Zoals het onderwerp aangeeft heb ik sinds geruime tijd last dat de internet verbinding op een willekeurig moment weg valt. Na enige tijd (+/- 2 a 3 minuten) herstart de modem zich en is de verbinding weer hersteld. Op sommige dagen heb ik er niet tot geen last van, maar helaas gebeurd het ook met regelmaat dat ik op uiterst vervelende momenten mijn verbinding verlies en/of dit gedurende de dag om de haverklap. De TV verbinding blijft bij het wegvallen wel actief.
Ik dit probleem sinds eind vorig jaar en tientallen keren contact gehad met de klantenservice van Ziggo zakelijk. Helaas heeft dit tot niet tot een oplossing geleid. Gezien er via de klantenservice niet met meerdere dimensies van expertise werkt (en enkel werkt met het afwikkelen van tickets en niet van de problemen), ben ik nu in een soort loop beland waar geen resultaat uit gaat komen. Daarom heb ik besloten het probleem via de community te delen met de hoop dat er iemand mee kijkt die meer expertise heeft en hopelijk een oplossing.
Kort de staat/config van mijn aansluiting:
- Grond kabel 4 jaar geleden vernieuwd en opnieuw gelast.
- Woon in buitengebied, dus vermoedelijk relatief lange afstand tot wijkkast
- AOP recentelijk vernieuwd door monteur, incl kabel en splitter naar modem
- Groene kabel direct op AOP
- Ziggo modem direct/kort op AOP (2m)
- Ziggo modem staat in bridge
- Ziggo modem is Arris connect box hardware v11 software v9.1.1912.304
Chronologie
14 januari : Gebeld naar Klantenservice, op basis van klachten nieuwe modem op gestuurd. Had nog een Cisco EPC3928 modem. Vervangen door een Arris connectbox.
Februari : Meerder malen contact met klantenservice, diverse test scenario’s (zie onder) nagelopen. Probleem niet verholpen.
Eind februari : Monteur langs gekomen, heeft AOP vernieuwd. Kabel is getest vanaf AOP tot wijkcentrale, geen afwijkingen geconstateerd
15 maart : Opnieuw contact gehad met klantenservice, wederom monteur langs gestuurd om na te meten. Kabel getest vanuit AOP, niets abnormaals geconstateerd. Heeft een db demper voor de modem gezet omdat waarneming werd gemaakt dat signaal te sterk zou binnenkomen. Dit laatste zorgde enkel voor meer uitval en een aanzienlijk slechter signaal. (demper verwijderd)
12 april : Wederom contact met klantenservice gebeld, nieuwe arris modem opgestuurd
25 april : Contact met klantenservice, oude cisco modem er tussen gezet.
30 april : 3e monteur langs gekomen, modem vervangen en kabel getest vanaf AOP. Geen afwijking, gaf aan dat db waarde goed zijn dus geen enkele noodzaak voor demper
Heden : nog steeds dezelfde problemen, alle zaken hebben geen verschil gebracht in frequentie van het uitvallen noch een propere diagnose waar de oorzaak zou kunnen liggen.
Wat is er getest om uit te sluiten dat het in de verbinding zit en niet achter het modem:
- Computer direct op modem (zonder router), geen verschil.
- Arris modem op verschillende plekken gezet om storing van andere apparaten te elimineren, geen significant verschil.
- Nieuwe kabels, meerdere splitters, met en zonder kapje. geen verschil
- Cisco modem terug geplaatst, verbinding leek iets stabieler, maar probleem blijft bestaan.
- Modem (’s nachts) volledig zonder Lan verbinding geeft ook uitval als ik het netwerklog er op na sla.
Foutmelding:
Gezien ook de testscenario's ben ik sterk van mening dat de problemen tussen de modem en de wijkcentrale zitten. Geen van de monteurs heeft de moeite genomen om verder de aansluiting aan de zijde van de wijkcentrale te checken.
De foutmeldingen op het modem waardoor de verbinding wegvalt meestal gecombineerd met een T3 fout; No Ranging Response received - T3 time-out en/of gepaard met een T4 fout; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat er iets niet helemaal jofel is in de wijkcentrale. Maar bij de klantenservice kom ik niet veel verder.
Hopelijk lukt het me via deze weg tot de oorzaak komen
Alvast enorme dank voor jullie hulp