Simon1984

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Internet valt zo nu en dan weg

Beste,

 

Ik heb de laatste tijd problemen met het internet bij mij thuis.

Allereerst een kleine schets van mijn omgeving voordat ik in het issue duik.

Het ziggo modem staat in bridge modus en daarachter heb ik direct een firewall staan.

De instellingen staan op DHCP en krijg netjes een IP met een /23 subnet.

Daarachter heb ik een cisco met wat ubiquiti WiFi en een NUC voor wat virtualisatie.

 

Wat zijn de symptonen/problemen;

Internet valt weg (heel kort, vaak enkele seconden), wifi blijft verbonden, echter geen internet, dus pagina's laden niet, wat ook erg vervelend is dat streaming (bijv teams) er uiteindelijk ook last van heeft, ook al is dat UDP, de kwaliteit valt terug en vaak gaat geluid niet meer synchroon.

Ik kan alles intern blijven benaderen, door de firewall heen zonder issues.

 

Wat heb ik allemaal gedaan;

Mijzelf kapot gezocht op WiFi vlak, alle kabels vervangen, gekeken naar instellingen, firewall geupgrade naar verschillende firmware versies, niets heeft tot nu toe geholpen. Gisteren met support contact gehad, die meldde mij dat de waarde perfect zijn en heeft een nieuwe provision voor mij uitgevoerd.
Dit heeft helaas niet geholpen en blijf ik het issue behouden, het is niet elke minuut of tijdgebonden perse, het is random.

Uiteindelijk heb ik maar een ping plotter geïnstalleerd op een VM met een last ping (binnenzijde) firewall en een ping naar buiten, daar kan ik uit halen dat ik de binnenzijde van de firewall altijd zie en de weg naar buiten wegvalt (Screenshots toegevoegd).

Voor de duidelijkheid, de 10.249.249.1 is een ander VLAN IP maar zit op dezelfde bond tussen de firewall en de cisco switch, ga dus aub niet vragen om een ander intern IP te pingen ;).

 

Is hier iemand bekend mee en heeft iemand nog ideeen om dit (mogelijk) op te lossen?

 

Alvast bedankt!

 

Mvg Simon

 

ps. Vrijdag komt er een monteur, maar mocht men nog ideeen hebben dan graag en mocht het vrijdag wel worden opgelost door de monteur, kan ik het hier ook plaatsen en hebben wij er een symptoon bij voor een specifiek probleem zodat men in de toekomst niet zoveel tijd kwijt is als ikzelf :).

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik doelde op onderstaande gedeelte:

 

20221115-03.PNG

 

Het AOP (TRAS-1000 of DIO-01) en aftakelement (UMU-1006) zijn verouderd. De UMU levert een hoge demping (10 dB) in de downstream op en is overbodig. Met een IEC/F-kabel (stekkers met groene en rode rand) kun je het modem direct op het AOP aansluiten, mogelijk levert dat verbetering op.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een IEC/F-kabel toesturen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Simon1984
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi Tobias,

 

Uiteraard, zojuist even gedaan voor je, aansluiting en van alle gevraagde zaken foto's gemaakt.

Ook een screenshot van mijn mac-adr van de firewall (fysieke interface, dus wijzigt niet).

 

Mvg Simon

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De historie toont een korte signaalonderbreking om 19:43. Kun je de volledige twee downstream-tabellen plaatsen? Vooralsnog zijn verder geen bijzonderheden zichtbaar.

 

Ik wacht verder nog op de foto's van de coaxinstallatie.

Pieter.tenbrink

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij mij is dit, naar het lijkt vaker bij vochtig weer, nagenoeg elke avond het geval

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Pieter.tenbrink Kun je een eigen topic starten, om dit topic overzichtelijk te houden?

Simon1984
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi Tobias,

 

Bedoel je met signaal onderbreking dat mac-adr verhaal in de logging? Dat lijkt wel erg veel op mijn issue, 19:43 toegevoegd als screenshot. En nog even het screenshot van de aansluiting, die was ik inderdaad vergeten!

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik doelde op onderstaande gedeelte:

 

20221115-03.PNG

 

Het AOP (TRAS-1000 of DIO-01) en aftakelement (UMU-1006) zijn verouderd. De UMU levert een hoge demping (10 dB) in de downstream op en is overbodig. Met een IEC/F-kabel (stekkers met groene en rode rand) kun je het modem direct op het AOP aansluiten, mogelijk levert dat verbetering op.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een IEC/F-kabel toesturen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Simon1984
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi Tobias,

 

Hartstikke bedankt voor je hulp, ik wacht even af met de oplossing tot ik de kabel het ontvangen en zal dan vermelden of het beter werkt! Fijne avond.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Als je de IEC/F-kabel eenmaal hebt ontvangen, dan kun je de UMU-1006 als volgt van het AOP verwijderen:

 

20210820-01.jpg

 

Graag gedaan en jij ook een fijne avond!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19172Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

Goedemiddag @Simon1984 en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Ik zie dat onze experts al druk met je aan het analyseren geslagen zijn. Wat zij hier aangeven klopt de splitter (UMU-1006 ) is verouderd en dien te worden verwijderd zoals aangegeven. Ik heb kosteloos een set met een nieuwe splitter en coaxkabels opgestuurd. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je deze materialen in huis. Mocht je ook na het aanpassen van de binnenhuisinstallatie nog problemen constateren dan plan ik graag een afspraak met een storingsmonteur in. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zoals eerder aangegeven is een splitter overbodig en kun je het modem direct op het AOP aansluiten met de IEC/F-kabel.

Simon1984
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi Paul,

 

Super bedankt voor de snelle (top) service, ik hou jullie op de hoogte!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19172Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Simon1984 Top, We wachten je bevindingen dan even af.

Simon1984
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul @tobiastheebe Ik heb een nieuwe kabel ertussen geplaatst, zonder de UMU en toen is het al een stuk beter geworden. Wel had ik nog overlappende issues met storingen en meldingen op het modem. Dus afspraak op vrijdagmorgen met de monteur laten staan, die heeft gekeken en een nieuw modem geplaatst. Vanaf dat moment eigenlijk wel stabiel. Screenshot toegevoegd dat er ook geen meldingen meer zijn geweest.

Screenshot 2022-11-21 at 10.28.32.png

Ik heb nog wel wat issues, maar dat lijken interne zaken op mijn netwerk.

Vooralsnog wil ik dit topic sluiten en jullie bedanken voor het meedenken en meehelpen tot de oplossing!

Hartstikke bedankt!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19172Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Simon1984 Super dat alles na het monteursbezoek naar wens werkt! Top dat je dit nog even laat weten via dit topic. Laat het gerust weten als wij verder nog ergens mee kunnen helpen. 

Uitgelicht topic