1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
sx06105

Level 5
  • 43Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Internet verbinding

Ik ben niet zo onder de indruk van de internetsnelheden die ik met Ziggo heb. 300 megabits /sec zou ik moeten halen, maar ik kom niet verder dan 70.
Cisco epc 3925 zou 4*1GB moeten kunnen halen, mijn aansluiting op de pc (moederboard MSI MPG z390 Gaming plus) ook, maar toch blijft het in de test maar 70 megabits / sec. 
In win10 staat bij het netwerk dat die ingesteld is op 100megabits/sec. maar mogelijkheden om te zetten kan ik niet vinden. De ethernetkabel is overigens CAT5.

Waar moet ik het zoeken?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
sx06105
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

De boosdoener bleek de CAT-5 kabel. Die heb ik vervangen door een nieuwe en ik heb nu een gigabit verbinding die ik zou moeten hebben.
Dank voor alle suggesties.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Meldingen
Aan Uit
Steefb

Level 20
  • 16742Posts
  • 3082Oplossingen
  • 7945Likes

Je kabel moet ook cat 5e zijn. Cat 5 is gespecificeerd tot 100 megabits / sec. 

In win10 staat bij het netwerk dat die ingesteld is op 100megabits/sec. 

Je  kaart geeft de max snelheid aan die hij op dat moment kan halen. 

Er wordt een ''fast'' verbinding gemaakt. ''Fast'' is max 100 mb met wat overhead kun je dan uitkomen op zo'n 70 mb. Dit kan komen doordat je netwerkkaart geen gigabit aankan, ook dienen je kabels minimaal cat 5e zijn. Ook een 100mb switch gebeurt nogal eens.

Een draadje stuk of een losse/defecte aansluiting veroorzaakt ook een terugval naar deze ''fast'' verbinding.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34558Posts
  • 2539Oplossingen
  • 17408Likes

Houd er ook rekening mee dat de EPC3925 op leeftijd is. Mogelijk is de rest van de coaxinstallatie daarnaast aan een upgrade toe.

sx06105
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

De netwerkkaart op het Moederboard kan 1 gigabit aan.
Ik ga rechtstreeks van de EPC3925 naar de PC, daar zit geen switch tussen. Wellicht dan toch de kabel? Die eerst maar eens vervangen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34558Posts
  • 2539Oplossingen
  • 17408Likes

Hoewel Cat 5 wel een link kan opzetten op 1 Gbps, heb je voor een betrouwbare link tenminste 5e nodig. Aangezien jouw PC aangeeft een link op 100 Mbps opgezet te hebben, is er mogelijk een oude switch (10/100 Mbps) of kabel met een of meerdere defecte aders in gebruik.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78462Posts
  • 5309Oplossingen
  • 23400Likes

Hir kun je allerlei materialen bestellen tegen kostprijs: Ziggo Randapparatuur | Ziggo

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 547Likes

Dag @sx06105! Ik zie dat er al flink hulp geboden is vanuit de Community om je internetsnelheid thuis op te krikken en dat er een mogelijke boosdoener is gevonden. Laat je ons weten of de verbinding sneller is na het aansluiten van een nieuwe Cat5e of betere internetkabel? We zijn benieuwd! 🙂

sx06105
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

De boosdoener bleek de CAT-5 kabel. Die heb ik vervangen door een nieuwe en ik heb nu een gigabit verbinding die ik zou moeten hebben.
Dank voor alle suggesties.