bosboom-ejm

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Internet verbinding valt uit, blijkt connectbox geen IPv4 DHCP meer verstrekt

Na een spanningsuitval afgelopen week kreeg ik geen internet verbinding meer met mijn home apparatuur. Ook de Connectbox kon ik niet meer op 192.168.178.1 bereiken. Ook niet na reset modem. Bleek dat er geen DHCP IPv4 adressen verstrekt werden.  Na diverse pogingen (wat precies?) toch uiteindelijk weer werkend. Wederom vandaag ineens weer internet uitval van de thuis apparatuur. Weer hetzelfde verhaal.  Kan ik DHCP toewijzing beter niet meer gebruiken?

 

27 Reacties 27
bosboom-ejm
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ja, de splitter en kabel zijn ontvangen, waarvoor dank. Vandaag de test gedaan door het modem ruim 2 minuten uit te zetten en daarna weer aan. Resultaat: merendeel van mijn apparaten kwamen niet op. Kregen geen vast toegewezen IPv4 vanuit de DHCP server van de ConnectBox (helemaal geen IPv4) .  Enkele apparaten overigens weer wel, maar mijn PC bijvoorbeeld weer niet (wel IPv6 ) waardoor ik het modem niet kon benaderen. Deze even handmatig het  (voor deze PC gereserveerde IP) op de netwerkkaart ingesteld, waarna ik de ConnectBox wel kon benaderen.  OP de ConnectBox de DHCP v4 server ge-disabled en weer ge-enabled en toen kwam de rest ook weer online. Mijn PC weer op DHCP gezet en ook deze kreeg daarna weer netjes het toegewezen IP met DNS (IPv4).  Dus, conclusie, de directe aansluiting van de ConnectBox op de splitter is niet de oorzaak en de finale oplossing. Ergens zit er iets in de ConnecBox zelf waardoor de DHCP server van toegewezen IPv4 adressen ergens onderuit gaat na een reboot.     Ik weet nu hoe ik het uiteindelijk weer werkend krijg, maar vanzelfsprekend is dit niet de normale weg.            

SH1

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

#meetoo. Gisteren (voor de zoveelste keer weer) hetzelfde issue na een stroomonderbreking. Bij 1200 staat er nog steeds slechts één oplossing in hun script: het kabelmodem terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Jammer dat ziggo blijkbaar niet in staat of niet bereid is om de oorzaak te achterhalen en het foutje in de software van de connectbox te verhelpen. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@SH1  schreef:

#meetoo. Gisteren (voor de zoveelste keer weer) hetzelfde issue na een stroomonderbreking. Bij 1200 staat er nog steeds slechts één oplossing in hun script: het kabelmodem terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Jammer dat ziggo blijkbaar niet in staat of niet bereid is om de oorzaak te achterhalen en het foutje in de software van de connectbox te verhelpen. 


De beste oplossing : laat een andere apparaat de DHCP doen en zet deze op de ConnectBox gewoon uit !

U zou de DHCP van b.v. een andere router kunnen gebruiken en deze router gewoon m.b.v. 1 van de ( normale ) netwerkpoorten aansluiten op uw huidige netwerk. Let op : wel dezelfde IP range instellen/gebruiken als u nu heeft.
Eventueel static/permanente IP nummers overzetten in de nieuwe DHCP en dan alles herstarten.


Ps. Sinds de DHCP op de RaspBerry PI ( met Pi-hole ) hier het werk doet, is m'n netwerk zeer stabiel. M.i. heeft de DHCP in de ConnectBox echt een probleem/bug. Waardoor de DHCP soms even niet reageert of hangt en alle apparaten op het netwerk daarmee een probleem krijgen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

**Delete**

Dubbele log 😅 😏

bosboom-ejm
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Beste Moderator,  Vandaag heeft Ziggo weer een update gepushed met als gevolg dat verschillende telefoons en iPads bij ons in huis vrolijk op 4G en 5G stonden.  Of te wel, het modem is op de achtergrond opnieuw opgestart en deelt erna geen V4 IP adressen uit volgens de DHCP lijst.  Ik heb weer via een PC met fixed IP ingesteld in het modem de DHCP disabled en weer enabled moeten zetten waarna het weer werkt.       Wel vervelend als dit weer gebeurt en ik niet thiuis ben 😞    Ik vermoed toch dat mijn modemversie niet helemaal lekker is.

SH1

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Nadat ik een paar maanden geleden Ziggo zover heb kunnen krijgen om mijn Connectbox te vervangen door een Sagemcom zogenaamd ’Smartwifi’ modem, heeft dit probleem zich niet meer voorgedaan. Er is gewoon een bug in de DHCP server software van de Connectbox die Ziggo blijkbaar niet openlijk wil toegeven. Het nieuwe modem reageert ook sneller als ik iets wil opzoeken of aanpassen in de instellingen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@SH1 die 

dhcp bug is algemeen bekend bij ziggo en dit forum en is een rede tot omruiling

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @bosboom-ejm 

 

Hoe sta jij erin wat betreft een modem omruiling? Zou je dat willen proberen?

Ik wil dit natuurlijk graag voor je realiseren en samen kijken of het daarmee beter gaat, mits je daar voor openstaat.

 

Uitgelicht topic