wel vreemd nu er op dezelfde router nog een apparaat is aangesloten via kabel dat alles het dan blijft doen - of zie ik dat verkeerd?

Ik wil iedereen bedanken voor zijn hulp om dit opgelost te krijgen!
0 Kudos