1
Vraag
2
Reacties
EVDBRUG

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Internet valt weg, router herstart nodig.

Mijn internet is niet stabiel en ik heb de afgelopen dagen al een 2e keer de boel moeten herstarten. Willen jullie nagaan wat er aan de hand is?

Ik zie foutmeldingen in de log:

 

Tijd Prioriteit Omschrijving
07/10/2020 07:43:0 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f6:62:6b;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:6e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/10/2020 11:19:20 Fout ToD request sent- No Response received;CM-MAC=18:35:d1:f6:62:6b;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:6e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/10/2020 11:17:55 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f6:62:6b;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:6e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/10/2020 14:57:8 Fout

ToD request sent- No Response received;CM-MAC=18:35:d1:f6:62:6b;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:6e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Extra info:

Connect Box status voor monteurs
Onderdeel Status Status
Ingesteld Downstream kanaal (Hz)

354000000

Locked

Ingesteld Upstream kanaal (Hz)

44500000

Locked

Provisioning status

Verbonden

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 354000000 1 38 256 qam 23
2 178000000 -0.2 38 256 qam 1
3 186000000 -0.2 38 256 qam 2
4 194000000 -0.4 38 256 qam 3
5 202000000 -0.5 38 256 qam 4
6 210000000 -0.4 38 256 qam 5
7 218000000 -0.5 38 256 qam 6
8 226000000 -0.7 38 256 qam 7
9 234000000 -1.2 38 256 qam 8
10 242000000 -1.5 38 256 qam 9
11 250000000 -1.7 38 256 qam 10
12 258000000 -1.7 38 256 qam 11
13 266000000 -1.5 38 256 qam 12
14 274000000 -1.2 38 256 qam 13
15 282000000 -1 38 256 qam 14
16 290000000 -1 38 256 qam 15
17 298000000 -0.7 38 256 qam 16
18 306000000 -0.2 38 256 qam 17
19 314000000 0 38 256 qam 18
20 322000000 0.2 38 256 qam 19
21 330000000 0.5 38 256 qam 20
22 338000000 0.5 38 256 qam 21
23 346000000 0.7 38 256 qam 22
24 362000000 1.2 38 256 qam 24


 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 35 0
2 Locked 38.6 15 0
3 Locked 38.6 13 0
4 Locked 38.9 23 0
5 Locked 38.9 21 0
6 Locked 38.6 16 0
7 Locked 38.9 22 0
8 Locked 38.9 18 0
9 Locked 38.6 20 0
10 Locked 38.6 24 0
11 Locked 38.6 24 0
12 Locked 38.9 23 0
13 Locked 38.6 36 0
14 Locked 38.9 30 0
15 Locked 38.9 27 0
16 Locked 38.9 25 0
17 Locked 38.6 27 0
18 Locked 38.9 38 0
19 Locked 38.9 36 0
20 Locked 38.9 28 0
21 Locked 38.6 42 0
22 Locked 38.6 32 0
23 Locked 38.9 28 0
24 Locked 38.9 26 0

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44500000 4.425 5120 64 qam 2
2 58800000 4.5 5120 64 qam 4
3 36000000 4.4 5120 64 qam 3
4 52000000 4.475 5120 64 qam 1


 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 0 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0

 

 

Algemene configuratie

Netwerk toegang

Toegang tot internet

Maximaal aantal apparaten

2

Standaard beveiliging

Ingeschakeld

DOCSIS-Modus

Docsis30

Config bestand

bac1010001061835d1f6626b


 

Primaire Downstream Service Flow

SFID 133119
Maximale snelheid 53500000
Maximum Traffic Burst 96000
Minimale snelheid 0


 

Primaire Upstream Service Flow

SFID 133118
Maximale snelheid 5350000
Maximum Traffic Burst 10000
Minimale snelheid 0
Maximum Concatenated Burst 10000
Roostertype BestEffort

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik zie ook een aantal apparaten tegen elkaar en op elkaar staan, zou je die eens een stuk uit elkaar kunnen zetten om elektromagnetische interferentie uit te sluiten?

Dat komt nogal eens voor als oorzaak van haperende apparatuur, wanneer de meetwaarden normaal lijken te zijn.

 

Bekijk in context

16 Reacties 16
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Wat was de reden waarom je hebt moeten herstarten?

Misschien is het voldoende wifi te optimaliseren.

EVDBRUG
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

 

  

Tom. wrote:

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

Hierbij!

EVDBRUG
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Steefb wrote:

Wat was de reden waarom je hebt moeten herstarten?

Misschien is het voldoende wifi te optimaliseren.

Slecht werkend internet of helemaal geen internet (zoals afgelopen nacht). 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Ik zie niks vreemds.

Zou je de volgende instellingen kunnen toepassen:

 

Haal je modem 1 minuut van stroom.

Binnen 10 minuten word het 5ghz netwerk zichtbaar.

Verbind alle 5ghz geschikte apparaten met het 5ghz netwerk.

EVDBRUG
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Tom. wrote:

Ik zie niks vreemds.

Zou je de volgende instellingen kunnen toepassen:

 

Haal je modem 1 minuut van stroom.

Binnen 10 minuten word het 5ghz netwerk zichtbaar.

Verbind alle 5ghz geschikte apparaten met het 5ghz netwerk.

 

Done, ik ben benieuwd……..

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zou je een speedtest willen doen?

http://speedtest.ziggo.nl 

 

Zou je daarna de resultaten kunnen delen?

Zou je ook de downstream, upstream en netwerkhistorie kunnen delen?

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Goedemiddag @EVDBRUG en welkom op de Community,

Goed dat je ons hier gevonden hebt!   Zo te zien hebben onze experts al diverse goed tips gegeven waarmee het probleem op te lossen is. Ik zie op de foto's trouwens dat je een POA-1 splitter op het aansluitpunt het aangesloten.
Zou je het plastic kapje ook van de POA -1 af kunnen halen? Het kan zijn dat de splitter niet goed in de aansluiting schuift door het plastic kapje. Dit zou ook voor vreemde storingen kunnen zorgen. In de video leggen we uit hoe je het plastic kapje eraf haalt. 
Laat maar weten of het gelukt is om het op te lossen met eerder genoemde en deze tips. We zijn erg benieuwd. 

 

EVDBRUG
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Tom. wrote:

Zou je een speedtest willen doen?

http://speedtest.ziggo.nl 

 

Zou je daarna de resultaten kunnen delen?

Zou je ook de downstream, upstream en netwerkhistorie kunnen delen?

 

Geen probleem, die wordt regelmatig gecontroleerd, inclusief ping en actuele send/receive:

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik zie ook een aantal apparaten tegen elkaar en op elkaar staan, zou je die eens een stuk uit elkaar kunnen zetten om elektromagnetische interferentie uit te sluiten?

Dat komt nogal eens voor als oorzaak van haperende apparatuur, wanneer de meetwaarden normaal lijken te zijn.

 

EVDBRUG
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:

Ik zie ook een aantal apparaten tegen elkaar en op elkaar staan, zou je die eens een stuk uit elkaar kunnen zetten om elektromagnetische interferentie uit te sluiten?

Dat komt nogal eens voor als oorzaak van haperende apparatuur, wanneer de meetwaarden normaal lijken te zijn.

 

 gedaan en ik ben benieuwd...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@EVDBRUG Laat het SVP even weten hier hoe het verdere verloop is, als het werkt dan kan een ander daar ook mogelijk weer verder mee.

In ieder geval succes gewenst.

EVDBRUG
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb alle aanbevelingen opgevolgd, behalve deze:

 

Paul Ziggo wrote:

Zou je het plastic kapje ook van de POA -1 af kunnen halen?

 

Daarvoor moet ik internet toegang weer uitschakelen, en met al dat thuiswerken moet ik een goed moment kiezen… 😄 

So far so good…. Ik hoor geen geklaag meer in huis en ik heb de router ook niet meer hoeven herstarten.

Hier maak ik me nog wel wat zorgen over:

Meestal is er een verband tussen hoeveelheid data over de lijn en ping roundtrip tijd. Echter ik zie regelmatig uitschieters die niet verklaarbaar zijn. Deze checks lopen trouwens vanaf een Raspberry Pi en specifiek de blauwe lijn in de bovenste grafiek is een ping vanaf de Pi naar de Ziggo router. Dit zou ca 3ms mogen zijn….

Ik laat verder weten hoe het gaat! 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @EVDBRUG . Hoe is het de afgelopen weken gegaan? 🙂 

EVDBRUG
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Lycke Ziggo wrote:

Hey @EVDBRUG . Hoe is het de afgelopen weken gegaan? 🙂 

 

Hi Lycke, het lijkt voor nu goed te gaan. De verbinding is stabiel en valt niet meer weg.

 

Het enige wat nog resteert (maar dat is lastig te concretiseren) is dat soms de initiele internet-call (b.v. openen Netflix, starten Spotify of webbrowsing) traag reageren in eerste instantie, maar vervolgens na het volledig laden wel snel zijn. Het lijkt iets met een eerste aanroep (DNS???) of cache… Ook zie ik dat een ping naar de router nog steeds trager is dan ik zou verwachten. Eenzelfde ping naar een internet-dienst lijkt wel constanter, maar schommelt ook wat. De Ziggo router heeft echte uitschieters. Zie onderstaande grafiek. 

 

Deze checks lopen trouwens vanaf een Raspberry Pi en specifiek de blauwe lijn in de bovenste grafiek is een ping vanaf de Pi naar de Ziggo router. Waarbij de Pi met een LAN kabel aan de router is gesloten!

Mocht je het willen weten, dit komt niet  doordat de router het druk heeft, zie hieronder. Vooral het tijdsvak tussen 0:00u en 03:00u is opvallend, omdat er dan geen verkeer over de lijn gaat…. 

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Hallo @EVDBRUG,

Fijn dat de verbinding nu weer beter werkt en niet meer wegvalt. Ik heb nog even een blik geworpen op het signaal, en ik zie daar eerlijk gezegd ook geen afwijkingen terug. 
Mocht je last blijven houden van wegvallend internet, dan is het misschien verstandig dat we een monteur langs laten komen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic