1
Vraag
2
Reacties
jpzimmer

Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Internet verbinding valt weg, Connectbox Giga in Bridge Mode

Goedemiddag!

 

Ik heb al geruime tijd problemen met een wegvallende internetverbinding, en werd door de helpdesk doorverwezen om hier eventueel naar een oplossing te zoeken.

 

Heb een Connectbox Giga in Bridge Modus, en vermoed dat het probleem daar ligt.

Helaas zijn de logs vaak leeg, dus kan er geen chocola van maken.

 

Ik heb een UDM Pro als router. En op het moment dat ik internet verlies, zie ik dat ik op de WAN poort geen IP meer krijg, daarna krijg ik tijdelijk 192.168.100.1 (IP van de connectbox) als IP en daarna krijg ik weer een Public IP.

Ik verlies m'n verbinding meestal zo'n 5-10 minuten voordat ik weer een IP krijg.

 

Hopelijk kan iemand me hier helpen, aangezien 't niet echt bevorderlijk voor 't thuiswerken is. 😉

 

Bij voorbaat dank!

 

MVG,

Jelmer Timmer

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Hey @Paul!

 

Update:

Sinds de monteur langs is geweest heb ik geen onderbreking in de internetverbinding meer waargenomen, en verder ook geen last gehad van andere storingen. Dus ik denk dat vervanging van het koppelstuk goed heeft geholpen.

 

Wat mij betreft is daarmee het probleem ook opgelost.

Aangezien de volgende stap, dus het upgraden van de coax lijn niet bij jullie, maar bij m'n huisbaas ligt.

Mocht ik weer problemen ondervinden neem ik dus contact op met hem.

Hoewel die upgrade, volgens jullie monteur, op de lange termijn sowieso moet gebeuren omdat de kabel die hier destijds gelegd is gewoon van slechte kwalteit is.

 

Hier nog wel even een screenshot van huidige de Up- en Downstream waarden:

Screenshot 2021-07-01 at 13.08.43.png

Heel erg bedankt voor alle support!

 

 

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@jpzimmer Ontzettend fijn dat het probleem is opgelost nadat de monteur het koppelstuk vervangen heeft! We zijn blij dat alles weer naar wenst werkt. Mocht je onze hulp nog nodig hebben, dan weet je ons voortaan te vinden op de Community. 😉 Alvast een prettig weekend gewenst!

Bekijk in context

35 Reacties 35
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter(s), signaalversterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens (zowel DOCSIS 3.0 als 3.1) van het modem willen plaatsen?

jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Hi tobiastheebe,

 

Hier de upstream/downstream gegevens en de locatie van de aansluiting en het modem.

 

Connectbox is aangesloten op de router met een CAT-6 kabel.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Is het modem direct op het AOP aangesloten?

 

Ik zie op het OFDM-kanaal (DOCSIS 3.1) ruis in de vorm van corrected codewords, maar weet niet zeker of dit de uitval veroorzaakt. Afgezien van deze ruis ziet alles er goed uit, alleen het signaal is iets aan de sterke kant in de downstream.

 

Is de log van het modem op dit moment ook leeg? Zo nee, zou je de inhoud daarvan kunnen plaatsen.

jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ja, het modem is direct aangesloten. Geen splitter, oid.

 

Het log was helaas leeg:

Screenshot 2021-05-31 at 16.49.06.png

 

Heb daarna het modem ge-reboot, en kreeg toen het volgende, hoop dat je hier iets mee kunt?:

 

Screenshot 2021-05-31 at 16.56.39.png

Screenshot 2021-05-31 at 16.56.12.png

Screenshot 2021-05-31 at 16.56.01.png

Screenshot 2021-05-31 at 16.55.38.png

Screenshot 2021-05-31 at 16.54.52.png

     

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De log geeft aan dat het modem grote moeite heeft om de CMTS te bereiken (T3 timeouts, T3 timeouts, ranging retries exhausted). Hier kan een moderator het beste even bij meekijken en de US MER/CER controleren.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Oké! Dat verklaart hopelijk waarom ik af en toe ook issues heb met het wegvallen van de verbinding.

 

Dan wacht ik nieuws af. 🙂 In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp voorzover.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hey @jpzimmr en welkom hier! 

Goed dat je een topic hebt geopend 🙂 En zo te zien ook al info en hulp hebt gekregen van tobiastheebe. Het signaal heb ik onder de loep genomen en dit ziet er goed uit, er is wel iets van ruis aanwezig maar dit is bijna niet noemenswaardig. Wel is jou signaal ten opzichte van de wijk iets aan de hoge kant. 

Heb je nog een splitter in je installatiepakket zitten? Als je deze nog hebt dan wil ik je aanraden om de splitter op de hoofdaansluiting aan te sluiten zodat je zorgt voor demping en het signaal ietsje lager binnenkomt op je modem. Heb je geen splitter dan horen we dat ook graag en stuur ik je deze kosteloos toe. 

En we horen uiteraard graag wat je ervaring is na deze aanpassing!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Mariska Heb je ook naar de upstream gekeken? Daar gaat toch echt iets behoorlijk fout.

 

Het signaal komt inderdaad wat sterk op het modem binnen (logisch zonder splitter) maar dit is nog acceptabel. Een splitter enkel als attenuator gebruiken is geen goed idee. Door het creëren van een open aansluiting kan ruis volop op het modem binnentreden.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

@tobiastheebe Zeker! Ruis op de US was nog geen 0,2% dus vanuit netwerkmonitoring kan ik hier geen bijzondere dingen ontdekken. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Mariska Is dat het wijkgemiddelde CER of gemiddelde van dit specifieke modem?

 

@jpzimmer Zou jij nog eens de log willen plaatsen? Dan kunnen we kijken of de T3/T4 timeouts nog steeds voorkomen.

jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Zeker weten!
Moet wel zeggen dat de logging van de Connectbox wat te wensen overlaat, kom regelmatig lege logs tegen.

 

Bij deze de logs na een reboot:

Screenshot 2021-06-03 at 15.15.25.png

Screenshot 2021-06-03 at 15.15.48.png

Screenshot 2021-06-03 at 15.15.08.png

Screenshot 2021-06-03 at 15.13.49.png

    

jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb nog een splitter liggen ja!

Jullie monteur zei dat deze niet nodig was, maar wil best een poging wagen nadat ik klaar met werken ben.

 

Is het dan ook een idee om de Downstream & Upstream gegevens in de thread te delen?

jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb het idee dat het aansluiten van de splitter het probleem erger heeft gemaakt.

Heb deze gisteravond aangesloten en heb op de volgende momenten verbinding verloren:

Gisteravond van 19:01 tot 19:11.

Vandaag 9:01 tot 9:05 en 11:08 tot 11:12.

 

Heb ook screenshots gemaakt van de Downstream en Upstream gegevens (met splitter aangesloten).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik schreef het volgende in mijn voorlaatste bericht: "Het signaal komt inderdaad wat sterk op het modem binnen (logisch zonder splitter) maar dit is nog acceptabel. Een splitter enkel als attenuator gebruiken is geen goed idee. Door het creëren van een open aansluiting kan ruis volop op het modem binnentreden."

 

Ik denk dat het tijd wordt om een monteur te laten komen om de oorzaak van de upstream-problemen vast te stellen.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @jpzimmer,

 

Hopelijk heb je een goed weekend gehad! Jammer dat het probleem nog steeds aanwezig is en al dan niet erger is geworden door het aansluiten van de splitter. We hadden op een andere uitkomst gehoopt 😞

 

Omdat het probleem al geruime tijd loopt en we helaas nog niet veel verder gekomen zijn lijkt het me net als @tobiastheebe al aangaf verstandig om een monteursbezoek te plannen. De monteur kan op locatie dan beoordelen waar het fout gaat. Sta je open voor een monteursbezoek? Op deze pagina lees je hier meer over. We horen graag van je!

jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Hey @Erik S,

 

Bedankt voor je reactie! Mijn weekend was zeker goed, hopelijk het jouwe ook!

 

Het is ook lastig te beoordelen waar het probleem precies ligt, maar helaas heeft de splitter niet geholpen.

Ik heb het idee dat de Connectbox af en toe teveel traffic voor de kiezen krijgt en daardoor iets vreemds doet. Geen idee wat precies, aangezien ik dus vaak lege logs tegen kom.

 

Ik sta zeker open voor een monteurbezoek!

Hoewel ik moet er wel bij zeggen dat de 2 monteurbezoeken die ik in 't verleden heb gehad uitkwamen op de conclusie: Alles ziet er qua waarden goed uit!

 

Ik weet niet of het een veelvoorkomend probleem is met de Connectbox Giga, maar zou het de Puma chipset kunnen zijn? (Geen idee of de Puma 7 chipset dit probleem ook heeft.)

 

Bedankt voor de hulp voorzover in ieder geval!

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Fijn! Mijn weekend was ook goed hoor 🙂

Een andere optie die we nog hebben en in uitzonderlijke situaties kunnen aanbieden is de modem wissel naar de Ubee zonder wifi. Deze leveren we normaliter alleen uit bij zakelijke abonnementen. Eventueel kan ik je deze kosteloos toesturen om te proberen. Het enige nadeel is dat dit modem geen ingebouwde wifi functionaliteit heeft. Daarin zul je dan zelf moeten voorzien maar dat moet geen probleem zijn met de router die je hebt.

 

Laat maar weten waar je voorkeur naar uit gaat. Dan maak ik het in orde voor je! 

jpzimmer
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Hey @Erik S,

 

Fijn om te horen!

 

Wellicht dat een ander modem inderdaad kan helpen, zou in ieder geval heel fijn zijn!

Mijn voorkeur zou daar dan naar uit gaan in eerste instantie.

 

En geen wifi is geen probleem, heb zelf access points hangen. 🙂

Vandaar ook de Bridge Mode.

 

Kan ik het oude modem dan in de doos van de Ubee terugsturen?

 

Bedankt voor de hulp voorzover!

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Kijk, dan komt dat helemaal in kannen en kruiken @jpzimmer. Bij deze heb ik het Ubee modem zonder wifi voor je op de post gedaan. Deze ontvang je binnen enkele dagen via Post NL. Het huidige modem mag je inderdaad naar ons retourneren in de doos van de Ubee. 

Laat je ons jouw bevindingen weten zodra je de Ubee hebt ontvangen en aangesloten? 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic