R00bin
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Internet valt weg, veroudert AOP?

Goedeavond,

 

Sinds een aantal weken is ons internet instabiel, zowel bekabeld als draadloos. Het ene moment is de downloadsnelheid 300mb/s, het andere 3mb/s.

Nu heb ik hier op de community wat rondgesnuffeld en vermoed ik dat de AOP veroudert is, klopt mijn vermoeden?

 

Modem is de connectbox.

 

Alvast bedankt voor de moeite!

 

Gebundelde downstream-kanalenKanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1602000000-1.936256 qam1
2642000000-2.536256 qam6
3650000000-236256 qam7
4658000000-1.736256 qam8
5666000000-1.536256 qam9
6674000000-1.236256 qam10
7682000000-1.236256 qam11
8690000000-1.736256 qam12
9698000000-1.536256 qam13
10706000000-1.436256 qam14
11714000000-1.536256 qam15
12722000000-1.236256 qam16
13730000000-136256 qam17
14738000000-0.736256 qam18
15746000000-1.236256 qam19
16754000000-1.536256 qam20
17762000000-1.537256 qam21
18770000000-1.737256 qam22
19778000000-2.237256 qam23
20802000000-1.737256 qam26
21826000000-1.737256 qam29
22834000000-1.737256 qam30
23842000000-2.237256 qam31
24850000000-2.437256 qam32


Gebundelde downstream-kanalenKanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Locked36.6464831034
2Locked36.31271699243
3Locked36.3947379590
4Locked36.6917829682
5Locked36.31236279510
6Locked36.61027671122
7Locked36.6803299529
8Locked36.61037659561
9Locked36.61117409592
10Locked36.3964871005
11Locked36.3143725992
12Locked36.31826538190
13Locked36.31621098318
14Locked36.61291798401
15Locked36.32469658004
16Locked36.62115128454
17Locked37.3724428145
18Locked37.3504548421
19Locked37.3710258429
20Locked37.6303128443
21Locked37.6152498204
22Locked37.6142542964
23Locked37.341263208843
24Locked37.351644192732

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

15880000045.3512064 qam4
23599995744.5512064 qam3
34450000544.5512064 qam2
45199992145512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0020
2ATDMA0040
3ATDMA0000
4ATDMA0010
25 Reacties 25
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4317Posts
  • 227Oplossingen
  • 1432Likes

Het AOP (TRAS-1000) is inderdaad een ouder type. De eerste splitter (SQ601) is ook verouderd en kan het beste vervangen worden door een POA-01-B met nieuwe aansluitkabel (IEC/F) voor het modem. De tweede splitter (PTS-02KK of PTSX-02?) voldoet prima voor TV.

 

Er is veel ruis aanwezig op het algehele signaal. Ik vermoed dat de oorzaak hiervan niet binnenshuis ligt. Het lijkt mij verstandig om een moderator te laten kijken of er op wijkniveau problemen zichtbaar zijn en eventueel een signaalmeting naar het modem op te starten. Mogelijk zal er een monteur langs moeten komen voor metingen op locatie en dan zal meteen een nieuw AOP geplaatst worden.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

bedankt voor je reactie, dan wacht ik rustig de moderator even af.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 2307Posts
  • 199Oplossingen
  • 275Likes

Hoi @R00bin

Hier ben ik dan! En ik heb de monteur inmiddels voor je ingepland op vrijdag 17 september tussen 8.00 en 13.00 om hiermee aan de slag te gaan. Je ontvangt een bevestiging van deze afspraak per e-mail. Mocht de afspraak niet in je agenda passen, dan kun je een andere afspraak kiezen via Mijn Ziggo. 

Laat je ons de uitkomst van de afspraak weten?

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Monteur inmiddels langs geweest. Hij heeft het AOP, de splitter en de modem vervangen. Tot nu toe werkt alles weer naar wens!

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4317Posts
  • 227Oplossingen
  • 1432Likes

Fijn om te lezen! Zou je voor de zekerheid nog eens de DS/US-gegevens willen plaatsen zoals in je eerste bericht in dit topic? Dan doe ik nog even een laatste signaalcontrole.

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000-135256qam3
2602000000-135256qam1
3610000000-135256qam2
4626000000-135256qam4
5634000000-135256qam5
6642000000-135256qam6
7650000000-135256qam7
8658000000-135256qam8
9666000000-135256qam9
10674000000035256qam10
11682000000035256qam11
12690000000035256qam12
13698000000035256qam13
14706000000035256qam14
15714000000-135256qam15
16722000000-135256qam16
17730000000035256qam17
18738000000035256qam18
19746000000035256qam19
20754000000-135256qam20
21762000000035256qam21
22770000000036256qam22
23778000000-135256qam23
24786000000-135256qam24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)35.595162273365422
2Goed (Locked)35.780161337412400
3Goed (Locked)35.780161337862466
4Goed (Locked)35.780161342656673
5Goed (Locked)35.595161337774940
6Goed (Locked)35.5951613334631021
7Goed (Locked)35.5951613395141057
8Goed (Locked)35.5951613336611102
9Goed (Locked)35.5951613377721551
10Goed (Locked)35.5951613396161228
11Goed (Locked)35.780161340469783
12Goed (Locked)35.7801613369921106
13Goed (Locked)35.5951613433221086
14Goed (Locked)35.5951613444171189
15Goed (Locked)35.5951613443621773
16Goed (Locked)35.5951613443962201
17Goed (Locked)35.5951613400562190
18Goed (Locked)35.5951613320071649
19Goed (Locked)35.0841613434133389
20Goed (Locked)35.0841613445802727
21Goed (Locked)35.595161348618906
22Goed (Locked)36.387161343018518
23Goed (Locked)35.780161349431741
24Goed (Locked)35.595161341008784

 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000475.12064qam4
236000000465.12064qam3
344500000465.12064qam2
452000000475.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00000
42.00000
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4317Posts
  • 227Oplossingen
  • 1432Likes

Ik zie dat er nog steeds veel ruis aanwezig is en zou hier zelf verder onderzoek naar laten doen. Je kunt natuurlijk ook een paar dagen de stabiliteit en snelheid van de internetverbinding in de gaten houden.

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

mhm, dat is niet zo mooi. Op welke manier zou je hier onderzoek naar laten doen? een monteur langs laten komen heeft blijkbaar dus niet heel veel zin.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4317Posts
  • 227Oplossingen
  • 1432Likes

Een netwerkmonteur kan dit verder onderzoeken. I.t.t. installatie-/storingsmonteurs kunnen netwerkmonteurs ook buitenshuis c.q. het tracé van AOP tot EV (eindversterker/straatkast) meten.

 

Een moderator kan ook op afstand een meerdaagse signaalmeting naar het modem opstarten.

 

Zou je een nieuwe foto van het AOP, bekabeling en splitter(s) willen plaatsen?

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

 
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4317Posts
  • 227Oplossingen
  • 1432Likes

Onderstaande stekker ziet er niet heel goed uit:

 

20210917-01.JPG

 

Om de binnenhuisinstallatie volledig uit te sluiten zou je het modem eens direct op het AOP kunnen aansluiten (dus zonder de twee splitters), opnieuw opstarten en na enkele uren opnieuw de DS/US-gegevens kunnen plaatsen.

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Van die stekker ben ik op de hoogte, is van een tv die niet/ nauwelijks gebruikt wordt.
Ik zal morgen enkele uren de modem rechtstreeks op de hoofdaansluiting zetten, vanavond wil de familie graag televisie kijken. Voor nu dan prechtige avond nog, en tot morgen

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4317Posts
  • 227Oplossingen
  • 1432Likes

Prima als je dit later gaat testen, ben benieuwd naar de resultaten. Jij ook een fijne avond!

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

De resultaten na +- 2 uur de connectbox direct op de hoofdaansluting:

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000236256qam3
2602000000236256qam1
3610000000236256qam2
4626000000235256qam4
5634000000135256qam5
6642000000135256qam6
7650000000135256qam7
8658000000135256qam8
9666000000235256qam9
10674000000235256qam10
11682000000235256qam11
12690000000235256qam12
13698000000235256qam13
14706000000235256qam14
15714000000235256qam15
16722000000235256qam16
17730000000235256qam17
18738000000235256qam18
19746000000235256qam19
20754000000235256qam20
21762000000236256qam21
22770000000236256qam22
23778000000135256qam23
24786000000135256qam24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)36.387188207652211
2Goed (Locked)36.387185189986209
3Goed (Locked)36.387185183820246
4Goed (Locked)35.595185190216326
5Goed (Locked)35.780185190515522
6Goed (Locked)35.780185186900522
7Goed (Locked)35.595185184495470
8Goed (Locked)35.595185191811457
9Goed (Locked)35.595185182560673
10Goed (Locked)35.780185190353529
11Goed (Locked)35.780185191767416
12Goed (Locked)35.780185193443464
13Goed (Locked)35.780185192530487
14Goed (Locked)35.780185193758457
15Goed (Locked)35.595185180115843
16Goed (Locked)35.5951851812561078
17Goed (Locked)35.7801851837321058
18Goed (Locked)35.595185191422931
19Goed (Locked)35.5951851910201863
20Goed (Locked)35.7801851807851363
21Goed (Locked)36.387185192560418
22Goed (Locked)36.387185194818281
23Goed (Locked)35.780185195193425
24Goed (Locked)35.595185195926456
Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000435.12064qam4
236000000425.12064qam3
344500000425.12064qam2
452000000435.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00000
42.00000

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4317Posts
  • 227Oplossingen
  • 1432Likes

De ruis komt duidelijk niet van binnenshuis. Je kunt de oude situatie met de splitters weer terugzetten.

 

Zal ik de moderators even vragen om mee te kijken?

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Oke duidelijk.

Lijkt me een goed plan, wil het nu ook goed opgelost hebben.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4317Posts
  • 227Oplossingen
  • 1432Likes

Het topic ligt nu bij de moderators, naar verwachting wordt het maandag opgepakt.

Maud
Community Moderator
Community Moderator
  • 1206Posts
  • 103Oplossingen
  • 154Likes

Hoi @R00bin! Het moet inderdaad goed opgelost worden. Heb je op dit moment nog steeds het modem rechtstreeks aangesloten? Als ik het signaal vanaf hier uitlees, dan ziet het er goed uit! We kunnen altijd nog een netwerk monteur langs sturen, zoals @tobiastheebe aangeeft. Hier vind je de monteurs voorwaarden terug. Kun je aangeven of je akkoord gaat en op welke dagen de afspraak het beste zou uitkomen?

R00bin
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Het modem is op dit moment weer normaal aangesloten. Jij ziet dus geen fouten? Als ik in de DS-gegevens kijk staan daar nog wel weer veel post RS fouten, en wat ik er van begrepen heb moet dat zo dicht mogelijk bij 0 zijn?

Uitgelicht topic