Vraag
Reacties
Patrick79
Level 2

Internet valt weg

Vorige maand mijn abonnement verlengd en overgestapt naar elite internet (1100mbps)

De witte modem vervangen voor de zwarte smart wifi modem. Wifi uitgezet en wifi met de deco m4 3stuks bekabeld. 

Sinds ik vorige maand heb verlengd en upgrade heb gedaan. Zeker 1x in de week uitval van het gehele internet. Na reset van de modem is alles weer goed. Van de week heeft de 3de monteur een stuk groene kabel vernieuwd  en een nieuwe aansluiting gemaakt. Modem is ook al omgewisseld. Als ik uitval heb gaat de next mini ook offline die bekabeld aangesloten zit rechtstreeks op de modem. De deco's staan in ap modus. 1ste rechtstreeks op de modem 2 en 3 bekabeld via splitter uit de 1ste pot. Wat zou het nog kunnen wezen. Kunnen de deco's een conflict maken. Heb ook even de smart wifi pods geprobeerd had ik hetzelfde probleem alleen was toen de aansluiting nog niet vernieuwd.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
80 Reacties 80
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Om de oorzaak te achterhalen is het noodzakelijk om bij uitval niet het modem opnieuw op te starten maar wat diagnostiek/onderzoek te uitvoeren. Heb je hiervoor een PC beschikbaar, bij voorkeur direct bekabeld verbonden?

0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter

Ja die heb ik

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1, naar de pagina Beheer → Informatie gaan en het IPv4- en IPv6-adres dat begint met 2001 of 2a02 noteren en op https://centralops.net/co/Ping controleren of deze adressen nog bereikbaar zijn bij uitval?
  • Kun je bij uitval de Opdrachtprompt (Command Prompt) starten, onderstaande commando's uitvoeren en hiervan het resultaat toesturen via een privébericht?
    • ipconfig /all
    • ping 192.168.178.1
    • ping 8.8.8.8
    • ping ipv4.google.com
    • ping ipv6.google.com
0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter

Ja dat ga ik doen

0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter

Nu valt alles weer uit. En heb de laptop bekabeld aan de modem, alleen helaas geen internet verbinding

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je dan naar mijn vorige reactie kijken?

0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter

Ik moet dat dan op mijn telefoon doen. Bekabeld doet mijn laptop het ook niet

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je hebt alleen je telefoon nodig voor https://centralops.net/co/Ping en het sturen van een privébericht.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb je privéberichten ontvangen. Het lijkt erop dat je de commando's direct via het dialoogvenster Uitvoeren/Run hebt uitgevoerd en niet hebt gekopieerd naar de Opdrachtprompt. Hierdoor verschijnt het venster van de Opdrachtprompt automatisch.

Internettoegnag blijft beschikbaar via IPv6 maar valt weg via IPv4. In dit recent andere topic speelt hetzelfde probleem: Internet valt regelmatig weg ondanks overal staat dat het zo moeten werken. Net als in dat topic rapporteert de modemrouter met diens externe IPv4-adres dat de bestemming onbereikbaar is. In de IP-configuratie zijn geen bijzonderheden zichtbaar.

Op de site heb je niet het juiste IPv6-adres ingevuld.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Maar ik haal nu de deco uit de modem en ik kan op internet via mijn laptop. Dan zijn het deco's denk ik?

In dat geval kan sprake zijn van een netwerklus (broadcast storm). Welk merk + type switch gebruik je om de Deco's aan te sluiten en zie je daarop continu netwerkactiviteit (knipperende LED) op alle poorten bij uitval?

0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter

De switch heeft knipperende leds bij alle aansluitingen 

het merk is tp link LS1005g

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In dat geval lijkt het inderdaad op een netwerklus. Dit kan voorkomen als twee Deco's ten onrechte een onderlinge verbinding via Wi-Fi opbouwen ondanks dat ze al via ethernet verbonden zijn. Je kunt eens testen met Deco's 2 + 3 ontkoppeld van de switch, zodat ze altijd via Wi-Fi verbinden.

0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter
  • Ik had nu ook andere foto's gestuurd via privebericht. En wat kan ik dan doen aan de netwerklus. Andere deco's. Vind het wel fijn als het bekabeld kan aansluiten
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb mijn voorlaatste reactie bijgewerkt n.a.v. je andere privéberichten/foto's. Deco's 2 + 3 via Wi-Fi verbinden is in eerste instantie bedoeld als test, dit om te bevestigen dat hier het probleem ligt.

0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter

Als het goed is heb je nu alle foto's binnen. Ik ga dat nu testen zonder te resetten nog?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dit was inderdaad alle benodigde informatie. Een reset is in principe niet nodig omdat je eerder aangaf dat ontkoppelen van Deco 1 de uitval lijkt op te lossen.

0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter

1000014529.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In dat geval zou ik het modem nog wel even opnieuw opstarten. Dit kan via Beheer → Opnieuw opstarten in de webinterface.

0 Kudos
Patrick79
Level 2
Topicstarter

Nu even deco 1 ook uit de modem , helaas doet nu de laptop het ook niet bekabeld

0 Kudos