Vraag
Reacties
Aankondigingen
joshonw
Level 2

Internet valt weg (packet loss hop 1) en hoog aantal rs errors

Hey!

 

Twee weken geleden ben ik aangesloten bij Ziggo, voorheen zat ik bij T-mobile en ging alles via het ISRA punt. Hierop heb ik destijds een monteur voor de kabels in het huis laten komen die alles werkend heeft gekregen en de internet kabels doorgemeten heeft zowel in het huis als in de wijk waarna ik geen problem had.

 

Nu met ziggo gaat alles echter via de COAX hoofdaansluiting met de Ziggo Connectbox. Ik merk nu (vooral rond peak tijden) dat het internet om de 10 / 20 minuten wegvalt voor 5-30 seconde. Ik heb kunnen reproduceren hoe dit komt, als ik bijv. de google internetsnelheidstest draai raakt de modem overbelast(?) en knalt hij eruit. Met de meeste downloads dit zelfde probleem en soms ook bij het laden van zware (niet gecached) websites. De grote errors zitten op hop 1 dus ik neem aan dat dit aan de modem of de COAX aansluiting zit.

 

Hierbij een copy paste van de downstream en bijgevoegd screenshots van pingplotter. Zou iemand mij kunnen adviseren of dit aan de Connectbox ligt of eventueel aan de aansluiting? Ik krijg deze resultaten door iets van een download aan te zetten zonder randapparatuur en op beide wifi en direct met een ethernet kabel terwijl ik naast de modem zit. Geprobeerd op zowel telefoon, 3 laptops en een desktop met andere randapparatuur afgesloten van het netwerk.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

 

 

 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1666000000037256qam9
2602000000137256qam1
3610000000137256qam2
4618000000037256qam3
5626000000037256qam4
6634000000037256qam5
7642000000037256qam6
8650000000037256qam7
9658000000037256qam8
10674000000037256qam10
11682000000037256qam11
12690000000037256qam12
13698000000-137256qam13
14706000000037256qam14
15714000000037256qam15
16722000000037256qam16
17730000000037256qam17
18738000000037256qam18
19746000000-136256qam19
20754000000-136256qam20
21826000000-335256qam29
22834000000-436256qam30
23842000000-435256qam31
24850000000-435256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.35656387144011395
2Goed (Locked)37.63656384414198277
3Goed (Locked)37.63656384415688293
4Goed (Locked)37.63656384420052363
5Goed (Locked)37.63656384421878376
6Goed (Locked)37.63656384424030391
7Goed (Locked)37.35656384424443378
8Goed (Locked)37.63656384424608371
9Goed (Locked)37.63656384424933380
10Goed (Locked)37.35656384407418460
11Goed (Locked)37.35656384424872402
12Goed (Locked)37.35656384425235465
13Goed (Locked)37.35656384408456502
14Goed (Locked)37.63656384421517448
15Goed (Locked)37.356563844213512004
16Goed (Locked)37.636563844032878765
17Goed (Locked)37.63656384423038359
18Goed (Locked)37.63656384423303358
19Goed (Locked)36.61056384413793595
20Goed (Locked)36.38756384403995888
21Goed (Locked)35.780563459565165322
22Goed (Locked)36.17556216466893281754
23Goed (Locked)35.78056157424576180905
24Goed (Locked)35.7805638438103215721
0 Kudos
17 Reacties 17
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

0 Kudos
joshonw
Level 2
Topicstarter

Hey Bert,

 

Hierbij foto's van de aansluiting en het modem

0 Kudos
Steefb
Level 20

@joshonw Weet je zeker dat dit de hoofdaansluiting is?

 

De hoofdaansluiting controleren | Klantenservice | Ziggo

joshonw
Level 2
Topicstarter

Ja dit is de enige plek waar een COAX aansluiting zit in het appartement, de internet lijn komt via de meterkast binnen vanaf de straat en werkt prima (is nog doorgetest dus vorig jaar). Het vorige modem werktte via het ISRA punt wat in de stoppenkast zit binnen maar hier is de connectbox niet op aan te sluiten. (Zie foto)

0 Kudos
joshonw
Level 2
Topicstarter

Hierbij een video van de connectbox die ik kan laten crashen als ik de speedtest van google aanzet

0 Kudos
joshonw
Level 2
Topicstarter

Inmiddels is er een monteur langs geweest, hij wist het zelf ook niet en dacht dat het een error was in het buurt kastje. Nu is er onderhoud geweest (kennelijk) maar er is niets verandert.

 

Met het COAX punt is niks mis en de signaal sterkte ook niet zei de monteur. Helaas kon hij het modem niet omwisselen omdat hij er geen bij zich had. Ik denk nog steeds dat het aan het modem ligt (door het extreem hoge aantal RS errors / uncorrectable codewords)

 

Heeft iemand hier nog enig idee?

0 Kudos
joshonw
Level 2
Topicstarter
Hierbij mijn downstream van de laatste 3 dagen:
 
Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000638256qam3
2602000000638256qam1
3610000000638256qam2
4626000000537256qam4
5634000000537256qam5
6642000000538256qam6
7650000000537256qam7
8658000000537256qam8
9666000000537256qam9
10674000000537256qam10
11682000000537256qam11
12690000000437256qam12
13698000000437256qam13
14706000000437256qam14
15714000000437256qam15
16722000000537256qam16
17730000000537256qam17
18738000000537256qam18
19746000000437256qam19
20754000000437256qam20
21826000000336256qam29
22834000000236256qam30
23842000000236256qam31
24850000000136256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.6051141030512595
2Goed (Locked)38.6051140957279659
3Goed (Locked)38.6051140957284376
4Goed (Locked)37.3561140957272284
5Goed (Locked)37.63611409573373104
6Goed (Locked)38.6051140957324883
7Goed (Locked)37.6361140957411298
8Goed (Locked)37.6361140957171796
9Goed (Locked)37.63611409574122103
10Goed (Locked)37.6361140957772379
11Goed (Locked)37.35611409578442108
12Goed (Locked)37.6361140957843771
13Goed (Locked)37.35611409573671112
14Goed (Locked)37.63611409578120122
15Goed (Locked)37.63611409577935115
16Goed (Locked)37.63611409575505690
17Goed (Locked)37.63611409576606200
18Goed (Locked)37.63611409570466102
19Goed (Locked)37.63611409576483119
20Goed (Locked)37.35611409569504145
21Goed (Locked)36.61011378118287338
22Goed (Locked)36.610114095610887569
23Goed (Locked)36.610113451926155084
24Goed (Locked)36.38711378115957655
0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

Bij een Compal modem, zoals hier, is het grote aantal in de kolom pre RS, het totaal aan ontvangen codewords, en de kolom post RS dien je te lezen als pre RS. Dit betreft een bug.

Zou je een schermprint willen plaatsen van de volledige netwerkhistorie?  Mogelijk levert dat een aanwijzing op.

0 Kudos
joshonw
Level 2
Topicstarter

Dank voor de uitleg! Hierbij de networkhistorie, de Dropped FORWARD packet komt minder vaak in beeld dan de errors van het laatste uur, hierbij ook screenshot van pingplotter van elke keer dat hij eruit vloog tijdens mijn webex meeting van net.

0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

Als je naar beneden scrolt, komt er meer netwerkhistorie tevoorschijn. In dit kleine stukje is niets bijzonders te zien.

De dropped packets hebben betrekking op de firewall en mag je negeren.

Wil je ook nog een schermprint van de upstream plaatsen?

0 Kudos
joshonw
Level 2
Topicstarter

Hierbij grotere uitdraai van de netwerkhistorie en de upstream! Bedankt voor het meekijken

0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

De netwerkhistorie laat geen uitval van het modem zien. Ook zie ik geen tijdelijke onderbreking van het dataverkeer.

Kan je nader omschrijven wat je bedoelt met crashen van het modem of hoe het modem "er uit knalt"?

0 Kudos
joshonw
Level 2
Topicstarter

Als je hierboven naar de screenshots van pingplotter kijkt, om de zoveel minuten dropt het modem voor 4-5 seconde alle packets. Het lijkt alsof het modem dan "overbelast" raakt. Dit gebeurd eigenlijk al bij de kleinste acties zoals het laden van een nieuwe web page, het downloaden van een bestand of voortdurend tijdens een webex/teams meeting

0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

Ik heb dit issue voorgelegd aan het moderatie-team voor een nauwkeurige meting en eventuele vervolgstappen.

joshonw
Level 2
Topicstarter

Bedankt @KBX458 ik wacht hun reactie af in dat geval 🙂

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemiddag @joshonw en een warm welkom op de Community,

Wat onzettend zuur dat je last hebt van uitval en packetloss op je internetconnectie! Het is goed dat je d.m.v. dit topic even aan de bel trekt. Zo te lezen zijn onze experts @KBX458, @Steefb en @Bert ook al met jou aan het analyseren geslagen. Daarnaast heb ik zelf ook even een blik geworpen op de verbinding tussen het modem en ons netwerk. Zo op het oog kan ik geen ongeregeldheden terugzien die de uitval & packetloss doen verklaren. Ik heb nu een meting gestart om de komende dagen het signaal nauwkeurig te monitoren en zodoende inzage te krijgen in onderliggende signaalproblemen. Zie jij kans de komende dagen storings- en uitvalmomenten te noteren? Schrijft de datum en tijd waarop je problemen opmerkt op,zodat we dit met onze meting kunnen vergelijken. Aan de hand van de uitkomst kunnen we dan bepalen of, en welke vervolgstappen er nodig zijn. 

joshonw
Level 2
Topicstarter

Hey @Paul ! Bedankt, ik zal de komende dagen de storingmomenten noteren en hier dan op terugkomen