Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Pedda72
Level 1

Internet via ethernet kabel valt continue weg

Goedenavond! Ik lees al lang mee en heb al vele topics doorgelezen maar de oplossing voor mijn probleem heb ik helaas nog niet kunnen vinden en ben onderhand ten einde raad, daarom nu toch maar een topic aangemaakt.

Mijn zoon heeft een computer om te kunnen surfen/gamen. Aangezien mijn wifi bereik op zijn kamer niet zo sterk is heb ik van beneden naar boven een netwerk kabel getrokken. Dit werkte de eerste paar weken perfect, hij blij en ik blij. Na een aantal weken viel de connectie met de ziggo connectbox af en toe weg. Dit werd van kwaad tot erger en als je aan het gamen bent is dat iets om gek van te worden, dit liet hij ook duidelijk merken 🙂 .

Ik heb toen gebeld met ziggo en die gaven aan dat het waarschijnlijk aan de kabel lag - ik vond dat nogal vreemd aangezien de kabel door een buis in de (betonnen) vloer ligt en kan dus niet bewegen, als hij het een aantal weken goed doet waarom dan ineens niet meer... Ik heb toch maar een nieuwe en duurdere kabel gekocht met duurdere stekkers.

Nadat ik deze nieuwe kabel aangesloten had was de verbinding weer goed en stabiel. Maar we zijn nu weer een aantal weken onderweg en het is weer ellende. De verbinding valt continue weg. Ik weet helaas niet meer wat ik er nog meer aan kan doen, ik vind dit erg vervelend voor hem (en voor mijzelf - hij gaat nu bij zijn moeder gamen)

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!

Groet,
Patrick
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
59 Reacties 59
Steefb
Level 20
Heb je al eens ingelogd op je modem? Misschien dat je daar wat raars ziet.
Vallen andere verbindingen ook weg?
Heb je al een andere poort op het modem gebruikt?
Welke foutmelding krijg je op de computer?

Gebruikt je zoon de zelfde computer bij zijn moeder? Gaat het steeds verbinden van de kabel misschien wat minder netjes?
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Ze hebben bij Ziggo al een aantal keer gekeken en zagen niets vreemd aan de router, wat mij wel af en toe opviel is dat ook het wifi signaal af en toe wegvalt. Ik heb al meerdere poorten van de Connectbox gebruikt, zal het gelijk weer even proberen!

Hij heeft bij zijn moeder ook een pc dus de netwerk kabel zit er continue in.

Als ik nu bij ethernet status kijkt zie ik dat ik connectie heb en dat valt dan na een tijdje ineens weg (soms na 15 seconden soms na 2 minuten) de verbinding komt daarna automatisch weer tot stand de melding die ik dan bij 'internet connections' krijg is: Network cable unplugged. Nu ik zit te tikken zie ik dat het gewoon per minuut een aantal keren wegvalt en weer opstart.
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Ik heb nu al de vier de poorten van de Connectbox geprobeerd en hij blijft max 1 a 1,5 minuut verbinding houden en dan valt ie even weg...dus helaas op al de poorten van de connectbox hetzelfde
0 Kudos
Steefb
Level 20
Zou je op dezelfde kabel een andere computer kunnen aansluiten?
De poort/netwerkkaart van de computer kan ook kuren hebben.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Ik begin even bij het begin:

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en het onderste deel van de Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
En nog een aparte vraag, heb je de stekkers zelf aan de kabel gemaakt? Pedda72
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
De kabel zit in mijn woonkamer en komt daar uit de muur. De linker kabel is ong 60cm en daar direct naar mijn connectbox (zonder splitters/versterkers)

Zie hieronder de foto waar hij uit de muur komt:

de screenshots ben ik even mee zoet 😉
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
excuus dat het op deze manier gedaan is, hij heeft geen mail op zijn pc dus heb een foto gemaakt en via mijn laptop erop gezet. als dit niet werkt hoor ik het graag en ga ik wat anders verzinnen
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Ik heb idd de kabel gebruikt die bij het pakket zat
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Pedda72 Ik heb eerdere berichten even verwijderd, omdat je goede foto's het antwoord al gaven.

Ik zie geen vreemde dingen in je modem, dat ziet er wel goed uit.
Het witte stekkertje op de driewegsplitter kan wel storing veroorzaken in je modem.
Dat is niet afgeschermd voor 4G mobiele zenders binnen en buiten.

De netwerkkabel die naar boven gaat, heb je daar zelf de stekkers aangezet?
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Be rt Ik heb een kant er zelf op gezet, een logilink MP0025 Cat6 Modular plug

Ik heb dat heel secuur gedaan en hij heeft het de eerste weken ook goed gedaan?!

bij de eerste kabel ook, dan wel met een speciale tang
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Het is een lastig klusje om zelf een stekker op een UTP kabel te zetten, er kan zo een draadje krullen en verkeerd gaan zitten.
Ik was er ooit een paar dagen mee bezig voor ik het goed onder de knie had en gebruikte later altijd een kabel tester voor de zekerheid.
Na een paar honderd kabels, ging het af en toe toch nog wel eens mis.

Een kabel tester kost een tientje: https://www.google.nl/search?q=kabeltester+rj45&ie=&oe=

Maar als je dat te lastig lijkt, kun je ook een Ziggo monteur laten komen, als het aan Ziggo ligt, dan zijn de kosten voor Ziggo, ligt het aan je eigen bekabeling kost dat € 50,00.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Be rt Dank je voor het advies, ik ga zo'n kabeltester bestellen om te zien of het aan mijn stekker bevestiging kunsten ligt 😉

Als dat het nu niet is kan het dan evt nog aan de 'modem/ontvanger' in zijn pc liggen? Of verwacht je dan eerder aan de de router van ziggo?

En vwb die korte kabel: die kan ik beter vervangen voor een geïsoleerde kabel met geïsoleerde schroef verbindingen?

Ik zal de uitkomst van de test hier plaatsen!
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
TOP, veel succes gewenst.:relaxed:

"En vwb die korte kabel: die kan ik beter vervangen voor een geïsoleerde kabel met geïsoleerde schroef verbindingen?"

Ik bedoel de witte coax stekker rechts op de splitter die niet goed is.
0 Kudos
Pedda72
Level 1
Topicstarter
Be rt aah oke dat is de stekker naar mijn radio, die zal ik vervangen!
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Zeker te weten, die werkt nu als een antenne voor allerlei zenders zoals 4G en zet dat signaal op de coax kabels en dat kan storingen veroorzaken op al je apparaten.
DennyW
Level 17
Pedda72 wrote:
Be rt Ik heb een kant er zelf op gezet, een logilink MP0025 Cat6 Modular plug

Ik heb dat heel secuur gedaan en hij heeft het de eerste weken ook goed gedaan?!

bij de eerste kabel ook, dan wel met een speciale tang

Toen ik las dat je het over de kabel had, dacht ik ook dat de kans dat het weer de stekkeraanhechting is die probemen geeft, zeer groot is. Het is namelijk zo, dat kabel die geschikt is om door een installatie mee te maken (door een buis trekken enz.) een z.g. stugge kabel is. Deze kabels zijn minder geschikt om er een stekkertje op te monteren. Het werk wel, maar de kans dat er een van de acht draadjes zich iets los werkt wordt groter als de draad vaak bewogen wordt / de stekker vaker in- of uit-geplugd wordt.
Het beste kan de zo'n kabel (liefst aan weerskanten) af te monteren op een wandcontactdoos en vandaar verder gaan met een soepele patch-kabel (het liefst met aangegoten stekkertje).

Voor het afmonteren van zo'n wancontactdoos kan het beste ook weer met een speciaal gereedschapje (een LSA Punch tool). Zo'n punch tool is niet zo heel duur, maar ik heb ook wel eens een goedkoper alternatief gezien (plastic wigje). Ook voorzicht prutsen met een klein schroevendraaier-tje wordt gedaan. Je moet dan zelf de het overschot van de draadjes kort afknippen. Een LSA punsh tool werk het prettigst. In alle gevallen is het controleren van de verbinding daarna met een tester aanbevolen.

Als de modem-router in de meterkast is opgesteld dan zijn er waarschijnlijk meer kabel daarvandaan getrokken. Je kan dan met een paar wandcontactdozen (WCD) een z.g. poor-mans patchpanel maken.