Na twintig jaar zonder noemenswaardige problemen, nu sinds twee dagen dramatische internet verbinding. Allemaal twee dagen geleden gestart toen de internet verbinding plots midden op de dag weg viel (WiFi en LAN bleven in de lucht en apparaten konden elkaar vinden). Gebeurt zelden, maar herstart werkte altijd. Alleen nu niet. In de modem kon ik zien dat hij geen WAN IP adres toegewezen kreeg. Na een factory reset kreeg hij uiteindelijk wel een IP adres toegewezen. Internet toegang werkte toen ook weer maar:
- Bij laptops (zowel MacBook via wifi als Windows 10 via wifi en LAN) en mobieltjes (zowel iOS als Android) openen niet alle webpagina's en sommige duren heel lang om te starten met laden. Als ze eenmaal laden gaat dit snel en kan je ook gewoon doorklikken op de site. Ga je naar een andere site herhaalt dit verhaal zich. Ook andere apps (mail, Whatsapp) verbinden onregelmatig.
- Apple TV (via LAN) Netflix laadt vertraagd of niet, als het laadt gaat het zodra dat start snel en kan je gewoon streamen.
- Modem krijgt de helft van de tijd geen WAN IP adres bij opnieuw opstarten (en is er dus geen internet verbinding vanuit LAN en wifi), daarna weer opnieuw opstarten en je hebt kans dat hij wel een IP adres krijgt (en er weer internet verbinding is vanuit LAN en wifi).
Het frapante is dat zodra je een VPN opent (ik gebruik PIA) alles soepel werkt op die machine, behalve dat PIA ook soms snel verbindt en soms tijd nodig heeft om te verbinden. Stop je de VPN, dan val je weer terug in dit drama. Dit heb ik zowel getest op iOS, Android, Macbook, Windows 10 laptop via wifi en desktop via LAN. Werklaptops hebben ook allebei VPN en hebben zodra ze ingelogd zijn (wat nu ook soms kort en soms lang duurt) het probleem niet.
Mijn setup: Ziggo Technicolor 7210 (wifi uitgeschakeld, niet in bridge) met daarop aangesloten een switch, Synology NAS, Devolo powerline adapter en TP-Link DECO X60 (als access point geconfigureerd). Aan de switch hangen: Philips TV, Next box, Apple TV, HUE bridge en nog een DECO X60. Via powerline: 2 laptops, 1 Desktop en een Devolo wifi adapter. En nog een losse DECO X60 die draadloos met de hoofd DECO verbonden is.
Ik heb DNS servers van Google en Cloudflare in het Ziggo modem geprobeerd. Ik heb wifi in de Ziggo modem aangezet en rechtstreeks daarmee geprobeerd. Telkens hetzelfde resultaat. Ziggo modem is met bijgeleverde kabel en splitter op de Ziggo aansluiting in de meterkast aangesloten. Ik ga morgen nog proberen de Ziggo modem in bridge te laten zetten en de DECO al het werk te laten doen, maar ben benieuwd of iemand nog andere suggesties heeft.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ziggo modem in bridge modus zetten en de DECO alles laten regelen lijkt uiteindelijk de oplossing (of in ieder geval definitieve work around) te zijn. Ik liep er wel tegenaan dat de DECO alleen via de cloud is te configureren (je moet hem tenslotte van access point naar router modus zetten) en niet via lokaal netwerk. Dit gaat dus niet meer als je dat NA het in bridge modus van je Ziggo modem probeert, omdat de DECO dan geen internet verbinding meer heeft. Boel dus naar fabrieksinstellingen en nieuw netwerk aangemaakt, met DECO in router modus. Vooralsnog werkt het.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hi,
Het zou zomaar kunnen dat het modem deels de geest heeft gegeven.........
Kan je anders even de modem waarden hier even posten ? https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/
Hi, tnx voor je tijd!
Downstream Channel | |||||||
Channel | Lock Status | Modulation | Channel ID | Symbol Rate | Frequency | Power | SNR |
1 | Locked | QAM256 | 9 | 6952000 | 666000000 Hz | -1.7 dBmV | 41.9 dB |
2 | Locked | QAM256 | 10 | 6952000 | 674000000 Hz | -1.8 dBmV | 38.4 dB |
3 | Locked | QAM256 | 11 | 6952000 | 682000000 Hz | -2.0 dBmV | 41.4 dB |
4 | Locked | QAM256 | 12 | 6952000 | 690000000 Hz | -2.1 dBmV | 41.3 dB |
5 | Locked | QAM256 | 13 | 6952000 | 698000000 Hz | -2.2 dBmV | 41.1 dB |
6 | Locked | QAM256 | 14 | 6952000 | 706000000 Hz | -2.5 dBmV | 40.9 dB |
7 | Locked | QAM256 | 15 | 6952000 | 714000000 Hz | -2.8 dBmV | 40.6 dB |
8 | Locked | QAM256 | 16 | 6952000 | 722000000 Hz | -3.2 dBmV | 40.3 dB |
9 | Locked | QAM256 | 17 | 6952000 | 730000000 Hz | -3.3 dBmV | 40.3 dB |
10 | Locked | QAM256 | 18 | 6952000 | 738000000 Hz | -3.1 dBmV | 40.7 dB |
11 | Locked | QAM256 | 19 | 6952000 | 746000000 Hz | -3.0 dBmV | 41.1 dB |
12 | Locked | QAM256 | 20 | 6952000 | 754000000 Hz | -3.1 dBmV | 41.5 dB |
13 | Locked | QAM256 | 21 | 6952000 | 762000000 Hz | -3.5 dBmV | 41.0 dB |
14 | Locked | QAM256 | 22 | 6952000 | 770000000 Hz | -4.0 dBmV | 40.7 dB |
15 | Locked | QAM256 | 23 | 6952000 | 778000000 Hz | -4.1 dBmV | 40.7 dB |
16 | Locked | QAM256 | 24 | 6952000 | 786000000 Hz | -3.8 dBmV | 41.0 dB |
Upstream Channel | ||||||
Channel | Lock Status | Modulation | Channel ID | Symbol Rate | Frequency | Power |
1 | Locked | QAM64 | 2 | 5120 Ksym/sec | 44500000 Hz | 43.8 dBmV |
2 | Locked | QAM64 | 1 | 5120 Ksym/sec | 52000000 Hz | 43.8 dBmV |
3 | Locked | QAM64 | 3 | 5120 Ksym/sec | 36000000 Hz | 43.5 dBmV |
4 | Locked | QAM64 | 4 | 5120 Ksym/sec | 58800000 Hz | 44.0 dBmV |
Martin
Ik weet niet of deze nog van belang zijn
Startup Procedure | ||
Procedure | Status | Comment |
Acquire Downstream Channel | Locked | |
Connectivity State | OK | Operational |
Boot State | OK | Operational |
Configuration File | OK | |
Security | Enabled | BPI+ |
Ziggo modem in bridge modus zetten en de DECO alles laten regelen lijkt uiteindelijk de oplossing (of in ieder geval definitieve work around) te zijn. Ik liep er wel tegenaan dat de DECO alleen via de cloud is te configureren (je moet hem tenslotte van access point naar router modus zetten) en niet via lokaal netwerk. Dit gaat dus niet meer als je dat NA het in bridge modus van je Ziggo modem probeert, omdat de DECO dan geen internet verbinding meer heeft. Boel dus naar fabrieksinstellingen en nieuw netwerk aangemaakt, met DECO in router modus. Vooralsnog werkt het.
Sorry voor de later reactie maar je modem waarden zijn oké.
De oplossing is als je er tevreden mee bent oke maar het zou niet zo moeten zijn , het modem alleen zou ook zijn ding moeten doen.
Het alleen via de cloud kunnen configureren vind ik een - punt , als je geen internet hebt kan je dan nog wel de apparaten in je netwerk bereiken ?
Bijvoorbeeld je hebt een nas server en daar staat een leuke film op en je internet valt weg kan je dan de nas server nog bereiken ?
Sowieso slecht dat je alleen maar kan configureren met een internet aansluiting werkende....
Het alleen via cloud kunnen configureren is inderdaad ook een minpunt. Zodra geconfigureerd blijft hij wel werken als internet uitvalt, maar het configureren zelf gaat niet zonder internetverbinding.
Ik ben blij dat ik met mijn asus RT-AX92U mesh systeem het volledige beheer heb over mijn netwerk 😉
Gelijk heb je. Die DECO is eigenlijk voor het gemak gemaakt. Stekker erin, een paar vragen in de app beantwoorden, klaar. Stekkers van de satellieten erin en je hebt een compleet mesh netwerk. Alleen moet je niet tegen dit soort problemen aanlopen 🙂 Als je wat meer zelf in wilt stellen moet je deze niet nemen, bij de Ziggo modem zelf kan je al meer zelf instellen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.