Hey!
Twee weken geleden ben ik aangesloten bij Ziggo, voorheen zat ik bij T-mobile en ging alles via het ISRA punt. Hierop heb ik destijds een monteur voor de kabels in het huis laten komen die alles werkend heeft gekregen en de internet kabels doorgemeten heeft zowel in het huis als in de wijk waarna ik geen problem had.
Nu met ziggo gaat alles echter via de COAX hoofdaansluiting met de Ziggo Connectbox. Ik merk nu (vooral rond peak tijden) dat het internet om de 10 / 20 minuten wegvalt voor 5-30 seconde. Ik heb kunnen reproduceren hoe dit komt, als ik bijv. de google internetsnelheidstest draai raakt de modem overbelast(?) en knalt hij eruit. Met de meeste downloads dit zelfde probleem en soms ook bij het laden van zware (niet gecached) websites. De grote errors zitten op hop 1 dus ik neem aan dat dit aan de modem of de COAX aansluiting zit.
Hierbij een copy paste van de downstream en bijgevoegd screenshots van pingplotter. Zou iemand mij kunnen adviseren of dit aan de Connectbox ligt of eventueel aan de aansluiting? Ik krijg deze resultaten door iets van een download aan te zetten zonder randapparatuur en op beide wifi en direct met een ethernet kabel terwijl ik naast de modem zit. Geprobeerd op zowel telefoon, 3 laptops en een desktop met andere randapparatuur afgesloten van het netwerk.
Alvast bedankt voor de hulp!
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 666000000 | 0 | 37 | 256qam | 9 |
2 | 602000000 | 1 | 37 | 256qam | 1 |
3 | 610000000 | 1 | 37 | 256qam | 2 |
4 | 618000000 | 0 | 37 | 256qam | 3 |
5 | 626000000 | 0 | 37 | 256qam | 4 |
6 | 634000000 | 0 | 37 | 256qam | 5 |
7 | 642000000 | 0 | 37 | 256qam | 6 |
8 | 650000000 | 0 | 37 | 256qam | 7 |
9 | 658000000 | 0 | 37 | 256qam | 8 |
10 | 674000000 | 0 | 37 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 0 | 37 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 0 | 37 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | -1 | 37 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 0 | 37 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 0 | 37 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 0 | 37 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 0 | 37 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 0 | 37 | 256qam | 18 |
19 | 746000000 | -1 | 36 | 256qam | 19 |
20 | 754000000 | -1 | 36 | 256qam | 20 |
21 | 826000000 | -3 | 35 | 256qam | 29 |
22 | 834000000 | -4 | 36 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | -4 | 35 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | -4 | 35 | 256qam | 32 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 37.356 | 56387144011 | 395 |
2 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384414198 | 277 |
3 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384415688 | 293 |
4 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384420052 | 363 |
5 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384421878 | 376 |
6 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384424030 | 391 |
7 | Goed (Locked) | 37.356 | 56384424443 | 378 |
8 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384424608 | 371 |
9 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384424933 | 380 |
10 | Goed (Locked) | 37.356 | 56384407418 | 460 |
11 | Goed (Locked) | 37.356 | 56384424872 | 402 |
12 | Goed (Locked) | 37.356 | 56384425235 | 465 |
13 | Goed (Locked) | 37.356 | 56384408456 | 502 |
14 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384421517 | 448 |
15 | Goed (Locked) | 37.356 | 56384421351 | 2004 |
16 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384403287 | 8765 |
17 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384423038 | 359 |
18 | Goed (Locked) | 37.636 | 56384423303 | 358 |
19 | Goed (Locked) | 36.610 | 56384413793 | 595 |
20 | Goed (Locked) | 36.387 | 56384403995 | 888 |
21 | Goed (Locked) | 35.780 | 56345956516 | 5322 |
22 | Goed (Locked) | 36.175 | 56216466893 | 281754 |
23 | Goed (Locked) | 35.780 | 56157424576 | 180905 |
24 | Goed (Locked) | 35.780 | 56384381032 | 15721 |
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?
@joshonw Weet je zeker dat dit de hoofdaansluiting is?
Ja dit is de enige plek waar een COAX aansluiting zit in het appartement, de internet lijn komt via de meterkast binnen vanaf de straat en werkt prima (is nog doorgetest dus vorig jaar). Het vorige modem werktte via het ISRA punt wat in de stoppenkast zit binnen maar hier is de connectbox niet op aan te sluiten. (Zie foto)
Inmiddels is er een monteur langs geweest, hij wist het zelf ook niet en dacht dat het een error was in het buurt kastje. Nu is er onderhoud geweest (kennelijk) maar er is niets verandert.
Met het COAX punt is niks mis en de signaal sterkte ook niet zei de monteur. Helaas kon hij het modem niet omwisselen omdat hij er geen bij zich had. Ik denk nog steeds dat het aan het modem ligt (door het extreem hoge aantal RS errors / uncorrectable codewords)
Heeft iemand hier nog enig idee?
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 618000000 | 6 | 38 | 256qam | 3 |
2 | 602000000 | 6 | 38 | 256qam | 1 |
3 | 610000000 | 6 | 38 | 256qam | 2 |
4 | 626000000 | 5 | 37 | 256qam | 4 |
5 | 634000000 | 5 | 37 | 256qam | 5 |
6 | 642000000 | 5 | 38 | 256qam | 6 |
7 | 650000000 | 5 | 37 | 256qam | 7 |
8 | 658000000 | 5 | 37 | 256qam | 8 |
9 | 666000000 | 5 | 37 | 256qam | 9 |
10 | 674000000 | 5 | 37 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 5 | 37 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 4 | 37 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | 4 | 37 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 4 | 37 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 4 | 37 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 5 | 37 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 5 | 37 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 5 | 37 | 256qam | 18 |
19 | 746000000 | 4 | 37 | 256qam | 19 |
20 | 754000000 | 4 | 37 | 256qam | 20 |
21 | 826000000 | 3 | 36 | 256qam | 29 |
22 | 834000000 | 2 | 36 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 2 | 36 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 1 | 36 | 256qam | 32 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 38.605 | 11410305125 | 95 |
2 | Goed (Locked) | 38.605 | 11409572796 | 59 |
3 | Goed (Locked) | 38.605 | 11409572843 | 76 |
4 | Goed (Locked) | 37.356 | 11409572722 | 84 |
5 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409573373 | 104 |
6 | Goed (Locked) | 38.605 | 11409573248 | 83 |
7 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409574112 | 98 |
8 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409571717 | 96 |
9 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409574122 | 103 |
10 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409577723 | 79 |
11 | Goed (Locked) | 37.356 | 11409578442 | 108 |
12 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409578437 | 71 |
13 | Goed (Locked) | 37.356 | 11409573671 | 112 |
14 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409578120 | 122 |
15 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409577935 | 115 |
16 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409575505 | 690 |
17 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409576606 | 200 |
18 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409570466 | 102 |
19 | Goed (Locked) | 37.636 | 11409576483 | 119 |
20 | Goed (Locked) | 37.356 | 11409569504 | 145 |
21 | Goed (Locked) | 36.610 | 11378118287 | 338 |
22 | Goed (Locked) | 36.610 | 11409561088 | 7569 |
23 | Goed (Locked) | 36.610 | 11345192615 | 5084 |
24 | Goed (Locked) | 36.387 | 11378115957 | 655 |
Bij een Compal modem, zoals hier, is het grote aantal in de kolom pre RS, het totaal aan ontvangen codewords, en de kolom post RS dien je te lezen als pre RS. Dit betreft een bug.
Zou je een schermprint willen plaatsen van de volledige netwerkhistorie? Mogelijk levert dat een aanwijzing op.
Als je naar beneden scrolt, komt er meer netwerkhistorie tevoorschijn. In dit kleine stukje is niets bijzonders te zien.
De dropped packets hebben betrekking op de firewall en mag je negeren.
Wil je ook nog een schermprint van de upstream plaatsen?
De netwerkhistorie laat geen uitval van het modem zien. Ook zie ik geen tijdelijke onderbreking van het dataverkeer.
Kan je nader omschrijven wat je bedoelt met crashen van het modem of hoe het modem "er uit knalt"?
Als je hierboven naar de screenshots van pingplotter kijkt, om de zoveel minuten dropt het modem voor 4-5 seconde alle packets. Het lijkt alsof het modem dan "overbelast" raakt. Dit gebeurd eigenlijk al bij de kleinste acties zoals het laden van een nieuwe web page, het downloaden van een bestand of voortdurend tijdens een webex/teams meeting
Ik heb dit issue voorgelegd aan het moderatie-team voor een nauwkeurige meting en eventuele vervolgstappen.
Bedankt @KBX458 ik wacht hun reactie af in dat geval 🙂
Goedemiddag @joshonw en een warm welkom op de Community,
Wat onzettend zuur dat je last hebt van uitval en packetloss op je internetconnectie! Het is goed dat je d.m.v. dit topic even aan de bel trekt. Zo te lezen zijn onze experts @KBX458, @Steefb en @Bert ook al met jou aan het analyseren geslagen. Daarnaast heb ik zelf ook even een blik geworpen op de verbinding tussen het modem en ons netwerk. Zo op het oog kan ik geen ongeregeldheden terugzien die de uitval & packetloss doen verklaren. Ik heb nu een meting gestart om de komende dagen het signaal nauwkeurig te monitoren en zodoende inzage te krijgen in onderliggende signaalproblemen. Zie jij kans de komende dagen storings- en uitvalmomenten te noteren? Schrijft de datum en tijd waarop je problemen opmerkt op,zodat we dit met onze meting kunnen vergelijken. Aan de hand van de uitkomst kunnen we dan bepalen of, en welke vervolgstappen er nodig zijn.
Hey @Paul ! Bedankt, ik zal de komende dagen de storingmomenten noteren en hier dan op terugkomen
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.