1
Vraag
2
Reacties
Tyrhem

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Internet valt weg of erg hoge ping

Beste mensen,

In mei ben ik verhuisd van Groningen naar Bedum en heb sindsdien problemen met mijn internet. Ik heb hiervoor 10 jaar in Groningen gewoond met dezelfde set-up en heb nooit ergens last van gehad. Ik heb al 2 storingsmonteurs bij mij thuis gehad en meerdere keren telefonisch of via chat contact gehad met de klantenservice. Ik probeer het nu op dit forum in de hoop dat ik een nieuw inzicht kan krijgen.

Wat is er al gebeurd?

  • Wandcontactdoos is vervangen door een monteur
  • Diezelfde monteur heeft het signaal gemeten en alles zag er toen goed uit

Echter, kort daarna kreeg ik weer hoge latency in spellen en werd ik er uit gegooid. Ook discord gooide me er uit. Na een tijdje wachten of na een modem reset kan ik vaak wel weer verder, maar je weet nooit hoe lang. (Met onzekerheid over de verbinding kun je niet lekker gamen..).

Contact hierover gehad met de ziggo klantenservice. Dit kon liggen aan mijn verouderde modem. Ik gebruik de: Cisco EPC3925 wifi-modem. Ze stuurden mij een connectbox. Deze heb ik aangesloten en heb toen een aantal uur prima internet gehad, totdat ik later op de avond weer erg hoge latency kreeg en internet eigenlijk niet meer kon gebruiken. Ik heb de connectbox opnieuw opgestart, maar het probleem bleef. De wifi verbond maar: "internet misschien niet beschikbaar". Dit bleef ook de hele volgende dag..

Dus ik heb weer contact opgenomen met de klantenservice. Zij stelden voor dat er nog een monteur bij mij langs zou komen. Ik heb ze gevraagd om mijn oude modem weer actief te zetten zodat ik tenminste op internet kon. Dit gebeurde en ik kon in ieder geval weer op internet ( nog steeds met de hoge latency op sommige momenten, maar het was beter dan niets).

Gister is een storingsmonteur langs geweest en hij zei dat ik wel de Connectbox moest gaan gebruiken omdat deze beter was dan mijn Cisco EPC3925. Dus hij heeft de Connectbox weer aangesloten en een aantal testen gedaan. Alles zag er goed uit en internet werkte op dat moment ook. Gisteravond heb ik tot ongeveer middernacht op internet spellen gedaan en ik heb geen problemen gehad. Dus ik was voorzichtig hoopvol.

Echter, vanmorgen werd ik wakker en zette de wifi aan op mijn mobiel. Dit leek te werken, echter het internet was niet vooruit te branden. Ik heb mijn computer aan gedaan en deed de ziggo speedtest. 4mbps!! kwam er uit! Dus ik heb het modem even uitgezet en na een paar minuten weer aan. De connectbox ging aan en gaf signaal (ik kon verbinden met wifi, maar "internet misschien niet beschikbaar". Eigenlijk precies zoals ik al eerder heb gehad..

Ik heb toen de ziggo klantenservice gebeld en de medewerker zei dat hij mij modem niet op afstand kon uitlezen. Hij vroeg me om het modem eens rechtstreeks op de hoofdaansluiting aan te sluiten en niet op de splitter (dit omdat mijn TV wel gewoon werkt). Dit heb ik gedaan, maar ook toen kon hij mijn modem niet uitlezen. Dit kon dan liggen aan een fout in de connectbox of aan de kabel. Maar aangezien de kabel wel werkt met mijn oude modem lijkt me daar het probleem niet zitten. De ziggo medewerker heeft daarom mijn oude modem weer actief gezet en daarmee heb ik nu sinds vanmorgen internet.

Echter ik heb net weer een momentje van hoge latency gehad. Ik heb toen wat testen gedaan en zie dat nu mijn download snelheid wel gewoon is wat het moet zijn (250mbps, maar mijn upload snelheid wordt niet gehaald. Als ik de DSL-reports speedcheck doe dan krijg ik de melding dat ik erg hoge Bufferbloat heb? Kan dit een oorzaak zijn van de hoge latency die ik regelmatig krijg? En wat kan ik er aan doen?

Komende dinsdag gaat ziggo werkzaamheden in mijn buurt uitvoeren. "Wat we doen, wanneer en waarom: Op 20 augustus 2019 doen we onderhoud aan het netwerk. We vervangen dan bijvoorbeeld oude kabels." Kan het misschien zijn dat na dit onderhoud mijn internet beter zal worden?

Hieronder heb ik twee links naar testen die ik net heb gedaan:

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/d1f0e220-c106-11e9-b5ff-49f492430cc0

http://www.dslreports.com/speedtest/53209684

Als jullie nog andere gegevens willen zien dan zal ik deze geven!

Het is een lang verhaal, maar alvast bedankt voor het lezen en de hulp.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Klopt, de netwerkhistorie kun je vinden op de connectbox, niet op deze cisco. Foutje aan mijn kant.

Je ziet dat er maar 1 upstreamkanaal gelocked is, de anderen hebben namelijk een Power Level van 0 dBmV. Dat is niet goed. Duidelijk een signaalprobleem.

De kans is groot dat als je nu weer een individuele monteur inplant, die geannuleerd zal gaan worden vanwege de onderhoudswerkzaamheden. Dus die werkzaamheden zou ik even afwachten. Je problemen komen door signaalproblemen, dus grote kans dat het straks na de werkzaamheden opgelost is 🙂

Zo niet, dan zal er toch nog een individuele monteur moeten komen.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Inderdaad een lang verhaal, maar er staat ook gelukkig genoeg informatie in :relaxed:
Je zou maar een lang verhaal typen en toch niets zeggen :grin::wink:

Ik zou inderdaad die onderhoudswerkzaamheden even in de gaten houden. Het kan best zijn dat ze gezien hebben dat meer mensen in de wijk last hebben van problemen en daarom onderhoud gaan doen.

Wat in ieder geval ook nog waardevolle informatie is, zijn de up- en downstream waardes.
Waar je deze kunt vinden, wordt hier uitgelegd.
Wil je er ook screenshots bij doen van de netwerkhistorie?

Groet,
Evert
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dag Evert,

Hier de up- en downstream waardes: Ik weet zo niet waar ik de netwerkhistorie kan vinden. Of tenminste ik neem aan dat je niet mijn surfgeschiedenis bedoeld?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Klopt, de netwerkhistorie kun je vinden op de connectbox, niet op deze cisco. Foutje aan mijn kant.

Je ziet dat er maar 1 upstreamkanaal gelocked is, de anderen hebben namelijk een Power Level van 0 dBmV. Dat is niet goed. Duidelijk een signaalprobleem.

De kans is groot dat als je nu weer een individuele monteur inplant, die geannuleerd zal gaan worden vanwege de onderhoudswerkzaamheden. Dus die werkzaamheden zou ik even afwachten. Je problemen komen door signaalproblemen, dus grote kans dat het straks na de werkzaamheden opgelost is 🙂

Zo niet, dan zal er toch nog een individuele monteur moeten komen.
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor je antwoord! Ik ben in ieder geval weer ietsje wijzer geworden. Ik wacht de werkzaamheden even af en kijk dan even hoe het gaat!
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Even een update:

Na de werkzaamheden van dinsdag zijn er wat veranderingen geweest: Ik zie dat nu wel alle 4 upload stream kanalen gebruikt worden. En mijn internet snelheid testen zijn ook goed. Allemaal groene vinkjes en geen 'bufferbloat' meer. Ik was hier dus erg blij mee. Maar toch lijkt het probleem niet helemaal opgelost te zijn.

Mijn internet valt nog steeds af en toe tijdens het gamen weg. Het is vaak kort, maar lang genoeg om mij uit het spel en van discord af te gooien. Ik wacht dan even en dan werkt alles weer. Maar het speelt nogal onzeker.

Net vloog mijn internet er weer uit en toen heb ik gelijk even screenshots gemaakt van mijn up en download waarden en heb ik een test gedaan (die volgens mij helemaal goed is)..

Kunnen jullie iets zien op deze test of screenshots die een disconnect kunnen verklaren? Of weten jullie misschien een andere reden waarom internet opeens helemaal wegvalt? (Het is niet alleen mijn computer, ook de wifi en de smart TV die ook met een internet kabel verbonden is).

Mijn laatste test: http://www.dslreports.com/speedtest/53408020
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Je upstream is nog steeds niet goed, die is te hoog. Dat betekent dat het modem erg moeilijk contact kan krijgen met Ziggo.

Kun je een foto plaatsen van het AOP?
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Deze is er zo'n twee week geleden door een Ziggo monteur op gezet
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Het gebeurt nog wel eens dat de splitter te ver in het kapje gedrukt wordt, waardoor je een slechte verbinding krijgt.

Kun je het kapje eraf purken? (Gaat lastig) Zo niet, kun je dan het modem rechtstreeks op het AOP aansluiten en dan even aankijken?
Je kunt dan geen TV kijken, maar het is ook bedoeld als test 🙂
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb de splitter er nu tussenuit gehaald en internet zit rechtstreeks op de AOP. Dit zijn de huidige upload waarden:

Ik zal eens kijken hoe lang hij het nu volhoudt

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
De upstream is veel meer dan 3.5dBmV gezakt, dat is niet normaal. Dus er is sowieso wat met de splitter aan de hand.

Of je internet nu goed zal gaan, weet ik ook niet, omdat nu juist de downstream weer te hoog is. Dus een splitter heb je sowieso nodig, maar ik zou dus even het kapje eraf prutsen en dan de splitter er weer terug op plaatsen
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb het kapje van de splitter er af gehaald en hem er weer op gedaan (nadat ik eerst een schokje kreeg).

Dit zijn nu de waarden:




EDIT: Internet viel weer weg. Ik heb toen gelijk even naar de waarden gekeken. Ik zie 3 van de upstream channels nu op 0,0 staan..

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
De upstreamkanalen zijn nu weer helemaal goed! 🙂
De downstream nog net ietsje te hoog, maar het wordt aankijken of het voor problemen zorgt.

Blijkbaar zat de splitter dus te diep in het kapje...

Edit: ik zie je edit, dat is niet goed. Tenzij je modem net nog druk bezig was met alles opstarten.
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb de router even uitgezet en een paar minuten daarna weer aan. Even gewacht tot hij weer opgestart was en daarna weer via ZiggoGO voetbal opgezet. Het werkte even, maar na een paar minuten begon hij alweer te bufferen.

Dit zijn de waarden nu: (Splitter zit er nog steeds zonder kapje op)
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Het buffereren hoeft niet zozeer te betekenen dat jouw internet verbinding niet goed is. Ziggo Go werkt namelijk niet extreem stabiel op het moment ?

Hoe gaat bijvoorbeeld YouTube?
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Youtube kijken gaat prima. ZiggoGO is nu ook al een tijdje goed. En ik heb net even 20 minuten World of Tanks gedaan. Ik had het idee dat het niet helemaal soepel liep, maar het ging goed en ik ben er niet uitgegooid.

Al betwijfel ik dat de problemen opgelost zijn.. Mocht internet nou weer wegvallen is er dan nog iets wat ik kan doen? Of kan een netwerk monteur nog een oplossing bieden bijvoorbeeld?

(De upstreamwaarden zijn trouwens allemaal weer 51.0 dBmV)
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Dan zou ik inderdaad een netwerkmonteur laten komen. Nu inderdaad even aankijken.
Tyrhem
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Prima, ik kijk het even aan nu!

Bedankt voor de hulp Evert 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic